2014-12-20, 22:43
Medlem
Rock.Miras avatar
Tjena! Vill ha lite hjälp.
Jag tänkte skaffa katt, men vill ha tips på vilken ras som passar mig.
Ung tjej, bor ensam i en lägenhet på 57 kvadrat. Ska börja jobba nu efter årsskiftet, 6 timmar+ resa dit och hem blir nästan 7 timmar, annars e jag mest hemma. Jag är inte så sportig av mig, snarare lite lat.
Så, en katt som inte har nåt emot att jag drar och jobbar, inte är jätteaktiv(lättare aktivitet/lek är helt ok, det går att ordna), men gärna kelig. Utseende på katten spelar mindre roll. Har hellre en ful katt som inte har nåt emot att vara ensam några timmar, än en vacker katt som mår dåligt så fort jag lämnar kåken.
Hade katt förut, men det var länge sen när jag var barn, så vill knappast påstå att jag har nån direkt erfarenhet.

Vet redan att ragdoll ska vara ett bra alternativ, detsamma norsk skogkatt. Men finns det fler raser som är lämpliga för nybörjare i min sits?
Citera
2014-12-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock.Mira
Ung tjej, bor ensam i en lägenhet på 57 kvadrat. Ska börja jobba nu efter årsskiftet, 6 timmar+ resa dit och hem blir nästan 7 timmar, annars e jag mest hemma. Jag är inte så sportig av mig, snarare lite lat.
Så, en katt som inte har nåt emot att jag drar och jobbar, inte är jätteaktiv(lättare aktivitet/lek är helt ok, det går att ordna), men gärna kelig. Utseende på katten spelar mindre roll. Har hellre en ful katt som inte har nåt emot att vara ensam några timmar, än en vacker katt som mår dåligt så fort jag lämnar kåken.
Hade katt förut, men det var länge sen när jag var barn, så vill knappast påstå att jag har nån direkt erfarenhet.

Vet redan att ragdoll ska vara ett bra alternativ, detsamma norsk skogkatt. Men finns det fler raser som är lämpliga för nybörjare i min sits?

skaffa två så har de sällskap av varandra och klarar sig utan problem när du är och jobbar. Vara borta ett dygn är inga problem då. bara katterna har mat/vatten och ren låda
Citera
2014-12-20, 23:05
Medlem
Katter är inga flockdjur och det är inte alls säkert att de trivs ihop. Ska du ha det välj åtminstånde samma kön på dem men jag avråder särskilt i en liten lägenhet.
Katter som passar bra för att inte komma ut så mycket dvs innekatter är tex perser.

Norsk skogis vill inte ha det trångt o utan utevistelse medan både ragdoll o perser verkar tycka att inneliv är ok.
Citera
2014-12-20, 23:50
Norsk skogskatt behöver mycket utrymme, de gillar att röra på sig och tycker om att klättra. De vill också gärna vara ute, annars blir de fort rastlösa och skrikiga. Det är iallafall min erfarenhet. Så perser eller ragdoll passar nog bättre. Och att en katt är ensam några timmar varje dag är inga problem.
Citera
2014-12-21, 22:15
Medlem
StickyKittens avatar
Ska du vara borta så mycket så skaffa en vuxen katt som är van att vara ensam.

Kattungar ska inte lämnas ensamma mer än max 3-4 timmar om dagen tills de är fem månader gamla, dessutom har de mycket energi och oavsett ras kommer du kommer behöva leka och stimulera den. Det kanske är kul i början, men man tröttnar ganska snabbt på att dra runt på snören och kasta bollar gång på gång, särskilt när man just kommit hem från jobbet och vill ta det lugnt. Dessutom tröttnar även katten på lekarna och kommer vilja att du hittar på nya sätt att roa den, annars blir den uttråkad och missnöjd.

Kattungar är visserligen söta, men man får inte köpa dem innan de är 3 månader gamla och då är de knappt kattungar längre, så personligen tycker jag inte att man förlorar något på att köpa en vuxen katt. Mitt tips är att kolla runt om det finns katthem i närheten där du bor och kontakta dem. Finns förmodligen massa keliga, van-att-vara-ensam-katter som söker hem
Citera
2014-12-21, 22:17
Medlem
ganglere2s avatar
Ta en från något katthem. Då hjälper du samtidigt en katt till ett bättre liv.
Citera
2014-12-22, 21:40
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock.Mira

En bondkatt eller två, så får du en slant över också att lägga på annat som katten behöver.

Men ska det vara "raskatt" isf släthårig europé , för ska du ha en lurvig kan det bli mycket kammande iom de tovar och kan få bajsklumpar i baken - inget kul efter att ha varit hemifrån så många timmar väl?

En normal bonnkatt är bäst, med rosa nos! Honkatt, tycker jag. (anpassar sig bäst)
Citera
2014-12-22, 21:51
Medlem
Rock.Miras avatar
Med risk att låta bitchig, vilket jag inte menar att låta som, men jag bad om tips på kattRASER. liksom hundraser så har varje kattras sina egna karaktärsdrag, och jag vill ha tips på raser som passar min personlighet och nuvarande läge. Angående det blir kattunge eller inte, från katthem eller inte, sånt tänker inte jag på just nu. Det blir först när jag har råd med katten och allt den behöver, vilket jag inte har för tillfället. Det kmr troligen bli först i mars, kanske senare ändå.
Citera
2014-12-23, 11:16
Medlem
supermassives avatar
Helig Birma tycker jag är en riktigt trevlig ras. Jag har inte jättebra koll om jag ska vara ärlig, men jag har bara positiva erfarenheter utifrån de katter jag har träffat. Har även bara hört gott om dessa söta varelser också. Fina, livfulla, busiga, väldigt keliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in