Citat:
Ursprungligen postat av
ntovbg
Jag har inget bättre för mig så här dags.
Fair enough.
Citat:
Har aldrig varit någon höjdare på svenska språket (inget annan språk heller för den delen) vilket även visade sig här. Efter att ha läst mening en gång till så ser jag att det är korrekt svenska och jag hade fel. Det enda som saknas är möjligen ett kommatecken.
Jag skulle nog snarare säga att det fattas två eller inget kommatecken. Om man bara sätter dit ett kommatecken blir det konstigt.
Citat:
Hatten av och vit flagg.
Tack du, men jag inväntar nog svar från lingvisterna här innan jag ropar hej. Det hade varit kul att se vad HerrGickhan eller Hamilkar skulle säga om saken.
Jag blev lite förfärad när jag såg den ursprungliga tråden, och även när jag såg vissa svar här. Det var två alternativ jag såg.
1) Folk idag kan tydligen inte förstå en mening längre än tio ord. Vad som är ännu värre är att de inte ens har självinsikt nog att förstå att de kanske inte är så jävla duktiga som de tror. Det vore en sak om Cassandrian hade klagat på att skribenten använde ett alltför avancerat språk, men så var ju inte fallet.
2) Jag har själv tappat språkkänslan och kan inte se fundamentala fel i en mening.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redshield
Jag är i alla fall glad att vi lever i en värld där folk fokuserar på det viktiga. Istället för våldtäkt så bör man givetvis diskutera rapporteringens eventuella grammatiska fel. Kudos!
Det slog dig inte att det var därför jag startade en ny tråd om det hela? Det ironiska här är att om du ville säga någon om våldtäkten hade du bara kunnat gå till den tråden och säga vad du vill. Istället tyckte du att det var viktigare att hoppa in mitt i en språkdiskussion och tjafsa om något helt ovidkommande. Om det stör dig så mycket att meningen handlade om våldtäkt kan du istället få tala om vilka eventuella fel du hittar i den här meningen:
"Enligt polisens utredning utnyttjade hackern att hemsidan på grund av dåliga rutiner och gammal hårdvara var särskilt sårbar."