Citat:
Ursprungligen postat av
Deltaboy
Jag erkänner att jag har fel med att de kan hedga halvt men som de skriver så kan de hedge det säger inte att de gör det. Kollar man på deras innehav så finns det inget markerat som annat än aktier. Utav detta skulle jag inte räkna med att vid tillfället att de använder sig av valutasäkring.
Fast det tyder nog bara på att positionen i olika derivatinstrument inte är stor nog för att "poppa upp", vilket väl är att förvänta. (Förutsatt att de har en sådan position, vilket jag misstänker att de har med tanke på volatiliteten i rubeln. Men jag kan såklart ha fel eftersom det inte verkar som om de meddelar sånt.)
Citat:
Jag förstår inte vad är risken? om de har samma innehav så kommer ju värdet vara samma oavsett om det är i SEK eller USD. Om du inte räknar med att på något sätt att man inte kommer kunna handla med USD i framtiden eller något sådant event. Detta förövrigt skulle jag inte klassa som en valutarisk. Då jag anser en valutarisk vara den risk som uppstår när valuta kurser fluktuerar som i detta fallet skulle vara RUB/SEK eller RUB/USD och USD/SEK som är exakt samma sak oavsett vilken väg du tar.
Såhär menar jag generellt sett när jag pratar om valutarisk applicerat till en person som mig själv (jag bor i Sverige och använder främst SEK,
därav bryr jag mig främst om avkastningen i SEK):
* Jag analyserar ett företag, som handlas i t.ex. USD, och försöker att värdera det. Säg att jag bedömer att företaget är undervärderat med 30%-50% (efter en viss margin of safety) och köper en position.
* När jag köper så ligger växelkursen på x kr per dollar, men jag vet INTE vad växelkursen kommer att ligga på i framtiden när jag säljer positionen (och positionen kommer såklart att automatiskt växlas om till SEK). (Jag säljer positionen när jag tycker att företaget är rättvist värderat på ett ungefär, eftersom jag aldrig vill äga övervärderade företag, och notera att
värderingen av företaget är oberoende valutamarknaderna.) Därav tar jag en valutarisk eftersom dollarn kan bli väldigt mycket billigare jämfört med kronan, vilket kanske resulterar i en vinst på 30% istället för 40% för positionen i fråga (räknat i kronor).
Citat:
Men det vet du inte förrän efter de använt sig av valutasäkring vilket om något verkar extremt svårt att lista ut då du inte får ut någon "rapport" på att de gjort en valutasäkring och den har gett så många %.
Jag håller med om att de borde rapportera sånt till fondens investerare.