Citat:
Ursprungligen postat av
Heb0z
Kommer i fortsättningen att skriva ner alla timmar och räkna ut lönen själv för att kolla så den blir rätt, lesson learned.
Helt rätt, lita inte på att någon annan gör rätt, utan kontrollera alltid.
Angående vad du mer kan göra i situationen; Jag funderar ändå på om det är tillämpligt med Räntelagen i detta fall.
Citat:
3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen.
På fordran som grundar sig på sysslomans eller annans skyldighet att redovisa för medel som han mottagit av huvudmannen eller tredje man utgår ränta från dagen för redovisningen eller, om denna ej avges i rätt tid, från den dag redovisning bort ske.
Citat:
6 § I fall som avses i 3 eller 4 § beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § med ett tillägg av åtta procentenheter. Om det vid bestämmande av skadestånd med anledning av personskada ska avräknas förmåner som en skadelidande har rätt till enligt 5 kap. 3 § 1 skadeståndslagen (1972:207), utgör dock tillägget till referensräntan endast två procentenheter för tiden till dess förmånerna har fastställts slutligt.
Ett avtalsvillkor som innebär att räntan ska beräknas enligt en lägre räntefot än vad som följer av första stycket första meningen är utan verkan mot borgenären i ett förhållande mellan en näringsidkare och en myndighet eller ett annat offentligt organ, när näringsidkaren i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller varor eller tjänster mot betalning. Lag (2013:55).
Din lön för extraarbete är ju att se som en fodran med förutbestämt utbetalningsdatum, det har ni ju kommit överens om att den ska betalas ut nästkommande månad vid den löneutbetalningen.
Då så inte skett ska du vad jag ser det som vara berättigad dröjsmålsränta, räknad på varje enskild fodring från den dag den förfallit, med den procentsats och tillägg som anges i §6.
Vilka summor det nu kommer motsvara vet jag inte, då det beror på när du ska ha blivit betald vad, men jag tvivlar att det blir så mycket över tusenlappen, så du kan ju fråga dig hur mycket energi och tid du vill lägga på att få de pengarna, samt hur mycket konflikt du vill gå in i med arbetsgivaren.