2014-12-23, 16:21
Medlem
Borg är i en klass för sig tycker jag. Sen tycker jag Stenmark är lika klar tvåa faktiskt, tycker han är den enda som kan utmana om förstaplatsen också.

Svårt att jämföra sporter sådär och varför ska man göra det? Den enda nyttan jag kan se att det gör är att man får en samlad lista med stora idrottare som folk kan läsa. Kan ju vara om man är intresserad av sport i framtiden och vill kolla upp vilka som har gjort bra ifrån sig. Blir lite som en snabbguide då så kan man söka vidare efter namnen man ser på listan. Bortsett från det så är det väldigt meningslöst med såna listor.

Ibrahimovic och Kluft är dem två som jag tycker överskattades mest av Dagens Nyheter som gjorde sin lista nyligen.

Patrik Sjöberg och Niklas Lidström skulle varit högre upp tycker jag. Sen saknade jag t.ex Patrik Andersson på top100, han har åstadkommit väldigt stora saker under sin fotbollskarriär. Även Ravelli borde varit med, visst han spelade i Sverige men han gjorde det på tiden då kapitalismen inte hade satt klorna i fotbollen på samma sätt som idag, alltså Sverige var enormt mycket bättre ur ett internationellt perspektiv på den tiden. Sen är det ett skämt att dem rankar Henrik Zetterberg så lågt.
Citera
2014-12-23, 16:31
Medlem
Zlatan måste vinna VM eller CL först innan han ens kan vara med på topp 100 listan. Skulle Borg varit etta om han bara vunnit grand Prix titlar ?
Citera
2014-12-23, 17:19
Medlem
madtops avatar
Zlatan hör kanske hemma topp-10, men 2:a före J-O, Sörenstam, Lidas, Stenis...? Nä

Lite kul att The Guardian just nu håller på att ranka Europas bästa fotbollsspelare 2014.
Och där hamnar Z på plats 13.
http://www.theguardian.com/football/ng-interactive/2014/dec/21/the-top-100-footballers-2014-interactive
Citera
2014-12-23, 18:13
Medlem
JTKs avatar
Finns INGEN svensk hockeyspelare som kan konkurrera med det Lidström har gjort, titta bara på hans meritlista!

Visst, när Forsberg var frisk var han makalös. Han gjorde saker som var omöjliga, och var ofta i en klass för sig, men desvärre satte skador stop för honom att rankas bland de bästa (i världen) genom tiderna.

Lidström däremot, jisses, han är inte bara bäst i Sverige, han är bland de bästa i världen genom tiderna.
Citera
2014-12-23, 19:40
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JTK
Finns INGEN svensk hockeyspelare som kan konkurrera med det Lidström har gjort, titta bara på hans meritlista!

Visst, när Forsberg var frisk var han makalös. Han gjorde saker som var omöjliga, och var ofta i en klass för sig, men desvärre satte skador stop för honom att rankas bland de bästa (i världen) genom tiderna.

Lidström däremot, jisses, han är inte bara bäst i Sverige, han är bland de bästa i världen genom tiderna.

Går inte att säga emot dig håller med hela ditt resonemang. "Problemet" för lidas är väl att han inte gjorde synlig skillnad på samma sätt som Forsberg gjorde i matcherna och därför förstod inte folk hans storhet. Foppa kunde när han var på rätt humör helt och hållet vända en match själv och bokstavligt talat köra över 100-kilos backar.
Men kolla Lidströms meriter, helt otroligt. Att det inte räcker till topp 10 visar bara att det är omöjligt att som hockeyback hamna där, för det går inte att göra det bättre än vad lidas gjorde.
Citera
2014-12-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Borg är i en klass för sig tycker jag. Sen tycker jag Stenmark är lika klar tvåa faktiskt, tycker han är den enda som kan utmana om förstaplatsen också.

Svårt att jämföra sporter sådär och varför ska man göra det? Den enda nyttan jag kan se att det gör är att man får en samlad lista med stora idrottare som folk kan läsa. Kan ju vara om man är intresserad av sport i framtiden och vill kolla upp vilka som har gjort bra ifrån sig. Blir lite som en snabbguide då så kan man söka vidare efter namnen man ser på listan. Bortsett från det så är det väldigt meningslöst med såna listor.

Ibrahimovic och Kluft är dem två som jag tycker överskattades mest av Dagens Nyheter som gjorde sin lista nyligen.

Patrik Sjöberg och Niklas Lidström skulle varit högre upp tycker jag. Sen saknade jag t.ex Patrik Andersson på top100, han har åstadkommit väldigt stora saker under sin fotbollskarriär. Även Ravelli borde varit med, visst han spelade i Sverige men han gjorde det på tiden då kapitalismen inte hade satt klorna i fotbollen på samma sätt som idag, alltså Sverige var enormt mycket bättre ur ett internationellt perspektiv på den tiden. Sen är det ett skämt att dem rankar Henrik Zetterberg så lågt.
beror på hur man jämför stenmark är en legend för sin sport, zlatan för sin, varför jag sätter zlatan högre är för att fotboll är en större sport än skidåktning. fotboll är större än tennis med men björn borg är känd för andra saker än tennis

inte många i USA som känner till zlatan för soccer är inte så stort i USA. för att USA suger så på det. däremot känner alla till Björn borg. i afrika däremot är det tvärtom
Citera
2014-12-23, 21:30
Medlem

Till er som anser att Ingemar Stenmark är större än exempelvis Björn Borg och Zlatan:

God kväll!

Först och främst, ingen kan ta ifrån att han var en fantastisk slalomåkaren. Dock kan man tyvärr inte bortse från att han dominerade i en minoritetssport som innefattande en handfull länder. Ett faktum som är väldigt svårt att säga emot.

Sporter som pingis, fotboll och tennis är ett helt eget kapitel.
Citera
2014-12-23, 21:56
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Zlatan hör kanske hemma topp-10, men 2:a före J-O, Sörenstam, Lidas, Stenis...? Nä

Lite kul att The Guardian just nu håller på att ranka Europas bästa fotbollsspelare 2014.
Och där hamnar Z på plats 13.
http://www.theguardian.com/football/ng-interactive/2014/dec/21/the-top-100-footballers-2014-interactive
(min fetning)

Världens bästa står det faktiskt:

Citat:
Welcome to the Guardian’s choice of the world’s top 100 footballers for 2014.

Jag antar att det inte gör någon avgörande skillnad för din poäng, men rätt ska vara rätt.
Senast redigerad av Käg Malax 2014-12-23 kl. 21:59.
Citera
2014-12-23, 23:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
(min fetning)

Världens bästa står det faktiskt:

Jag antar att det inte gör någon avgörande skillnad för din poäng, men rätt ska vara rätt.

Du har rätt, slarvigt av mig.
Fast rent praktiskt spelar det ingen roll, de bästa spelar i Europa.
Så Zlatan är 13 i världen (och Europa).

Men min poäng är ändå att DN's lista är populistisk.
Z är populär just nu men inte fan är han större än Lidas eller för den delen Liedholm.
Och både Henke och Bjärred har en "fucking champions" vilket Zlatan aldrig kommer lyckas med.
Om 20år kommer Zlatan hamna på plats 29 på en motsvarande lista.
Citera
2014-12-23, 23:21
Medlem
Quid pro quos avatar
Skandal att bosniern blir tvåa, före en ikon som Stenmark som var förnämst i sin sport under stora delar av 70-talet. J.O. och Lidström borde också rankats före och säkert en del skidåkare, friidrottsmän m.m. från fornstora dagar. Säkert kan man sitta i dagar och hitta betydelsefullare idrottsmän än utlänningen Zlatan.
Inte ens om han varit svensk skulle han ha förtjänat en så högt uppsatt plats. När det gäller hur värdefull en spelare var för fotbollslandslaget, dessutom ett överlägset bättre lag än nu, så rankar jag Brolin innan hans olycksaliga benbrott högre än Zlatan.

Men PK:s röst är stark just nu.
Citera
2014-12-23, 23:38
Medlem
Nebulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo

Till er som anser att Ingemar Stenmark är större än exempelvis Björn Borg och Zlatan:

God kväll!

Först och främst, ingen kan ta ifrån att han var en fantastisk slalomåkaren. Dock kan man tyvärr inte bortse från att han dominerade i en minoritetssport som innefattande en handfull länder. Ett faktum som är väldigt svårt att säga emot.

Sporter som pingis, fotboll och tennis är ett helt eget kapitel.

Med samma argumentation skulle man väl kunna kalla tennis en minoritetsport? Hur många är det som utövar tennis kontra fotboll? För mig är ändå tennis en ganska liten sport, och rätt exklusiv. Jag är väl kanske ett extrem exempel, men jag är rätt säker på att jag aldrig någonsin har skjutit en tennisboll över ett riktigt nät - och jag tror knappast jag är ensam om detta sett till världspopulationen. Andelen personer (av manligt kön för att förenkla) som aldrig har sparkat boll borde ju vara rätt minimal i jämförelse.
Citera
2014-12-23, 23:48
Bannlyst
nebulin

Om man resonerar som du skulle simning vara en av världens största sporter..då många har simmat någon gång..
Tennis är en av världens största sporter. Alla listor påtalar detta.
Således skulle Wilander och Edberg komma långt upp på en sådan här lista. Båda rankas som 6-12 bland världens bästa tennisspelare genom tiderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in