Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-20, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Googlade på kvinnor som sitter på livstid. Svårt att bedöma om detta fall skulle vara mindre brutalt.
http://www.expressen.se/nyheter/de-fick-livstid-for-mord/

Hinseberg-Ulla som styr fängelset med en järnhand blir något för JH att jobba med. Hon kommer få det otroligt tufft där inne, går inte att ta på sig offerkoftan för att slingra sig ur situationer där.
Citera
2014-12-20, 11:41
Medlem
Tjee123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jag tror inte att JH mår dåligt över själva mördandet, jag tror att hon mår dåligt över att hon åkte fast och sitter där hon sitter.

Att LL är död ser hon nog som en lättnad, "JA är inte med henne ialf, liksom"

En fråga, hur är det med brev om hon hamnar på Hinseberg?, får hon ta emot brev när hon blir förflyttad dit?

Jag tänkte att man skulle skriva ut lite bilder på JA med andra tjejer i framtiden, om han lägger ut någonting på FB eller instagram.
Och posta dom till JH.

Skulle dom gå igenom?

Ursäkta men vet inte om du menar att du ska posta dem eller om du menar i allmänhet att andra ska göra det, men tycker det låter bra jävla hemskt!?
Jag tycker oerhört synd om JA och det verkar ju som att han kämpar varenda dag för att orka med det här. Han tänker nog också på att hon en dag ska komma ut och undrar hur säker han är då.
Visst man kan ha delade meningar om hur bra han varit som partner men svin har vi nog alla varit nån gång men ingen förtjänar att känna att man är orsaken till ett hemskt mord. (vilket han förmodligen gör). Så att trigga hennes besatthet kommer ju göra att han aldrig får lugn och ro. Jag tror nog att det första hon vill göra när hon kommer ut är att be om ursäkt till JA och vilja ge en förklaring.
Citera
2014-12-20, 12:08
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Att det råder internetförbud behöver inte nödvändigtvis utgöra ett hinder.

Nej, det finns säkert insmugglade mobiler och annat, men det är klart begränsad tillgång.
Citera
2014-12-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Spenderar du tid och energi med att kartlägga dina partners tidigare liv på internet?

Han har ju ett vanligt svensson namn dessutom vilket komplicerar det ytterligare.

Han kommer kunna leva ett normalt liv om han flyttar, får man hoppas ialf. Jag hade nog inte bott kvar där om jag var han ändå.

Jag skulle nog rekommendera alla att göra det..

JH har också ett son-namn. Det finns flera tusen att välja mellan. Dock finns bilderna på båda två på internet.

Jag tror inte att JA är kapabel att flytta. Han orkar nog inte. Han är ju sjukskriven på heltid med ovissa framtidsutsikter. Samma gäller förresten systern. Mamma tycks vara relativt pigg eftersom hon efter arbetsträning orkar ändå jobba 25%. Men pappan, efter flera månaders heltissjukskrivning, är back to business. Så där finns det lite hopp.

Jag tror dock att ingen av dem är energisk nog att söka ett nytt boende åt JA. Själv klarar han nog inte av den biten. Sen ska man packa, flytta, packa upp osv. Nä, det blir nog sofflocket för honom även i framtiden. Han bor troligtvis kvar när JH checkar ut.
Citera
2014-12-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjee123
Ursäkta men vet inte om du menar att du ska posta dem eller om du menar i allmänhet att andra ska göra det, men tycker det låter bra jävla hemskt!?
Jag tycker oerhört synd om JA och det verkar ju som att han kämpar varenda dag för att orka med det här. Han tänker nog också på att hon en dag ska komma ut och undrar hur säker han är då.
Visst man kan ha delade meningar om hur bra han varit som partner men svin har vi nog alla varit nån gång men ingen förtjänar att känna att man är orsaken till ett hemskt mord. (vilket han förmodligen gör). Så att trigga hennes besatthet kommer ju göra att han aldrig får lugn och ro. Jag tror nog att det första hon vill göra när hon kommer ut är att be om ursäkt till JA och vilja ge en förklaring.

Jag tycker att JA har betett sig som en riktig skitstövel, som förmodligen njutit av att två tjejer varit så betuttade i honom, men jag anser inte att han har nån skuld i att LL inte längre finns idag. Den skulden ligger endast hos JH. Triangeldrama har alltid funnits, och kommer alltid att finnas, utan att det får såna fruktansvärda konsekvenser som i det här fallet.

En kille frågade mig en gång "Va fan är det för fel på en del tjejer? Ju taskigare man är, ju mer naglar de sig fast." Jag tyckte det lät idiotiskt, men idag förstår jag att det faktiskt är så ibland.

Känner till 2 fall där tjejer lekt med killars känslor. Utnyttjade dem ekonomiskt och annat de kunde dra nytta av, samtidigt som de hade intresse av andra killar. Båda de här killarna tog livet av sig. Den ene endast 16 år, den andre 28. Ingen har anklagat de här tjejerna för att vara ansvariga för deras död. Den skulden har de tagit på sig själva. Jag är övertygad om att även JA känner stor skuld till det som hände.
Citera
2014-12-20, 13:06
Medlem
"X berättar att Jonna under många år var ihop med en jämnårig kille, från nionde klass och under gymnasietiden."

Jag skulle vilja påstå att väldigt få av dem som växer upp under trygga förhållanden känner ett starkt behov av att stadga sig i en sådan tidig ålder. Detta I SIG borde alltid vara ett varningstecken - enligt mig. Föräldrar som anser det vara "mysigt" när deras barn blir ihop med ett annat barn under tidiga tonåren borde titta sig själva i spegeln och undra vad de har gjort för fel för att sonen/dottern måste söka sig trygghet utanför familjen och bli "uppfostrad" av ett annat barn - istället för föräldrarna själva..

I detta fall hade ju mamman gjort samma sak själv så hon såg säkert inte något konstigt i det. Styvpappan ansåg att ungdomarna hade ett "fint förhållande".. Vad pappan ansåg om detta vet vi inte.

Ett annat tecken på en otrygg barndom är att personen ifråga underpresterar. Toppenbetyg från gymnasiet - och 6 år senare jobbar hon som personlig assistent. Vart tog alla drömmarna om veterinärjobbet, läkarutbildningen etc. vägen? Var finns de vuxna runtomkring henne som skulle kunna prata lite sunt förnuft med henne och peppa upp henne att förverkliga sina drömmar - istället för att klamra sig fast i en loser..?

År 2010 (2008 tog hon studenten) jobbade hon 50h.. Ingen klocka ringer hos någon hos hennes närmaste?

Det "fina förhållandet" har tagit slut och hon har sökt trygghet hos pappan istället, eftersom mamman och styvpappan inte kan ge henne den trygghet hon behöver. Men hos pappan finns det tydligen inget att hämta så hon flyttar igen. Långt bort. Hon får helt enkelt klara sig själv - som hon alltid har gjort. Hur bra hon har gjort det - det är en annan femma.

Att prestera i skolan är en sak. Att vara trasig inombords en annan..

Det finns massor av sådana här barn i vårt samhälle. Ingen har tid eller ork eller lust att lära känna dem. Allra minst föräldrarna. De får fixa sina liv själva bäst de vill. Ibland går det bra - ibland inte. Ibland går det riktigt åt helvete - som nu i detta fall.

En sak som också etsade sig fast hos mig var när JH beskrev hur hon hade lärt sig att alltid visa sig tuff och stark utåt. Troligtvis har mamman lärt sig precis samma sak.

Föräldrar som inte riktigt orkar vara föräldrar till sina barn orkar inte med deras känsloliv. Så länge barnet visar ett glatt ansikte utåt går det någorlunda. Men att vara arg, ledsen, missnöjd eller något liknande - det orkar inte dessa föräldrar med. Då får barn söka sig någon annanstans - och hålla masken hemma.
Citera
2014-12-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Jag tycker att JA har betett sig som en riktig skitstövel, som förmodligen njutit av att två tjejer varit så betuttade i honom, men jag anser inte att han har nån skuld i att LL inte längre finns idag. Den skulden ligger endast hos JH. Triangeldrama har alltid funnits, och kommer alltid att finnas, utan att det får såna fruktansvärda konsekvenser som i det här fallet.

En kille frågade mig en gång "Va fan är det för fel på en del tjejer? Ju taskigare man är, ju mer naglar de sig fast." Jag tyckte det lät idiotiskt, men idag förstår jag att det faktiskt är så ibland.

Känner till 2 fall där tjejer lekt med killars känslor. Utnyttjade dem ekonomiskt och annat de kunde dra nytta av, samtidigt som de hade intresse av andra killar. Båda de här killarna tog livet av sig. Den ene endast 16 år, den andre 28. Ingen har anklagat de här tjejerna för att vara ansvariga för deras död. Den skulden har de tagit på sig själva. Jag är övertygad om att även JA känner stor skuld till det som hände.

Det får man ju verkligen hoppas.

Att leka med någons känslor - i detta fall LL:s, JH:s och eventuellt flera andras - är aldrig gratis. Alla ens handlingar har konsekvenser. Detta borde JA:s föräldrar ha lärt sina barn istället för att lära honom att ducka i alla lägen.

Men barnen blir ju som föräldrarna själva är.
Citera
2014-12-20, 13:34
Medlem
Tjee123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa

Ja det har han säkert absolut gjort vid något/några tillfällen! men jag tror också att han ärligt haft känslor för båda och i en sån situation uppstår många idiotiska handlingar där man kanske förvirrar båda på t.ex. fyllan osv där ens känslor blir ett par gånger tydligare och starkare. Försvarar honom inte utan jag är människa själv och vet hur enkelt det är att göra "fel".
Sen att han ville finnas där för JH när hon skulle göra abort säger ju att även han vill göra "rätt" någonstans samtidigt som han drogs till LL.

Usch vilka hemska och tragiska historier att folk kan vara så iskalla är så vidrigt.
Ja det är jag också övertygad om. Så därför borde han få bearbeta sin skuld och sorg ifred utan att andra påminner honom. Han vill nog säkert inte ens stanna i den här världen
Citera
2014-12-20, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vorph666
Tycker, efter att ha lyssnat på ljudfilerna, lite synd om Jonna. Den här historien har bara förlorare. Eller... vettifan vad jag tycker om pojkvännen som dubbelspelade men det ursäktar inget ändå. Kanske hade den svaga Jonna inte mördat Lovisa ifall Jonas varit en man och avvisat den han inte ville steka stadigt.

Men vafan, en till som tycker synd om JH, men inte om JA?

Vad är det med otrohet och liknande som helt förstör människors moraliska kompass?

Ja, det JA gjorde var inte schysst. Men det är ju inte i närheten lika hemskt som det mord JH utförde. Det är skrämmande att så många människor verkar tycka att otrohet och dubbelspel är värre än sadistiska mord...
Citera
2014-12-20, 13:37
Medlem
Tjee123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det får man ju verkligen hoppas.

Att leka med någons känslor - i detta fall LL:s, JH:s och eventuellt flera andras - är aldrig gratis. Alla ens handlingar har konsekvenser. Detta borde JA:s föräldrar ha lärt sina barn istället för att lära honom att ducka i alla lägen.

Men barnen blir ju som föräldrarna själva är.

Ja man ska förstå att alla handlingar har konsekvenser. Men att förstå att det skulle bli ett mord är ju inte direkt det första man tänker. Dessutom så skulle det LOGISKA i det här fallet (säger inte att det vore rätt) vara att gå på killen! det är ju han som förvirrat båda och varit "boven".
Citera
2014-12-20, 14:08
Medlem
hon borde fått livstid,allt var planerat,.och att hon sen åkte tillbaks till liket ,så iskallt.men nu kan hon roa sig på hinseberg ,hade hon gett fasen i denna tjej, så hade hon bott kvar i sitt fina röda lilla hus på landet och kanske haft fullt upp med julstöket kanske kokat knäck idag,
Citera
2014-12-20, 14:08
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Kaos, jobbigt, ledsen är de oändligt rikligt förekommande ord i ljudfilerna. Känslor, känslor och åter känslor med en lika stor minnesförlust gällande de avgörande och besvärande frågorna för Jonna.
Hon babblar timme efter timme igenom noggranna detaljer till totalt utslocknat minne.
Men inte en enda gång blir rättegången för mycket för henne, jobbig eller ledsam. Inte en gång ber hon om paus, blir grötig på rösten, får panik, gråter eller tappar bort sig. Inte en enda gång.
Totalt skuldbefriad och endast rädd om det som räddas kan för egen del. Skönjer t o m en föraktfull ton mot åklagaren från och till.

Börja nu inte motargument som att hon är drogad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in