2014-12-21, 17:56
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Finns inte en chans att de har Zlatan som etta, han blir snarast fyra.

Borg
Waldner
Sörenstam
Zlatan

Håller med dig, men vet ju hur sportjournalisterna resonerar. En av världens bästa spelare (under rätt lång tid nu dessutom) i världens största sport...

Borg, Waldner och Sörenstam borde rimligtvis rankas före Z då dessa faktiskt återfinns på 100-listor över VÄRLDENS bästa idrottsmän genom tiderna... (Det gör iofs Stenmark också, han är t.o.m. rankad före Waldner och Sörenstam). Blir intressant att se hur de resonerar.
Citera
2014-12-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Finns inte en chans att de har Zlatan som etta, han blir snarast fyra.

Borg
Waldner
Sörenstam
Zlatan

Jag undrar det med tanke på att förstaplatsen sägs varit given. Jag har svårt att se hur en jämförelse mellan Borg och Stenmark t.ex. är given. Har man däremot bestämt sig för att fotbollen är den största sporten och Zlatan är den bästa fotbollsspelaren vi haft så kanske man också sätter han som etta och kallar det givet. Jag håller inte nödvändigtvis med, bara spekulerar.
Citera
2014-12-22, 00:18
Medlem
Funkydudes avatar
Är ju verkligen omöjligt med sådana här listor. Jämföra idrottare för nästan hundra år sedan kontra idag och lagidrotter med individuella. Män mot kvinnor... Är fan omöjligt egentligen. Fast en topp tio-lista borde man nog kunna snickra ihop relativt rättvist och där är vi ju idag

Min lista (inte supergenomtänkt, kan ha missat någon självklart. Sitter inte och jämför med DN:s):

1. Björn Borg
2. Jan-Ove Waldner
3. Annika Sörenstam
4. Ingemar Stenmark
5. Zlatan Ibrahimovic
6. Nicklas Lidström
7. Gunde Svan
8. Gert Fredriksson
9. Sixten Jernberg
10. Ingemar Johansson

De flesta verkar ju ha topp-5 klar för sig, bara lite olika ordning där. Jag måste ha med Lidström högt upp, han är fan framröstad som NHL:s bästa europé genom alla tider och ses som en av ligans bästa backar totalt sett genom historien. Vunnit allt utom SM-guld. Längre ned på listan fick jag trycka in ett gäng gubbar jag egentligen inte har särskilt stor koll på men som var mer eller mindre dominanta under en viss tid inom sina idrotter. Har dock ingen aning om hur skarp konkurrensen var inom t.ex. kanot på 40-talet...

Löjligt om man sätter Zlatan som etta. Han har trots allt spelat i grymt bra lag under karriären och är som sagt alltid svårt att jämföra lagidrotter som fotboll med t.ex. tennis. Jag ser iaf Borg, Stenmark och JOW som solklara topp-5, sedan kan man alltid byta plats på dem inbördes men jag är nöjd med denna lista.

Edit: Ser nu att DN har Foppa före Lidström. En skadefri Forsberg som fått spela (liksom Lidström) i ett av ligans bästa lag under flertalet säsonger mer än vad han gjorde hade gett Lidas en rejäl match. Men mycket av grejen med Foppa är ju "om han ändå hållit sig hel". Nu gjorde han inte det och potential tar en inte förbi mr. jämn som Lidström kom att agera som hela sin karriär. Och då var han verkligen inte bara en spelare som "stod rätt" som många ibland får för sig. Kolla hans poäng bl.a...
Senast redigerad av Funkydude 2014-12-22 kl. 00:25.
Citera
2014-12-22, 00:40
Medlem
Jag tror på Waldner som 1a. Är man betraktad som gud i ett av de mest folkrika länder så förtjänar man den platsen.

Å andra sidan.
Annika, 86 LPGA segarar + 10 major segrar.
Senast redigerad av r1kkie 2014-12-22 kl. 00:48.
Citera
2014-12-22, 02:16
Medlem
Pinsamt att dom lägger Lidas på plats 13, han är MINST topp 5. Tror inte folk i allmänhet förstår hur bra Lidström var egentligen. Han är rankad som den bästa backen genom tiderna tillsammans med Bobby Orr, Vunnit Stanley Cup 4(!!!!) gånger, Blivit utsedd till världens bästa back 7 gånger, avgjort en OS final, Vunnit VM guld, 1142 poäng i NHL, han har missat 17 matcher av 1581 stycken, Killen är kanske det bästa proffs vi någonsin haft inom Svensk idrott.

Mannen är omänsklig och DN ger honom plats 13..
Citera
2014-12-22, 03:11
Medlem
Undrar vad de har tagit....de som gjort listan.

Kollade plats 14 till 5 just nu.

Inte många rätt där.
Citera
2014-12-22, 03:13
Medlem
Citat:
Edit: Ser nu att DN har Foppa före Lidström. En skadefri Forsberg som fått spela (liksom Lidström) i ett av ligans bästa lag under flertalet säsonger mer än vad han gjorde hade gett Lidas en rejäl match. Men mycket av grejen med Foppa är ju "om han ändå hållit sig hel". Nu gjorde han inte det och potential tar en inte förbi mr. jämn som Lidström kom att agera som hela sin karriär. Och då var han verkligen inte bara en spelare som "stod rätt" som många ibland får för sig. Kolla hans poäng bl.a...

Hur du än kollar på det så är Foppa större än Lidas.
Citera
2014-12-22, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det måste ju vara dessa 4, eftersom de ännu inte är listade. Kul att Waldner är med.

Om man talar om total prestation så skulle jag lista dessa 4 i denna ordning:
1.Borg
2.Sörenstam
3.Waldner
4.Zlatan

Men troligtvis är 1:a-platsen vikt för Zlatan. Bra fotbollsspelare, men kanske kommer in som 3-4 bland Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna.
Ja, helt riktigt. Zlatan är Sveriges fjärde bästa fotbollsspelare genom tiderna efter Nordahl, Liedholm och Hamrin. Han har nog således egentligen inte ens i topp tio att göra här. I sammanhanget mediokra namn som Larsson, Ljungberg och Brolin är väl knappt topp 50 på en riktig lista. Brolin och Larsson före Liedholm och Hamrin, där de två senare borde ligga cirka 35 platser bättre, visar vilken skräptidning DN är.
Senast redigerad av Sult 2014-12-22 kl. 03:24.
Citera
2014-12-22, 03:33
Bannlyst
Hoa Hoa Dahlgren
Ricky bruch
Frank Andersson
Citera
2014-12-22, 03:37
Bannlyst
BB hade en vilopuls pa 26 eller 28, han var otroligt valtranad.
Avslutade karriaren tidigt.

Pingisganget sprang pa Cafe Opera, tror det finns en FB trad om det. Dom ar inga atleter.

Om ping-pong ar en sadan varldsport hur kommer det sig att det finns noll pris-pengar? Jo, for ingen bryr sig.
Citera
2014-12-22, 04:19
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Hur du än kollar på det så är Foppa större än Lidas.
Bra du argumenterar. Först skriver du att listan inte innehåller många rätt utan att motivera detta öht. Sedan skriver du att Foppa är större än Lidström "hur man än kollar på det", utan att ange någon vinkel som styrker detta.

Forsberg hade bättre ppg men var också center till skillnad mot Lidström som var back. Foppa var en klart flashigare spelare och flertalet lag hade säkert valt honom framför Lidas beroende på hur laget såg ut för stunden men mer eller mindre alla experter (svenska som utländska) rankar Lidström som den störste. Hade Forsberg varit hel fem år till eller liknande hade det säkert varit en klart jämnare historia.
Citera
2014-12-22, 10:27
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Några reflektioner: Topp 5 är väldigt väntad. Helt uppenbart att det handlade om dessa fem idrottare. Vilken ordning som de ska ligga i är väldigt svårt att avgöra. Samtliga förtjänar egentligen förstaplatsen. Kan dock se en logik i att stenmark är femma sett till storleken på sporterna. Jag tror att Borg och Zlatan kommer ligga högst upp, vilket känns lite lustigt eftersom de är de två av de fem som inte brukar räknas som bäst genom tiderna i sina sporter. Borg och Zlatan är sannolikt Sveriges internationellt största idrottsstjärnor, sett till prestige och kändisskap internationellt men det innebär inte per automatik att de varit de bästa.

Håller med om att tennisspelarna (Bortsett från Borg) har blivit nedvärderade. Både Edberg och Wilander borde utan tvekan ligga före en del av namnen de har framför sig (Norberg till exempel). Saknade främst två namn på listan. Torbjörn Nilsson (har redan kommenterats) och Magnus Samuelsson (och kom för bövelen inte och säg att världens starkaste man inte är en sport när DN har räknat in travkuskar).

Jag tycker att svenska sportjournalister har en tendens att övervärdera vinteridrottare i allmänhet och skidåkare i synnerhet. Det ser vi både när bragdmedaljen ska delas ut och på såna här listor. Visst, vi har haft jätteduktiga skidåkare, men man kan inte jämföra den internationella konkurrensen i längdskidåkning med exempelvis den i tennis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in