2014-12-03, 03:37
Medlem
TaxMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
BARA jag som tycker serien blir bättre när Tonys morsa dör? Jag gillade inte henne någonstans!
Livia är jämte Tony, Junior och Carmella en av seriens bästa karaktärer. Större psykopat än Richie nästan, men dold bakom en gammal kärrings "mjuka" framtoning.
Citera
2014-12-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
Livia är jämte Tony, Junior och Carmella en av seriens bästa karaktärer. Större psykopat än Richie nästan, men dold bakom en gammal kärrings "mjuka" framtoning.

Väldigt synd att hon dog. Hade varit intressant att se hur serien hade sett ut med henne kvar nån säsong till.
Citera
2014-12-03, 17:56
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Väldigt synd att hon dog. Hade varit intressant att se hur serien hade sett ut med henne kvar nån säsong till.
Tredje säsongen skulle väl egentligen handla om rättegången mot Tony om flygplans biljetterna som morsan skulle vittna om. Typ.
Citera
2014-12-04, 01:47
Medlem
Asylbaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
När hon står nere i Tony's källare och börjar lipa över att hon precis blivit ny ägare till Johnny Sack's hus.. Kräkreflexerna sattes i spel direkt! Kan inte fatta varför Tony inte bara placerade henne i "She's dead to me"-kategorin när han ständigt gav henne massa fördelar och hon bara svarade med mer gnäl, drama och massa konflikter och liknande som dessutom ofta hade negativa effekter på Tony's affärer.
Särskilt eftersom han flera gånger under serien bröt kontakten med både Livia och Junior.. Som om inte Janice gjort mer än tillräckligt för att också förtjäna detta.
Janice har aldrig legat i konflikt med Tony i hans affärer, hon har bara varit jobbig, gnällig och parasiterande. Eftersom de växt upp tillsammans så är det naturligtvis inte tillräckligt för att bryta kontakten. Kuriosa är för övrigt att skådespelerskan som spelar Janice och James Gandolfini var nära vänner i verkliga livet och har dessutom spelat mot varandra i flera filmer.

En sak som är tråkig är att man inte får veta något om Tonys andra syster, som lever ett helt normalt liv, och ej heller Tonys relation till henne.
Citera
2014-12-05, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
Janice har aldrig legat i konflikt med Tony i hans affärer, hon har bara varit jobbig, gnällig och parasiterande. Eftersom de växt upp tillsammans så är det naturligtvis inte tillräckligt för att bryta kontakten.
Kan hålla med om att det faktum att Janice inte har lagt sig i Tonys affärer kan vara en skälig orsak - hon har i alla fall inte lagt sig i på något sätt som har gått emot Tony. Visst, de är av samma blod, men jag vet inte om det spelar en så stor roll - speciellt inte om man tittar på vad han hade planerat för Livia och Junior. Att deras relation som broder och syster är avgörande tror jag mer på, Tony känner sig fortfarande som en lillebror, vilket man också får reda på under ett av samtalen med Dr. Melfi.
Citera
2014-12-05, 10:26
Medlem
Asylbaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Kan hålla med om att det faktum att Janice inte har lagt sig i Tonys affärer kan vara en skälig orsak - hon har i alla fall inte lagt sig i på något sätt som har gått emot Tony. Visst, de är av samma blod, men jag vet inte om det spelar en så stor roll - speciellt inte om man tittar på vad han hade planerat för Livia och Junior. Att deras relation som broder och syster är avgörande tror jag mer på, Tony känner sig fortfarande som en lillebror, vilket man också får reda på under ett av samtalen med Dr. Melfi.
Tonys relation med sin farbror och mor är helt annorlunda. Farbrodern utmanar Tony om positionen som boss och är faktiskt den som först beter sig hotfullt mot Tony ("Next time you come heavy!") så Tony har inget annat val. Märk väl också att han dessutom försöker undvika att låta döda farbrodern och så småningom förenas med honom. Han har en hatkärlek till modern, han betalar för hennes vistelse på hem och försöker vara henne till lags - fram till dess att hon manipulerar farbrodern till att försöka få Tony dödad. Först då ändrar sig Tony om henne.

Tony är faktiskt den som är mest lojal till sin familj i jämförelse med farbrodern och modern. Och han tog aldrig några initiativ mot sina egna familjemedlemmar förrän dessa hade visat sig vilja ha honom ur vägen.

Det har alltså självklart aldrig föresvävat Tony att ta Janice av daga bara för att hon är jobbig. Tanken är befängd. Hade inte modern och farbrodern börjat konspirera mot honom så hade han heller aldrig tänkt tanken att skada dem heller.
Citera
2014-12-06, 02:34
Medlem
Citat:
Tonys relation med sin farbror och mor är helt annorlunda. Farbrodern utmanar Tony om positionen som boss och är faktiskt den som först beter sig hotfullt mot Tony ("Next time you come heavy!") så Tony har inget annat val. Märk väl också att han dessutom försöker undvika att låta döda farbrodern och så småningom förenas med honom. Han har en hatkärlek till modern, han betalar för hennes vistelse på hem och försöker vara henne till lags - fram till dess att hon manipulerar farbrodern till att försöka få Tony dödad. Först då ändrar sig Tony om henne.
Rätta mig om jag har fel angående din uppfattning, men du ansåg bland annat att deras relationsband var ett starkt skäl till att Janice fortfarande levde. Jag anser att det inte var relationsbandet i sig som räddade henne undan exil eller liknande, utan hur deras relation som syster och bror var. Janice har alltid haft en viss makt över Tony, han såg upp till henne och det är något som sitter kvar. När hon gör något som går emot honom skriker han och gör en scen av situationen men i slutändan är han ändå den som ger med sig. Samma makt hade Livia (och i viss mån även Junior) över honom - men som du skrev, att de ville få honom mördad väger ju såklart in!

Tror med andra ord inte att Janice klarade sig undan med allt för att hon var familj, utan på grund av hur deras syskonrelation var - det är där våra åsikter går skilda vägar, i övrigt håller jag med dig. The Sopranos kretsar kring ett maffiatema, men trotts det har jag aldrig syftat på att Tony borde ha mördat henne för att hon var jobbig - ja, visst vore det befängt.
Citera
2014-12-06, 09:49
Medlem
Asylbaronens avatar
I de senare säsongerna får man ju starkt intrycket att Tony inte vill vara i maffian längre men att han inser att han inte har något val, han gjorde sitt val för väldigt många år sedan.

För övrigt är hans relation med Paulie ganska skum. Paulie verkar ha varit Tonys pappas kompis och varit nära Tonys familj men ändå behandlar Tony honom som skit trots att Paulie är mycket lojal, samma sak för Christopher som trots att Paule har närmast faderskänslor för honom så behandlar även Christopher honom som skit.

En lite ologisk sak är hur Jackie Aprile blir boss efter att Tonys pappa åkt i fängelse. Det fanns så många fler logiska alternativ, både Junior Soprano, Albert Barese, bröderna Parisi och Paulie Gaultieri var äldre. Dessutom tyckte jag att skådisen som spelade Jackie Aprile inte kändes rätt i rollen. Det är ju möjligt att Tonys gäng hade väldigt mycket inflytande och att det var de som verkade för att Jackie Aprile skulle bli boss eftersom det antagligen fanns ett tryck från övriga familjen att inte låta Tony ärva boss-positionen från sin far.

Av kvinnorna så måste jag säga att kvinnan som spelar Rosalie Aprile verkligen gör sin roll bra, hon passar dock inte rent visuellt med skådisen som spelar Jackie Aprile. Deras äktenskap kändes inte äkta.
Citera
2014-12-06, 23:50
Medlem
Citat:
En lite ologisk sak är hur Jackie Aprile blir boss efter att Tonys pappa åkt i fängelse. Det fanns så många fler logiska alternativ, både Junior Soprano, Albert Barese, bröderna Parisi och Paulie Gaultieri var äldre. Dessutom tyckte jag att skådisen som spelade Jackie Aprile inte kändes rätt i rollen. Det är ju möjligt att Tonys gäng hade väldigt mycket inflytande och att det var de som verkade för att Jackie Aprile skulle bli boss eftersom det antagligen fanns ett tryck från övriga familjen att inte låta Tony ärva boss-positionen från sin far.
Tänker du på Eckley/Dominic DiMeo? Johnny Boy var bara captain. DiMeo sattes i fängelse flera år efter det att Johnny Boy dog och då valde han Jackie som acting boss, vilket Junior aldrig gillade.

Citat:
Av kvinnorna så måste jag säga att kvinnan som spelar Rosalie Aprile verkligen gör sin roll bra, hon passar dock inte rent visuellt med skådisen som spelar Jackie Aprile. Deras äktenskap kändes inte äkta.
Håller med, hon känns ofta förbisedd.
Citera
2014-12-07, 07:15
Medlem
VemSaDets avatar
Ok då ska jag se serien igen för 5e gången.
Varjegång man kollar så fastnar man för en annan karaktär, blir bättre o bättre när man kollar.
Senast jag kollade klart den var det innan sommaren alltså runt 7månader sedan.

Helt klart bästa serien som finns, att folk jämför SOA, BB i samma klass som denna e bara ett skämt :S

https://www.youtube.com/watch?v=P8i01bL9a8Q
Denna scen är helt galen musiken allt så grym.
Sen så har jag tänkt alltid när man hör musik i bakgrunden så är det riktigt musik som spelas.
Kanske ett par scener där musiken är inte riktigt som den scenen med junior jag postade.

Helt galen serie bara tröttnar aldrig.
Som sagt man lär sig nytt alltid när man kollar håller med att de borde haft annan skådis istället för A-J en som är mer passande. Hans roll är bra men bättre skådis hade funkat.
Citera
2014-12-07, 15:16
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Helt klart bästa serien som finns, att folk jämför SOA, BB i samma klass som denna e bara ett skämt :S
Så är det. Breaking Bad kom aldrig ens i närheten, och Sons of Anarchy ska vi bara inte tala om.
Citera
2014-12-21, 21:19
Medlem
putteH_s avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article20059827.ab

Dom rånade fel bar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem