2014-12-20, 15:30
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nu blandar du bort korten - det är inte detta frågan gäller, för självfallet är det så att varje egen folkgrupp inte kan räkna med nationell suveränitet. Exempelvis skulle en samisk nation på svensk mark vara märklig, då samerna inte utgör majoriteten i en enda svensk kommun. Vad frågan gällde var det hypotetiska exemplet om Narvaområdets majoritet skulle vilja lämna Estland - hade det då varit riktigt att stödja i enlighet med principen om folkens självbestämmanderätt, och det tycker jag - med jag tror de flesta sansade och demokratiskt sinnade människor.

För övrigt - konstitutioner kan ändras. Hade viljan funnits i maktklicken i Kiev så hade krisen kunnat lösas med politiska medel. Vi skall inte glömma att statskuppen och språklagarna bara var se senaste i en kedja av händelse som utgör det självständiga Ukrainas misslyckande och tragedi.
Ryssarna i Narva kan åka till Ryssland. Narva är en del av Estland.
Inget att diskutera.
Lika sinnessjukt som att försöka diskutera ifall muslimerna i Rosengård ska få utropa det till en muslimsk stat som ska anslutas till Saudi-Arabien.
2014-12-20, 15:40
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Så naivt! Tror du verkligen att de ryska soldaterna som tjänstgör i Ukraina är "frivilliga på semester"? Väldigt långa semestrar man har i ryska armén...o vad bussig armén är som lånar ut så många tanks o andra avancerade vapenssystem, o sådan tur att de frivilliga är just sådana som är utbildade på dessa vapen...
Och varför skulle gränsvakterna inte stoppa dem om Kreml nu ville det?
Nej du Ballografpenna, mer fakta får du nog prestera med din penna..
Spännande nog är de på semester med de uppgraderade och modernaste stridsfordonen och beväpnade med specialförbandens vapen...
2014-12-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Inget att diskutera.
Lika sinnessjukt som att försöka diskutera ifall muslimerna i Rosengård ska få utropa det till en muslimsk stat som ska anslutas till Saudi-Arabien.

Man kan se många anledningar att kritisera Maidan. Primärt att en samförståndslösning mellan Ukraina, EU och Ryssland förkastades när den folkliga revolutionen fått upp flåset. Men språklagarna var ett korkat utspel, varken mer eller mindre, och deras praktiska verkan var minimal. Ett billigt halmstråargument.

Den nya ledningen i Kiev försökte hitta rätt, men politiska barnsjukdomar ledde till en del felbeslut. Dock fanns ingenting som ursäktade att beväpnade drägg, utan reellt folkligt stöd, tog över statsfunktioner i stad efter stad i Donbass. Maidan hade en del misstag i sitt agerande, men aldrig i närheten av den beväpning eller det våldspotential dräggen i öst hade.

That being said, jag tror alla tjänar på att låta låtsasreublikerna utveckla sig själva. Låt de ukrainare som vill flytta till det ukrainska territoriet, sen kan Putin och rebelledarna själva lösa den skit de skapat.
2014-12-20, 16:44
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall

That being said, jag tror alla tjänar på att låta låtsasreublikerna utveckla sig själva. Låt de ukrainare som vill flytta till det ukrainska territoriet, sen kan Putin och rebelledarna själva lösa den skit de skapat.

Lätt för oss att säga men vilket land vill frivilligt ge bort en stor och betydande del av sitt land? De e nog bättre proryssarna flyr till Ryssland istället. Som sagts ovan, ska danskarna få skåne, Norge värmland, Finland norra Sverige osv så kan du kanske fatta vart sånt leder. Därför måste vi låta territoriala gränser vara som de är.

Helt enkelt kan det få otäcka ringar på vattnet...
2014-12-20, 18:08
Medlem
Den ökände ”filantropen” George Soros, han som flitigt hetsat till krig med Ryssland, kan bli ny chef för Ukrainas centralbank.

http://en.apa.az/xeber_george_soros_may_be_appointed_head_of_na_220 617.html
2014-12-20, 19:33
Medlem
För det första kan vi ju anta det orimliga i att en "halvofficiell" Azerbajdzjansk nyhetsbyrå skulle sitta inne med någon som helst info av värde.

Men - om vi för ett ögonblick låtsas att det är sant - vad är fel med George Soros? Han är utan tvekan framgångsrik, kompetent och innehavande verklig makt. Det kan man inte direkt påstå om "eliten" på Fria Tider eller allehanda självutnämnda experter på de politiska ytterkanterna.

Jag - och 99,99 % av alla affärsmän - skulle när som helst göra affärer med herr Soros. Fria tider och övrigt patrask ser man inte ens, de är inte värda ett ögonblick rent affärsmässigt.

Ukraina borde böna, be och erbjuda en miljon banya-flickor för George Soros!!!
2014-12-20, 20:15
Medlem
naturtvåls avatar
Lögnerna om nedskjutningen avslöjas en efter en...

Nu erkänner Fred Westerbeke chefs åklagaren och koordinatorn för brottsutredning kring nedskjutningen av MH17, att det inte finns satellitfoton som visar en luftvärnsrobots nedskjutning av detta plan!!!!

Detta är tvärtemot mot vad vår egen lögnmedia lydigt kablat ut i "nyhetsförmedlingen"

---------------------------------------------------------------------------------
"Dutch newspaper NRC posted this message two hours ago on the internet:

Satellite images showing how on July 17 flight MH17 over Ukraine was shot out of the sky by a rocket do not exist.

This says Fred Westerbeke, chief prosecutor and coordinator of the criminal investigation into the plane crash in an interview with NRC Weekend, about to be published tomorrow (20-12-2014). According to Westerbeke, there has been "a misunderstanding" in this."
2014-12-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål

Nu erkänner Fred Westerbeke chefs åklagaren och koordinatorn för brottsutredning kring nedskjutningen av MH17, att det inte finns satellitfoton som visar en luftvärnsrobots nedskjutning av detta plan!!!!

Detta är tvärtemot mot vad vår egen lögnmedia lydigt kablat ut i "nyhetsförmedlingen"

---------------------------------------------------------------------------------

Satellite images showing how on July 17 flight MH17 over Ukraine was shot out of the sky by a rocket do not exist.

This says Fred Westerbeke, chief prosecutor and coordinator of the criminal investigation into the plane crash in an interview with NRC Weekend, about to be published tomorrow (20-12-2014). According to Westerbeke, there has been "a misunderstanding" in this."
Ja det han säger är ju att man inte rent fysiskt sett en raket på film. Väst har ju dessutom bara talat om misstänkta raketbanor mig veterligen. Det han säger är säkert helt rätt bara man inte tolkar det som en partinlaga, vilket det givetviis inte är.
2014-12-21, 08:07
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Inget att diskutera.

Aha - du förespråkar etnisk rensning... Trevlig, Säg mig gäller dina principer för folkfördrivning enbart rysktalande eller vill du fördriva Finlandssvenskrna till Sverige och Tornedalsfinnarna till Finland också? I så fall kan man fråga sig varför särkillda reger gäller bara för ryssar...

Den parallell till Rosengård är naturligtvis galen. Det är ett invandrarområde med första och andra generationens invandrare - när vi talar om Krim exempelvis, så är ju den ryska befolkningen rotad där sedan lång tid, så detta kan inte jämföras - men visst, liksom alla principer så kan man drabbas av problem med principen om folkens självbestämmanderätt; ett sådant kan ju exemplifieras med låtsatsnationen Sealand utanför Storbritannien - denna tål framförallt att skrattas åt, men inte bara; det har förekommit skottlossning mot brittiska tjänstemän om jag fattat saken rätt.

(Sedan skall påpekas att Narva bara var ett tänkt scenario som togs upp av en meddebatör. Mig veterligt är frågan inte aktuell.)
Senast redigerad av Clodius 2014-12-21 kl. 08:09.
2014-12-21, 09:01
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Aha - du förespråkar etnisk rensning... Trevlig, Säg mig gäller dina principer för folkfördrivning enbart rysktalande eller vill du fördriva Finlandssvenskrna till Sverige och Tornedalsfinnarna till Finland också? I så fall kan man fråga sig varför särkillda reger gäller bara för ryssar...

Den parallell till Rosengård är naturligtvis galen. Det är ett invandrarområde med första och andra generationens invandrare - när vi talar om Krim exempelvis, så är ju den ryska befolkningen rotad där sedan lång tid, så detta kan inte jämföras - men visst, liksom alla principer så kan man drabbas av problem med principen om folkens självbestämmanderätt; ett sådant kan ju exemplifieras med låtsatsnationen Sealand utanför Storbritannien - denna tål framförallt att skrattas åt, men inte bara; det har förekommit skottlossning mot brittiska tjänstemän om jag fattat saken rätt.

(Sedan skall påpekas att Narva bara var ett tänkt scenario som togs upp av en meddebatör. Mig veterligt är frågan inte aktuell.)

Etnisk rensning har ju Ryssarna bedrivit i både östra Ukraina och på Krim men när Ryssar står för utrensningen så är det kanske legitimt?
2014-12-21, 09:38
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:

Aha-Du är ryss? Du gjorde snabbt kopplingen etnisk rensning och folkfördrivning, en rysk specialgren. Jag nämnde inget av dessa alternativ, eller hur?

Vad gäller särskilda regler för ryssar så är ju även det något som ryssar alltid efterfrågar för sig själva. De har mycket svårt för att leva efter samma regler och skyldigheter som alla andra, eller hur?

Ryssarna i Narva är också invandrare, första till tredjegenerationens invandrare. Vad värre är, så är de ockupationsrester. Narva är en estnisk stad. Vill ryssarna i Narva återförenas med Ryssland så är det bara att gå över gränsen, eller hur?

Krim har en ursprungsbefolkning som kallas Krimtatarer. De vill inte att deras hemland tillhör Ryssland.
Ryssland inbillar sig att Krim, Karelen och andra icke ryska områden på något sätt ska tillhöra Ryssland. De är vidriga imperialister. Jag hatar imperialister.
2014-12-21, 09:56
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål

Och vem, får jag fråga, återrapporterade detta? I vilket sammanhang stod de här meningarna? Länk?

Det som du, och den ryska generalstaben, inte verkar ha fattat är att satellitfoton inte fungerar som ett 3D-tvspel. Satelliterna är på plats bara ibland, och åtminstone lär inga civila satelliter ha konstant övervakning över Donetsk-området. Dessutom är de inställda på att fotografera saker på marken, inte 10000 meter upp i luften. Att ens fånga ett passagerarflygplan på marschhöjd i 900 km/h är nog snudd på omöjligt med en normal spionsatellit. Sedan kan ju var och en dra sina egna slutsatser av att Ryssland "lyckades" få med både en Boeing, ett Sukhoi-plan och en robot i flykten på samma bild. Men i verkligheten går det alltså inte.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2014-12-21 kl. 10:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in