• 1
  • 2
2014-12-22, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caramellen
Sådana faktorer kan spela in mycket,helt klart. Skulle tro att det nya symptomet med dubbelslag kan ha uppkommit i samband med sömen och kosten.
Jag käkar ssri (zoloft),har käkat det i flera år men tycker det inte ger nån effekt längre.
Tar också bensodiazepiner när det är som värst. funkar extremt bra för ångest,men är starkt beroendeframkallande och ångesten förvärras kolosalt efter ett tag om man tar dom under längre tid eller om man försöker sluta.
har du provat några mediciner förut för panikångesten?

Ja SSRI fluoxetin funkar ej. Theralen vid behov funkar ej somnar bara. Fick benzo utskrivet men är väldigt försiktig med sånt, och har läst om många som blir 10 gånger värre så bestämde mig för att avstå. Har ju läst vad som händer när man får panik med kroppen att det är helt normalt. Men när det handlar om just hjärtat så blir jag alltid lika rädd. Att snart säger det stopp. Och det kan hända dock är risken nästan obefintlig.
Citera
2014-12-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Jag har lidit av det i 10 års tid. Alltid hjärtklappning som värsta symtom. Ibland torr i munnen skakningar tung och andas inte mycket mer än det. Jag får panikångest i vissa situationer.

Dom 3 senaste gångerna jag fått panikattack har jag haft hjärtklappningen runt 100 + dubbelslag flera gånger i minuten. Äter medicin fluoxetin 20 mg hjälper inte ett skit.

Min fråga är vad får ni för.symtom? Låter det farligt att få hjärtklappning + dubbelslag på det? Det kommer aldrig av sig själv utan det byggs upp tills jag får en attack. Har haft det ca 1 timma nu

Svårt att andas, kan endast andas ytliga andetag.
Svettningar.
Tjuter i öronen.
Hjärtat rusar.
Stark oro med trötthet i ca 10 timmar.
Äter ingen medicin sen 3 månader tillbaka, utan tränar själv på att utsätt mig för jobbiga situationer. Blir bättre och bättre
Citera
2014-12-22, 19:49
Medlem
xXKNOXxs avatar
Kraftig overklighetskänsla
Hög puls
Dimsyn
Avdomningar
Väck och darrig
Citera
2014-12-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Ja SSRI fluoxetin funkar ej. Theralen vid behov funkar ej somnar bara. Fick benzo utskrivet men är väldigt försiktig med sånt, och har läst om många som blir 10 gånger värre så bestämde mig för att avstå. Har ju läst vad som händer när man får panik med kroppen att det är helt normalt. Men när det handlar om just hjärtat så blir jag alltid lika rädd. Att snart säger det stopp. Och det kan hända dock är risken nästan obefintlig.

Typiskt panikångest med "hjärtnojja". Jag åkte in på akuten 4-5 gånger på ett dygn när det var som värst. Vågade inte sova för var helt säker att hjärtat skulle stanna i sömnen. Det känns så verkligt man är helt säker att hjärtat kommer säga stopp. Men man får försöka tänka och komma ihåg att det är ångest. Man kan inte dö av ångesten.

Brukar du vakna med ett ryck och ha panikångest?
Citera
2014-12-22, 19:59
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Min overklighetskänsla som jag alltid har blir värre.
Pulsen går upp, ibland till 200.
Svettas.
Blir orolig för allting, typ hjärtinfart, hjärnblödning mm.
Det kryper i armar och ben.
I bland mår jag illa.

För att bota detta super jag, men det är inget jag kan rekommendera.
Citera
2014-12-22, 20:00
Medlem
Kväljningar / overklighetskänslor, vet inte om jag lever eller inte, känns som jag är utanför min kropp.

Kväljningarna brukar gå över efter ett tag och jag blir lugn. De kommer utav att jag blir nervös och spänd.

Overklighetskänslorna kan hålla i sig i allt från 10min till flera timmar, blir precis fel i skallen efteråt och mår riktigt dåligt en lång stund.
Citera
2014-12-22, 20:29
Medlem
Blir helt deprimerad, hjärnan går på hlgvarv och mår så otroligt jävla dåligt psykiskt att jag inte önskar min värsta fiende det. Har faktiskt inga fysiska besvär utom att efter några timmsr lr dar i detta stadid ser jag sliten it ( blå under ögonen ) kritvit ex. Det som hjälper: somna även om de är svårt och förhoppningvis vara återställd till dagen efter, springa lr jogga tills du spyr typ, supa sig dyngrak. Vet ju int om dehär är panik ångest lr bara extrem vanlig ångest
Citera
2014-12-22, 21:24
Medlem
Citat:

Jag har också problem med panikångest och har haft det i många år nu. Den har dock muterats något dom senaste åren så den är inte lika fysiskt betingad(andnöd, stickningar, domningar och eller yrsel..) eller situationsbaserad(stressade situationer i tunnelbana med mycket folk.. rusningstrafik mm..) utan har mer övergått till en tryckande ångest som manifesteras i overklighetskänslor, agorafobi och ett visst eller ganska stort inslag av social fobi ibland, framförallt under stressade situationer..

Jag tycker det är jättebra att du är försiktig med benzo helt enkelt för att den är så pass beroendeframkallande. Jag själv har valt att ta benzo när det krisar bara för att klara vardagen och kunna fortsätta. I mitt sjukdomstillstånd mår jag inte bra av att stanna upp för länge utan måste gå vidare för att inte snurra in mig i mina existentiella tankar runt overklighetskänslorna då dom i sig själv skapar ångest som skapar overklighetskänslor som ger mig panikångest..
Är fruktansvärt medveten om att benzo är en helvetes drog om man använder den respektlöst och när man inte behöver.. men jag är också medveten om den hjälp och möjlighet den ger mig att fortsätta och gå vidare trots att det gör ont i psyket ibland, och speciellt då det är jävligt viktigt att inte stanna upp för tänka och känna efter alltför mycket med mina problem..

Jag har själv testat mig igenom standardmedicinerna sertralin, fluoxetin men kunde inte fortsätta behandlingen pga jag helt enkelt blev för manisk av dom..
Jag har även testat lyrica som fungerade jättebra ett tag eller iaf så länge jag hela tiden höjde dosen, men insåg efter att ha läst ett gäng trådar om den att den kan ge värre abstinens än heroin vid avslut så jag fasade ut den utan läkarens vetskap och tar nu endast extremt medicinska doser av benzo i väntan på nästa medicin(för somliga är dock lyrica en jättebra medicin mot ångest eller GAD).
Nästa medicin kommer förmodligen bli någon tricykliskt antidepressiv medicin, säkert anafranil, som är något bättre mot ångest men det får framtiden utvisa.. och om inte det fungerar så finns det en hel uppsjö med mediciner mot ångest att testa.

En av dom bästa medicinerna jag hittat hittills är att bara helt enkelt gå ut och jogga.. det gjorde ont i hela själen av att möta rädslan i att känna sig yr av ansträngning, känna hjärtat slå dubbelt, väldigt snabbt och hårt, känna kramper och domningar i både ansikte och armar, dimsyn och overklighetskänslor utanför min trygghetszon(dvs min lägenhet.).
Men för varje gång jag gör det så är det som om hjärnan inser hur fel jag har tänkt innan och sakta men säkert så lär den sig att tänka rationellt igen. Riktigt så lätt är det inte men det hjälper verkligen.
Och inte nog med det så får hjärnan en cocktail av diverse signalsubstanser som ingen drog i världen kan imitera...
Citera
2014-12-23, 05:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caramellen
Typiskt panikångest med "hjärtnojja". Jag åkte in på akuten 4-5 gånger på ett dygn när det var som värst. Vågade inte sova för var helt säker att hjärtat skulle stanna i sömnen. Det känns så verkligt man är helt säker att hjärtat kommer säga stopp. Men man får försöka tänka och komma ihåg att det är ångest. Man kan inte dö av ångesten.

Brukar du vakna med ett ryck och ha panikångest?

Inte jätte ofta 5-6 gånger under mitt liv. Det tråkiga är att jag klarar av mindre och mindre saker att göra. Vad är det för liv liksom. Kommer sluta med att jag inte kommer kunna gå upp ut sängen. Jag vill också utsätta mig för det som någon skrev, men vill också kunna ha en flyktväg om paniken slår till.
Citera
2014-12-23, 10:44
Medlem
Citat:
Inte jätte ofta 5-6 gånger under mitt liv. Det tråkiga är att jag klarar av mindre och mindre saker att göra. Vad är det för liv liksom. Kommer sluta med att jag inte kommer kunna gå upp ut sängen. Jag vill också utsätta mig för det som någon skrev, men vill också kunna ha en flyktväg om paniken slår till.

1. Hör av dig till psykvården och skaffa läkarkontakt alt. börja med medicin.
2. Gå KBT för att börja utsätta sig dig för sakerna du tycker är jobbiga.
3. Försök att börja träna igen och om det inte går så försök iaf ta dig ut på promenader. Det är enormt viktigt att man iaf kommer ut på dagarna

Hoppas det snart blir bättre för dig, ångestsjukdomar brukar ha en tendens att få en att tro att ens liv alltid kommer se ut såhär..
Men det gör det inte, allt är möjligt att förändra tack och lov.
Citera
2014-12-24, 06:40
Medlem
Ny på det här med panikångest. Så här blir det för mig:

Musklerna i armar och ben vägrar samarbeta, jag kan inte stå upp. Måste sätta mig och vill helst få lägga mig ner. Får ingen luft så det känns som att jag håller på att kvävas. Pulsen blir jättehög, allt känns overkligt. Står inte ut, vill bara ta första bästa lösning och ta livet av mig för att slippa känna allt. Kan inte prata, känns som att det inte finns nog med luft för det.
Citera
2014-12-25, 01:03
Medlem
asdfarns avatar
Det pirrar i hela kroppen
Ansiktet och armar domnar av så det känns som jag är utanför kroppen
Hjärtat drar igång som fan
Känslan av att man kommer bli galen

Det går fan inte beskriva symptomen på en panikattack det finns bara inte, ungefär som att försöka förklara hur det känns att vara hög.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in