2014-12-22, 16:56
Medlem
Twhds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Saken är att utan tolerans på tyngre opi så är sub j'vligt effektivt redan i extremt små mängder. Mitt ex gick på sub illegalt på kåken och pga dålig tillgång fick han ibland nöja sig med att få en sub att räcka i två veckor...

Själv så gjorde jag exakt samma byte som TS, från tramadol till sub. I början räckte det att skrapa lite på subben för att vara kickad så jag spydde i två dygn. Så det är inte alls några märkligt små doser TS tar. Man förstår lite hur starkt heroin är i jämförelse om man jämför att så små doser räckte i början, Och efter heroinmissbruk har jag nu utskrivet 28 mg om dagen. Toleransen hundradubblas.

Råd till TS: Du kommer må skit. I veckor. MEN, att ta benso är det SÄMSTA du kan göra!!! Benso lindrar knappt för stunden ens, möjligen gör den att du kan sova, men den förlänger allt dubbelt. Även en kort period med benso, och då pratar vi kanske knappt en vecka, förlänger AT:n på sub dubbelt upp och gör dig sju resor sämre efteråt. Har frågat om detta på mottagningen, och av någon korsanledning så blir det så i kroppen, det var rätt välkänt tydligen. Har själv gjort det misstaget. Mer än en gång. Man tar ju till allt i paniken, och tänker inte direkt långsiktigt. Benso kan användas vid ENSTAKA tillfällen, aldrig i perioder, om man nu ska tänka långsiktigt.

Annat som jag testat som INTE lindrar är alkohol, CB, tjack, ja det mesta när jag tänker efter. Det finns två saker som lindrar. Det ena är opiater, vilket givetvis lindrar, men inte läser problemet. Sen finns det Lyrica. Det trollar inte bort AT:n, men det lindrar. Rejält. Och har man inget beroende av lyrica till att börja med så är det inte i närheten lika beroendeframkallande som benso. Lyrica kan man ta en månad och sen klippa. Utan större besvär. Har man däremot ätit Lyrica länge är det en helt annan sak, men det har väl inte TS, och då är det absolut bästa att slänga bort all benso och ta Lyrica under någon månad. Källan till detta är mina egna erfarenheter, och vänner som tänt av från det mesta. Det är det jag skulle ha gjort i din situation.

Lycka till!
Tack sa hemskt mycket!
Fan vad rädd jag blir av benzo nu, tar ca 5-7.5mg diazepam/dag för att kunna somna (hjälper föga, men lugnar ner en). Ibland slinker 0.5mg alprazolam ner, men inte varje dag, varannan ungefär.

Ska jag skita i det helt och hållet? Det ger ett visst lugn att veta att man faktiskt har lugnande preparat man kan vända sig till när man är som sämst, men om det verkligne förlänger skiten är det inte värt.

Har aldrig tagit Lyrica i mitt liv, vad är det för preparat? är det säkert att man inte fastnar? Vill ju inte byta ett beroende mot ett annat.

Sedan tänkte jag lite på tramadol, att ta 50mg/dag eller varannan dag för att function, liksom. Tramadol-AT har jag gått igenom och den är jävligt mild och kort jämfört med Subutex, så jag tänkte om man kan ta Tramadol i ett par veckor och sedan sluta, då har de värsta (fysiska) symptomen av Sub-AT'n försvunnit. Bra elle dålig ide?

Tack för svaren alla! Ni är fan bäst!
Citera
2014-12-22, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twhd
Tack sa hemskt mycket!
Fan vad rädd jag blir av benzo nu, tar ca 5-7.5mg diazepam/dag för att kunna somna (hjälper föga, men lugnar ner en). Ibland slinker 0.5mg alprazolam ner, men inte varje dag, varannan ungefär.

Ska jag skita i det helt och hållet? Det ger ett visst lugn att veta att man faktiskt har lugnande preparat man kan vända sig till när man är som sämst, men om det verkligne förlänger skiten är det inte värt.

Har aldrig tagit Lyrica i mitt liv, vad är det för preparat? är det säkert att man inte fastnar? Vill ju inte byta ett beroende mot ett annat.

Sedan tänkte jag lite på tramadol, att ta 50mg/dag eller varannan dag för att function, liksom. Tramadol-AT har jag gått igenom och den är jävligt mild och kort jämfört med Subutex, så jag tänkte om man kan ta Tramadol i ett par veckor och sedan sluta, då har de värsta (fysiska) symptomen av Sub-AT'n försvunnit. Bra elle dålig ide?

Tyvärr så kommer ditt bensointag bita dig i röven hårt! Kan inte säga exakt varför, men jag har gjort det misstaget flera gånger och frågat om det på mottagningen och benso gör saken värre. så är det bara. Benso kan du ta enstaka gånger, aldrig en längre period. Skulle gissa på att det stimulerar just dom nervändar som just nu skriker efter opiater och därför triggar dom att inte (som tänkt) fyllas av kroppens egna endorfinproduktion. Detta borde vara orsaken eftersom benso alltid förstäker opiater så verkar dom samverka. Men jag är ingen läkare, jag skriver bara hur jag upplevt det. Men alltså, ingen benso eller iaf ytterst lite!

Lyrica (pregabalin) är en medicin som inte stimulerar samma nervändar som opiater gör, men ändå har en viss effekt på nervsmärta. Den är dessutom ångestdämpande och muskelavslappnande. Skrivs ut mot nervsmärta (vilket opiatabstinens ju är!), mot deppression samt mot epilepsi (som tilläggsmedicinering). Det är en riktigt bra medicin men den är tyvärr beroedenframkallande. Dock inte alls i samma klass som benso och opiater! Man kan ta den som en kortsiktig kur under en månad eller två, och sen bör man sluta! Själv fick jag deet utskrivet för sju år sen som tilläggsmedicin mot EPanfall samt att jag även tände av och behövde både den smärtstillande och ångestdämpande effekten! Men jag slutade inte. Så nu sju år senare så är det i princip omöjligt att gå av. Gör inte så alltså! Men det ÄR en väldigt bra medicin, under en avtändning. Man kan kombinera med tex SSRI om man har mycket ångest, dom kompletterar varandra! Bästa sättet är givetvis att gå till vårdcentralen och be att få Lyrica utskrivet, men det avgör du sj'älv.

Kämpa vidare! // Kram RD
Citera
2014-12-22, 17:11
Bannlyst
Just det, du funderade på tramadol. det är en dålig idé av den anledningen att det stimulerar samma receptorer som subutexen gör, vilka just nu skriker efter opiater så visst mår man bättre kortsiktigt. Men inte i längden!
Citera
2014-12-22, 17:11
Medlem
Underdarks avatar
Citat:
Tack sa hemskt mycket!

Glöm inte att köpa hem Treo!
Den innehåller Acetylsalicylsyra som sänker blodtrycket, hjälper faktiskt bra mot just det!
Sedan är Naproxen och/eller Voltaren dessutom rätt bra mot led och muskelvärken(hjälper iaf lite)

Lycka till nu
Citera
2014-12-22, 18:38
Moderator
Morfar-52s avatar
Känns som du är på väg att laborera in dig till något som kan bli värre än vad det redan är, TS.

Varför inte prata med någon bra läkare i stället? Kontakta beroendecentrum eller helt enkelt en vårdcentral.
Citera
2014-12-22, 19:03
Medlem
Twhds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Känns som du är på väg att laborera in dig till något som kan bli värre än vad det redan är, TS.

Varför inte prata med någon bra läkare i stället? Kontakta beroendecentrum eller helt enkelt en vårdcentral.
Man blir jävligt svag ibland, men jag kommer inte ta någonting.
Har nu läst lite om Lyrica och många säger att den lindrar AT'n men jag vill verkligen klara det här med vilja, har jag inte självdisciplinen till detta så vet jag fan inte vad jag har kvar.

Kommer därför inte ta tramadol eller lyrica, men jag tackar djupt för alla inlägg och hjälp!

Vårdcentral/beroendecentrum är uteslutet då jag inte vill bli stämplad som missbrukare, men även för att jag inte har någon ork att gå någonstans.

Kommer sluta med Diazepam helt på fredag. Tar max 7,5mg/dag just nu.

Sedan kommer jag nog fortsätta att ta 0.25mg alprazolam innan läggdags (dvs en fjärdedels 1mg ksalol pill) i 2 veckor för att sedan sluta med allt. Räknar med att sluta helt med benzon första helgen år 2015.

Tack igen allihopa för all pepp och information, ni är bäst!
Citera
2014-12-22, 19:26
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Man blir jävligt svag ibland, men jag kommer inte ta någonting.
Har nu läst lite om Lyrica och många säger att den lindrar AT'n men jag vill verkligen klara det här med vilja, har jag inte självdisciplinen till detta så vet jag fan inte vad jag har kvar.

Kommer därför inte ta tramadol eller lyrica, men jag tackar djupt för alla inlägg och hjälp!

Vårdcentral/beroendecentrum är uteslutet då jag inte vill bli stämplad som missbrukare, men även för att jag inte har någon ork att gå någonstans.

Kommer sluta med Diazepam helt på fredag. Tar max 7,5mg/dag just nu.

Sedan kommer jag nog fortsätta att ta 0.25mg alprazolam innan läggdags (dvs en fjärdedels 1mg ksalol pill) i 2 veckor för att sedan sluta med allt. Räknar med att sluta helt med benzon första helgen år 2015.

Tack igen allihopa för all pepp och information, ni är bäst!
Det kommer funka bara du är envis och inte börjar ta massa skit för att inte må dåligt.

Att bli kvitt ett beroende ÄR smärtsamt och jobbigt. Den som aldrig varit där förstår inte vad som krävs. Inte heller vilket lidande som är inblandat.

Märker du att det inte funkar tycker jag du ska ompröva din inställning till vården.
Hade inte den funnits hade jag garanterat inte levt i dag.
Är stämplad på eget initiativ som missbrukare i min journal. För jag vill fan inte få något av misstag. Får bara vid uppenbar skada, typ benbrott.

Vill jag börja knarka igen så inte fan går jag till VC och tigger, så det spelar ingen roll.

Tack vare hjälp av vården lever jag nu normalt. Krävdes mycket jobb och lidande från mig själv också såklart.

Lycka till och gör ditt bästa + lite till, så kommer det gå bra!
Citera
2014-12-23, 04:58
Medlem
erdballs avatar
Jo, sömnbristne är ett gissel. Anestesi kan vara ett alternativ.
Kan rekommendera dietyleter. Kloroform är effektivt men kan vara farligt i längden. Klorhydrat/barbiturater kan även de fungera men inte så jättemkt bättre än en fetingdos benz
Citera
2014-12-23, 05:55
Medlem
Underdarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52

Han kanske inte vill ha "pundarstämpeln" på sig inom vården.
Det kan ge en svårigheter i framtiden..
Citera
2014-12-23, 11:08
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Han kanske inte vill ha "pundarstämpeln" på sig inom vården.
Det kan ge en svårigheter i framtiden..
Vilka svårigheter?
Få billigt knark från läkare är väl den uppenbara svårigheten i så fall.

TS vill bli drogfri för att han insett sina problem. Klarar han inte att bli det på egen hand, så är alternativen få.

Att vända sig till läkare är ett, AA/NA ett annat.

Vilka alternativ finns annars menar du?

Fortsätta knarka fast med olika droger tills listan är full? Återvändsgränd och en jävligt mörk sådan.
Citera
2014-12-23, 11:53
Medlem
Twhds avatar
Uppdatering för idag:
Knappt fått sömn, väldigt väldigt hackigt. Väldigt konstiga drömmar med, men det får man räkna med.

Jag vet inte varför men det känns inte så jävla illa egentligen. Men det kanske kommer i perioder, just idag så känns det inte så dåligt. Den lilla mängd diazepam jag tar håller ångesten i schack (inte helt, men helt Ok). Såfort jag känner att jag börjar svettas så dricker jag lite Pre-Workout pulver, får i mig 50-75g protein och börjar träna, då känner jag att svettningarna kommer från den fysiska ansträngningen och inget annat. Sen tar man en skön dusch.

Magen krånglar, åtgärdar det med 2-3st dimor. Har inte riktigt lust att ta mer än så, vet att loperamiden inte korsar blod/hjärnbarriären, men man blir beroende av det ändå. Så håller mig till små mängder.

Fick dock smaka på en riktig prövning innan. Höll på att städa och hittade en halv B8 i öppnad blister, alltså 4mg subutex rakt framför mig. Slängde skiten i toan direkt utan att tänka, vågade inte hålla skiten i handen längre än några sekunder.

Aptiten är kass men proteinbars och pulver får man i sig.

Tar magnesium 2ggr/dag, vet inte riktigt om det hjälper öht, men det rekommenderas överallt på nätet så något måste det ju göra.

Dag för dag.. kommer bli mycket sämre innan det blir bättre men det är bara att hålla ut.

Tack igen för alla svar!!!!!
Citera
2014-12-23, 12:51
Moderator
Morfar-52s avatar
Nej jag tror det kommer bli mycket bättre dag för dag nu!

Dags att tänka positivt och det du gjorde med Subben var enbart positivt! Du tänkte kanske inte utan det var en instinktiv handling, så mycket bättre!

Du är helt klart på rätt spår och med rätt inställning. Belöna dig själv med positiva tankar, det blir bara bättre nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in