Citat:
Ursprungligen postat av
Kid-Stardust
Är verkligen Kalle Anka en viktig tradition på Julafton? Jag stötte nyligen på påståendet att nära nog 100% av svenskarna ser Kalle som ett givet inslag på Julafton. Själv hävdar jag att det i stort sett bara är folk över 50 som bryr sig. Ungarna i min närhet är inte det minsta intresserade, inte heller de flesta vuxna. Hur har ni det hos er? Styr ankan avresa till släkten, middagstider, julklappasutdelning med mera?
Jag var barn på 60 och 70-talet. På den tiden var barnprogrammen stillsamma exposeer över något småputtrigt och ofarligt, eller så var det polska, tjeckiska eller bulgariska dockfilmer. Eller så var barnprogrammen fruktansvärt samhällstillvända och radikalkommunistiska kräkmedel med psykopater och knarkare som programledare.
Den enda gången svenska barn fick lov att ta in lite färgglatt och fräsigt fartfyllt från det hemska Mordor-slaveriet i USA, var på julafton. Därför flockades man som underhållningsutsvultna små DDR-hjon runt TV:n prick klockan 15:00 och hela jul-logistiken med mat och klappar och umgänge hade den där jävla ankan som fixpunkt.
Mina egna barn skiter fullkomligt i ankan och hans vänner. De har aldrig haft någon relation till honom och tycker dessutom att det är fullkomligt obegripligt att vuxna tycker att det är så viktigt och stort att se samma jävla sketcher om och om igen. Vi försökte när de var små för vi trodde själv att de skulle tycka det var kul och mysigt, men när polletten trillade ner att barnen faktiskt satt där och glodde på Baloo för vår skull, så sket vi i det. Sedan länge är alltså ankan ute ur vårt julkoncept och jag kan inte säga att någon saknar honom förutom jag som brukar passa på att ta en tupplur i soffan när Ferdinand luktar på blomjävlarna.
Vi umgås och spelar spel i stället. Mycket roligare!
Släck den där gapiga ankfan!