2014-12-22, 18:26
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av existentiella
kan säga att som cannabismissbrukare så hade jag rökt betydligt mycket mer om det hade varit lagligt att köpa på t.ex systembolaget. nu är min missbruksproblematik värre än genomsnittsbrukaren eftersom jag tar till alkohol om gräs inte finns tillgängligt. jag är ingen direkt belastning för någon annan än mig själv då jag har jobb som jag sköter och går till varje dag, kommer i tid och gör det jag förväntas göra och lite till.

problemet med den här debatten/diskussionen är att folk vill få den svart och vit - antingen säger motståndarna att det är jättedåligt med allt vad droger innebär och sen brukarna som hävdar att inget dom stoppar i sig är farligt och att det ska släppas fritt.

jag anser nog att ingen drog skulle vara laglig. med det sagt struntar jag i om människor använder droger men det ska finnas risker med det.

så ja, jag är nog hjälp av svensk narkotikapolitik. även om förbudet inte hjälper mitt beteende så tvingar det fram mindre konsumtion, tacka vet jag cannabis då jag hade supit ihjäl mig för längesen om jag inte hade tillgång till det.

Jag är också lite väl förtjust i röka och sprit men tror jag rökt mindre om det var mer tillgängligt. Som det är nu odlar man eller köper i bulk då det är osäkert att man får lika kvalitet eller alls nästa gång. Och har man det hemma går det åt. Vi försöker ju med folk på gränsen till alkoholmissbruk styra dem från att storhandla genom att erbjuda små förpakningar (typ kvarting) och att man inte får rabatt om man tar en låda i stället för en flaska.
Citera
2014-12-22, 18:35
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Känns som att de flesta f.d missbrukare som går ut i media osv ser lagen som något bra. Förmodligen därför de får utrymmet de får. Även tidigare missbrukare som jobbar på diverse behandlingshem verkar tycka det. Men det har säkert att göra med att de inte ska tala bra om droger för de inskrivna. Och hur sjukt det än är så ses de som vill ändra lagarna som drogförhärligande knarkliberaler.

Finns massa folk som lagen säkert hjälpt men för varje person som blir hjälpt så dör det säkert 10 pers. Dags att iaf avkriminalisera bruket, ha kvar polisen i drogbekämpningen men hittar de en nedgången missbrukare, kör personen till missbruksvården utan några som helst straff. Tror det bara finns saker att vinna på det, klyftan mellan myndighet och missbrukare skulle minska och folk skulle be om hjälp från snuten istället för att gömma sig för dom. Sen skulle man ta bort makten från drogförsäljarna, även om staten inte skulle sälja det. Man skulle inte schasa ut missbrukare från samhället till den kriminella världen. Om langare börjar bete sig dåligt och eller säljer grejer som inte innehåller vad de utger så har användaren lagen på sin sida och kan sätta dit dealaren utan bekymmer. Det skulle konkurrera ut de giriga gangsterförhärligande becknarna och öppna upp för mer städade vanliga folk som tänker på sina kunder. Visst finns det redan, men de verkar vara i minoritet.
Citera
2014-12-23, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Jag är också lite väl förtjust i röka och sprit men tror jag rökt mindre om det var mer tillgängligt. Som det är nu odlar man eller köper i bulk då det är osäkert att man får lika kvalitet eller alls nästa gång. Och har man det hemma går det åt. Vi försöker ju med folk på gränsen till alkoholmissbruk styra dem från att storhandla genom att erbjuda små förpakningar (typ kvarting) och att man inte får rabatt om man tar en låda i stället för en flaska.
jag har hört argumentet förut att vissa skulle röka mindre om det är mer tillgängligt men jag tycker det är ganska ologiskt. det kanske gäller för normalbrukaren men jag pratar främst om missbrukare som mig själv som dels har byggt upp rutiner och beroende kring hur jag röker och hur jag dricker. har jag pengar köper jag gräs och alkohol. har jag inte pengar så lånar jag pengar, you see? släpps gräset fritt kanske jag kommer dricka mindre men röka desto mer, mycket mer.
Citera
2014-12-23, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IngenViktig
Har du sökt hjälp? Om inte varför det?
nepp har inte sökt hjälp. jag anser missbruk som en svaghet och jag vill inte lägga mig platt utan det är mitt ansvar att styra upp det.
Citera
2014-12-23, 15:12
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
jag har hört argumentet förut att vissa skulle röka mindre om det är mer tillgängligt men jag tycker det är ganska ologiskt. det kanske gäller för normalbrukaren men jag pratar främst om missbrukare som mig själv som dels har byggt upp rutiner och beroende kring hur jag röker och hur jag dricker. har jag pengar köper jag gräs och alkohol. har jag inte pengar så lånar jag pengar, you see? släpps gräset fritt kanske jag kommer dricka mindre men röka desto mer, mycket mer.

Jag röker inte alls längre då det har fått för stora konsekvenser. Vanligtvis så gick det bara köpa minst en 5:a, och när jag väl hade röka hemma så var det väldigt svårt att låta bli.

I mitt fall så hade det absolut blivit mindre missbruk och mer sunt bruk om jag bara hade kunnat köpa en spliff i taget.
Citera
2014-12-23, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Jag röker inte alls längre då det har fått för stora konsekvenser. Vanligtvis så gick det bara köpa minst en 5:a, och när jag väl hade röka hemma så var det väldigt svårt att låta bli.

I mitt fall så hade det absolut blivit mindre missbruk och mer sunt bruk om jag bara hade kunnat köpa en spliff i taget.
du ser inte vad du själv säger? du säger ju rent ut att du har missbruksproblem om du inte kan hålla tassarna borta från påsen. samtidigt säger du att du att ditt missbruk fick för stora konsekvenser och det är väl inte samhällets och lagarnas fel? måste väl enbart vara ditt?

om du nu har disciplinen så bevisa det för dig själv åtminstone. köp en 5a, gör 15 spliffar och lägg dom någonstans ute i ett skogsområde eller något. det torde vara ungefär lika jobbigt att gå ut och hämta en spliff när du väl känner att det behövs som att gå och köpa en spliff.
Senast redigerad av existentiella 2014-12-23 kl. 17:40.
Citera
2014-12-23, 18:07
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
du ser inte vad du själv säger? du säger ju rent ut att du har missbruksproblem om du inte kan hålla tassarna borta från påsen. samtidigt säger du att du att ditt missbruk fick för stora konsekvenser och det är väl inte samhällets och lagarnas fel? måste väl enbart vara ditt?

om du nu har disciplinen så bevisa det för dig själv åtminstone. köp en 5a, gör 15 spliffar och lägg dom någonstans ute i ett skogsområde eller något. det torde vara ungefär lika jobbigt att gå ut och hämta en spliff när du väl känner att det behövs som att gå och köpa en spliff.

Jag kan inte riktigt förklara hur psykologin bakom det funkar, men samma sak gäller med alkoholen, jag kan nästan inte ha öl ståendes hemma utan att dricka, blir närmast besatt av det, och det hade inte hjälpt om jag bar ut ett flak i skogen. Däremot står det tonvis med öl på bolaget varje dag och det är MYCKET lättare att inte gå och köpa.

Detta var förr i tiden dock.

Nej jag skyller inte min dåliga diciplin och på nån annan.
Senast redigerad av Ostfralla2000 2014-12-23 kl. 18:11.
Citera
2014-12-23, 20:13
Medlem
[quote=Ostfralla2000|51593474]Jag kan inte riktigt förklara hur psykologin bakom det funkar, men samma sak gäller med alkoholen, jag kan nästan inte ha öl ståendes hemma utan att dricka, blir närmast besatt av det, och det hade inte hjälpt om jag bar ut ett flak i skogen. Däremot står det tonvis med öl på bolaget varje dag och det är MYCKET lättare att inte gå och köpa.
/QUOTE]

Jag varken dricker eller drogar men jag förstår precis vad du menar. Jag har samma problem med godis. Om jag får uttrycka mig rent ovetenskapligt om hur psykologin bakom fungerar så är det djävulen som sitter på axeln och säger gör det som har ett tungt argument om du redan köpt skiten. Så länge man har grejerna kvar så har han något konkret att tjata om.
Citera
2014-12-24, 23:26
Medlem
Mollips avatar
Det är väldigt lätt att börja i andra ändan när man ska svara på frågan "finns det folk som anser sig hjälpta av svensk narkotikapolitik" och säga hur många som blivit blåsta av vår svenska narkotikapolitik.Det är ju bara att titta på statistik och jämföra med liberalare länders.

Det är säkert så att det finns många som blivit hjälpta också genom vårt repressiva system men det säger ju inte något om det totala resultatet av politiken som förts och det är det som är relevant.
Citera
2014-12-25, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Det är väldigt lätt att börja i andra ändan när man ska svara på frågan "finns det folk som anser sig hjälpta av svensk narkotikapolitik" och säga hur många som blivit blåsta av vår svenska narkotikapolitik.Det är ju bara att titta på statistik och jämföra med liberalare länders.

Med tanke på hur mycket elände knark ställt till med så kan man argumentera för att det är värt det om man kan visa att det hjälper betydligt fler än det rövknullar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Det är säkert så att det finns många som blivit hjälpta också genom vårt repressiva system men det säger ju inte något om det totala resultatet av politiken som förts och det är det som är relevant.

Jag tror det är extremt få i så fall. Det finns säkert en del som inbillar sig att det hjälpt dem och som inte tål en närmare granskning. Om man skall argumentera utifrån resultat så bör man kunna visa upp något konkret positivt. Konkret negativt har vi ju en hel del. Sen får man ställa det mot varandra. Om man inte kan visa upp något konkret positivt så finns ju bara lagen där av moraliska skäl och då förtjänar den lika mycket respekt som islamistiska lagar om kvinnoförtryck.
Citera
2014-12-25, 21:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenViktig
Med tanke på hur mycket elände knark ställt till med så kan man argumentera för att det är värt det om man kan visa att det hjälper betydligt fler än det rövknullar.

Jag tror det är extremt få i så fall. Det finns säkert en del som inbillar sig att det hjälpt dem och som inte tål en närmare granskning. Om man skall argumentera utifrån resultat så bör man kunna visa upp något konkret positivt. Konkret negativt har vi ju en hel del. Sen får man ställa det mot varandra. Om man inte kan visa upp något konkret positivt så finns ju bara lagen där av moraliska skäl och då förtjänar den lika mycket respekt som islamistiska lagar om kvinnoförtryck.
Eftersom narkotikapolitiken är uppbyggd på att polisen ska vara den "vårdande", så kommer det rövknulla mer än det hjälper.
Då polisen har noll intresse utav att vårda, deras intresse är att lagföra.
Det stämmer att elända kan följa i drogers spår, men rätt sällan.
Speciellt på cannabis, som även är vår överlägset största olagliga drog.
Citera
2014-12-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Eftersom narkotikapolitiken är uppbyggd på att polisen ska vara den "vårdande", så kommer det rövknulla mer än det hjälper.

Frågan i tråden är om det hjälpt någon alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in