Citat:
Ursprungligen postat av
Absolutinte800
Vi glider kanske lite OT nu och du får gärna svara i PM annars, men du menar enligt din definition att man skall ha en viss vikt för en viss längd då eller?
Är detta då helt oavsett hur mycket muskler man har? Det spelar alltså ingen roll? Vidhåller nog att jag är överviktig snarare än fet men visst kan det bero på bristande självinstinkt som du säger.
Är t.ex elit hockey-spelare i allmänhet överviktiga då - oftast väger de mer än vad längden motsvarar?
300g var kanske överdrivet, men 200g absolut. Torrvikt ja. Jag vet att jag äter mycket, dock inte överdrivet onyttig mat (chips, skräpmat osv äter jag ej) utan snarare bara vanlig mat och det var väl just det den här tråden handlade om. Om man kan bli överviktig just för att man äter för mycket, snarare än vad man äter.
Det är ju inte
min definition givetvis. Eftersom det enda jag har att gå på är din längd och din vikt, så är det i detta fallet baserat på din BMI som är över 30. Jag är själv inte på något sätt något fan av BMI, men ligger man över 30 kan man i de allra flesta fall säga att man väger på tok för mycket.
Övervikt är ju övervikt, men det är klart att det är skillnad beroende på hur mycket muskelmassa man har kontra fett. Det är också, för hälsan, oerhört stor skillnad på visceralt fett och underhudsfett. Man kan för övrigt också vara väldigt ohälsosam på en normalvikt, så övervikt eller normalvikt, i sig, säger egentligen inte så mycket om huruvida du är hälsosam eller inte. Däremot är det ju större risk att du är ohälsosam om du är överviktig.
Baserat på ditt inlägg så tog jag dig inte för varken någon elithockeyspelare eller kroppsbyggare, så jag antog en någorlunda normal andel muskler för din vikt. Rätta mig gärna om jag har fel. 110 kg på din längd är högst sannolikt alldeles för mycket om du inte tränar någonting explosivt och har väldigt hög andel muskler.
Tråden handlade nog inte om huruvida man kan bli fet på vanlig mat, det är ju helt självklart att man kan. TS ville nog snarare veta hur mycket överviktiga människor åt rent generellt.