2014-12-23, 10:35
Medlem
Friendslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nu har de som har lite att göra lyckats dissekera denna " jultradition" ännu en aning. Tydligen medverkar 293 manliga figurer mot bara 22 kvinnliga i Kalle Anka. Vi behöver nog inte vänta på att Kalles Jul sakta dör ut. PK-eliten hinner säkert avskaffa programmet innan dess. Aftonblaskan idag:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20066401.ab

Någon borde påpeka att en av de kvinnliga mössen kör iväg en av killarna för att sy är "för flickorna".
Borde helt klart klassas som trakasseri mot män!
Citera
2014-12-23, 11:15
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Visst hade det varit kul om Kalle Anka hade stannat kvar som jultradition, men jag tror absolut att Kalle kommer att plockas bort i framtiden. Jag antar att Kalle Anka var en riktigt spännande sak att se fram emot förr i tiden då vi hade två kanaler och tecknade serier i tv var oerhört sparsmakat, men nu kan ju ungarna se tecknat när de vill och blir därför inte lika fascinerade. Och hur kul är det egentligen att se samma klipp tills man kan alla repliker i huvudet år efter år? Nej, traditionen kommer att dö ut. Jag ser det av nostalgiskäl och på grund av något sorts inre tvång, och skulle de ta bort programmet skulle jag nästan bli lättad. Men på samma gång vill jag ha kvar skiten så jag är lite kluven..

Ja, ja ska se det i år igen, men kanske måste jag lätta upp stämningen med lite alkohol för att stå ut.
Citera
2014-12-23, 13:21
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Är verkligen Kalle Anka en viktig tradition på Julafton? Jag stötte nyligen på påståendet att nära nog 100% av svenskarna ser Kalle som ett givet inslag på Julafton. Själv hävdar jag att det i stort sett bara är folk över 50 som bryr sig. Ungarna i min närhet är inte det minsta intresserade, inte heller de flesta vuxna. Hur har ni det hos er? Styr ankan avresa till släkten, middagstider, julklappasutdelning med mera?
Jag var barn på 60 och 70-talet. På den tiden var barnprogrammen stillsamma exposeer över något småputtrigt och ofarligt, eller så var det polska, tjeckiska eller bulgariska dockfilmer. Eller så var barnprogrammen fruktansvärt samhällstillvända och radikalkommunistiska kräkmedel med psykopater och knarkare som programledare.

Den enda gången svenska barn fick lov att ta in lite färgglatt och fräsigt fartfyllt från det hemska Mordor-slaveriet i USA, var på julafton. Därför flockades man som underhållningsutsvultna små DDR-hjon runt TV:n prick klockan 15:00 och hela jul-logistiken med mat och klappar och umgänge hade den där jävla ankan som fixpunkt.

Mina egna barn skiter fullkomligt i ankan och hans vänner. De har aldrig haft någon relation till honom och tycker dessutom att det är fullkomligt obegripligt att vuxna tycker att det är så viktigt och stort att se samma jävla sketcher om och om igen. Vi försökte när de var små för vi trodde själv att de skulle tycka det var kul och mysigt, men när polletten trillade ner att barnen faktiskt satt där och glodde på Baloo för vår skull, så sket vi i det. Sedan länge är alltså ankan ute ur vårt julkoncept och jag kan inte säga att någon saknar honom förutom jag som brukar passa på att ta en tupplur i soffan när Ferdinand luktar på blomjävlarna.

Vi umgås och spelar spel i stället. Mycket roligare!

Släck den där gapiga ankfan!
Citera
2014-12-23, 13:40
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag var barn på 60 och 70-talet. På den tiden var barnprogrammen stillsamma exposeer över något småputtrigt och ofarligt, eller så var det polska, tjeckiska eller bulgariska dockfilmer. Eller så var barnprogrammen fruktansvärt samhällstillvända och radikalkommunistiska kräkmedel med psykopater och knarkare som programledare.

Den enda gången svenska barn fick lov att ta in lite färgglatt och fräsigt fartfyllt från det hemska Mordor-slaveriet i USA, var på julafton. Därför flockades man som underhållningsutsvultna små DDR-hjon runt TV:n prick klockan 15:00 och hela jul-logistiken med mat och klappar och umgänge hade den där jävla ankan som fixpunkt.

Mina egna barn skiter fullkomligt i ankan och hans vänner. De har aldrig haft någon relation till honom och tycker dessutom att det är fullkomligt obegripligt att vuxna tycker att det är så viktigt och stort att se samma jävla sketcher om och om igen. Vi försökte när de var små för vi trodde själv att de skulle tycka det var kul och mysigt, men när polletten trillade ner att barnen faktiskt satt där och glodde på Baloo för vår skull, så sket vi i det. Sedan länge är alltså ankan ute ur vårt julkoncept och jag kan inte säga att någon saknar honom förutom jag som brukar passa på att ta en tupplur i soffan när Ferdinand luktar på blomjävlarna.

Märklig dubbelmoral det måste ha rått på den gamla DDR-tiden (60/70-talet) i Sverige. Denna vulgär anka som symboliserade allt det hemska och kapitalistiska man tog avstånd ifrån, sprungen ur djävulens näste USA, skulle alltså förevisas en endaste gång om året och detta på självaste Julafton!
Citera
2014-12-23, 14:11
Medlem
McHammereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka

Det är nog bara en tidsfråga nu när ojämna könsroller har kommit upp på tapeten. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20066401.ab

Nästa år är det nog krögarnas tur i den Italienska restaurangen (Lady & Lufsen) som gör narr av Italienare, jag bara känner det på mig.
Citera
2014-12-23, 14:24
Medlem
Bajenjeppes avatar
Är strax över 20 och för mig är Kalle absolut en jultradition. Visst, jag tycker inte att det är lika roligt som när jag var liten, men Kalle ska(!) vara på vid julafton. Skulle nog säga att julbord, julklapparna och Kalle är de tre "händelser" som är mest självklara på julafton.
Citera
2014-12-23, 16:04
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Är strax över 20 och för mig är Kalle absolut en jultradition. Visst, jag tycker inte att det är lika roligt som när jag var liten, men Kalle ska(!) vara på vid julafton. Skulle nog säga att julbord, julklapparna och Kalle är de tre "händelser" som är mest självklara på julafton.

Trots att jag är rätt avog mot Kalle måste jag väl ändå bekänna att jag sett Kalle Ankas jul fler gånger än jag gått på julotta tex och då är väl den ändå en del av julens sanna budskap i god kristen tradition.
Citera
2014-12-23, 16:20
Medlem
Som barn var Kalle Anka den stora TV-höjdpunkten på hela året för mig. Nu har intresset svalnat, men jag tittar ändå varje år i någon sorts hopp om att återfinna julkänslan från forna jular...
Citera
2014-12-23, 16:32
Medlem
Jag är över 17. Medger att Kalle Anka inte är en stor tradition hos mig. Mina föräldrar promotar Kalle. Tycker att Kalle är viktigare än julbordet och snapsen. Nu jävlar sätter ni er framför tv:n, här ska vi ha roligt. Annars kommer inte tomten. Mina syskonbarn som är yngre förstår verkligen ingenting. Jag känner till det historiska. Förr fanns bara två kanaler. Då blev Kalle en uppskattad fröjd för ögat. Idag går barnprogram och tecknat non-stop. Förståelsen är minimal. Till och med Svesson Svensson julspecial driver om att intresset för Kalle har svalnat hos det yngre gardet. 20 år i år är det avsnittet
Senast redigerad av CrossFitDJesus 2014-12-23 kl. 16:41.
Citera
2014-12-23, 16:36
Medlem
Kalle anka är för mig och dom i min närhet en tradition, komma bort från julstressen och ta det lugnt, kolla på tv och mysa en stund liksom. Kommer kolla på kalle anka varje jul tills det slutar sändas!

EDIT : 20 år gammal
Citera
2014-12-23, 17:31
Medlem
Slints avatar
Kalle och hans vänner är mina vänner..
Citera
2014-12-23, 19:01
Bannlyst
Det är ju för fan tråkigt, samma jävla skit varenda år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in