2014-12-19, 11:43
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungGirls4ever
Sådärja, kraftigt uppåt idag! Den ryska björnen börjar vakna ur sin slummer.. Gick in precis i rätt tid. Tag plats för nu går tåget mina damer och herrar!
Det är väl knappast något att vara glad över... Om börsen går ned ännu mer får vi ju ännu bättre priser.
Citat:
Ursprungligen postat av Deltaboy
Finns ingen skillnad på valutarisken mellan Carnegie Rysslandfond och Russia ETF då båda investerar i ryska företag i rubel. Den enda skillnaden är att med ETFen så kommer pengarna att växlas en gång till då de växlas från SEK till USD och detta sker genom din mäklare som med högsta sannolikhet har en horribel spread. Men om du kan växla med låg spread så är detta problem försumbart.
Många av fonderna hedgar dock bort mycket (eller all) valutarisk, men hur mycket de hedgat bort kan variera vilket i sin tur innebär att valutarisken kan variera mellan olika fonder. (Notera också att du naturligtvis även tar en valutarisk i USD om du köper en ETF som handlas i USD.)

Växlingsspreaden ligger förresten på 0,5% för Avanza och Nordnet (förutsatt att en inte gör manuell valutaväxling, som bara går att göra i ett aktie- och fondkonto), vilket såklart är väldigt högt; det är viktigt att tänka på detta när en handlar i andra valutor. (Och på storbankerna är valutaspreaden garanterat ännu värre.)
Senast redigerad av ShlahLkha 2014-12-19 kl. 12:05.
Citera
2014-12-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShlahLkha
Många av fonderna hedgar dock bort mycket (eller all) valutarisk, men hur mycket de hedgat bort kan variera vilket i sin tur innebär att valutarisken kan variera mellan olika fonder. (Notera också att du naturligtvis även tar en valutarisk i USD om du köper en ETF som handlas i USD.)

Om en fond hedgar sin valutarisk då gör de det väldigt tydligt alltså det skriver att de gör det. Detta är inte fallet för Market Vectors Russia ETF alltså det är en ETF som inte hedgar sin valutarisk.

Sedan skulle jag påstå att väldigt få ETFer eller fonder hedgar sin valutarisk och det är inget de halvt hedgar. Antingen så har de valuta hedge eller så har de inte det, hedgefonder kan hålla på att hedge hur mycket de vill men en vanlig fond kan inte bara hoppa omkring med hur stor andel de hedgar.

Sedan att man tar som du påstår en valutarisk bara för fonden är noterad i USD så tror jag att du har lite fel uppfattning av vad en valutarisk.

Det är som att säga att två identiska USA fonder som en är noterad i USD och en SEK skulle vara olika riskfyllda vilket vore helt absurt.
Citera
2014-12-19, 21:49
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Om en fond hedgar sin valutarisk då gör de det väldigt tydligt alltså det skriver att de gör det. Detta är inte fallet för Market Vectors Russia ETF alltså det är en ETF som inte hedgar sin valutarisk.
Ja, det är nog inte så oresonligt att anta att de i sådana fall skriver att de hedgar bort valutarisk. Carnegie Rysslandsfond skriver t.ex. att de "kan använda derivat för att minska valutakursrisker".
Citat:
Sedan skulle jag påstå att väldigt få ETFer eller fonder hedgar sin valutarisk och det är inget de halvt hedgar.
Varför säger du det? Min erfarenhet är att det varierar brett och som sagt så skriver t.ex. Carnegie Rysslandsfond att de "kan använda derivat för att minska valutakursrisker". Så du har fel när du säger att det inte är något som de ibland "halvt" hedgar. Kom gärna med en källa när du kommer med så starka påståenden.
Citat:
Sedan att man tar som du påstår en valutarisk bara för fonden är noterad i USD så tror jag att du har lite fel uppfattning av vad en valutarisk.
Om du köper en fond som handlas i USD, men du främst använder SEK (för att du bor i Sverige) så är det väl klart att du tar en valutarisk. Hur tänker du egentligen här?
Citat:
Det är som att säga att två identiska USA fonder som en är noterad i USD och en SEK skulle vara olika riskfyllda vilket vore helt absurt.
Detta är ett specialfall, eftersom du antar att inga av fonderna hedgar valutarisk och att fonderna bara investerar i USA, dvs. företag som handlas i USD.

I verkligheten är det dock så att fonder ibland hedgar bort valutarisker helt eller väljer att minska valutarisken genom att hedga bort delar av den och/eller investerar i många olika valutor och till olika grader, vilket i sin tur innebär att valuta-spridningen och valuta-koncentrationen i praktiken tenderar att skilja sig mellan olika fonder och därav får de olika valutarisker.
Senast redigerad av ShlahLkha 2014-12-19 kl. 22:30.
Citera
2014-12-19, 22:55
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungGirls4ever
Den ryska björnen kommer definitivt igen förr eller senare!
Senaste året visar väl att den ryska björnen snarare aldrig förnekar sig?

Det heter rysk roulette av en anledning...
Citera
2014-12-19, 23:04
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Senaste året visar väl att den ryska björnen snarare aldrig förnekar sig?
Säg aldrig aldrig och säg aldrig alltid.
Citat:
Det heter rysk roulette av en anledning...
I det långa loppet så är det värde som spelar roll och när dessa oroligheterna drar över eller minskar, vilket de kommer att göra (fastän det möjligen kan ta ett tag), så kommer börsen att justera sig till en mer resonlig nivå.

Angående värdet i den ryska börsen: Rysslands aktiemarknad har en Total Market Cap över GDP ratio på 20% just nu, vilket är väldigt lågt. (För att jämföra kan jag nämna att Total Market Cap över GDP ration låg på ungefär 22% när det var som värst i 2009.)

http://www.gurufocus.com/global-market-valuation.php?country=RUS
Senast redigerad av ShlahLkha 2014-12-19 kl. 23:07.
Citera
2014-12-20, 03:48
Medlem
Citat:
Varför säger du det? Min erfarenhet är att det varierar brett och som sagt så skriver t.ex. Carnegie Rysslandsfond att de "kan använda derivat för att minska valutakursrisker". Så du har fel när du säger att det inte är något som de ibland "halvt" hedgar. Kom gärna med en källa när du kommer med så starka påståenden.
Jag erkänner att jag har fel med att de kan hedga halvt men som de skriver så kan de hedge det säger inte att de gör det. Kollar man på deras innehav så finns det inget markerat som annat än aktier. Utav detta skulle jag inte räkna med att vid tillfället att de använder sig av valutasäkring.

Citat:
Om du köper en fond som handlas i USD, men du främst använder SEK (för att du bor i Sverige) så är det väl klart att du tar en valutarisk. Hur tänker du egentligen här?
Jag förstår inte vad är risken? om de har samma innehav så kommer ju värdet vara samma oavsett om det är i SEK eller USD. Om du inte räknar med att på något sätt att man inte kommer kunna handla med USD i framtiden eller något sådant event. Detta förövrigt skulle jag inte klassa som en valutarisk. Då jag anser en valutarisk vara den risk som uppstår när valuta kurser fluktuerar som i detta fallet skulle vara RUB/SEK eller RUB/USD och USD/SEK som är exakt samma sak oavsett vilken väg du tar.

Citat:
Detta är ett specialfall, eftersom du antar att inga av fonderna hedgar valutarisk och att fonderna bara investerar i USA, dvs. företag som handlas i USD.

I verkligheten är det dock så att fonder ibland hedgar bort valutarisker helt eller väljer att minska valutarisken genom att hedga bort delar av den och/eller investerar i många olika valutor och till olika grader, vilket i sin tur innebär att valuta-spridningen och valuta-koncentrationen i praktiken tenderar att skilja sig mellan olika fonder och därav får de olika valutarisker.
Jag skulle säga att man alltid ska utgå ifrån att fonder inte hedgar sin valutarisker om det inte är specificerat istället för att de eventuellt kan göra det. Men visst är det en aktivt förvaltad fond och man vet att de kan hedga för valutarisk och du tror att de kan sina valutor då kan det vara ett bättre val ur en valutarisk synvinkel. Men det vet du inte förrän efter de använt sig av valutasäkring vilket om något verkar extremt svårt att lista ut då du inte får ut någon "rapport" på att de gjort en valutasäkring och den har gett så många %.
Citera
2014-12-20, 15:49
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Jag erkänner att jag har fel med att de kan hedga halvt men som de skriver så kan de hedge det säger inte att de gör det. Kollar man på deras innehav så finns det inget markerat som annat än aktier. Utav detta skulle jag inte räkna med att vid tillfället att de använder sig av valutasäkring.
Fast det tyder nog bara på att positionen i olika derivatinstrument inte är stor nog för att "poppa upp", vilket väl är att förvänta. (Förutsatt att de har en sådan position, vilket jag misstänker att de har med tanke på volatiliteten i rubeln. Men jag kan såklart ha fel eftersom det inte verkar som om de meddelar sånt.)
Citat:
Jag förstår inte vad är risken? om de har samma innehav så kommer ju värdet vara samma oavsett om det är i SEK eller USD. Om du inte räknar med att på något sätt att man inte kommer kunna handla med USD i framtiden eller något sådant event. Detta förövrigt skulle jag inte klassa som en valutarisk. Då jag anser en valutarisk vara den risk som uppstår när valuta kurser fluktuerar som i detta fallet skulle vara RUB/SEK eller RUB/USD och USD/SEK som är exakt samma sak oavsett vilken väg du tar.
Såhär menar jag generellt sett när jag pratar om valutarisk applicerat till en person som mig själv (jag bor i Sverige och använder främst SEK, därav bryr jag mig främst om avkastningen i SEK):

* Jag analyserar ett företag, som handlas i t.ex. USD, och försöker att värdera det. Säg att jag bedömer att företaget är undervärderat med 30%-50% (efter en viss margin of safety) och köper en position.

* När jag köper så ligger växelkursen på x kr per dollar, men jag vet INTE vad växelkursen kommer att ligga på i framtiden när jag säljer positionen (och positionen kommer såklart att automatiskt växlas om till SEK). (Jag säljer positionen när jag tycker att företaget är rättvist värderat på ett ungefär, eftersom jag aldrig vill äga övervärderade företag, och notera att värderingen av företaget är oberoende valutamarknaderna.) Därav tar jag en valutarisk eftersom dollarn kan bli väldigt mycket billigare jämfört med kronan, vilket kanske resulterar i en vinst på 30% istället för 40% för positionen i fråga (räknat i kronor).
Citat:
Men det vet du inte förrän efter de använt sig av valutasäkring vilket om något verkar extremt svårt att lista ut då du inte får ut någon "rapport" på att de gjort en valutasäkring och den har gett så många %.
Jag håller med om att de borde rapportera sånt till fondens investerare.
Senast redigerad av ShlahLkha 2014-12-20 kl. 16:03.
Citera
2014-12-20, 17:03
Medlem
Citat:
Fast det tyder nog bara på att positionen i olika derivatinstrument inte är stor nog för att "poppa upp", vilket väl är att förvänta. (Förutsatt att de har en sådan position, vilket jag misstänker att de har med tanke på volatiliteten i rubeln. Men jag kan såklart ha fel eftersom det inte verkar som om de meddelar sånt.)

Kollar man på Carnegies hemsida för rysslandsfonden där du kan se fördelning så finns det inget som säger att de har något annat än aktier eller likvida medel.

Citat:
Såhär menar jag generellt sett när jag pratar om valutarisk applicerat till en person som mig själv (jag bor i Sverige och använder främst SEK, därav bryr jag mig främst om avkastningen i SEK):

* Jag analyserar ett företag, som handlas i t.ex. USD, och försöker att värdera det. Säg att jag bedömer att företaget är undervärderat med 30%-50% (efter en viss margin of safety) och köper en position.

* När jag köper så ligger växelkursen på x kr per dollar, men jag vet INTE vad växelkursen kommer att ligga på i framtiden när jag säljer positionen (och positionen kommer såklart att automatiskt växlas om till SEK). (Jag säljer positionen när jag tycker att företaget är rättvist värderat på ett ungefär, eftersom jag aldrig vill äga övervärderade företag, och notera att värderingen av företaget är oberoende valutamarknaderna.) Därav tar jag en valutarisk eftersom dollarn kan bli väldigt mycket billigare jämfört med kronan, vilket kanske resulterar i en vinst på 30% istället för 40% för positionen i fråga (räknat i kronor).
Hur valutarisk appliceras generellt har ju ingen inverkan här då du ska köpa företag för rubel oavsett vilken fond. Sedan att du behöver först köpa USD för att köpa fonden som sen köper rubel är ju ingen risk utan mer en transaktionsavgift. Samma sak när du ska sälja fonden då säljer fonden de aktierna för rubel som sedan växlas till USD sen till SEK värdet är mer eller mindre samma som om aktierna såldes till rubel sen växlades direkt till SEK.
Citera
2014-12-20, 17:03
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
I det långa loppet så är det värde som spelar roll och när dessa oroligheterna drar över eller minskar, vilket de kommer att göra (fastän det möjligen kan ta ett tag), så kommer börsen att justera sig till en mer resonlig nivå.

Angående värdet i den ryska börsen: Rysslands aktiemarknad har en Total Market Cap över GDP ratio på 20% just nu, vilket är väldigt lågt. (För att jämföra kan jag nämna att Total Market Cap över GDP ration låg på ungefär 22% när det var som värst i 2009.)
Ryssland kommer *alltid* handlas med rabatt jämfört med mindre ruffliga länder.

Sedan kan man spekulera i att rabatten är för låg just nu. Det var många som gjorde i mars och det gick bra till en början.
Citera
2014-12-20, 17:18
Medlem
Hur investerar ni på ryska börsen? Genom en mäklare via Avanza eller? (är nybörjare)
Citera
2014-12-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
Hur investerar ni på ryska börsen? Genom en mäklare via Avanza eller? (är nybörjare)
Personligen använder jag fonder om jag vill åt en speciell marknad detta är lättast och oftast billigast.
De flesta marknader kan du komma åt med fondutbudet hos både Avanza och Nordnet.
Citera
2014-12-21, 00:02
Medlem
Grabakas avatar
Av allt att döma verkar det vara ett unikt dåligt läge att gå in i Ryssland. Alla hus säger undvik och att den ryska ekonomin går in i en recession 2015
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in