Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-05-04, 14:51
  #25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
PR brukar ha en starkare smak.

Citat:
Ursprungligen postat av Tillandsia
Pr har mer lagrad smak, bättre smuligare konsistens med lite kristalliserat salt. Gp är tråkigare i munnen, segare och smakar inte "färdig" på samma vis.

Pr i stor bit kostar under 200:-/kg och då skiljer det inte mycket i kilopris från en liten bit tråkpadano.

Hmm, brukar ha en skål balsamvinäger att doppa i så det kanske döljer smaken lite. Får väl testa den "rå" nån gång. Blev bara fundersam då jag inte kommer ihåg skillnaden. Men det kan ju ha att göra med hur jag käkar den åxå.

Fast man kanske inte skall hålla på att doppa osten i vinäger alls. Vet inte varför jag fått för mig att det är godare så. Men jag är inte den vassaste kniven i lådan heller
Citera
2016-05-04, 17:48
  #26
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Jag kan känna ett starkt begär efter parmesan. Nu när jag började läsa tråden så var jag helt enkelt tvungen att ta en bit Parmigiano Reggiano - och nu känns det bra.
Jag tror att parmesanost innehåller extra mycket kaseinmorfin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Casomorphin
Se även: http://gizmodo.com/5690088/why-chees...morphine-in-it

Man antar att kaseinmorfinet är till för att få däggdjursungar (och spädbarn) att dia ordentligt. Men det råder tydligen delade meningar om det bildas hos människor.

Om inte annat så känns det åtminstone bra efter en bit parmesanost!
Citera
2016-05-05, 09:59
  #27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Starkare på vilket vis?
Jaa du, hur beskriver du en mer lagrad smak?
Den smakar oftast mer av det som är smakkarakteristiskt för osten.
Bättre än så kan jag inte förklara det med egna ord.

Jag har skitsvårt att beskriva smakerna från ost märker jag.
Hur fasiken beskriver du smaken av hushållsost eller gouda eller...?
Bäst att du köper eller ber om att få smaka på två olika länge lagrade Parmesaner i ostdisken så känner du skillnaden.
Citera
2016-05-05, 13:04
  #28
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, brukar ha en skål balsamvinäger att doppa i så det kanske döljer smaken lite. Får väl testa den "rå" nån gång. Blev bara fundersam då jag inte kommer ihåg skillnaden. Men det kan ju ha att göra med hur jag käkar den åxå.

Fast man kanske inte skall hålla på att doppa osten i vinäger alls. Vet inte varför jag fått för mig att det är godare så. Men jag är inte den vassaste kniven i lådan heller
VArför doppar du din ost i surt vin???
Hur kom du på den märkliga idén, tycker du inte om ost eller?

Visst, jag vet att folk kan få för sig allt möjligt när det kommer till ost. Men detta tog nog priset =)

Du borde prova med Kalles kaviar istället ... det är väl åtminstone "allmänt accepterat" ...


Men själv tycker jag bäst om att ha parmesanen hyvlad på min mat, tex en krämig pastasås.
Då, som hyvlad, kommer också den där saltiga kristalliserade karaktären till sin rätta också (det gör den inte som riven).
Som riven ost föredrar jag istället en lite sötare variant

Jag vill tex inte ha parmesan som "dessertost", som du skriver. Utan bara Parmesanen på maten.

Men det finns andra ostar, som är lika till sin karaktär, som passar bra som "dessertostar".
Tex olika alp-ostar, de kan ju också få den kristalliserade salta hårdheten som gör att det knastrar dödskönt i kistan =)
Citera
2016-05-05, 13:27
  #29
Medlem
Intressant tråd, ni har bra koll på läget. Jag har tillbringat mycket tid i Italien, funderar på att köpa hus därnere. Jag äter hellre en bra GP än en dålig PG jo det finns mejerier därnere som inte gör PR tillfredsställande. Annars är det som vanligt alla har rätt beträffande egna preferenser. Enligt italienarna passar parmesanost bra ihop med en bra balsamvinäger, personligen får jag ibland sug efter yoghurt när jag äter parmesanost )))
Citera
2016-05-06, 09:59
  #30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
VArför doppar du din ost i surt vin???
Hur kom du på den märkliga idén, tycker du inte om ost eller?

Visst, jag vet att folk kan få för sig allt möjligt när det kommer till ost. Men detta tog nog priset =)
<...>

Tja, ensam är jag inte i alla fall. http://www.matochsmak.se/MatNyttigt/...pa-parmesanost

Citat:
Ingredienser

Äkta Balsamvinäger från Modena
En bit Parmigiano Reggiano dvs italiensk parmesanost

Gör så här

Dela osten i lagom bitar och lägg upp på ett fat. Droppa, ringla balsamvinägern över. Bjud som tilltugg till ett glas gott rött vin och smakerna blir fulländade.
Citera
2016-05-06, 10:07
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, ensam är jag inte i alla fall. http://www.matochsmak.se/MatNyttigt/...pa-parmesanost

Citera
2016-05-06, 19:13
  #32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, ensam är jag inte i alla fall. http://www.matochsmak.se/MatNyttigt/...pa-parmesanost
Rolig du är
Citera
2016-05-08, 22:55
  #33
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillandsia
Pr har mer lagrad smak, bättre smuligare konsistens med lite kristalliserat salt.

Handlar inte om saltkristaller, det är protein.
Citera
2023-03-30, 03:55
  #34
Medlem
tuturuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillandsia
Pr i stor bit kostar under 200:-/kg

Fy fan, det var tider det.
Citera
2023-03-30, 04:55
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Handlar inte om saltkristaller, det är protein.


Dumheter:

There are two different types of crystals: Calcium Lactate and Tyrosine.

Calcium Lactate forms on both the inside and outside of cheeses. Typically found in moist, aged cheeses such as Cheddar, Colby, Parmesan and Gouda. This type of crystal is softer, paler and more common. When good bacteria in the cheese break lactose down into lactic acid, this lactic acid combines with calcium to form Calcium Lactate Crystals. These crystals are made from calcium lactate salts that precipitate out of the milk as it’s turned into curds.

Tyrosine crystals only form on the interior of cheese. They are firmer, bigger and brighter white than Calcium Lactate. They consist of the same proteins found in milk. This type of crystal is found in dry, mature cheeses such as Swiss and Romano

https://www.renardscheese.com/uncate...-need-to-know/
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback