2014-12-19, 04:03
Medlem
Jag kan inte sätta rätt namn på torgen i staden som jag bott i under hela mitt 20+ år långa liv. Väldigt irriterande.
Citera
2014-12-19, 08:52
Medlem
Snuskklubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
fast du har ju rätt i det du säger ang drygt.. drygt kan innebära att jag tycker det är drygt att gå till skolan, alltså jobbigt. Men jag kan ju även ha drygt en liter öl i ett glas, därav ungefär
Om du ska ha drygt en liter öl kan du ha 1055 milliliter, dock inte 945 milliliter. Jag trodde att det kvittade.
Citera
2014-12-21, 20:58
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
De och dem. Kan inte skillnaden och det skäms jag över. Snälla någon lär mig ett lätt knep för att kunna skilja på dessa två, gärna ett sätt där man inte behöver översätta till engelska först.
Citera
2014-12-21, 23:30
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
De och dem. Kan inte skillnaden och det skäms jag över. Snälla någon lär mig ett lätt knep för att kunna skilja på dessa två, gärna ett sätt där man inte behöver översätta till engelska först.
Testa byta ut de/dem till något av nedanstående så ser du vad som passar bäst.
De = jag/du/vi/han/hon
Dem = mig/dig/oss/honom/henne
Citera
2014-12-22, 20:59
Medlem
missmortys avatar
pinsamt men..

* aldrig vart bra på klockan. Måste alltid fundera när någon säger "men kom dit fem över halv"...whoot? Får tänka en stund innan man förstår. Vet inte varför tid aldrig varit min grej.

* Höger/vänster får man tänka över ibland. Värre på engelska då jag tycker Left låter mer som höger.

sen finns det säkert mycket mer man är kass på...
dock är ja faktiskt grym på mycket saker andra har svårt för..sånt som är självklart för mig att kunna...t ex alfabetet, veckodagars ordning, månader, språk, lokalsinne (utomordentligt!) vet alltid vart jag är o vart jag var innan. Geografi kan de flesta städer o vet vart de ligger i Sverige. osv osv....så helt misslyckad är jag inte
Citera
2014-12-22, 21:58
Medlem
Ibiza80s avatar
Jag har aldrig sett en James Bond-film, vet ingenting om filmtitlar, handling, skurkar, skådespelare. Jag är överhuvudtaget kass på filmer och skådespelare, tittar sällan. Jag har i hela mitt liv följt 4-5 tv-serier. Nu senast Homeland - någon annan serie kan jag inte på rak arm komma ihåg. Det är åtskilliga år sedan.

Kul tråd, för övrigt. Mycket bra trådstart. Intressant och fascinerande att se var folk har sina kunskapsluckor. :
Senast redigerad av Ibiza80 2014-12-22 kl. 22:07.
Citera
2014-12-22, 22:52
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MjukisbyxGylf
Språkprofessorerna får väl hojta om jag är snett ute - men skippa "dem" i början av en mening, då kommer du en bit på vägen.

- Dem ska åka till Thailand, är fel.
- De ska åka till Thailand, är rätt.

Det finns exempel där meningar ska - eller i alla fall bör - inledas med "dem". Men det funkar oftast ganska bra med "de".
Citera
2014-12-22, 23:01
Medlem
Ibiza80s avatar
Nu spammar jag den här tråden...

Ju mer jag funderar, desto fler grejer kommer jag på som jag är totalt okunnig på. Till exempel flora och fauna. Tall, gran, björk, prästkrage, maskros. Resten - totalt obekant.
Citera
2014-12-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Språkprofessorerna får väl hojta om jag är snett ute - men skippa "dem" i början av en mening, då kommer du en bit på vägen.

- Dem ska åka till Thailand, är fel.
- De ska åka till Thailand, är rätt.

Det finns exempel där meningar ska - eller i alla fall bör - inledas med "dem". Men det funkar oftast ganska bra med "de".

Jag anser mig inte vara nån språkpolis, men förstår inte hur folk kan ha svårt att skilja på "de" och "dem". Har ni lika svårt att avgöra när det skall vara "jag" eller "mig"? Det är ju samma problematik. Och om ni absolut inte fixar detta, skriv för bövelen konsekvent "dom" istället för de eller dem! Dom är inte helt korrekt, men ser betydligt bättre ut än att skriva "dem" när det inte ska vara det.
Citera
2014-12-23, 14:49
Avslutad
Idag fick jag totalt hjärnsläpp kom fan inte på vad jag hade köpt i julklapp till min syrra. Var tvungen att gå och kolla. Men stavning har aldrig varit en stark sida hos mig.
Citera
2014-12-23, 15:21
Medlem
Jag kan näst intill ingenting om Sveriges geografi.. Jag vet att vi har 2 sjöar som heter värnen och vättern men det är ungefär dit kunskapen sträcker sig
Citera
2014-12-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToBrazil
Jag kan näst intill ingenting om Sveriges geografi.. Jag vet att vi har 2 sjöar som heter värnen och vättern men det är ungefär dit kunskapen sträcker sig

Du tänker inte på vänern ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in