2014-12-22, 13:17
Medlem
Hejsan!

Är så att jag jobbar på ett rätt stort företag i Sverige som säljare.
Är anställd på 50% med fast lön vilket resulterar till 20h/veckan med en lön på 119,96kr/h.
Vilket resulterar i en fast lön på 9596kr i månaden före skatt, men sedan all OB på dessa 20h/vecka tillkommer också på min lön så lönen kan vara lite olika.

Nu till problemet, all tid som är över 20h eller när jag kommer in och jobbar extra ska regristreras som mertid, detta ska min butikschef regristrera manuellt så jag får det på nästkommande lön, t.ex. jobbar jag 10h mertid i november så ska det betalas ut i December.
Vi har ingen stämplingsklocka eller så utan chefen ska styra allt detta manuellt.
Har inte haft så mycket koll på min tidigare lön utan den har bara kommit in och jag har vart glad, men det var nu när jag fick lön i December som jag la märket till att jag bara fick min fasta månadslön plus OB och inte något betalt för alla extra dagar jag kom in och jobbade i November, sa detta till min chef och han kollade på det, då visade det sig att han inte hade en aning om detta och jag har 125h mertidstimmar som jag inte fått utbetalt under hela 2014 vilket alltså är: 14955kr före skatt som jag inte fått.
Nu ska jag få hela denna summa utbetald i Januari, men jag känner mig jäkligt lurad utav ett såpass seriöst företag.

Vad hade ni gjort i denna situation, hade ni bara tagit pengarna och sett till att all lön i fortsättningen var rätt och sett glada ut eller vad kan man göra?
För detta är ju otroligt fel då det visade sig att det inte bara är för mig detta hänt utan även en till kollega.

Kommer i fortsättningen att skriva ner alla timmar och räkna ut lönen själv för att kolla så den blir rätt, lesson learned.
Citera
2014-12-22, 13:19
Medlem
Håll lite koll i framtiden, såklart jävligt surt att du ska behöva kolla så din lön blir rätt men försök njuta av 14k i en klumpsumma.
Citera
2014-12-22, 13:23
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Tragiskt nog är du inte ensam... kolla alltid så lönen stämmer. Så är det bara.. får man in det i system så är det inte så jobbigt efter ett tag.

Nu får du ju en fin klumpsumma iallafall.. åk till ibiza eller nött
Citera
2014-12-22, 13:34
Medlem
killen30s avatar
Vad kan du göra eg. Bara ha koll i framtiden på din lön och timmar. Fast sådant viktigt har man väl koll på, litar aldrig på någon bara på mig själv i slutändan.
Citera
2014-12-22, 14:02
Medlem
ekerilars avatar
Jag råkade ut för detsamma förra året. Jag påtalade detta på ett vänligt sätt för min chef som bad om ursäkt,rättade till felet och jag fick mina pengar månaden efter.

Chefen frågade också om "jag satt i sjön", i så fall hade jag fått pengarna på studs.

Alla kan göra fel, därför är det viktigt att vara med och kontrollerar att det blir rätt.
Citera
2014-12-22, 15:09
Medlem
Var glad över en fin januari-bonus och se till att DU har koll på att du får rätt lön i framtiden.
Citera
2014-12-22, 15:10
Medlem
ALZIRs avatar
Ett tips är att ha ett anteckningsblock som du alltid skriver i hur många timmar du arbetat, när osv. Kan komma väl till hands!
Citera
2014-12-22, 15:38
Medlem
Med manuell hantering av timmar och löner är det tyvärr lätt hänt att det blir fel. Det här låter som ett ärligt fel och chefen rättar ju till det utan att krångla med dig. Med tanke på att det är såpass små summor det rör sig om så blir du ju inte heller extrabeskattad för detta, så jag skulle inte känt mig allt för lurad i ditt fall.

Se det som en skön klumpsumma som kommer in på kontot
Citera
2014-12-22, 16:03
Medlem
Under---18s avatar
Gå en kurs så du får lättare att hålla koll på dina pengar
Citera
2014-12-22, 16:05
Medlem
johnny_viciouss avatar
14k är för det första inte så mycket pengar, men visst, du har lånat ut pengar räntefritt till din arbetsgivare. Det fina är ju att du inte behöver tjafsa om det utan får dina pengar i januari. Jag vet inte hur skicklig du är på att placera men säg att du torskat 1500-2000 på det här. Det får du leva med.
Citera
2014-12-22, 17:01
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
14k är för det första inte så mycket pengar, men visst, du har lånat ut pengar räntefritt till din arbetsgivare. Det fina är ju att du inte behöver tjafsa om det utan får dina pengar i januari. Jag vet inte hur skicklig du är på att placera men säg att du torskat 1500-2000 på det här. Det får du leva med.
Ser ingen indikation pa att TS hade for avsikt att placera nagra pengar?
Menar du dessutom att nagon som ar lite halvskicklig pa att placera pengar kan ha en 1500-2000 avkastning pa ett ar - pa de pengarna vi pratar om?
Citera
2014-12-22, 17:16
Medlem
ghb2935s avatar
Liknande hände mig nyligen.
Allt började med att jag gick med i facket, då visade det sig att jag fått 1.5k för lite i lön varje månad, visserligen inte så många månader men surt som fan. Frågade om jag fick något retroaktivt och jodå men bara för den månaden som jag gick med i facket..
Ska tilläggas att detta är ett kommunalt företag och min första anställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in