2014-12-21, 22:55
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
På marken har stridigheter förekommit i dag, och den utmärkta nyhetssidan Moscow Times ligger nere:
http://www.themoscowtimes.com/

Får hoppas det är ett vanligt tekniskt problem.

Jag tyckte svaret på presskonferensen om den liberala oppositionen/pressen var lite olycksbådande. Jag är tveksam till om han hade svarat så för drygt ett år sedan;
Citat:
The combative questions from Russia’s embattled liberal journalists were mainly about the newly toxic atmosphere in Russian society, and whether Putin felt guilty for talking about a “fifth column”, which heralded a renewed crackdown against the political opposition. Was he able to distinguish between opposition to his rule and being a traitor?

“It’s very difficult to answer that. I’m being honest. Because the border is very subtle. It’s difficult, I think, to give a scientific definition of where opposition ends and “fifth column” begins.

http://www.theguardian.com/world/2014/dec/18/putin-press-conference-sketch-love-life-ukraine-rouble

Det är inget bra tecken när han säger sig vara ärlig och börjar sväva på målet om kritisk press är förrädare eller inte. I synnerhet inte med tanke på ökningen av anslag (varifrån kan man fråga sig) till inrikes säkerhetsstyrkor.
2014-12-21, 22:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är lite patetiskt att Dugin med sitt rödbrunfläckiga förflutna är det enda som russofober kan hitta i fascistväg numera. Då är det andra bullar i Kiev, där finns det gott om både fascister och nazister.
Så du har fortfarande inte lärt dig att det heter nynazister? Du vet mycket väl att Ukraina inte i närheten är så nationalistisk och fascistiskt som Ryssland, den billiga artikel du är så imponerad av talar om det, de som står och väntar på att ta över efter Putin.

Citat:
Detta sagt, så är Dugin en mediapajas med noll politiskt inflytande. Att påstå sig vara "rådgivare" till talmannen i Duman smäller inte särskilt högt inom kremlologin. Det faktum att en figur gärna gör kontroversiella utspel i media betyder inte heller att personen har inflytande.
Hans terminologi används frekvent av de flesta Kreml-kreatur, inklusive Putin och Bagdad-Bob Lavrov. De följer helt hans idéer om Ukraina, förutom att Dugin inte tycker Putin är perfekt eftersom han inte är tokig nog att öppet förklara krig mot Ukraina och ta över det. För Dugin och alla i Duman som stödjer tanken om "Euroasia" (och det är de flesta eftersom nästan alla partier är nationalistiska) så har Putin varit för försiktig med sin invasion av östra Ukraina. "Strelkov" som du kanske hört talas om var den som ledde den asymmetriska krigföringen och Dugin och Strelkov är partners i brott som vi sett när de hade sin kärlekssemester tillsammans när Strelkov flytt från Ukraina...
Citat:
Dugin bör nog snarare betraktas som en rysk Jan Myrdal, utan några mer djuplodande ideologiska jämförelser.
Haha, du är en clown du. Jan Myrdal...
Citat:
Den som oroar sig för rysk fascism eller något ännu värre gör dock klokt i att beakta vad Hitchens skrev:
I warn them and you that, if we succeed in overthrowing Mr Putin by unleashing hyper-inflation in Russia, we may find out what a Russian Hitler is really like.
Det är ingen nyhet och inget vi inte hört förut, du verkar vara väldigt imponerad dock. Jag trodde du var en påläst och insatt debattör och nu citerar du en paleokonservativ tok från Daily mail...
Senast redigerad av Xelious 2014-12-21 kl. 23:18.
2014-12-21, 23:00
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Den som oroar sig för rysk fascism eller något ännu värre gör dock klokt i att beakta vad Hitchens skrev:

I warn them and you that, if we succeed in overthrowing Mr Putin by unleashing hyper-inflation in Russia, we may find out what a Russian Hitler is really like.

Likheterna mellan Hitler och Putin har redan visats och det kommer att bli värre.

Du väljer att länka till marxisten Hitchens ser jag, och vidarebefordrar skrämselpropaganda från Kreml genom att antyda att sanktioner leder till hemska bakslag. Först berättas från Kreml att sanktionerna inte har någon inverkan. När denna lögn uppenbarligen är synad av ryska folket som ser rubeln falla kraftigt så hotas det indirekt med krig och kärnvapen, allt i ett försök att framkalla en "vi mot dom"-mentalitet hos en hjärntvättad kuvad befolkning som fortfarande följer sin führer.
2014-12-21, 23:24
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Likheterna mellan Hitler och Putin har redan visats och det kommer att bli värre.

Fast vi kommer in på villospår om vi ska hålla på och försöka hitta likheter mellan Putin och Hitler. Det är alldeles för många som jämför alldeles för många ledare med just Hitler. Putin är inte ens diktator, även om det finns sådana tecken ibland, Hitler var diktator i kubik från sekund 1.
2014-12-21, 23:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Att stater som befinner sig i krig skruvar upp sina propaganda är välkänt. Därför är det väl klokt att 'vi som ännu har fred' främst hämtar vår information från mer neutrala källor, så gott det nu går. En del stora nyhetsbyråer, även om de har ägare i väst, anses ju ändå vara riktigt trovärdiga eftersom de sedan lång tid tillbaka kunnat bevisa sin professionalitet.

Fast de stora nyhetsbyråerna sitter ofta i de krigförande parternas knä. Det sista kriget där det förekom en relativt fri nyhetsrapportering, utan inbäddade och nerbäddade journalister, var Vietnamkriget. Tittar man på Ukrainakonflikten, så kommer mycket av det material som AP och Reuters publicerar från endera sidan, med allt vad det innebär i form av bias.

Jag tycker att den bästa rapporteringen ofta kommer från de frilansare som åker runt i krigszonen på egen risk och gör korta videoreportage som de lägger upp på Youtube. De är förvisso inte heller opartiska, men kameran ljuger inte lika lätt som pennan.

Sedan är inlägg i diskussionsfora från folk som faktiskt befinner sig i krigszonen en guldgruva. Finns några debattörer på militaryphotos.net som bor i Ukraina.
Senast redigerad av Regulus 2014-12-21 kl. 23:47.
2014-12-21, 23:47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
---

Vi har tjetjenien som elefanten i rummet som du desperat undviker att nämna. Ryssland har annekterat Krim och invaderat östra Ukraina med dåliga ursäkter om att "skydda rysktalande" medan Tjetjenien med 5% ryssar bombades sönder och samman (100 000 döda) när de försökte lämna den ryska federationen. Rysslands och din trovärdighet är noll i frågan om folkens självbestämmande och jag uppmanar dig att sluta nämna det.
Jag tror att jag minst ett femtontal gånger redogjort för min syn på Tjetjenien, och den är allt jämt att denna region bör ha rätt till till sälvständighet om folkflertalet vill detta, och jag är till yttermera del starkt kritiskt till den ryska politiken här.

Säg mig - har du svårt att förstå skriven text?
2014-12-21, 23:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Fast vi kommer in på villospår om vi ska hålla på och försöka hitta likheter mellan Putin och Hitler. Det är alldeles för många som jämför alldeles för många ledare med just Hitler. Putin är inte ens diktator, även om det finns sådana tecken ibland, Hitler var diktator i kubik från sekund 1.
Hitler valdes in och var diktator i själ och hjärta från sekund 1 som Putin. Detta i stark kontrast mot de transparanda och rättvisa val vi sett nu i Ukraina. Putin använder samma ordval som Hitler om sitt folk, om varför Krim annekterades och när han beskriver omvärlden som ett hot för att få det ryska folket bakom sig när han begår brotten med det gamla brodersfolket i Ukraina.
2014-12-22, 00:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Hitler valdes in och var diktator i själ och hjärta från sekund 1 som Putin. Detta i stark kontrast mot de transparanda och rättvisa val vi sett nu i Ukraina.

Mera ohistoriskt trams. Sätt dig ner och läs på om Rysslands moderna historia. Putin är ingen diktator av Hitlers typ, hur illa du än tycker om honom.

Vad gäller de "rättvisa" valen i Ukraina tycker jag du ska ta reda på vilka partier som fick ställa upp (eller inte) i parlamentsvalet och var de hade sitt väljarstöd, och hur stort valdeltagandet var i olika områden som faktiskt behärskades av regimen. Samt vilka presidentkandidater som underkändes, jagades på flykten eller satt i husarrest före valet.
2014-12-22, 00:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Mera ohistoriskt trams. Sätt dig ner och läs på om Rysslands moderna historia. Putin är ingen diktator av Hitlers typ, hur illa du än tycker om honom.
En clown som liknar Dugin vid Jan Myrdal har uttalat sig!
Alla vet vad Putin är. De som sympatiserar med hans fascistiska politik och hans övergrepp på Ukraina försöker stödja honom. Det finns mycket att studera om fascisten Putin, här är en så kanske du kan få lite politisk utbildning så du slutar referera till "Jan Myrdal":
http://www.worldpolicy.org/blog/2014/05/12/why-it%E2%80%99s-time-start-calling-putin-fascist

Citat:
Vad gäller de "rättvisa" valen i Ukraina tycker jag du ska ta reda på vilka partier som fick ställa upp (eller inte) i parlamentsvalet och var de hade sitt väljarstöd, och hur stort valdeltagandet var i olika områden som faktiskt behärskades av regimen. Samt vilka presidentkandidater som underkändes, jagades på flykten eller satt i husarrest före valet.
Du kan börja med att redovisa detta vad gäller rysslands val, i en annan tråd. Du har aldrig kritiserat din idol Putin förut antar jag, likt Clodius. När du gjort din läxa så ska jag visa hur demokratiska valen i Ukraina var jämfört med de ryska, ja jag kan till och med visa video från lokalval i s:t Petersburg när en kärring stoppar hundratals valsedlar i fel urna.
2014-12-22, 00:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag tror att jag minst ett femtontal gånger redogjort för min syn på Tjetjenien, och den är allt jämt att denna region bör ha rätt till till sälvständighet om folkflertalet vill detta, och jag är till yttermera del starkt kritiskt till den ryska politiken här.

Tjetjenienkonflikten är inte heller någon svartvit historia. Det utkämpades faktiskt två krig i Tjetjenien. Det första var 1994-1996, medan Jelstsin var president, och resulterade i en tjetjensk seger. Tjetjenerna fick som resultat av det en omfattande autonomi inom de ryska federationen:

http://en.wikipedia.org/wiki/First_Chechen_War

Detta var dock inte de mer radikala islamisterna nöjda med, utan de inledde 1999 en invasion av grannrepubliken inom den ryska federationen, Dagestan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Invasion_of_Dagestan

Det utlöste det långa och blodiga andra tjetjenska kriget, 1999-2009 som Putin ärvde när han efterträdde Jelstin i början av år 2000:

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Chechen_War

Detta krig vanns till slut av Ryssland. En Moskvavänlig president, Akhmad Kadyrov, installerades 2003, men kriget fortsatte med låg intensitet i ytterligare flera år.

Det är alltså en förenklad och felaktig bild som ibland ges i västliga media när man påstår att "Putin invaderade Tjetjenien" utan någon orsak. Det var islamister från Tjetjenien som startade det andra kriget genom att invadera Dagestan, och det skedde innan Putin blev president.
2014-12-22, 00:56
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Du väljer att länka till marxisten Hitchens ser jag, och vidarebefordrar skrämselpropaganda från Kreml genom att antyda att sanktioner leder till hemska bakslag. Först berättas från Kreml att sanktionerna inte har någon inverkan. När denna lögn uppenbarligen är synad av ryska folket som ser rubeln falla kraftigt så hotas det indirekt med krig och kärnvapen, allt i ett försök att framkalla en "vi mot dom"-mentalitet hos en hjärntvättad kuvad befolkning som fortfarande följer sin führer.

Nazism är mer synonymt med USA än vad det är med Putin eller Ryssland. Du tror att du botar världen från ondska genom att angripa mot Ryssland men du tror att USA och världen vi lever i övrigt är friskt, vilket tyder på att du är en del av sjukdomen. Nazism och Kommunism har en gemensam nämnare och det är våld. Det är inte Nazismen som mördade judarna, utan det var människor som var fast beslutna att vålla skada gentemot andra medmänniskor.

Ryssland gör inget fel. Det är helt okej med korruption och maktmissbruk, ni är bara tjuriga för att Ryssland råkar vara duktiga på det och nu kan ni inte göra något åt det än att gråta över att de bryter mot reglerna. Men hade USA kärnvapenbombat Ryssland idag hade ni inte brytt er ett piss för enligt er hjärntvättade logik så är allt som USA gör en bra aktion per automatik bara för att ni älskar USA. Även om det involverar att mörda människor sålänge det sker för amerikanska ideal.
2014-12-22, 01:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Så du har fortfarande inte lärt dig att det heter nynazister?

Jag vet att nazister och nassekramare ofta ogillar att man kallar nazismen vid dess rätta namn. Men jag gör alltså det, vare sig det nu handlar om svenska nazister, grekiska nazister eller ukrainska nazister. Som en vis man sa:

If it walks like a duck and quacks like a duck, I call it a duck.

Citat:
Du vet mycket väl att Ukraina inte i närheten är så nationalistisk och fascistiskt som Ryssland, den billiga artikel du är så imponerad av talar om det, de som står och väntar på att ta över efter Putin.

Din totala okunskap om européisk politik och historia är ju generande. När du läser på om den moderna ryska historien, kolla gärna in vad de ukrainska "nationalisterna" hade för sig under andra världskriget och vilka de samarbetade med. Samt vilka "hjältar" från den tiden de firar än idag.

Citat:
[mera trams om Dugin]

Dugin är inte den dolde makthavare du försöker utmåla honom som. Som jag redan förklarat är han en mediapajas som gärna umgås med kändisar, äkta eller före detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in