Citat:
Ja SSRI fluoxetin funkar ej. Theralen vid behov funkar ej somnar bara. Fick benzo utskrivet men är väldigt försiktig med sånt, och har läst om många som blir 10 gånger värre så bestämde mig för att avstå. Har ju läst vad som händer när man får panik med kroppen att det är helt normalt. Men när det handlar om just hjärtat så blir jag alltid lika rädd. Att snart säger det stopp. Och det kan hända dock är risken nästan obefintlig.
Jag har också problem med panikångest och har haft det i många år nu. Den har dock muterats något dom senaste åren så den är inte lika fysiskt betingad(andnöd, stickningar, domningar och eller yrsel..) eller situationsbaserad(stressade situationer i tunnelbana med mycket folk.. rusningstrafik mm..) utan har mer övergått till en tryckande ångest som manifesteras i overklighetskänslor, agorafobi och ett visst eller ganska stort inslag av social fobi ibland, framförallt under stressade situationer..
Jag tycker det är jättebra att du är försiktig med benzo helt enkelt för att den är så pass beroendeframkallande. Jag själv har valt att ta benzo när det krisar bara för att klara vardagen och kunna fortsätta. I mitt sjukdomstillstånd mår jag inte bra av att stanna upp för länge utan måste gå vidare för att inte snurra in mig i mina existentiella tankar runt overklighetskänslorna då dom i sig själv skapar ångest som skapar overklighetskänslor som ger mig panikångest..
Är fruktansvärt medveten om att benzo är en helvetes drog om man använder den respektlöst och när man inte behöver.. men jag är också medveten om den hjälp och möjlighet den ger mig att fortsätta och gå vidare trots att det gör ont i psyket ibland, och speciellt då det är jävligt viktigt att inte stanna upp för tänka och känna efter alltför mycket med mina problem..
Jag har själv testat mig igenom standardmedicinerna sertralin, fluoxetin men kunde inte fortsätta behandlingen pga jag helt enkelt blev för manisk av dom..
Jag har även testat lyrica som fungerade jättebra ett tag eller iaf så länge jag hela tiden höjde dosen, men insåg efter att ha läst ett gäng trådar om den att den kan ge värre abstinens än heroin vid avslut så jag fasade ut den utan läkarens vetskap och tar nu endast extremt medicinska doser av benzo i väntan på nästa medicin(för somliga är dock lyrica en jättebra medicin mot ångest eller GAD).
Nästa medicin kommer förmodligen bli någon tricykliskt antidepressiv medicin, säkert anafranil, som är något bättre mot ångest men det får framtiden utvisa.. och om inte det fungerar så finns det en hel uppsjö med mediciner mot ångest att testa.
En av dom bästa medicinerna jag hittat hittills är att bara helt enkelt gå ut och jogga.. det gjorde ont i hela själen av att möta rädslan i att känna sig yr av ansträngning, känna hjärtat slå dubbelt, väldigt snabbt och hårt, känna kramper och domningar i både ansikte och armar, dimsyn och overklighetskänslor utanför min trygghetszon(dvs min lägenhet.).
Men för varje gång jag gör det så är det som om hjärnan inser hur fel jag har tänkt innan och sakta men säkert så lär den sig att tänka rationellt igen. Riktigt så lätt är det inte men det hjälper verkligen.
Och inte nog med det så får hjärnan en cocktail av diverse signalsubstanser som ingen drog i världen kan imitera...