2014-12-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
I bibeln tar Gud kontakt med folk till höger och vänster. Då kan man väl begära detsamma?
Det är nästan så man börjar ana att historierna är påhittade....

Har du omvänt dig från dina synder och uppriktigt sökt Gud? Då kan du få känna honom, och hur han ändrar om i ditt liv totalt!, det har hänt mig kan man säga.
Vi kan aldrig begära att han ska ta kontakt med oss, hans nåd kommer över den han vill.

De flesta kontakterna i Bibeln handlar ju om det Judiska folket och deras uttåg ur Egypten och liknande. Därav kommer också viktig lärdom för oss. Många var långt ifrån rättfärdiga och de syndade mycket. Vi ska alltså lära oss av deras exempel. Det står till och med så på något ställe om jag inte minns fel.
Citera
2014-12-21, 17:11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej antagligen beror det på att jag tänker självständigt och ej tar livet på blodigt allvar.
Jag är däremot väldigt tydlig i min tro. Och om den inte passar dig eller in i någon religion så är det inget jag lider av.
Jag tror på Gud, Jesus och den helige anden. Det räcker för mig och antagligen för Gud också.
Trams är det inte bara jag som gör, jag kan skämta om andra skämtar eller skoja till saken ibland.
Det är inte på blodigt allvar i religion och tro för mig . Då blir man fanatisk och extremistisk enligt mig.
Vart i Bibeln står det att man måste vara troende utan humor? Nog tror jag att Gud besitter humor och allvar.
Gnäller tycker jag att du gör, sur är du också.
Att tänka självständigt är bra när man har ett stabilt fundament att stå på men det verkar du ju inte ha när du ger så stora kunskapsluckor och logiska felslut.
Ungdomlig iver är väl ett mer passande ord.

Du får ursäkta, men "humor" som går alla förbi är förmodligen inte just humor.

Ja, jo givetvis är det mitt fel att du inte kan så mycket och saknar en logisk tråd när du drar igång, konstigt vore väl annars, och det beror på att jag är... gnällig och sur, givetvis
För vem kan lasta dig för något i din ofelbarhet?
Citera
2014-12-21, 17:11
Medlem
Citat:
Jag håller med om det sista,"detta är i alla fall vad bibeln säger". Men då kommer det svåra; att bevisa bibeln..... vilket ingen varit i närheten av. Utan där gäller verkligen blind tro . Och dessutom måste man välja bort en massa saker från bibeln,annars blir man en fara för samhället.....

Vad måste man välja bort nu igen? Vet jag inget om! Som jag tidigare skrev gäller inte besträffning för lagöverträdelser nu, vi är fria eftersom Jesus Kristus dog för våra synder istället för oss.
Det är ingen liten detalj det, direkt!
Citera
2014-12-21, 17:14
Medlem
Och när såg du senast en kristen som var en fara för samhället?
Citera
2014-12-21, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Har du omvänt dig från dina synder och uppriktigt sökt Gud? Då kan du få känna honom, och hur han ändrar om i ditt liv totalt!, det har hänt mig kan man säga.
Vi kan aldrig begära att han ska ta kontakt med oss, hans nåd kommer över den han vill.

De flesta kontakterna i Bibeln handlar ju om det Judiska folket och deras uttåg ur Egypten och liknande. Därav kommer också viktig lärdom för oss. Många var långt ifrån rättfärdiga och de syndade mycket. Vi ska alltså lära oss av deras exempel. Det står till och med så på något ställe om jag inte minns fel.
Vilka synder? Och varför är kristna väldigt skeptiska när andra kristna säger att dom talat med Gud? (så upplever jag det i alla fall) Det händer ju ganska ofta i bibeln. Avundsjuka kanske?
Jag tycker det är konstigt att Gud låter människan leva i fritt i tiotusentals år,för att sedan söka kontakt under en ganska kort tid och sedan låter oss vara igen?
Citera
2014-12-21, 17:18
Medlem
Citat:
Vad måste man välja bort nu igen? Vet jag inget om! Som jag tidigare skrev gäller inte besträffning för lagöverträdelser nu, vi är fria eftersom Jesus Kristus dog för våra synder istället för oss.
Det är ingen liten detalj det, direkt!
Jesus sade väl att gamla lagen gäller?
Citera
2014-12-21, 17:20
Medlem
Citat:
Det gör jag inte,eftersom jag bor i Sverige.... och här är det ganska ovanligt med "bokstavstroende" kristna.
Citera
2014-12-21, 17:39
Medlem
Citat:
Vilka synder? Och varför är kristna väldigt skeptiska när andra kristna säger att dom talat med Gud? (så upplever jag det i alla fall) Det händer ju ganska ofta i bibeln. Avundsjuka kanske?
Jag tycker det är konstigt att Gud låter människan leva i fritt i tiotusentals år,för att sedan söka kontakt under en ganska kort tid och sedan låter oss vara igen?

Lever du inte utan Gud? på ett världsligt vis? Att höra ordet men inte tro är en stor synd bara i sig själv. Sedan kommer alla de vanliga, älskar du din nästa, är du trogen, fri från droger, har du kontroll på dina ord, ger åt de som ber dig, förlåter du de som gör dig ont?

Ja det kan vara en sanning, man vill alltid pröva om det verkligen är från Gud, eftersom det finns så mycket villoläror som kommer ur folk i vår nutid. Man ska inte heller förakta någon som påstår sig ha talat med Gud eller fått höra en profetia. Men alltid pröva sanningen i det.

Nu har ju det slutgiltiga budskapet nått oss, allt blev fullbordat i Jesus Kristus. Då Jesus la ansvaret på lärjungarna om den fortsatta evangelisationen tror jag också att det innebär att han nu låter oss vara en tid för att förbereda för slutet.
Men visst verkar de som att man hör att har kontakt med folk även efter det i våra dagar!
tiotusentals år tror jag inte att det handlar om förresten..
Citera
2014-12-21, 17:40
Medlem
Citat:
Det gör jag inte,eftersom jag bor i Sverige.... och här är det ganska ovanligt med "bokstavstroende" kristna.

Hör du talas om bokstavstroende kristna som är en fara för samhället på några platser då? Vilka då i så fall? Vi har ju internet och tv så.
Citera
2014-12-21, 17:44
Medlem
Citat:
Jesus sade väl att gamla lagen gäller?

Om han menade på det sättet du tror så hade han inte sagt till fariseérna att inte stena den där kvinnan som hade gjort sig skyldig till äktenskapsbrott! Han sa istället: Den som är utan synd kan kasta första stenen, och de gick då därifrån..
Till kvinnan sa han: Var det ingen som dömde dig? Inte heller jag dömer dig. Gå , och synda inte mer!

Jesus uppfyllde som sagt lagen med hans slutgiltiga offer! Det behövs inget mer offer efter att Gud själv har dött och spillt sitt blod för våra synder. Det är evangeliets budskap!
Lagen är i våra dagar att hålla buden och tro på Jesus och Gud.
Citera
2014-12-21, 17:53
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Det kan vara så pass glorifierat att det dämpar människors ork motivation och lust att lära sig saker och ting : se Sydamerika och Brasilien.. och latinska länder var Jesus och Gud fått en predominant tolkningsföreträdande.. det har kostat mycket i den struktur som behövs för intellekt att känna igen riktigt skeva förhållanden. Det tömmer mer konstruktivt frmodlade argument att åstadkomma något mer än härlighets-upplevelser att ses som gott nog...
Sensationslystnad, kan också utvecklas ur sökandet efter alla döda "heligheter" och blind tro är ju utbrett - men misär också konstigt nog.

Särskilt Sydamerika är drabbat.
Citera
2014-12-21, 17:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Att tänka självständigt är bra när man har ett stabilt fundament att stå på men det verkar du ju inte ha när du ger så stora kunskapsluckor och logiska felslut.
Ungdomlig iver är väl ett mer passande ord.

Du får ursäkta, men "humor" som går alla förbi är förmodligen inte just humor.

Ja, jo givetvis är det mitt fel att du inte kan så mycket och saknar en logisk tråd när du drar igång, konstigt vore väl annars, och det beror på att jag är... gnällig och sur, givetvis
För vem kan lasta dig för något i din ofelbarhet?
Argument from ignorance OCH börja titta på vem du är själv. Tips från mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in