2014-12-23, 02:22
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Du menar att om du inte får se en negerdocka bli stämplad med ett OK i röven så infinner sig inte den rätta julkänslan?
Hördu. N-ordet säger vi inte längre! Men kan hålla med om att lite av känslan försvinner när dom plockar bort klassiska klipp!
Citera
2014-12-23, 02:43
Medlem
VonFanderblads avatar
En intressant utomstående inblick i Kalle Ankandet: http://www.slate.com/articles/arts/culturebox/2009/12/nordic_quack.html. Som sagt, det är en märklig tradition, men artikeln ger förklaringar till varför den uppstod. Inget av det här är förstås nyheter för den beläste skribenten, men alltid skoj att se det ur en utlännings perspektiv. Som artikeln nämner är dock dagens ungdomar inte direkt engagerade i Kalle och det är inte omöjligt att traditionen har försvunnit inom en viss framtid.
Citera
2014-12-23, 03:05
Medlem
Citat:
Du menar att om du inte får se en negerdocka bli stämplad med ett OK i röven så infinner sig inte den rätta julkänslan?
Varför ska jag tvingas att kolla på samma gamla sketna videoklipp en gång om året och samtidigt acceptera adderad censur? Har du ingen självrespekt?
Citera
2014-12-23, 08:01
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M9A2
Varför ska jag tvingas att kolla på samma gamla sketna videoklipp en gång om året och samtidigt acceptera adderad censur? Har du ingen självrespekt?

För egen del så har jag slutat kolla på Kalles Jul för åratal sedan just därför att jag tycker det är "gamla sketna videoklipp". Inte heller jag är någon anhängare av det censureras till höger och vänster i pk-ismens tidevarv men om jag verkligen gillade Kalle skulle jag nog ändå titta trots allt. Det har inget med självrespekt att göra. Jag fortsätter att fira jul även om det finns idioter som håller på och tjafsar om diverse detaljer som tex. pepparkaksgubbar och negerdockor.
Citera
2014-12-23, 08:34
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
En intressant utomstående inblick i Kalle Ankandet: http://www.slate.com/articles/arts/culturebox/2009/12/nordic_quack.html. Som sagt, det är en märklig tradition, men artikeln ger förklaringar till varför den uppstod. Inget av det här är förstås nyheter för den beläste skribenten, men alltid skoj att se det ur en utlännings perspektiv. Som artikeln nämner är dock dagens ungdomar inte direkt engagerade i Kalle och det är inte omöjligt att traditionen har försvunnit inom en viss framtid.

Haha! Mycket bra beskrivning. I artikeln framgår verkligen hur absurd den här traditionen är.
Citera
2014-12-23, 08:37
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Nåja, förvisso tittar ca 3,5 miljoner människor på Kalle Anka under Julafton, en icke oansenlig summa, men det betyder ju också att ca 6 miljoner inte gör det. Såldes betyder detta att långt ifrån 100% av befolkningen ser detta som ett givet inslag på Julaftonseftermiddagen.
Jag har ytterst svårt att tro att det är nästan 40% av befolkningen som ser Kalle. Det var säkert det en gång i tiden men den nya generationen har, så vitt jag har uppmärksammat det, absolut inget intresse av Kalle. I min familj är det de över 50 som tittar och då med ett halvt öga.
Citera
2014-12-23, 09:06
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag har ytterst svårt att tro att det är nästan 40% av befolkningen som ser Kalle. Det var säkert det en gång i tiden men den nya generationen har, så vitt jag har uppmärksammat det, absolut inget intresse av Kalle. I min familj är det de över 50 som tittar och då med ett halvt öga.

Så sent som förra året var det 3,5 miljoner enligt Wikipedia. Något som förvånar mig när jag inte upplever något intresse i min omgivning. Det går nog inte att förneka att det är en tradition men frågan är hur betydelsefull den är. Står teven bara där och flimmrar utan att någon tittar eller är det en viktigt sak för folk på riktigt?
Citera
2014-12-23, 09:17
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Så sent som förra året var det 3,5 miljoner enligt Wikipedia. Något som förvånar mig när jag inte upplever något intresse i min omgivning. Det går nog inte att förneka att det är en tradition men frågan är hur betydelsefull den är. Står teven bara där och flimmrar utan att någon tittar eller är det en viktigt sak för folk på riktigt?
Ja, enligt mätinstituten är det säkert 3,5 miljoner som ser smörjan men jag ifrågasätter hur riktigt detta är. De enda jag känner som ser Kalle är min mamma, 64 år, och hennes lillasyster, 58 år.

Jag gissar att tv-tittandet mäts helt felaktigt. Mätarna är med största sannolikhet inte placerade "i en tittarpanel, representativ för den svenska TV-befolkningen".
http://www.mms.se/start/vara-tjanster/mediematning/sa-mats-tv-tittandet/

Men när man mäter i 0,024% av de svenska hushållen (1200/5000000) går det ju räkna ut med rövhålet att detta inte blir särskilt representativt.
Citera
2014-12-23, 09:33
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Nu har de som har lite att göra lyckats dissekera denna " jultradition" ännu en aning. Tydligen medverkar 293 manliga figurer mot bara 22 kvinnliga i Kalle Anka. Vi behöver nog inte vänta på att Kalles Jul sakta dör ut. PK-eliten hinner säkert avskaffa programmet innan dess. Aftonblaskan idag:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20066401.ab
Senast redigerad av Kid-Stardust 2014-12-23 kl. 09:38.
Citera
2014-12-23, 10:13
Medlem
Jellohs avatar
Citat:

På julen om nån gång bör det väl vara OK att vara neger?
Citera
2014-12-23, 10:22
Medlem
supermassives avatar
Jag har en kusin som är närmare 30 år som skulle kunna gråta blod om han inte får se Kalle Anka på julafton.
Citera
2014-12-23, 10:26
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Det är väl klart som fan att kalle anka är kultur och tradition. Men en del människor framförallt vänsterspöken blir väl inte nöjda förrän dom ser en muslim stå och bröla och skrika ut en massa skit från ett högt torn på julafton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in