2014-12-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Gud har sagt att du får äta också men äter du fem pizzor om dagen i ett års tid så kommer du antagligen att bli fet och dö av överätning. Är det Guds fel då?
Ja...indirekt.....
Citera
2014-12-22, 17:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja...indirekt.....

Eftersom han sett till att du hamnat på detta jordklot, menar du?
Citera
2014-12-22, 17:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja...indirekt.....
Hur då menar du?
Citera
2014-12-22, 17:22
Medlem
Citat:
Hur då menar du?
Jag tyckte det var så dum fråga....men
Hade det funnits en lag i bibeln som sade att "du skall äta 5 pizzor om dagen",och jag var troende, så hade det varit guds fel. Nu finns ingen sådan lag,men exemplen jag tog upp finns. Därför var frågan ganska dum....och hade inget med mitt påstående att göra!
Citera
2014-12-22, 17:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag tyckte det var så dum fråga....men
Hade det funnits en lag i bibeln som sade att "du skall äta 5 pizzor om dagen",och jag var troende, så hade det varit guds fel. Nu finns ingen sådan lag,men exemplen jag tog upp finns. Därför var frågan ganska dum....och hade inget med mitt påstående att göra!
Vad var det för dumt med den frågan? Om du väljer frivilligt att äta fem pizzor om dagen, dra över rått och ruttet, döda för pengar, döda av lust . Är inte det din fria vilja som verkar inom dig då.
Inte Gud i alla fall.
Du vet om att den enklaste/ dummaste frågan i världen kan lösa det största problemet? Att det är frågan som ger svaret.
Citera
2014-12-22, 17:30
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nu fungerar det ju så att om du blev övertygad om att Gud fanns så skulle du förbise sådana faktorer. Det är liksom lite av religionens kärna att lära sig förneka, förringa eller förlöjliga sådant som upplyser om religionens avigsidor.

Jag ser inte att det är självklart att en övertygelse om en guds/gudars existens automatiskt leder till att man anser denne guden/gudarna är värd sin tillbedjan. I alla fall är det inte en logisk nödvändighet eller självklarhet.

Sen råkar vi ha ett monoteistiskt kulturarv att man ska underkasta sig den monoteistiske gudens vilja, även om man anser att gudomens vilja är omoralisk. Mytologiska berättelser i t.ex. bibeln (1 Mos 22:1-18) och koranen (37:102-111) om Abraham som var beredd att offra sin son (Isak enligt bibeln och Ismael enligt koranen) på begäran av gud tycker jag representerar detta perspektiv. D.v.s. lyd gud utan att ifrågasätta.

Polyteismen är jag inte lika säker på har denna underkastelseteologi. Intressant nog så om man läser Aiskylos pjäser från Aten 400-talet f.Kr, så tolkar jag att en av de intressanta sensmoralerna i t.ex. Prometheus och Orestien är att man inte ska lyda gudar om de begär någonting omoraliskt av dig. Prometheus tycker jag blev en hjälte som valde tortyr av guden Zeus istället för att kompromissa med sina moraliska överväganden. Agamnenon i pjäsen Orestien mördas bla.a. för att han lydde gudinnan Artemis och offrat sin dotter åt henne. Orestes straffas av hämndgudinnorna erinyerna för att han lydde Apollo och mördade sin mamma som hämnd för mordet på Agamnenon. Intressant skillnad med Abraham som hyllas i GT, NT och koranen för att han var beredd att offra sin son på order av gud.
Senast redigerad av qbit 2014-12-22 kl. 17:35.
Citera
2014-12-22, 17:37
Medlem
Citat:
Vad var det för dumt med den frågan? Om du väljer frivilligt att äta fem pizzor om dagen, dra över rått och ruttet, döda för pengar, döda av lust . Är inte det din fria vilja som verkar inom dig då.
Inte Gud i alla fall.
Du vet om att den enklaste/ dummaste frågan i världen kan lösa det största problemet? Att det är frågan som ger svaret.
Exemplen jag tog upp om slaveri,homosxualitet finns det lagar om i bibeln. Ditt pizzaexempel finns inte med. Och om Gud finns,så kan man väl inte veta om det är han eller fri vilja (vad det nu är....) som verkar inom en?
Citera
2014-12-22, 17:47
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Gud har sagt att du får äta också men äter du fem pizzor om dagen i ett års tid så kommer du antagligen att bli fet och dö av överätning. Är det Guds fel då?
Citat:
Ja...indirekt.....
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Eftersom han sett till att du hamnat på detta jordklot, menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vi får väl fråga Kiss om h*n tar ditt ad hoc premissande som underlag.

Kiss74, du leker här med tanken att Gud finns och vi har det som underlag, du ger det som underlag -
hur kan då mitt svar/fråga någonsin vara ad hoc premissande? Den bygger ju på min tolkning av vad det innebär att Gud finns.
Citera
2014-12-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kiss74, du leker här med tanken att Gud finns och vi har det som underlag, du ger det som underlag -
hur kan då mitt svar/fråga någonsin vara ad hoc premissande? Den bygger ju på min tolkning av vad det innebär att Gud finns.
Du frågar Bogo va?
Citera
2014-12-22, 17:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Exemplen jag tog upp om slaveri,homosxualitet finns det lagar om i bibeln. Ditt pizzaexempel finns inte med. Och om Gud finns,så kan man väl inte veta om det är han eller fri vilja (vad det nu är....) som verkar inom en?
Jodå! har du hört talas om FROSSERI, en av dödssynderna.
Citera
2014-12-22, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du frågar Bogo va?

Jag undrade också.
Citera
2014-12-22, 17:57
Medlem
Citat:
Jodå! har du hört talas om FROSSERI, en av dödssynderna.
Står väl inget om det i bibeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in