2014-12-19, 15:06
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Håller med, gillade faktiskt hans krönikor i Expressen också - även de som inte handlade om fotboll.
Mest saknar jag ändå Club Calcio. Det var Söndagens höjdpunkt.

Någon som sitter på några kul calcio transferrykten? Enda jag hört är Pato till Fiorentina och Cerci - Torres + €€€.

Det snackas lite om Nastasic till Inter eller Milan. Förmodligen har de tidigare liten fördel iom Mancinis inträde i klubben. Känns som ett positivt rykte, inte något gammalt avdankat skräp.

http://gianlucadimarzio.com/en/calciomercato/milan-makes-inquiry-for-nastasic-but-inter-is-ahead-in-the-race/
Citera
2014-12-19, 15:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Faktum är att Birro har rätt. Han är den ende som går utanför svensk medias vänstermall. Hans artiklar brukade mig veterligen delas mer än de flesta andras vilket tyder på att det han skrev gick hem. Allt annat än krystat. De som är krystade är alla Frändéns och Nyheter24-journalister som för 1000:e gången i ordningen anstränger sig för att klämma fram en artikel om hur rasistiska och kvinnohatande svenska män är, allt för att bibehålla popularitet på redaktionerna.

Man kan anklaga Birro för mycket, men inte för att han inte skulle vara unik. Det är just att han är unik som gjort att han fått lämna Expressen och Pintxo (förlaget som släppt hans roman Calcioamore). Jag har inga problem med Birro så länge det är i lagom doser, i Calciomania var han ju underhållande, just för att han är annorlunda.

Slutligen: Vem bryr sig om vad "gemene svensk" förknippar med italiensk fotboll?
Jag tror också att Birros strid för il calcio har bidragit till att flytta fram dess positioner här och gett anhängarna råg i ryggen, sen så har han säkert skrämt bort andra.
Han har ju också gått in för att avliva en del myter.

På ett sätt har ju faktiskt gemene svensks syn på italiensk fotboll en viss betydelse. Ju positivare den är desto större chans till exponering blir det. Club Calcio har ju lagts ner och TV4 sänder väl inget mer efter denna säsong. I stället för fortsatta satsningar så blir det ett bittert uttåg med svansen mellan benen - som det har framställts så kommer champagnekorkarna att smälla i taket hos TV4 när säsongen är över.
Skulle man agera så med PL, Ligue Un Zlatan, La Liga och Bundesliga..?

Vilka matcher sände 4ans EL-studio mot slutet? Jo, mest PL-lag - t o m bägge matcherna under en kväll. Inte ens när det fanns nordiskt intresse i matcherna sändes t ex de italienska lagen.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-12-19 kl. 16:07.
Citera
2014-12-19, 17:57
Medlem
JayGatsbys avatar
Kanal 5 har ju återkommande intresse av att visa fotboll. Kanske man kan skriva ihop ett övertygande brev om varför de borde göra helsatsning på Serie A a'la Viasats PL-helger; med alla svenska calcioikoner samt återkommande inbjudna gäster.

Nä jag vet, lär knappast ske. Men en kan ju få drömma?
Citera
2014-12-19, 18:18
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Kanal 5 har ju återkommande intresse av att visa fotboll. Kanske man kan skriva ihop ett övertygande brev om varför de borde göra helsatsning på Serie A a'la Viasats PL-helger; med alla svenska calcioikoner samt återkommande inbjudna gäster.

Nä jag vet, lär knappast ske. Men en kan ju få drömma?
Omöjligt är det iallafall inte. SBS (kanal 5) har värvat in Osmanbegovic, Wilbacher, Gusten Dahlin, Jarelind och Bank som samtliga känns kopplade till Serie A.
Citera
2014-12-19, 19:36
Medlem
Ett högklassiskt inlägg av Ezzelino som vi ju alla vet har ordets gåva.

Men vafan, de flesta liknande inlägg skrivs uppkäftigt och med glimten i ögat. Brer på, flyter ut och underhåller på ett insatt vis. Behöver inte gardera med att det är sarkastiskt, eller ironiskt, eller... Om man inte uppfattar det så är det knappast ditt problem.

Jag spetsar gärna till mina inlägg, inbjuder såklart till attacker eller åtminstone andra åsikter. Sånt är kul. Att diskutera. Tjata. Se saker från nya och olika synvinklar.

Och alldeles uppenbart provocerar det några. Vilket såklart är en fin bonus.

Jag tycker att vi ska fortsätta blanda in kultur, ekonomi, politik, mat och såklart inte minst dryck. Så länge där finns en koppling till Calcio. Snorkigt patetiskt? Jag tycker det är kul. Och det är faktiskt därför som jag skriver i tråden. För att jag tycker att det är kul.

Och visst fan kan det bli pekoraler framåt småtimmarna då Totti eller Gigi Riva hyllas av skönt berusade skribenter. Men vafan det är ju också kul. Våga sticka ut huvudet och göra sig till en måltavla för alla ängsliga jävlar som är upptagna med att tycka rätt och vara hippa. Skiter väl jag i.

Jag kan ge flera exempel av t ex zach då han i ögonblicket fångar passionen, eller varför inte Fula Gubbens kommentar i en matchtråd:

”Vucinic är ju den som inte levererat något idag. Ser ut som det är en afton med montenegrinskt svårmod för Mirko, enligt känt manér. Fysiskt är han på plats, men hans själ är uppe i de montenegrinska bergen där hans gamla mor kokar gryta på årets sista lamm och tänker på sin son, fotbollsstjärnan”
(FB) Serie A - omgång 14

Alla förstår. Mitt i prick med en rejäl jävla dos humor.

Ezzelinos inlägg är på samma nivå. Klass!
Citera
2014-12-19, 19:59
Medlem
cyberkalles avatar
Här gråter barnen över onda tyska banker.
Tillåt mig fnissa lite i all naivitet och därmed sagt mitt sista ord här i det ämnet.
Citera
2014-12-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Här gråter barnen över onda tyska banker.
Tillåt mig fnissa lite i all naivitet och därmed sagt mitt sista ord här i det ämnet.

Du har såklart till viss del rätt. Men samtidigt som italienska politiker är betydligt mer korrupta än vad de tyska är, så är det uppenbart att tyska banker subventionerades av inte minst Italien.

http://www.spiegel.de/international/germany/economic-historian-germany-was-biggest-debt-transgressor-of-20th-century-a-769703.html

http://www.bloomberg.com/news/2011-06-05/german-banks-top-french-with-23-billion-in-greek-debt-bis-says.html

http://rt.com/op-edge/greece-violence-towards-germany-878/

Pengarna som Grekland fick för att kunna betala bankerna betalades utifrån hur stor ekonomi man har. Självklart subventionionerade Italien franska och tyska banker. De tyska bankerna tog enorma risker som täcktes av EU. Dvs både av italienska och tyska skattebetalare.

Den italienska banksektorn är underutvecklad, villket förklarar varför de inte varit lika uppfinningsrika och aktiva i bl a Grekland.

Finns ingen anledning för dig cyberkalle att försvara tyska banker. Och på samma sätt försöker jag oftast inte försvara de genomusla italienska politikerna. Italienska maffia-pengar har strömmat till östra Tyskland, som de gjort till alla de forna kommunistländerna. Enorma mängder av fulpengar.

Detta är såklart inte förklaringen bakom den tyska fotbollens uppgång. Man har gjort allt rätt under en längre tid inom den tyska fotbollen. Men den allmänna ekonomin är en delförklaring. Och en delförklaring till den allmänna ekonomin är hur länderna hanterade skuldkrisen i EU. Och även där var Tyskland en vinnare, medan Italien förlorade.

Italiens kris är så djup att man inte accepterar att för stora pengar strömmar in till överbetalda divor.

Jag ger min synvinkel på det hela. Och jag tycker nog att jag lyckas utan att svartmåla? Jag kan informera att jag anser att banker i allmänhet är pissarslen. Och jag har utbildning och erfarenhet att backa upp det.
Citera
2014-12-19, 20:58
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Se saker från nya och olika synvinklar.

...med en rejäl jävla dos humor.

Parma med 13 förluster på 16 matcher kan ju behöva se saker ur nya synvinklar...med en rejäl dos humor.

Vilken profil som nämns på förra sidan vore den starkaste värvningen för laget i vinter? Vem skulle stått för den absoluta nytändningen?

* Salvatore Aronica
* Zdenek Zeman
* Brigitte Bardot
* Tiberius
* Jean-Luc Godard
* Pavel Nedved
* Vladimir Putin
* Marcus Birro
* Adolfo "El Tren" Valencia (Min egen kandidat i detta stolle-inlägg)

Jag vill ju pusha för Tåget Valencia såklart så jag ska försöka hitta något klipp för att motivera varför.
Citera
2014-12-19, 21:01
Medlem
Ferrero är som sagt en profil som gärna tar plats. Och nu kom han med att Balotelli var välkommen till Sampdoria:

Sampdoria, Ferrero apre a Balotelli: "Qui tornerebbe sereno"

http://www.gazzetta.it/Calcio/Serie-A/Sampdoria/19-12-2014/sampdoria-massimo-ferrero-apre-mario-balotelli-qui-tornerebbe-sereno-100267330687.shtml

Jag tror att vi i tråden tidigare konstaterat att det är klokt om Mihajlovic tackar nej till Cassanos tjänster.
Citera
2014-12-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Parma med 13 förluster på 16 matcher kan ju behöva se saker ur nya synvinklar...med en rejäl dos humor.

Vilken profil som nämns på förra sidan vore den starkaste värvningen för laget i vinter? Vem skulle stått för den absoluta nytändningen?

* Salvatore Aronica
* Zdenek Zeman
* Brigitte Bardot
* Tiberius
* Jean-Luc Godard
* Pavel Nedved
* Vladimir Putin
* Marcus Birro
* Adolfo "El Tren" Valencia (Min egen kandidat i detta stolle-inlägg)

Jag vill ju pusha för Tåget Valencia såklart så jag ska försöka hitta något klipp för att motivera varför.

Det som ska rädda Parma är väl Cypriotisk/ryska kontanter inforslade via gamla resväskor?
Luften gick ur efter förra säsongen då de inte fick spela i EL. Kakmonstret gav upp och därmed fanns det ingen stridslust kvar. Alla har väntat. Och väntat. Och...

Det behövs något som gör att de åter får ett hopp. Vafan i helvete, hellre Balotelli till Parma. Cassano & Balotelli! Kan sluta hur som helst.
Citera
2014-12-19, 21:16
Medlem
Säga vad man vill om tyska och italienska banker, men de är bara noviser jämfört med portugisiska och grekiskan diton.

EU, som någon slags variant av de förenta staterna, kommer aldrig fungera så länge det inte finns någon central politiskt organisation som har rätten att gå in och slå medlemsländernas politiker på fingrarna och ta över skutan ett tag om de inte sköter sig.

Ska valutan vara samma är en sådan central politisk organisation en nödvändighet. Som det står nu kan Grekland bete sig som de vill, Tyskland kommer med stödpaket ändå och det värsta som händer är att Tyskland säger ajabaja. Det finns inga incitament att sköta sig så länge någon räddar en hela tiden. Hade möjligheten för en extern organisation funnits att komma in och ta över den politiska makten tror jag greker och portugiser hållit sig i skinnet.

Visst, Grekland har lovat att sköta sig och dragit åt svångrämmen än så länge, men det är bara ett omval bort från att nullifieras.
Citera
2014-12-19, 21:26
Medlem
Stivalis avatar
Skott i krysset!! "El Tren" Valencia! Kolla in det här...ligalunk mellan Reggiana-Bologna. Visserligen har han en grov miss dessförinnan men sen sitter lädertrasan i klykan. Lite Kennet Andersson också som bonus. Reggiana förlorar som vanligt. Möjligen var kejsar Tiberius & Nedved mer "Winner" än Adolfo Valencia som mer ligger åt loser-hållet bland Aronica, Putin, Zeman & Birro.

(3.09 min)
https://www.youtube.com/watch?v=edT9gJfA-dc

Även Brigitte Bardot kunde såklart ta en fight. Här i duell med Claudia Cardinale.

(2.41 min)
https://www.youtube.com/watch?v=dNdDMwMV5ZE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in