Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-20, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
I domen står det att JH bestred skadeståndsyrkandena från Daniel Lindh och Sören Arnoldsson (Lovisas bror respektive styvfar).

Hur mycket fick var och en? 70-80 papp? (inte läst domen..)
Citera
2014-12-20, 04:14
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Förre överåklagaren Sven-Erik Alhem har läst domen mot Jonna Henningsson och delar Leif GW Persson uppfattning om förberedelserna.

Dessutom ser han svartsjukemotivet som försvårande.

– I själva verket är det ju synnerligen hänsynslöst att man berövar en annan människa livet, dessutom berövar man ju livet för den som älskar vederbörande. Det finns ju en gammal uppfattning, bland en del män: "Om inte jag får en henne, så ska ingen annan man heller ha henne." Att hon har tänkt så tycker jag är en mycket försvårande omständighet i sammanhanget, säger han.

Advokat Kerstin Koorti är ju också kritisk:

Om en man hade gjort på det här sättet är jag nästan till hundra procent övertygad om
att han hade fått livstids fängelse. Det är ingen jämlikhet inför lagen i Sverige här."

http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-om-domen-hon-ska-ha-livstid/

Precis så är det, omedvetet är hon kvinna och då det skörare könet.
Minns när tråden startade då ansåg flertalet att om hon var så liten och söt kunde hon inte utfört det själv utan hade troligen haft hjälp.
Men tittar man på senaste tidens brott börjar kvinnor agera väldigt anorlunda än bara för 10-15 år sedan.
Råheten ökar och tyvärr kryper det ned i åldrarna
Citera
2014-12-20, 04:18
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kanske skulle det kunna vara en liten tröst för henne att se vilka loser han blev tvungen att vara tillsammans med nu när han är "kändis" på nätet och normalfuntade tjejer går långa omvägar för att slippa hans sällskap..

ähh skitsnack kanske i hålan där han bor nu, ingen annanstans kmr tjejer ha en aning om vem han är.

Jonna kommer definitivt må ännu sämre om hon får ett sånt brev
Citera
2014-12-20, 04:20
Medlem
Domen berättar:
Citat:
Åklagaren har påstått att Jonna Henningsson den 18 juni 2014 avsiktligen dödat Lovisa Lindh.

Citat:
Till stöd för åklagarens påstående har framförallt åberopats de många webbsökningar som Jonna Henningson ostridigt genomfört från den 14 juni 2014 och fram till den 18 juni 2014.

Citat:
En mycket besvärande omständighet för Jonna Henningsson är att det verkliga händelseförloppet utvecklade sig snarlikt det sätt som framkommer på några av de sidor som är knutna till de söksträngar som återfunnits i Jonna Henningssons telefon, dvs. sådana sidor som i vart fall varit uppe för visning på telefonen. Ett exempel på detta är s. 53 i protokollsbilagan med webbsökningar, aktbilaga 86, där det på Flashback redogörs för att ett lämpligt sätt, om offret befinner sig i en lägenhet, är att vänta en halvtrappa upp och sedan, när offret kommer ut i trapphuset, knuffa in offret i hallen, stänga dörren för att sedan använda en pistol eller slagträ.

Citat:
Utöver det som nu anförts har det i det rättspsykiatriska utlåtandet angivits att Jonna
Henningsson använt webbsökningar som ett led i en verklighetsflykt i syfte att få utlopp för frustration. Benämningen ”verklighetsflykt” och att detta inte varit något som Jonna Henningsson själv formulerat i efterhand, stöds av psykologen Thomas Nilssons vittnesmål inför tingsrätten. Han har på konkret fråga om detta klargjort att det varit utredningsteamet som formulerat denna slutsats. Webbsökningarna kan mot denna bakgrund inte tas till intäkt för att Jonna Henningsson planerat att döda Lovisa Lindh.

"verklighetsflykt"... Inspiration. Det går att pendla: återfall/nykter, preliminär/definitiv, suicidtankar/suicidförsök, "I fantasin föreställde hon sig att rivalen skulle försvinna"/mord...

Citat:
Jonna Henningsson har beskrivit hur hon avsåg att skada Lovisa Lindh med hammaren och att Lovisa Lindh i Jonna Henningssons värld skulle falla medvetslös på marken. När så inte blev fallet blev Jonna Henningsson panikslagen och mycket stressad. Hon insåg sedan, enligt egen uppgift, att Lovisa Lindh var död först när det slutade ringa på dörren och Lovisa Lindh blev tyst.

Nog skulle man bli stressad om man medan man mördade det ringde på dörren och någon pockade på skyndsam besiktning, likbesiktning...

Citat:
Vid denna bedömning får de uppgifter som Thomas Nilsson lämnat vid förhör och i
psykologutredningen avgörande betydelse. I det rättspsykiatriska utlåtandet har det angivits att teamet inte tagit ställning till Jonna Henningssons insikter vid gärningsögonblicket. Thomas Nilsson har ändå utförligt beskrivit att Jonna Henningsson i testsituationer agerar reaktivt, snarare än proaktivt, och att det medför att hon har en oförmåga att planera och se konsekvenser av sitt handlande. Thomas Nilsson har även framhållit att det är fullt möjligt att Jonna Henningsson inte insåg vad det innebar att slå en hammare i huvudet på någon och vad det kunde leda till. I det efterföljande händelseförloppet i lägenheten har Thomas Nilsson beskrivit att det är högst troligt att Jonna Henningsson agerade mycket impulsivt till följd av oförmåga att hantera den stressituation som hon försatt sig i och att detta framkommit i testsituationer. Det är mot denna bakgrund inte ställt utom rimligt tvivel att Jonna Henningsson agerat med ett insiktsuppsåt i förhållande till Lovisa Lindhs död.
NB: min fetning i ovanstående stycke.

Snömosigt resonemang. Jag kommer nästan att tänka på den notoriska formuleringen "tillkämpad oberördhet". (*)

Citat:
Enligt Thomas Nilssons yttranden i målet har Jonna Henningsson i princip haft en nedsatt kontroll över sitt handlande under händelseförloppet i lägenheten. Förloppet omfattade dock många slag med hammaren, ett flertal knivhugg och flera stick med spruta. Därutöver har Jonna Henningsson, när hon enligt egen utsaga tyckte att den av henne medhavda förskäraren inte tog, lämnat den skrikande Lovisa Lindh i badrummet för att gå in till vardagsrummet och hämta Jonas Albins jaktkniv, för att sedan återvända och hugga Lovisa Lindh på nytt. Händelseförloppet får därför antas ha varit förhållandevis utdraget. Under händelseförloppet måste Jonna Henningsson ha förstått att gärningen var livsfarlig och alltså kunde leda till döden för Lovisa Lindh.
Citera
2014-12-20, 04:22
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
16 år var mer än jag gissade på men det är inom ramen för det normala. Livstid hade jag inte trott då hon dödat 1 vuxen person, inte flera eller barn. Det fanns heller ingen sadism med i brottet.

Hur många har fått livstid för 1 mord på 1 vuxen person i Sverige tidigare? inte så vanligt som vissa tror.

JH har inte fått kvinno-rabatt eller annan särbehandling. Jag upplever heller inte att jag sympatiserar mer med henne än med andra mördare bara för att hon är kvinna. Jag bedömer fall till fall, mördare till mördare. Alla är de olika bortsett från 1 enda handling.

Jag tycker hela hon är konstig, totalt kallt svara hon på alla frågor. Och hon upprepar hela tiden - det hat jag ju reda svarat på

Tror att hon är väldigt utstuderad och kan inte acceptera något annat än vinn vinn situationer

Tycker man hör hur tonen förändras i hennes röst
Och hon ger bara så dör lagom sanning för att skapa trovärdighet får man känsla av
Citera
2014-12-20, 04:38
Medlem
Citat:
Ytterst märkligt att bara EN modig TANT vågade sig in i trapphuset och ringde på dörrklockan. Fattar bara inte varför hon inte ringde polisen på samma gång.. OM hon nu trodde att Jonas höll på att misshandla någon tjej inne i lgh.. Varför vänta en halv timme och lyssna på detta?

LL skulle kanske kanske vara vid liv ifall hon hade gjort det..
I domen har jag endast snappat upp vittnet och grannen Gunvor Larsson. Om man går på rekonstruktionen i Veckans brott så kom det en man från ovanvåning, en annan granne och vittne (vilket jag erinrar från FUP också, med två tvillingbarn). I Veckans brott visade rekonstruktionen, så vitt jag minns, att GM lurpassade i trappan ovan lägenhetsplanet, medan domen anger att GM lurpassade i nivån halvtrappa under lägenhetsplanet. Men rekonstruktionen skiljde sig även på andra punkter. Det finns även en referens till sökningar via Google som domen angav handlade om JH:s sökningar.

Ur domen, jag antar att det mestadels bygger på JH:s utsagor:
Citat:
Hon stod i den nedre trappan. Hon minns inte vad hon hade i handen. Hon hade en påse med hammaren, kniven och sprutorna, men hon kan inte minnas när hon tog upp hammaren. Plötsligt öppnades dörren och Lovisa kom ut.

Jag tror inte att det skulle ha hjälpt att ringa polisen, eller ambulansen, för att rädda livet på LL. JH:s brutalitet, att tysta LL, var besluten, att få tyst på LL... Eller av svartsjukt hat mörda LL.
Citera
2014-12-20, 04:38
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Domen berättar:

Således fler än JH, JA och hans familj som mått dåligt...

Jag utelämnar det härmed välkända trubbiga (hammare) och skarpa våldet (kniv, "förskärare"), som redogörs i domen, mellan ovanstående och nedanstående citat.

Tänkt på trasan som hon ska ha stoppat hennes skrik med. När det komnpå tal säger hon som om det var det självklaraste att ljud kommer ju från halsen.
20 minuter av total ångest för Ll jag kan bara i min vildaste fantasi föreställa mig vad Jonna egentligen sa till henne
Citera
2014-12-20, 04:45
Medlem
Citat:
Hur mycket fick var och en? 70-80 papp? (inte läst domen..)
De tillerkändes från 50k, en tillerkändes knappt 75k. Men de har nog inte fått pengarna än.
Citera
2014-12-20, 04:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
ähh skitsnack kanske i hålan där han bor nu, ingen annanstans kmr tjejer ha en aning om vem han är.

Jonna kommer definitivt må ännu sämre om hon får ett sånt brev:evilgrin39:
Bara skicka du iväg ett sånt brev så småningom. Det kan hon gott ha att titta på...
Det lär nog inte dröja så länge innan hennes stora kärlek som fick henne att begå mord,
lyckats fånga in nån ny betuttad madam trots det som hänt runt omkring honom.
Sedan kan Jonna sitta där i ombonade cellen och fördriva tiden med att smida nya onda
planer att realiseras när hon kommer ut...för han, just JA, tillhör henne för evigt, så
är det bestämt och därmed basta. Ett drygt fängelsestraff förändrar ingenting i den saken.
Hon är helt enkelt besatt. Beredd till vilka offer som helst för hans skull.
Han får nog fly utomlands, någonstans långt åt helvete bort, så att han och framtida
flickvänner kan gå säkra för skräcken Jonna med sin sjutusan till handlingskraft och
osläckliga passion.

Det här är minsann ingen vanlig "kaninkokerska"...

Ps! Man får nog vakta henne extra noga på Hinseberg eller om det blir Ystad där hon
hamnar. Jag tror att hon kommer att bli rymningsbenägen.
Kan se henne gräva sig en tunnel genom alltihop och rida iväg på en vacker pålle
som någon hängiven beundrare ställt i ordning åt henne utanför fängelsemurarna nånstans...
Senast redigerad av Grandioso 2014-12-20 kl. 05:28.
Citera
2014-12-20, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julie1973
Jag kan inte sluta tänka på hur Jonnas tankar går sedan hon häktades, och framförallt NU. Har hon verkligen fattat vad hon gjort? Hon måste känna värsta paniken över vetskapen att inte se "dagens ljus" på 16 år! SEXTON ÅR! Vet ni hur jävla lång tid det är?! Bara 1 år är sjukt lång tid. Bakom lås och bom är 1 dag i min värld för lång tid. Från ett helt "normalt" liv i frihet och tusen valmöjligheter, är hon inlåst på vad som måste kännas som "forever". Jag skulle ta mitt liv vid första möjliga tillfälle kan jag säga.
Jag tycker inte synd om henne, men någonstans på ett jävligt oförklarligt sätt så kan jag inte sluta tänka på hur jävla ensam och rädd hon måste vara.
Med all rätt så sitter hon där hon sitter, men det måste ändå vara jävligt skrämmande.
Jag undrar dessutom hur hennes anhöriga har reagerat, hur fan bemöter man sin unge som gjort en sån här sak?
Jag har 4 barn och har ställt mig frågan tusen gånger om- hur FAAAN mår man som förälder efter en sån här sak?
Tänk er all denna tid utan att ens få prata med sitt barn, alla frågor man inte kan få svar på, alla tankar om hur ens barn mår och vad fan som hände.
Inte gan slutar man bara älska sitt eget barn? Jag skulle få fullständig panik om det varit min dotter som gjort något sånt här, men självklart kan man inte ens spekulera i sin reaktion- det är beyond all fantasi.

Alltså jag vet inte, den här händelsen har påverkat mig oerhört mycket och jag ska ärligt säga att jag lider med alla inblandade, även Jonna på ett märkligt oförklarligt sätt.

/ Julia

Jag misstänker att det tar TID att fatta. Det tar ju tid även för LL:s anhöriga att fatta ATT hon inte finns kvar. Att hon förevigt är borta..

Jag tror inte att man som GM kan förstå det bättre eller lättare än vad anhöriga kan. Man har ju spärrar som skyddar en. Man tar in det lite I taget kanske? Precis om man tar in en större katastrof – typ tsunamin och dess konsekvenser..

16 år är en lång tid – men avsevärt kortare än livstid.

Människan är anpassningsbar. Människan vänjer sig. I början har hon säkert svårt att anpassa sig I livet bakom galler – och efter det återigen svårt att anpassa sig I livet utanför muren.

När hon kommer ut hinner hon fortfarande leva halva livet. Hennes liv är alltså inte helt “bortkastat”. Hon kanske inte hinner få barn och bilda familj, men ändå.

Hennes egen mamma började producera ungar när hon var 17-18år. Det var inte heller bra. Det var någon vuxen (någons pappa vill jag minnas) som uttryckte det så att mamman var hård gentemot dottern.

Jag misstänker att det är så att dottern har levt ett liv utan kärlek. Och utan “omsorg”. Därför klamrade hon sig fast I dessa killar.

Jag tror inte att hennes föräldrar har kapacitet att inse hur exempelvis skilsmässan kan ha påverkat dottern. Att det inte var en bra lösning att isolera henne från “resten av familjen”. Och att en “häst” inte kan kompencera en familjegemenskap – eller kärlek. Eller att en stora syster inte är samma sak som en förälder..

Jag tror inte heller att Jonnas föräldrar är typen som sörjer att de inte kan prata med sitt barn. Annars skulle de nog ha gjort det redan under hennes uppväxt. De kan nog inte prata.. inte om saker som är viktiga för en liten flicka. “Vill du ha mer mjölk?” räcker liksom inte..

För att kunna sluta älska någon måste man först ha älskat henne.. Och den som har känt sig älskad, uppskattad och värdefull klamrar sig inte fast I en idiot I hopp om en gnutta kärlek.
Citera
2014-12-20, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad

Jonna kommer definitivt må ännu sämre om hon får ett sånt brev

Och jag som trodde att internet finns överallt i hela världen.
Citera
2014-12-20, 05:52
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Och jag som trodde att internet finns överallt i hela världen.

Spenderar du tid och energi med att kartlägga dina partners tidigare liv på internet?

Han har ju ett vanligt svensson namn dessutom vilket komplicerar det ytterligare.

Han kommer kunna leva ett normalt liv om han flyttar, får man hoppas ialf. Jag hade nog inte bott kvar där om jag var han ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in