2014-12-22, 17:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Jag jobbade tidigare på ett företag som alltid betalade ut fel lön. Det var av någon anledning också för lite. Så jag anteckande varjer minut jag jobbade över och gjorde en uträkning på vilken lön jag skulle ha. Efter varje löneutbetalning tog jag med mig min lönespecifikation och min egen uträkning, gick upp på lönekontoret och gick igenom uträkningarna med den ansvarig. Sedan fick jag en extra utbetalning på nästa lön.

Detta höll på i flera år. Ganska tjatigt, och också konstigt att de aldrig lärde sig.
Citera
2014-12-22, 18:09
Medlem
jejemons avatar
Glöm inte att kolla att du fått semesterersättning också. Hade en kompis som märkte efter en halvår att han inte fått det så han fick också en klumpsumma retroaktivt.
Citera
2014-12-22, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heb0z
Hejsan!

Är så att jag jobbar på ett rätt stort företag i Sverige som säljare.
Är anställd på 50% med fast lön vilket resulterar till 20h/veckan med en lön på 119,96kr/h.
Vilket resulterar i en fast lön på 9596kr i månaden före skatt, men sedan all OB på dessa 20h/vecka tillkommer också på min lön så lönen kan vara lite olika.

Nu till problemet, all tid som är över 20h eller när jag kommer in och jobbar extra ska regristreras som mertid, detta ska min butikschef regristrera manuellt så jag får det på nästkommande lön, t.ex. jobbar jag 10h mertid i november så ska det betalas ut i December.
Vi har ingen stämplingsklocka eller så utan chefen ska styra allt detta manuellt.
Har inte haft så mycket koll på min tidigare lön utan den har bara kommit in och jag har vart glad, men det var nu när jag fick lön i December som jag la märket till att jag bara fick min fasta månadslön plus OB och inte något betalt för alla extra dagar jag kom in och jobbade i November, sa detta till min chef och han kollade på det, då visade det sig att han inte hade en aning om detta och jag har 125h mertidstimmar som jag inte fått utbetalt under hela 2014 vilket alltså är: 14955kr före skatt som jag inte fått.
Nu ska jag få hela denna summa utbetald i Januari, men jag känner mig jäkligt lurad utav ett såpass seriöst företag.

Vad hade ni gjort i denna situation, hade ni bara tagit pengarna och sett till att all lön i fortsättningen var rätt och sett glada ut eller vad kan man göra?
För detta är ju otroligt fel då det visade sig att det inte bara är för mig detta hänt utan även en till kollega.

Kommer i fortsättningen att skriva ner alla timmar och räkna ut lönen själv för att kolla så den blir rätt, lesson learned.
vad gnäller du om? du ska ju få dina pengar? vill du ha mer? om situationen varit omvänd hade du skapat en tråd hur du ska kunna behålla den delen som du fått för mycket då?
Citera
2014-12-22, 18:54
Medlem
Jag förstår dock TS frustration lite. Med den lönen gör ju varje krona skillnad, dessa pengar han missat under året kanske har inneburit att han fått göra vissa uppoffringar han kanske annars hade sluppit.

Det är en godtagbar anledning till att vara lite småsur,men det är inte en anledning till att ta en fight med chefen.
Citera
2014-12-22, 18:54
Medlem
Öh nu blev ju allt bra i slutändan? Som du formulerade dig verkar det som chefen gjort ett ärligt mistag, han hade ju bara kunnat ge dig för endast november annars om det var ett systematiskt scam...

Var glad för den extra lönen och nu har du lärt dig att din lön är ditt ansvar, iallafall på "skitjobben"...
Citera
2014-12-22, 19:28
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Kommer i fortsättningen att skriva ner alla timmar och räkna ut lönen själv för att kolla så den blir rätt, lesson learned.

Helt rätt, lita inte på att någon annan gör rätt, utan kontrollera alltid.

Angående vad du mer kan göra i situationen; Jag funderar ändå på om det är tillämpligt med Räntelagen i detta fall.

Citat:
3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen.
På fordran som grundar sig på sysslomans eller annans skyldighet att redovisa för medel som han mottagit av huvudmannen eller tredje man utgår ränta från dagen för redovisningen eller, om denna ej avges i rätt tid, från den dag redovisning bort ske.

Citat:
6 § I fall som avses i 3 eller 4 § beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § med ett tillägg av åtta procentenheter. Om det vid bestämmande av skadestånd med anledning av personskada ska avräknas förmåner som en skadelidande har rätt till enligt 5 kap. 3 § 1 skadeståndslagen (1972:207), utgör dock tillägget till referensräntan endast två procentenheter för tiden till dess förmånerna har fastställts slutligt.
Ett avtalsvillkor som innebär att räntan ska beräknas enligt en lägre räntefot än vad som följer av första stycket första meningen är utan verkan mot borgenären i ett förhållande mellan en näringsidkare och en myndighet eller ett annat offentligt organ, när näringsidkaren i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller varor eller tjänster mot betalning. Lag (2013:55).

Din lön för extraarbete är ju att se som en fodran med förutbestämt utbetalningsdatum, det har ni ju kommit överens om att den ska betalas ut nästkommande månad vid den löneutbetalningen.
Då så inte skett ska du vad jag ser det som vara berättigad dröjsmålsränta, räknad på varje enskild fodring från den dag den förfallit, med den procentsats och tillägg som anges i §6.

Vilka summor det nu kommer motsvara vet jag inte, då det beror på när du ska ha blivit betald vad, men jag tvivlar att det blir så mycket över tusenlappen, så du kan ju fråga dig hur mycket energi och tid du vill lägga på att få de pengarna, samt hur mycket konflikt du vill gå in i med arbetsgivaren.
Citera
2014-12-22, 22:07
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Hejsan!

Detta borde du gjort från början.
Var aldrig en godtrogen idiot, det borde din mor&far lärt dig för länge sedan!
Citera
2014-12-23, 10:08
Medlem
sasos avatar
haha du har iaf kommit på det
tänk dig hur många på företaget som får fel lön och inte kommer på misstaget
Citera
2014-12-24, 12:26
Medlem
ollepolle90s avatar
Finns en app som heter "Time-Sheet", den är enkel att använda. Jag fyller alltid i den efter mina pass och sedan jämför tiderna på den med hur jag är uppskriven på jobbet. Detta gör jag i slutet av månaden.
Citera
2014-12-24, 14:27
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Hejsan!

Är så att jag jobbar på ett rätt stort företag i Sverige som säljare.
Är anställd på 50% med fast lön vilket resulterar till 20h/veckan med en lön på 119,96kr/h.
Vilket resulterar i en fast lön på 9596kr i månaden före skatt, men sedan all OB på dessa 20h/vecka tillkommer också på min lön så lönen kan vara lite olika.

Nu till problemet, all tid som är över 20h eller när jag kommer in och jobbar extra ska regristreras som mertid, detta ska min butikschef regristrera manuellt så jag får det på nästkommande lön, t.ex. jobbar jag 10h mertid i november så ska det betalas ut i December.
Vi har ingen stämplingsklocka eller så utan chefen ska styra allt detta manuellt.
Har inte haft så mycket koll på min tidigare lön utan den har bara kommit in och jag har vart glad, men det var nu när jag fick lön i December som jag la märket till att jag bara fick min fasta månadslön plus OB och inte något betalt för alla extra dagar jag kom in och jobbade i November, sa detta till min chef och han kollade på det, då visade det sig att han inte hade en aning om detta och jag har 125h mertidstimmar som jag inte fått utbetalt under hela 2014 vilket alltså är: 14955kr före skatt som jag inte fått.
Nu ska jag få hela denna summa utbetald i Januari, men jag känner mig jäkligt lurad utav ett såpass seriöst företag.

Vad hade ni gjort i denna situation, hade ni bara tagit pengarna och sett till att all lön i fortsättningen var rätt och sett glada ut eller vad kan man göra?
För detta är ju otroligt fel då det visade sig att det inte bara är för mig detta hänt utan även en till kollega.

Du har lite av ett eget ansvar också att kontrollera så att du får rätt lön. Det är inte så mycket att göra förutom att få klumpsumman i Januari och köpa något roligt/göra något roligt för dem pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in