2014-12-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsmurmeldjur
Ni som är feta, gärna ni som inte förstår varför, vad äter ni på en dag? Alltså vad och hur mycket.
Jag tror att människor som är överviktiga äter för mycket men inte vill förstå det.
Så snälla var ärliga nu!

124kg/178cm

Frulle, två kokta ägg, två fullkornsmackor med smör, skinka och ost och redbull light 2,5dl
Lunch 15st köttbullar 3dl okokta makaroner (mängden) och ketchup.
Mellanmål 2 mackor smör, ost, skinka och kaffe med mjölk
Middag ca 350g falukorv 4 stora potatisar med pepparrotssås (2msk mjöl och 4 dl mellan mjölk)
Framför TV kl20,00 2 mackor smör, ost, skinka och kolsyrat vatten.

fredag lördag mycket onyttigare...chips, 1,5l pepsi max och 3-5 kexchoklad plus ovanstående!
Citera
2014-12-17, 21:51
Medlem
YoungGirls4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Det där går inte ihop. Finns inte en chans att du endast äter det och väger 120kg @ ca 190cm. För att du ska gå upp i vikt krävs MYCKET mer än så. Du äter inte ens 3000 kcal. Du har antingen glömt ta med något (typ läsk osv) eller så har du någon energikälla som du "missat" typ sås osv. Räknar man ihop det du äter så ligger det mellan 2000-2300kcal, vilket gör att du bör gå ner i vikt.

Räknade lite fort på ditt basala energiintag. Säg att du inte motionerar alls utan bara ska ta dig till jobbet där du sitter ner hela dagen, då behöver du 2800kcal. Då går du varken upp eller ner i vikt. Säg att du rör på dig lite mer än bara stillasittande, då kan du LÄTT kränga 3000kcal om dagen utan att vågen rör sig. Det handlar ENDAST om kalorier in och kalorier du gör av med.

Du har någon kaloribov i din kost.

Min erfarenhet efter åratals praktiska och teoretiska studier i ämnet är att sådana här energiuträkningar och mallar de säger ingenting. Människor har helt enkelt väldigt olika förbränning. Det är väldigt mycket styrt av hormoner och gener hur mycket fett vi lagrar och hur hög förbränning vi har. Sedan finns det en rad andra fysiska och psykologiska faktorer som spelar in. Att prata om mallar och energiuträkningar det är som att fråga hur långt en bit snöre räcker... Vissa människor har väldigt svårt att gå upp i vikt medan andra har väldigt svårt att gå ned i vikt, så är det.
Citera
2014-12-17, 22:59
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungGirls4ever
Min erfarenhet efter åratals praktiska och teoretiska studier i ämnet är att sådana här energiuträkningar och mallar de säger ingenting. Människor har helt enkelt väldigt olika förbränning. Det är väldigt mycket styrt av hormoner och gener hur mycket fett vi lagrar och hur hög förbränning vi har. Sedan finns det en rad andra fysiska och psykologiska faktorer som spelar in. Att prata om mallar och energiuträkningar det är som att fråga hur långt en bit snöre räcker... Vissa människor har väldigt svårt att gå upp i vikt medan andra har väldigt svårt att gå ned i vikt, så är det.

Okej där ser man. Det finns undantagsfall där folk har svårt att gå upp/ned i vikt. Det är som allt annat, en normalfördelning. 5% har svårt att gå upp, 5% har svårt att gå ner i vikt, resterande 90% har inga problem egentligen, de är lata, struntar i att äta rätt + 1000 andra "anledningar" som inte har något att göra med fysiska/psykologiska aspekter. Hur många har fysiska problem som gör att kroppen inte kan förbränna lagrat fett? Tveksamt till att alla överviktiga personer lider av dessa problem.

Nej energiuträkningar ger aldrig en 100%ig kalkyl på hur mycket energi varje person behöver, det är ett medelvärde på många olika saker. Men jag är helt säker på att dom beräkningarna stämmer på majoriteten av alla personer. Kroppen behöver energi för att fungera så enkelt är det. En kropp på xxx kg behöver yyyy mycket energi för att fungera/röra på sig. Ligger man på ett kaloriunderskott så går man ner i vikt, det finns ingen annan lösning på det, kroppen måste ha energi, antingen genom maten man får i sig eller genom fettreserverna som finns. Det gäller att hitta rätt kombination mellan motion, kost och ens egna metabolism.

Om man har svårare att gå upp/ner i vikt än andra så får man kämpa hårdare för att nå sitt mål.

Förövrigt så är du ett troll, kollade dina startade trådar, verkar inte vara den skarpaste kniven. Kommer inte att svara på dina inlägg mer.
Senast redigerad av rejman 2014-12-17 kl. 23:02.
Citera
2014-12-17, 23:15
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungGirls4ever

Är du helt förryckt, människa? Såklart finns en viss variation beträffande individers basala ämnesomsättning, och den skiftar 100-200 kcal. På sin höjd. Men dessa variationer är såpass obetydliga att de inte förtar sannolikheten att på goda grunder anta att ett praktfetto formligen vräker i sig omänskliga kvantiteter föda i kombination med obefintlig motion. Eller menar du att samhället dräller av fetton som har den genetiska oturen av "låg förbränning" och som har samma kosthållning som jag (65 kg), men som trots det väger dubbelt så mycket?
Citera
2014-12-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Alla ni fetton som svarat i tråden att ni äter typ frukost, lunch och middag, med "normalportioner" sluta. Sluta ljug så förbannat. Skulle ni äta normala portioner så skulle ni inte vara så jävla feta. Jag rör inte på mig, om jag skulle äta som ni gör skulle jag gå ner i vikt. Erkänn istället att ni äter för mycket och kom ur eran jävla förnekelse!
De feta lever i förnekelse. Att man som fet inte nämner att man pimplar flytande smör som måltidsdryck eller att nattmackan egentligen är en trerätters är helt enkelt pga av deras uppväxt i en "tjock familj" där litermåttet ofta ersätter decilitermåttet. Om familjen över huvud taget har ett decilitermått. Andra måttenheter som pall, bal eller kubik är överlägset de vanligaste i fatmiljerna där ute.

Jag väger 70kg och äter mer än de flesta knubbsen här. Jag sitter dessutom oftast still, väldigt still.

Ni ljuger
Citera
2014-12-17, 23:50
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
124kg/178cm

Frulle, två kokta ägg, två fullkornsmackor med smör, skinka och ost och redbull light 2,5dl
Lunch 15st köttbullar 3dl okokta makaroner (mängden) och ketchup.
Mellanmål 2 mackor smör, ost, skinka och kaffe med mjölk
Middag ca 350g falukorv 4 stora potatisar med pepparrotssås (2msk mjöl och 4 dl mellan mjölk)
Framför TV kl20,00 2 mackor smör, ost, skinka och kolsyrat vatten.

fredag lördag mycket onyttigare...chips, 1,5l pepsi max och 3-5 kexchoklad plus ovanstående!

Ville mest säga att jag gillade ditt nick.
Förövrigt! Ditt svar är nog det ärligaste i den här tråden
Väl mött
Citera
2014-12-17, 23:51
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsmurmeldjur
Ni som är feta, gärna ni som inte förstår varför, vad äter ni på en dag? Alltså vad och hur mycket.
Jag tror att människor som är överviktiga äter för mycket men inte vill förstå det.
Så snälla var ärliga nu!

Jag är inte så tjock längre men var ganska tjock under 2 år när jag var yngre, hade jobbat på ett gym där jag tränade mycket och då också åt väldigt mycket, när jag sedan slutade jobba där drog jag ner på träningen väldigt mycket men fortsatte äta som tidigare och en typisk dag för mig vill jag minnas som

Frukost - musli, yoghurt, juice och bröd.
Mellanmål - Resterna från den tidigare dagens middagsmat.
Lunch - Vanlig husmanskost samt frukt och bröd.
Mellanmål - musli, yoghurt, bröd, frukt m.m.
Middag - Husmanskost.
Kvällsmat - Gröt, mackor och frukt.

Har säkert glömt en del saker men man kan bli ganska tjock väldigt snabbt av vanlig mat också i för stora mängder, under dessa 2 åren stack mätaren upp en hel del på vågen och det var inte särskilt kul att "trappa ner" på mat, tog ett par månader att vänja kroppen vid bara 3 normalstora mål mat per dag.
Citera
2014-12-18, 00:14
Medlem
Fievels avatar
Nu är jag inte speciellt fet men min mage har börjat vika sig över skärpet en del de senaste månaderna. Har ganska hög ämnesomsättning så jag ser inte speciellt tjock ut men jag är väldigt smal för min storlek så fortsätter jag såhär eller börjar äta mer så kommer det synas.

De flesta dagar skippar jag frukost, mår jävligt illa då så jag kan inte äta något utan brukar bara bli en kaffe med mjölk. Vid lunch brukar jag lägga ut runt en hundring på snabbmat, McD, Max, BK etc. Typ ett meal med två extra hamburgare eller något sånt. På kvällen kan jag äta lite eller mycket beroende på om middagen är ätbar. Brukar köpa hem en påse chips två gånger i veckan också. Så egentligen inte så farligt mycket, bara det att det blir koncentrerat på lunchen istället för tre mål om dagen.
Jag känner vanligtvis ett sug efter snabbmat den senaste tiden vilket gör att jag hellre äter det än husmanskost eller det vi har hemma.

Men det går väldigt långsamt så jag märker det knappt.
Citera
2014-12-18, 00:47
Medlem
wishyouwereheres avatar
dem har bara långsam ämnes omsättning
dricker bara en skopa is-té om dagen o en mikro palsternacka o ändå väger dem 300 kilo
http://www.tlc.com/tv-shows/my-600-lb-life/videos/meet-zsalynn.htm
Citera
2014-12-18, 02:20
Medlem
Vedträs avatar
Gick ner 15kg förra året till "bra BMI intervallet". Trots 2 spinning pass + 1-2 gympass i veckan så vare matvanorna som gjorde överlägset störst effekt. Det handlar bara om kalorier. Hitta mat som gör dig mätt.
* Lägg av med socker då det är beroendeframkallande.
* Tänk långsiktigt - du kommer inte kunna lägga om vanorna på en vecka.
* Prova saker. Minska portioner. Hoppa över mål. Byt ut pasta/potatis/ris mot mindre energirika. Hitta nya snacks.
* Glöm föreställningen att du kan äta som du gör - någonsin.

Ffa. Börja direkt så snart du kan. Varje extra kg är ett minus i flera sammanhang.
Citera
2014-12-18, 06:20
Medlem
Godamonginsectss avatar
Jag vet att jag äter för mycket men jag blir fan inte mätt på ~2000kcal om dagen. Om jag ligger på det så är jag inte ens mätt, nöjd och belåten.

Skall försöka testa lite annan mat och se om jag kan bli mättare på mindre kcal. Folk säger att protein mättar bäst men jag håller inte med alls, kolhydrater mättar bäst för mig. Kanske är fullkorn vägen att gå.

Varje dag om jag äter så att jag blir nöjd så äter jag typ 3 mål mat om dagen, på runt 800kcal var. Alltså runt 2400kcal om dagen, och sen blir det förmodligen lite småätning på några extra 100 kcal också. Uppskattar att jag ligger på runt 500kcal för mkt om dagen så blir lite fetare varje dag -.-

Motionera är inte att tänka på för när jag motionerar blir jag dubbelt så hungrig.
Citera
2014-12-18, 08:12
Medlem
SkepticalHippos avatar
Har gått ner 60+ kg för några år sedan men var väldigt överviktig under tonåren. Faktum är att jag inte ens i efterhand kan tycka att jag åt särskilt mycket, men jag rörde mig inte heller mycket eftersom övervikten gjorde det kämpigt för mig.

Mitt problem var troligen att jag svalt vissa dagar och andra så åt jag rejält onyttigt. Jag kunde äta en rejäl med normal middag, låta bli att äta under 30 timmar och sedan bara smacka på med en påse godis eller en chipspåse, därefter låta bli att äta i 12 timmar till och sedan äta en pizza. Sedan kunde jag hålla upp resten av dagen och sedan ha en helt normal dag med mackor till frukost, normal lunch och normal middag. Dock mycket färdigrätter under de "normala" dagarna.

Jag började gå ner i vikt genom att äta varannan timme och i små portioner. Jag tror att jag fick i mig ungefär lika mycket kalorier per dygn men då det var bättre fördelat över dygnet så verkade kroppen mer pigg på att även släppa ifrån sig dem. Jag rörde mig mer och mer ju smalare jag blev. Så genom att äta mer, äta oftare och helt enkelt börja införa vardagsmotion och promenera mycket så gick jag ner mycket.

Idag äter jag inget godis alls och fika äter jag max en gång per månad då det bjuds på jobbet. Äter sällan färdigrätter och äter väl pizza eller hamburgare max en gång per vecka. Äter kanske en påse chips per vecka. I övrigt äter jag vanlig husmanskost och jag har fortsatt vara normalviktig i fem år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in