Är ju verkligen omöjligt med sådana här listor. Jämföra idrottare för nästan hundra år sedan kontra idag och lagidrotter med individuella. Män mot kvinnor... Är fan omöjligt egentligen. Fast en topp tio-lista borde man nog kunna snickra ihop relativt rättvist och där är vi ju idag
Min lista (inte supergenomtänkt, kan ha missat någon självklart. Sitter inte och jämför med DN:s):
1. Björn Borg
2. Jan-Ove Waldner
3. Annika Sörenstam
4. Ingemar Stenmark
5. Zlatan Ibrahimovic
6. Nicklas Lidström
7. Gunde Svan
8. Gert Fredriksson
9. Sixten Jernberg
10. Ingemar Johansson
De flesta verkar ju ha topp-5 klar för sig, bara lite olika ordning där. Jag måste ha med Lidström högt upp, han är fan framröstad som NHL:s bästa europé genom alla tider och ses som en av ligans bästa backar totalt sett genom historien. Vunnit allt utom SM-guld. Längre ned på listan fick jag trycka in ett gäng gubbar jag egentligen inte har särskilt stor koll på men som var mer eller mindre dominanta under en viss tid inom sina idrotter. Har dock ingen aning om hur skarp konkurrensen var inom t.ex. kanot på 40-talet...
Löjligt om man sätter Zlatan som etta. Han har trots allt spelat i grymt bra lag under karriären och är som sagt alltid svårt att jämföra lagidrotter som fotboll med t.ex. tennis. Jag ser iaf Borg, Stenmark och JOW som solklara topp-5, sedan kan man alltid byta plats på dem inbördes men jag är nöjd med denna lista.
Edit: Ser nu att DN har Foppa före Lidström. En skadefri Forsberg som fått spela (liksom Lidström) i ett av ligans bästa lag under flertalet säsonger mer än vad han gjorde hade gett Lidas en rejäl match. Men mycket av grejen med Foppa är ju "om han ändå hållit sig hel". Nu gjorde han inte det och potential tar en inte förbi mr. jämn som Lidström kom att agera som hela sin karriär. Och då var han verkligen inte bara en spelare som "stod rätt" som många ibland får för sig. Kolla hans poäng bl.a...