2014-12-17, 16:03
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
"Bor ensamma utan stöd...."? Tja, det gjorde jag också när jag var tjugofem år gammal, så vad är problemet, för i helvete? Och sedan i klippet precis ovanför ditt inlägg, läser vi om kravaller på ett boende utanför Ängelholm med mordbrand och hot mot personalen, så vem faen ska bo med de där otäcka bestarna och leverera det där nattliga "stödet" som ska avhålla från knark, gruppvåldtäkter, inbrott, rån, skadegörelse och mordbrand? Det torde ju behövas några stadiga konstaplar från piketen till detta, menar jag, och inga snälla hängpattade kärringar i batikdräkt, stödstrumpor och träsmycken!

Alltså... Det förväntas VÄLLA in en åtta tusen sådana där gullegrisar nu under denna säsongen. Fina killar från Nordafrika (sällsamt kriminellt benägna och mycket begivna på knark) och härliga snubbar från Afghanistan (såna som blir överkåta om de får se en damcykel utan presenning och härligt härliga killar från Somalia som ju alla ska bli läkare, men som inte kan läsa utan att röra på läpparna och följa med med pekfingret och som har riktigt usla förutsättningar redan från början till följd av klen begåvning.

Golonka.
Du skriver bra och med inlevelse. Det är en fröjd att läsa dina inlägg, även om man inte håller med dig i allt.

Men du måste väl ändå begripa att du inte kan jämföra dig själv med en ensamkommande?

Problemet är ju att PK-folk och du gör just det.
Och de har behov och kulturer som ni inte har en aning om.

Man kan inte ösa in folk för att "rädda" dem och sedan inte ha någon plan för en långt fortsatt rehabilitering/integration. Eller jobb, bostad, SFI, psykologer, sjukvård, osv.

Grejen är kanske att de som kommer inte är de som behöver det mest?
För de KAN inte ta sig hit.
De som är här, kan kanske göra ett bättre jobb genom att stanna kvar och hjälpa till i sina egna länder?
Citera
2014-12-17, 16:05
Citat:
Ursprungligen postat av andreasbrabus
Vi fick ett gäng afghaner för ca 4 år sedan.Dom ensamkommande "barnen" roade sej med att ha biltävlingar utanför vårat dagis

Vad gjorde ni åt det då?
Citera
2014-12-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vad gjorde ni åt det då?

Ringde snuten i omgångar.Det blev åtal men vad straffet blev vet jag ej.Detta gäng flyttade rätt snabbt.Antagligen till nån "no go zon"
Citera
2014-12-17, 16:31
Citat:
Ursprungligen postat av andreasbrabus
Ringde snuten i omgångar.Det blev åtal men vad straffet blev vet jag ej.Detta gäng flyttade rätt snabbt.Antagligen till nån "no go zon"

Varför begär ni inte ut domen, det är ju offentlig handling?
Jag hade följt upp, om det gällde mig och mina ungar.

Finns värre saker än detta där folk verkar stå handfallna.
Domar kan ni begära, och ska så göra.
Reagera och agera.

Vi är folket och rösterna.
Riksdag och regering vet ingenting om vi inte reagerar.
Sluta att vara så flata.

Mailbomba partierna med frågor.
Tvinga dem att ta tag i och diskutera invandringspolitiken!
NU!
Citera
2014-12-18, 13:43
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Haninge kommun beslutade nyligen att öka antalet platser för ensamkommande flyktingbarn från 7 till 12 nästa år. Efter det har Migrationsverket ålagt Haninge att i stället skapa 35 platser åt barnen under 2015. De nya uppskrivna fördelningstalen, som är tvingande, är kontroversiella i flera svenska kommuner.

– Det kan bli svårt att garantera kvaliteten för 35 platser på såhär kort tid. Helt plötsligt är det ett 20-tal till som ska ha skola i Haninge 2015. Vi kommer att behöva förlägga en del av barnen utanför Haninge, säger socialnämndens ordförande Sven Gustafsson (M).

Ännu fler barn och ungdomar som flytt bor egentligen i Haninge – men de är placerade här av andra kommuner.

– Vi tror att det kanske är 30-40 ensamkommande ungdomar som bor och går i skolan i Haninge, men som andra kommuner har placerat här.

http://www.mitti.se/milad-fick-en-fristad/

Fin koll man verkar ha i kommunen...
Citera
2014-12-18, 15:56
Medlem
spoilers avatar
Citat:
En kvinnlig sommarvikarie på ett hem för ensamkommande flyktingbarn i västra Värmland har vid ett trettiotal tillfällen haft sex med en av dom boende.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6050366
Citera
2014-12-18, 19:44
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Lunds kommun ska ta emot fler ensamkommande flyktingbarn och ungdomar nästa år.
Antalet i avtalet med Migrationsverket höjs från 24 till 56 platser.

Det beslöt kommunfullmäktige på torsdagen.

http://www.sydsvenskan.se/lund/fler-...arn-till-lund/
Citera
2014-12-19, 13:44
Medlem
spoilers avatar
"Ett nytt HVB-hem med träningslägenheter för ensamkommande barn öppnar i Vetlanda i maj.

Enligt sektionschef Johanna Maxson är boendet en förlängning av HVB-hemmet på Nygatan som öppnade i maj i år.

/.../

Antalet ensamkommande barn har ökat stort under året och utvecklingen väntas fortsätta. Enligt Johanna Maxson behöver verksamheten i kommunen utökas ytterligare för att kunna möta behovet. Planer finns på fler HVB-hem liknande det på Nygatan.

Enligt det så kallade fördelningstalet som bygger på Migrationsverkets prognoser ska Vetlanda kunna erbjuda 14 asylplatser för ensamkommande barn.

Omsättningen på varje plats varierar dock vilket gör att det kan handla om 25-30 barn för 2015 enligt Johanna Maxson.

– På sikt behöver vi fler bostäder. Men ökningen ställer höga krav inte bara på boendeplatser utan på alla verksamheter som finns i en kommun, som sjukvård, skola, tandvård, gode män och socialsekreterare."

http://www.vetlandaposten.se/artikel...mmande-pa-gang
Citera
2014-12-19, 14:16
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Ett nytt HVB-hem med träningslägenheter för ensamkommande barn öppnar i Vetlanda i maj.

Enligt sektionschef Johanna Maxson är boendet en förlängning av HVB-hemmet på Nygatan som öppnade i maj i år.

/.../

Antalet ensamkommande barn har ökat stort under året och utvecklingen väntas fortsätta. Enligt Johanna Maxson behöver verksamheten i kommunen utökas ytterligare för att kunna möta behovet. Planer finns på fler HVB-hem liknande det på Nygatan.

Enligt det så kallade fördelningstalet som bygger på Migrationsverkets prognoser ska Vetlanda kunna erbjuda 14 asylplatser för ensamkommande barn.

Omsättningen på varje plats varierar dock vilket gör att det kan handla om 25-30 barn för 2015 enligt Johanna Maxson.

– På sikt behöver vi fler bostäder. Men ökningen ställer höga krav inte bara på boendeplatser utan på alla verksamheter som finns i en kommun, som sjukvård, skola, tandvård, gode män och socialsekreterare."

http://www.vetlandaposten.se/artikel...mmande-pa-gang
En svällande marknad detta... En del av svensk offentlig ekonomi som blomstrar och nyanställer! Det tidigare så exklusiva HVB-hemmen där socialtjänsterna förr -under stort övervägande- placerade riktigt utsatta barn med stora problem där ingen annan utväg fanns, växer nu upp som svampar ur jorden.

Och Socialstyrelsens riktlinjer för hur verksamheten på HVB-hem ska bedrivas, är ytterst strikt. Det ställs stora krav på personaltäthet, hur boendet ska inrättas och hur arbetet med varje individuellt barn ska bedrivas samt hur planering, dokumentation och uppföljning ska se ut. Eftersom det regelverk som styr verksamheten plockades fram för just den målgrupp jag tidigare nämnt, blir det oerhört svårt för alla dessa småkommuner att hantera och bemanna de här hemmen. Personalen ska ha en viss utbildning, chefer ska ha en akademisk examen inom beteendevetenskap eller likvärdig utbildning och erfarenhet, det ska finnas socialsekreterare i tillräckligt hög grad för att barnen behov ska kunna tillgodoses, gode män ska anlitas och utbildas och ansvarar för att vara barnens ombud och deras föräldrars ställföreträdare i allt som rör omyndigas förhållanden med myndigheter och ekonomi.
Personalen på boendet stödjer vid sjukvårdskontakter och skjutsar dit samt uppmuntrar kontakt med BUP för att bearbeta de traumatiska upplevelser man angett i sin berättelse om flykten till Sverige (av någon anledning har ofta afghanska pojkar ofta utsatts för våldtäkt. Ofta då av italienska eller grekiska poliser, vilket naturligtvis gör en dublinavvisning dit i princip omöjlig).

Barnen ska erbjudas en med svenska jämnåriga likvärdig standard. Har Pelle och Lisa IPhone och laptop, så ska Mohandas och Abdi också ha en sådan för att de inte ska känna sig stigmatiserade. De ska ha fritidsaktiviteter som boendet ska anordna skjuts till och de får gymkort eller medlemsavgifter betalda, samt alla kostnader täckta för läger och resor till matcher och turneringar. De ska även kunna åka hem till hemlandet på semester för att upprätthålla kontakten med anhöriga och släktingar... Boendet ska vara bemannat dygnet runt. Dagtid med tillräckligt många i personalen, för att kunna möta varje individuellt barn, hjälpa dem med läxor och stödja dem med matlagning etc. Personalen lagar oftast maten eftersom det ju är barn vi pratar om, men barnen ska få vara med och därmed lära sig klara sig själv när de flyttar ut.

Kommunen ska även tillhandahålla träningslägenheter till vilka barnen får flytta när de bedöms klara sig själv. Boende ska utrustas med möbler och inventarier med en för svenska barn likställd standard. Oftast IKEAs s.k startpaket och möbler från loppis får fylla ut. Dessa lägenheter ska återkommande besökas av personal som har tillsyn och barnen kvarstannar inom socialtjänstens åtgärder för barn/ungdomar under en övergångsperiod även efter 18-års dagen för att övergången ska ske så skonsamt som möjligt.

Detta är info jag fått av en f.d kollega som numera hoppat på flyktingindustrin och gör sig en god hacka på det. Den initierade Kaiser Cheif kan säkert vidimera vad jag berättat.

Grejen är att det blir ju jävligt snabbt väldigt tydligt att detta kostar ofantliga summor. Visst, Migrationsverket täcker kommunernas kostnader, men någonstans ska ju pengarna fram och fullständig kostnadstäckning blir det inte. Kommunen ersätts exempelvis inte för alla stödåtgärder skolan måste dra till med för att lära vuxna karlar läsa och skriva eller ens komma i tid, sitta ner och hålla käften så att de kan lära sig något.

Jag har inga uppgifter på hur många "barn" som idag sitter på ett sådant här HVB-hem eller träningsboende, men vi kan utgå från att det är ett ansenligt antal mot bakgrund av att så många tar sig till Sverige. Vi kan säkert också sätta oss in i de utmaningar en liten byhåla i småländska urskogen ställs inför när dessa PTSD-simulerande bestar knackar på och börjar fjutta eld på boendet eller skära sig i armarna om de inte får som de vill.

Det här är så sjukt att man tappar koncepterna totalt. Att ingen ansvarig tänkt till och sett över detta regelverk och hur den här svindyra verksamheten bedrivs, är en fullkomlig gåta för mig! Vuxna män, många över tjugo, ofta uppemot 25 och ibland till och med i 30-års åldern sitter alltså och kladdar med fingerfärg på de här HVB-hemmen och får full marktjänst tillgodosedd av utsedd personal. Fullkomligt genomvidrigt!
Citera
2014-12-19, 14:30
Medlem
Citat:
En svällande marknad detta... En del av svensk offentlig ekonomi som blomstrar och nyanställer! Det tidigare så exklusiva HVB-hemmen där socialtjänsterna förr -under stort övervägande- placerade riktigt utsatta barn med stora problem där ingen annan utväg fanns, växer nu upp som svampar ur jorden.

Och Socialstyrelsens riktlinjer för hur verksamheten på HVB-hem ska bedrivas, är ytterst strikt. Det ställs stora krav på personaltäthet, hur boendet ska inrättas och hur arbetet med varje individuellt barn ska bedrivas samt hur planering, dokumentation och uppföljning ska se ut. Eftersom det regelverk som styr verksamheten plockades fram för just den målgrupp jag tidigare nämnt, blir det oerhört svårt för alla dessa småkommuner att hantera och bemanna de här hemmen. Personalen ska ha en viss utbildning, chefer ska ha en akademisk examen inom beteendevetenskap eller likvärdig utbildning och erfarenhet, det ska finnas socialsekreterare i tillräckligt hög grad för att barnen behov ska kunna tillgodoses, gode män ska anlitas och utbildas och ansvarar för att vara barnens ombud och deras föräldrars ställföreträdare i allt som rör omyndigas förhållanden med myndigheter och ekonomi.
Personalen på boendet stödjer vid sjukvårdskontakter och skjutsar dit samt uppmuntrar kontakt med BUP för att bearbeta de traumatiska upplevelser man angett i sin berättelse om flykten till Sverige (av någon anledning har ofta afghanska pojkar ofta utsatts för våldtäkt. Ofta då av italienska eller grekiska poliser, vilket naturligtvis gör en dublinavvisning dit i princip omöjlig).

Barnen ska erbjudas en med svenska jämnåriga likvärdig standard. Har Pelle och Lisa IPhone och laptop, så ska Mohandas och Abdi också ha en sådan för att de inte ska känna sig stigmatiserade. De ska ha fritidsaktiviteter som boendet ska anordna skjuts till och de får gymkort eller medlemsavgifter betalda, samt alla kostnader täckta för läger och resor till matcher och turneringar. De ska även kunna åka hem till hemlandet på semester för att upprätthålla kontakten med anhöriga och släktingar... Boendet ska vara bemannat dygnet runt. Dagtid med tillräckligt många i personalen, för att kunna möta varje individuellt barn, hjälpa dem med läxor och stödja dem med matlagning etc. Personalen lagar oftast maten eftersom det ju är barn vi pratar om, men barnen ska få vara med och därmed lära sig klara sig själv när de flyttar ut.

Kommunen ska även tillhandahålla träningslägenheter till vilka barnen får flytta när de bedöms klara sig själv. Boende ska utrustas med möbler och inventarier med en för svenska barn likställd standard. Oftast IKEAs s.k startpaket och möbler från loppis får fylla ut. Dessa lägenheter ska återkommande besökas av personal som har tillsyn och barnen kvarstannar inom socialtjänstens åtgärder för barn/ungdomar under en övergångsperiod även efter 18-års dagen för att övergången ska ske så skonsamt som möjligt.

Detta är info jag fått av en f.d kollega som numera hoppat på flyktingindustrin och gör sig en god hacka på det. Den initierade Kaiser Cheif kan säkert vidimera vad jag berättat.

Grejen är att det blir ju jävligt snabbt väldigt tydligt att detta kostar ofantliga summor. Visst, Migrationsverket täcker kommunernas kostnader, men någonstans ska ju pengarna fram och fullständig kostnadstäckning blir det inte. Kommunen ersätts exempelvis inte för alla stödåtgärder skolan måste dra till med för att lära vuxna karlar läsa och skriva eller ens komma i tid, sitta ner och hålla käften så att de kan lära sig något.

Jag har inga uppgifter på hur många "barn" som idag sitter på ett sådant här HVB-hem eller träningsboende, men vi kan utgå från att det är ett ansenligt antal mot bakgrund av att så många tar sig till Sverige. Vi kan säkert också sätta oss in i de utmaningar en liten byhåla i småländska urskogen ställs inför när dessa PTSD-simulerande bestar knackar på och börjar fjutta eld på boendet eller skära sig i armarna om de inte får som de vill.

Det här är så sjukt att man tappar koncepterna totalt. Att ingen ansvarig tänkt till och sett över detta regelverk och hur den här svindyra verksamheten bedrivs, är en fullkomlig gåta för mig! Vuxna män, många över tjugo, ofta uppemot 25 och ibland till och med i 30-års åldern sitter alltså och kladdar med fingerfärg på de här HVB-hemmen och får full marktjänst tillgodosedd av utsedd personal. Fullkomligt genomvidrigt!

Jag blir fan alldeles matt av att läsa det här. Mitt hat och raseri mot dom svin som låter denna åderlåtning av vårt samhälle fortsätta och tillochmed öka i omfattning är bottenlöst!
Citera
2014-12-19, 20:55
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:

Har inte tid just nu att svara, men i stort så är det rätt. Det finns dock gradskillnader i helvetet, olika kommuner och olika boenden kan skilja sig åt markant i både ersättningsnivåer och pedagogik. När det gäller personaltäthet och krav från IVO på HVB-norm så stämmer det, men det finns även stödboenden där kraven inte är lika höga.

Men som sagt, jag kan svara mer sen om det finns behov av det.
Citera
2014-12-20, 18:52
Medlem
Tillfälliga uppehållstillstånd är bra. När dessa löper ut ska ALLA barn födda till invandrare följa med sina föräldrar. Spelar ingen roll om de lyckats föda barn här.
"Ensamkommande barn" är ett smart trick. Och dessa barn beter sig som om de vore kungar som vi ska slava för. "Repatriering" är lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in