2006-03-18, 18:54
Medlem
Känner mig lurad. Har hela tiden gått omkring och trott att jag shoppar parmesan när jag plockar ner den där trekantiga grana-padano osten från hyllan. Jag har alltså inte ens förstått att det kanske borde heta "parmesan" om det var parmesan.
(Dessutom hade ICA gömt undan the-real-deal i delikatessdisken, där jag av ekonomiska skäl inte rotar runt så ofta.)

Hur som helst, köpte en miniliten äkta-vara-parmesan till ceasarsalladen och den var jättegod. Även om jag kanske inte riktigt uppfattade skillnaden från GP. Enligt sambon smakade den "gott" fast "ungefär som den där hårda kanten på hushållsosten".

Tycker ni att det är någon skillnad, och i sådana fall, tycker ni smakskillnaden är värd prisskillnaden?
Citera
2006-03-18, 19:01
Medlem
OliTs avatar
Skillnaden ligger främst i regionen ostarna tillverkas, Parmesan är skyddat precis som champagne.

Någon större skillnad behöver inte finnas mellan Grana Padano och Parmesan, men det kan givetvis skilja sig från tillverkare till tillverkare.
Citera
2006-03-19, 06:32
Medlem
Urlachers avatar
Den stora skildnaden mellan GP och en Reggiano är lagringstiden, och genom denna smaken. Mitt tips är att lägga de där extrakronorna och få en bir Parmangiano Reggiano.

Det bästa är att köpa en bit över disk så att du får en bit skuren direkt från en stor ost. det kanske bara är inbildning men jag tycker att det äe en bättre smak på dessa.
Citera
2006-03-20, 08:57
Medlem
Beror ju oxå på vad du ska ha den till - ska du "bara" riva den över pasta så kan det ju funka med enkel GP i trekantsbit.
En bit skuren ur den stora osten i delikatessdisken, alltså en lagrad parmesan, är mums att äta i sallad eller bara som den är, ev. med lite god olivolja ringlad över.
Tyvärr så skiljer ju priset en del så man kan ju tvingas göra detta val..
Fan vad jag blir lyrisk av detta, måste införskaffa en god bit samt ett gott vin till aftonen!
/Primigenia
Citera
2006-03-20, 12:57
Medlem
Cohibas avatar
TYcker det är stor skillnad mellan Grana Padano och Parmesan även om jag köper den förra till vardagspastan ibland, men det är inget jag skulle bjuda nån på och särskilt ingen kissetofs.

Varför känner du dig lurad? Har din handlare sålt Padanon som Parmesan eller ärligen etiketterat den Padano? I senare fall är han ju inte nån bov.

Testa gärna en extra fin Parmesan nån gång och ät den som den är utan tillbehör.
Citera
2006-03-21, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
TYcker det är stor skillnad mellan Grana Padano och Parmesan även om jag köper den förra till vardagspastan ibland, men det är inget jag skulle bjuda nån på och särskilt ingen kissetofs.

Varför känner du dig lurad? Har din handlare sålt Padanon som Parmesan eller ärligen etiketterat den Padano? I senare fall är han ju inte nån bov.

Testa gärna en extra fin Parmesan nån gång och ät den som den är utan tillbehör.

Först, vad är en "kissetofs"?

Självklart har inte GP märkts upp som parmesan. Att jag känner mig lurad består i att jag inte har insett att det finns en "mer äkta" parmesan. Ungefär som om man tror att Asti cinzano är champagne bara för att det bubblar. "Lurad" syftar inte på att jag avsiktligen blivit förd bakom ljuset mer än att i butiken där jag handlar ligger inte äkta parmesan bredvid GP och de andra ostarna, utan i delikatessdisken.

Hur som helst så verkar det som att en parmesanprovning är på sin plats. Det här måste undersökas.
Citera
2006-03-21, 22:38
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pralina
Först, vad är en "kissetofs"?

Du har väl testat Pecorino, som är gjord på fårmjölk också? Bor du i Stockholm kan jag även tipsa om en grymt bra parmesanliknande getost, som ibland finns på VIVO i fältöversten. Man behöver bara ta en liten bit och hela gommen fylls med smak. Tyvärr är produktionen liten och det är inte ofta den finns inne. Den äldre skåningen i ostdisken vet besked.
Citera
2006-03-21, 22:46
Medlem
nuhjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba

Du har väl testat Pecorino, som är gjord på fårmjölk också? Bor du i Stockholm kan jag även tipsa om en grymt bra parmesanliknande getost, som ibland finns på VIVO i fältöversten. Man behöver bara ta en liten bit och hela gommen fylls med smak. Tyvärr är produktionen liten och det är inte ofta den finns inne. Den äldre skåningen i ostdisken vet besked.

pecorino är gott
det bukar gå att beställa utan problem i delikatessen iaf (jag har jobbat i en delikatessdisk i sthlm) de menar nog att det inte är så stor åtgång på härligheten så det inte lönar sig att ta in den (om inget drastiskt hänt sedan ett år tillbaka
Citera
2006-03-22, 10:03
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuhj
...så det inte lönar sig att ta in den (om inget drastiskt hänt sedan ett år tillbaka

Jodå numer är det gott om pecorino i sthlms ostdiskar. Det finns till och med riktigt giftiga och avancerade pecorinoostar.
Citera
2014-12-22, 18:28
Bannlyst
En annan skillnad är att det är Ägg i Grana Padano vilket saknas i en riktig parmesan. Depaul kanske kan sammanfatta skillnaden på ett bra sätt?
Citera
2014-12-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tkt-Eagle
En annan skillnad är att det är Ägg i Grana Padano vilket saknas i en riktig parmesan. Depaul kanske kan sammanfatta skillnaden på ett bra sätt?

Lysozym från ägg används ibland som konserveringsmedel på Grana Padano. I parmesan är det inte tillåtet. För känsliga äggallergiker kan skillanden mellan GP och Parmesan vara skillnaden mellan liv och död.
Citera
2014-12-23, 03:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tkt-Eagle
Vad då är ägg i Grana?
Det är det väl för fasiken inte?
Du har ett enzym lysozym som kommer från ägg som kan användas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in