Citat:
Ursprungligen postat av
Rase
Jag förstår inte det allmänna klankandet på Trustbuddy, speciellt inte det från signaturen tgv23000.
Jag har gjort en enkel beräkning som visar hur fel dessa gnällspikar har.
Min sparhorisont för mitt sparande i Trustbuddy är 5 år. Antag att jag får 15% det första året, och just nu ser det ut som om jag skulle få ändå mer. Sedan sjunker vad jag förstått avkastningen till ca. 12% per år. Antag att jag sparar 5 år med 15% avkastning första året och därefter 12% per år. Efter denna tid tar jag ut det som går att få omedelbart, d.v.s. 90%. De sista 10% betraktar vi som förlorade. Då har jag ändå fått 10,3% avkastning per år i genomsnitt under 5 år.
Nämn någon annan räntebärande placering som ger en avkastning ens i närheten av detta.
Tilläggas ska att jag inte tagit hänsyn till att skatt betalas för avkastningen, men detta gäller ju alla investeringar.
Hade det fungerat på det sättet hade det varit riktigt bra. Men det är inte så det fungerar i verkligheten, ja år ett kommer du att få en ok avkastning.
Efter 8 månader år 2 hade jag fått 2,7% ränta så positivt räknat hade jag nått 5% år 2. Nu efter 2 år är 75% av de utgivna krediterna hos personer som inte betalar dem, 65,5% hos folk som inte har betalat på mer än 9 månader.
Avkastningen sjunker drastiskt då alla lån fastnar hos personer som inte betalar, därför jag vill veta ifall jag har haft extremt otur eller om mina siffror är standardsiffror för personer som varit med i ca 2 år.
Jag har gjort mitt 90% uttag men valt att ligga kvar med utlåningen öppen för att se vad som händer.
Utöver att det inte fungerar på det sätt som trustbuddy beskriver är det viktigt att dubbelkolla alla uppgifter ni får från trustbuddy då de ofta kommer med oriktiga uppgifter.
Några exempel...
Fråga: Vad är mitt saldo? (ganska enkel fråga)
Erik: 233 061
Jesper: 234 910
Verkligt saldo, vid tillfället 228 662
Fråga: Vad har jag fått för avkastning på mitt sparande (svenska marknaden)
Jesper: "Altså har du hatt 6,3% rente for de siste 7,5 månedene"
Jesper när han blivit överbevisad 1 månad senare: Korrekt saldo er som angitt: "228 662 Saldo jag fick idag (Ger en avkastning på ca 2,77%)"
Fråga: När avskrivs lån som inte betalas
Jesper: efter 280 dagar om ingen betalar
Verklighet: Sker inte vid 280 dagar, inte efter 365 dagar frågan är när de sker.
Transparens är livsviktigt när man har med Trustbuddy att göra då det inte får att lita på de uppgifter man får ifrån dem. Därför måste man hela tiden kontrollera alla siffror annars kommer man garanterat att bli lurad ordentligt.