2014-12-22, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Tror det är rätt meningslöst att fråga "feta" vad de äter. Psykologisk undersökning efter undersökning visar ju att de inte korrekt kan återge vad de äter utan uppger på tok för lite.
Fetma beror till 80% av fel kost och endast 20% på för lite motion. Motion är i sin tur bara 20% av lösningen.

Exaktemente! Många överskattar betydelsen av att röra på sig för att gå ned i vikt. Om man bara äter rätt så går man ner i vikt, även om man är helt stillasittande. Självklart ökar dock toleransen något för vad man stoppar i sig om man också motionerar regelbundet.

Säger inte att man ska sluta motionera - det är väldigt bra av många anledningar, men att gå ner i vikt är egentligen inte en av dessa.
Citera
2014-12-22, 10:21
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Vet inte om fet är rätt ord för mig men säkert lite överviktig.
187 CM lång och väger runt 110 kg

Typisk dag för mig:
Frukost: Stor skål med havregrynsgröt, 3-5 hårdbrödmackor, ofta med en burk makrill
Lunch: Tjaa brukar inte mäta mängden men säkert runt 2-300 gram pasta iaf, en burk tonfisk, tre tomater, 3-5 hårdbröd
Middag: 500-1KG blodpudding, 3-5 hårdbröd
En frukt efter varje måltid också. Oftast en liter mjölk totalt varje dag. Och en jävla massa vatten dricker jag också om det är relevant.

Antar att TS teori kan stämma. Ju större man är, ju mer kan man äta och ju mer äter man oftast också.

Du har nog lite brist på självinsikt tror jag, eller så är du bara väldigt oklar på begreppen "överviktig" och "fet". Du har nämligen ungefär 20 kilos övervikt. Definitionsmässigt så lider du t o m av fetma.

För övrigt så äter du galet mycket mat, det är nästan förvånande om du kan hålla dig kvar på samma vikt med det matintaget om du inte har ett väldigt fysiskt arbete. Det kan också vara så att du överskattar hur mycket du äter. 300 g pasta (torrvikt förutsätter jag givetvis) är fruktansvärt mycket t.ex., det ryms inte på en normal tallrik.
Citera
2014-12-22, 14:09
Medlem
Jag är aaaningen för tung. Ca 120 kg just nu på 185cm Började när man var 19-20 när man flyttade hemifrån och hade lite för mycket pengar att slösa. efter räkningar och busskort hade jag och min sambo ca 20.000 att leva på. Detta är rätt mycket pengar när man är i den åldern. Skräpmat varje dag nästan. Unnade sig chips lite för ofta, gick ca 3 liter läsk om dagen på oss 2(minst).Festade VARJE helg. gick väl ca 10 öl varje helg plus det man drack ute. första 1,5 åren gick jag upp från 85-115.
När det var som värst var jag uppe på 130 kg. men senaste året har man skärpt sig lite. Även fast mycket kan bli bättre.
Har en sambo som har ett stort sockerberoende. Dock så håller hon sig smal. Men hon kommer ibland hem med godis o läsk och då händer det oftast att den gamla vanan sätter in.

Nu ser det ut såhär:
Ingen frukost (om det blir ngn blir det ett kokt ägg o 4 dl yoghurt)
Lunch någon gång i veckan bestående av vanlig husmanskost. Tex 1 kotlett 3 potatisar och brunsås och en näve stekta grönsaker.
Middag samma som lunch. (kan dock bli större portioner om man inte ätit lunch)
Sen brukar det bli någon ljus macka med div pålägg.

All béa och liknande är borttagen, bytat ut det mot tex smaksatta lätt creme fraiche. pasta och ris äts väldigt sällan numera. Potatis nästan varje dag. Chips eller godis och läsk blir det dock nu oftast på helgen. Snabbmat blir det max ett par ggr i månaden. resulterat i minus 10 kg detta året trots väldigt stillasittande.
Citera
2014-12-22, 14:11
Medlem
Ca 185cm och väger 95.

Frukost
2 mackor med ägg på

Lunch
Matlåda, kan vara vadsom . kyckling, pasta osv.

Middag
Samma här. Lagar någon mat. Äter hämtmat kanske en gång i veckan

Motion
Tränar varje dag. Har bra kondis och springer om de flesta på löparbanan.

Slutsats
Tror det är stress och mitt oregelbundna ätande som håller mina kilon uppe
Citera
2014-12-22, 15:07
Medlem
tryffs avatar
"Jag är aaaningen för tung. Ca 120 kg just nu på 185cm". tycker du skall läsa på. Om inte du har en kroppshydda som brottaren karelin skulle jag säga att du har sjuklig fetma och löper risk att dör i förtid. Knän och leder går garanterat sönder med sådana tyngder för kroppen.
Ta ett måttband och mät runt naveln. Allt över 94cm midja är farligt för män (84 för kvinnor). Bukfetma är det farligaste en man kan ha.
Senast redigerad av tryff 2014-12-22 kl. 15:10.
Citera
2014-12-22, 15:20
Medlem
Citat:
"Jag är aaaningen för tung. Ca 120 kg just nu på 185cm". tycker du skall läsa på. Om inte du har en kroppshydda som brottaren karelin skulle jag säga att du har sjuklig fetma och löper risk att dör i förtid. Knän och leder går garanterat sönder med sådana tyngder för kroppen.

Därför jag la till ett par a i början :P fullt medveten om hur stor jag är. Tror inte denna tråden är till för att märka ord

Har tränat fotboll och innebandy ca 4 ggr i vecka tidigare,dömt innebandy samt att jag sprungit 3 ggr i veckan samt tränat ungdomar i innebandy i några år och fått lättare utbildningar i näringslära och hur man motverkar skador osv genom detta så är fullt medveten om detta.
Så fram till 20-21 var jag aktiv och haft full koll.

Har bara varit allmänt vårdslös och prioriterade festande och nöje framför att äta nyttigt och lägga tid på mat. Kan även tillägga lat.
Annat är det nu.
Citera
2014-12-22, 22:12
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spinn-off
Därför jag la till ett par a i början :P fullt medveten om hur stor jag är. Tror inte denna tråden är till för att märka ord

Har tränat fotboll och innebandy ca 4 ggr i vecka tidigare,dömt innebandy samt att jag sprungit 3 ggr i veckan samt tränat ungdomar i innebandy i några år och fått lättare utbildningar i näringslära och hur man motverkar skador osv genom detta så är fullt medveten om detta.
Så fram till 20-21 var jag aktiv och haft full koll.

Har bara varit allmänt vårdslös och prioriterade festande och nöje framför att äta nyttigt och lägga tid på mat. Kan även tillägga lat.
Annat är det nu.
Det blev kanske tyknare än avsett. jag vet själv hur det kan glida iväg men har alltid tagit tag i det vid bmi 25 eller 94cm midja. Bra mått att hålla i minnet.
Citera
2014-12-22, 23:22
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du har nog lite brist på självinsikt tror jag, eller så är du bara väldigt oklar på begreppen "överviktig" och "fet". Du har nämligen ungefär 20 kilos övervikt. Definitionsmässigt så lider du t o m av fetma.

För övrigt så äter du galet mycket mat, det är nästan förvånande om du kan hålla dig kvar på samma vikt med det matintaget om du inte har ett väldigt fysiskt arbete. Det kan också vara så att du överskattar hur mycket du äter. 300 g pasta (torrvikt förutsätter jag givetvis) är fruktansvärt mycket t.ex., det ryms inte på en normal tallrik.

Vi glider kanske lite OT nu och du får gärna svara i PM annars, men du menar enligt din definition att man skall ha en viss vikt för en viss längd då eller?
Är detta då helt oavsett hur mycket muskler man har? Det spelar alltså ingen roll? Vidhåller nog att jag är överviktig snarare än fet men visst kan det bero på bristande självinstinkt som du säger.
Är t.ex elit hockey-spelare i allmänhet överviktiga då - oftast väger de mer än vad längden motsvarar?

300g var kanske överdrivet, men 200g absolut. Torrvikt ja. Jag vet att jag äter mycket, dock inte överdrivet onyttig mat (chips, skräpmat osv äter jag ej) utan snarare bara vanlig mat och det var väl just det den här tråden handlade om. Om man kan bli överviktig just för att man äter för mycket, snarare än vad man äter.
Citera
2014-12-23, 00:15
Medlem
Citat:
Det blev kanske tyknare än avsett. jag vet själv hur det kan glida iväg men har alltid tagit tag i det vid bmi 25 eller 94cm midja. Bra mått att hålla i minnet.

För mig har BMI inte varit något viktigt mått. När jag var var nöjd med min vikt så var jag nästan överviktig enligt den. 185cm/85kg blir nästan 25 vilket är gränsen till övervikt. Men för en stillasittande person som aldrig tränar kan det vara ett bra mått.
Sen att det glider iväg för mycket är ens eget fel och inget man ska försöka bortförklara med tex att "jag förstår inte varför jag blivit så tjock." "eller det ligger i mina gener" Deal with it fatboy :P
Citera
2014-12-23, 08:52
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Vi glider kanske lite OT nu och du får gärna svara i PM annars, men du menar enligt din definition att man skall ha en viss vikt för en viss längd då eller?
Är detta då helt oavsett hur mycket muskler man har? Det spelar alltså ingen roll? Vidhåller nog att jag är överviktig snarare än fet men visst kan det bero på bristande självinstinkt som du säger.
Är t.ex elit hockey-spelare i allmänhet överviktiga då - oftast väger de mer än vad längden motsvarar?

300g var kanske överdrivet, men 200g absolut. Torrvikt ja. Jag vet att jag äter mycket, dock inte överdrivet onyttig mat (chips, skräpmat osv äter jag ej) utan snarare bara vanlig mat och det var väl just det den här tråden handlade om. Om man kan bli överviktig just för att man äter för mycket, snarare än vad man äter.

Det är ju inte min definition givetvis. Eftersom det enda jag har att gå på är din längd och din vikt, så är det i detta fallet baserat på din BMI som är över 30. Jag är själv inte på något sätt något fan av BMI, men ligger man över 30 kan man i de allra flesta fall säga att man väger på tok för mycket.

Övervikt är ju övervikt, men det är klart att det är skillnad beroende på hur mycket muskelmassa man har kontra fett. Det är också, för hälsan, oerhört stor skillnad på visceralt fett och underhudsfett. Man kan för övrigt också vara väldigt ohälsosam på en normalvikt, så övervikt eller normalvikt, i sig, säger egentligen inte så mycket om huruvida du är hälsosam eller inte. Däremot är det ju större risk att du är ohälsosam om du är överviktig.

Baserat på ditt inlägg så tog jag dig inte för varken någon elithockeyspelare eller kroppsbyggare, så jag antog en någorlunda normal andel muskler för din vikt. Rätta mig gärna om jag har fel. 110 kg på din längd är högst sannolikt alldeles för mycket om du inte tränar någonting explosivt och har väldigt hög andel muskler.

Tråden handlade nog inte om huruvida man kan bli fet på vanlig mat, det är ju helt självklart att man kan. TS ville nog snarare veta hur mycket överviktiga människor åt rent generellt.
Citera
2014-12-23, 10:47
Medlem
trewqs avatar
Citat:

Ännu mer exakt är att mäta fettprocenten med en bodpod eller liknande. Har man som kille över 15% eller som tjej över 20% kroppsfett är det hög tid att spola kröken, stänga igen locket på kakburken eller vad som nu krävs för att stoppa sitt självdestruktiva alkohol-, mat- eller blandmissbruk och i stället dra på sig löparpjucksen. Dessa två kroppsdiagram ger en viss fingervisning hur olika kroppsfettprocent ser ut hos män och kvinnor:

http://www.fitimpulse.com/wp-content/uploads/2014/08/fat.jpg

https://darkatsports.files.wordpress.com/2014/03/fats.jpg
Citera
2014-12-23, 14:30
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Ännu mer exakt är att mäta fettprocenten med en bodpod eller liknande. Har man som kille över 15% eller som tjej över 20% kroppsfett är det hög tid att spola kröken, stänga igen locket på kakburken eller vad som nu krävs för att stoppa sitt självdestruktiva alkohol-, mat- eller blandmissbruk och i stället dra på sig löparpjucksen. Dessa två kroppsdiagram ger en viss fingervisning hur olika kroppsfettprocent ser ut hos män och kvinnor:

http://www.fitimpulse.com/wp-content/uploads/2014/08/fat.jpg

https://darkatsports.files.wordpress.com/2014/03/fats.jpg

Nåja, 15% är lägre än vad de allra flesta har när man väl kommit förbi 20-25 års ålder. Vid 15% kroppsfett (som man) så är man faktiskt i ganska bra form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in