2014-12-15, 23:04
Medlem
YoungGirls4evers avatar
Vad tror ni om att investera i ryska börsen? Moskvabörsen har halverats sedan årsskiftet och för oss med lite is i magen så känns det som ett unikt köpläge att investera i Ryssland nu, med lite längre horisont förstås. Det gäller att våga vara iskall och investera när ingen annan vågar, då kan man göra riktiga klipp minsann. Den ryska björnen kommer definitivt igen förr eller senare!
Citera
2014-12-15, 23:13
Medlem
Låter smart!
Citera
2014-12-15, 23:16
Medlem
messiasibids avatar
Jag skulle avvakta längre innan ingång. Oljans prisfall och ryska ekonomins nedbromsning, tror börsen kommer sjunka ännu mera. Sedan har jag svårt att se en kvick återhämtning. Disclaimern: Detta säger jag utan att vara speciellt insatt.

Men visst stämmer det, att på långsikt så finns det vinster att göras när man investerar vid nedgångar.
Citera
2014-12-15, 23:22
Medlem
HanMedHornens avatar
Jag börjar handla på mig veckovis efter nyår.
Citera
2014-12-15, 23:24
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Vad tror ni om att investera i ryska börsen?

Skulle vänta ett tag till. Putin har väl bara gjort sig ovän med 95% av världen än så han har ett par kvar att reta upp innan det går ned ännu lite till. Känns som det är lite väl många problem där just nu för en hyffsad snabb återhämtning.

Men visst, som messiasibid säger, om du är lång och jag skulle tillägga väldigt lång så finns det nog pengar att hämta på sikt även om jag inte tror det kommit ned riktigt så långt som jag tror det kommer gå. Men är som vanligt omöjligt att veta.
Citera
Medlem
evilkittys avatar
Hur har du tänkt investera i Ryssland?

Samtliga tillgängliga Rysslandfonder har vad jag vet hög förvaltningsavgift, 1,8%+ och ETF:er verkar också kostsamma. Alternativet är i så fall Vostok Nafta eller liknande investmentbolag för att undvika förvaltningsavgift men det ger ganska dålig diversifiering.
Citera
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungGirls4ever
Den ryska björnen kommer definitivt igen förr eller senare!
Definitvt senare! Putin har helt tappat kontrollen över ryska ekonomin o kör hellre den i botten än ger med sig betr Ukraina.
Citera
2014-12-15, 23:37
Medlem
desperate times.. 17% ränta
http://www.zerohedge.com/news/2014-12-15/russia-shocks-emergency-rate-hike-boosts-interest-rate-105-17
Citera
2014-12-15, 23:43
Medlem
Market vectors russia 0,50 förvaltningsavgift..
Citera
2014-12-16, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty

Samtliga tillgängliga Rysslandfonder har vad jag vet hög förvaltningsavgift, 1,8%+ och ETF:er verkar också kostsamma. Alternativet är i så fall Vostok Nafta eller liknande investmentbolag för att undvika förvaltningsavgift men det ger ganska dålig diversifiering.
Om man bara själv investerar i gasprom och liknande kända ryska företag då? Slipper man inte förvaltningsavgiftena.
Citera
2014-12-16, 00:26
Medlem
Caparzos avatar
Utöver att börsen har sett ut som en påse skridskor har rubeln också fått agera slagpåse. I dagsläget är det få som tror på Ryssland och det är då de bästa lägena brukar uppenbara sig. 2011 när börsen i öst toppade gormade analytikerna att det är dags att leta efter silverpenningar i österled. Nu har ropens skall mojnat och det enda som kan ses är en strid ström av negativ publicitet vad gäller den ryska björnen.

Givetvis är det ett ruttet samhälle med en nyckfull ledare och volatiliteten kommer att förbli hög. Men som en liten lottsedel i stället för att köpa biotech pharmacon, diamyd eller vad fasiken flashbackmobben nu haussar, är det ett fullgott alternativ. En större andel av portföljen är mer tveksamt.
Citera
2014-12-16, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty

Håller med. Är Vostok Nafta något att ha i din mening? Finns det andra svensknoterade bolag som investerar i Ryssland?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in