2014-12-18, 02:16
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Nu känns det bara som att jag hugger in i er väldigt intressanta diskussion, men jag blir nyfiken; varför känner du ett så stort behov av att hävda dig? Det är väl ingen som har ifrågasatt att du har gjort det du har gjort?

Jag tycker att det här inlägget luktar lite självgodhet. Det här var väl inte ett sätt att manifestera dina åsikter (på ett för mig rätt förvirrande sätt)? Det här var väl en insats som frivillig kämpe till ett förtryckt folk?

Det RexGermania lyfter, som jag tycker är intressant, är i mina ögon bara möjligheten att du kan ha gjort något förhastat. Det du kunde gjort i den frågeställningen är att bara reflektera över detta och argumentera för dina tankar o funderingar kring detta. Istället börjar du raljera kring vad han och andra på diverse olika forum har gjort för kampen. Jag ser inte riktigt att den motfrågan i sig är ett svar på om det var ett förhastat beslut.
Om du följer diskussionen från början så handlar den inte om Ukraina, utan gnället kring en tysk organisering som inte är perfekt och därför skit enligt hans logik. Och där blir kritiken legitim, om man inget gjort så har man heller ingen rätt att gnälla.

Sen kan jag kosta på mig att vara självgod i förhållande till anonyma internetfenomen som aldrig har gjort något och aldrig heller kommer göra något. Av den enkla anledningen att de är skit, ganska enkelt kan tyckas. Men skulle jag nu ha fel och se någon av de här herrarna aktiv i en organisation vid tillfälle, ska jag vara den första att ändra åsikt och be om ursäkt, men fram tills det händer så förbehåller jag mig rätten att vara ganska otrevlig och dryg.

Det är inte svårare än att vita som folkgrupp håller på att gå under, då finns inte utrymme för något annat än engagemang. De kan argumentera för att internet minsann ger resultat och därför så är de anonyma internetfenomenen våra främsta kämpar, men jag vill nog hävda motsatsen om vi ser till hur lite det har rekryterats till rörelsen från Flashback, Nordfront eller Nationell.nu. Och ja, det kommer alltid upp på tal när nya medlemmar kommer in i en organisation, hur de hittade till rörelsen. Nu kommer vi säkerligen får höra hur ett par Flashbackare minsann fick upp ögonen för nationalismen genom just Flashback, men som nästeschef för Motståndsrörelsen så samtalade jag med alla nya inom näste 4 i samband med rekrytering och där dök det här aldrig upp, senare i SvP var resultatet detsamma.

Däremot så ställer jag mig försiktigt positiv till Motgift som faktiskt verkar ha hittat ett sätt nå ut till människor som senare kan slussas vidare till den nationella rörelsen.

/Micke
Senast redigerad av M.Skillt 2014-12-18 kl. 02:19.
Citera
2014-12-18, 02:17
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
(Midas förvandlade det till guld )

Jag gillar inte psykologitermer och sånt där egentligen men det du sysslar med är projicering. Det är så övertydligt att det finns inte. Jag tror att de flesta ser och förstår det.
Sedär ja, missade ett ord där, sånt som händer.

Ja, så är det nog Jag är verkligen ledsen över mitt verk genom åren

/Micke
Senast redigerad av M.Skillt 2014-12-18 kl. 02:20.
Citera
2014-12-18, 02:53
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Om du följer diskussionen från början så handlar den inte om Ukraina, utan gnället kring en tysk organisering som inte är perfekt och därför skit enligt hans logik. Och där blir kritiken legitim, om man inget gjort så har man heller ingen rätt att gnälla.

Sen kan jag kosta på mig att vara självgod i förhållande till anonyma internetfenomen som aldrig har gjort något och aldrig heller kommer göra något. Av den enkla anledningen att de är skit, ganska enkelt kan tyckas. Men skulle jag nu ha fel och se någon av de här herrarna aktiv i en organisation vid tillfälle, ska jag vara den första att ändra åsikt och be om ursäkt, men fram tills det händer så förbehåller jag mig rätten att vara ganska otrevlig och dryg.

Det är inte svårare än att vita som folkgrupp håller på att gå under, då finns inte utrymme för något annat än engagemang. De kan argumentera för att internet minsann ger resultat och därför så är de anonyma internetfenomenen våra främsta kämpar, men jag vill nog hävda motsatsen om vi ser till hur lite det har rekryterats till rörelsen från Flashback, Nordfront eller Nationell.nu. Och ja, det kommer alltid upp på tal när nya medlemmar kommer in i en organisation, hur de hittade till rörelsen. Nu kommer vi säkerligen får höra hur ett par Flashbackare minsann fick upp ögonen för nationalismen genom just Flashback, men som nästeschef för Motståndsrörelsen så samtalade jag med alla nya inom näste 4 i samband med rekrytering och där dök det här aldrig upp, senare i SvP var resultatet detsamma.

Däremot så ställer jag mig försiktigt positiv till Motgift som faktiskt verkar ha hittat ett sätt nå ut till människor som senare kan slussas vidare till den nationella rörelsen.

/Micke
Samtidigt så finnes det en del som talar för att detta kan handla om kontrollerad opposition då denna organisation dök upp kort efter att den något mer, av vad jag vet, renläriga organisationen Hooligans gegen Salafisten dök upp.
Senast redigerad av NixYO 2014-12-18 kl. 02:58.
Citera
2014-12-18, 10:08
Medlem
Citat:
Jaha, så när Kina år 2030, enligt beräkningar är världens mest kristna land så kommer de att ta över världen tack vare den "judeo-kristna" etiken? Eller Afrika kanske?

Om det nu är kristendomen som ligger bakom dessa storverk den vita rasen har producerat så är det märkligt att varken Sydamerika eller Afrika egentligen har skapat ett jävla skit sedan de kristnades. Vi talar trots allt om hundratals år. Men icke. Inte ett skit.

Ännu en som inte förstått någonting...

Judeo-kristen etik bygger inte på att kristendomen skulle vara den magiska formeln som garanterar evigt välstånd och världsherravälde.

Vad jag försökt säga är att i den judeo-kristna etiken finns det vissa komponenter. En sådan komponent är synen på hårt kroppsarbete, att det lönar sig att arbeta hårt för att nå sina mål. Sånt finns inte hos buddism eller konfucianism.

Det är också mycket möjligt att denna etik passade som hand i handske hos våra hedniska förfäder eftersom var vana vid att arbeta hårt med jorden.
Citera
2014-12-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Det märks att du som nationalist bara är intresserad av att framhäva Sverige under två perioder när svenskarna spelat en viss roll. Det enda som är intressant för dig är tydligen vikingar eller Karl XII. All annan historieskrivning är blaha blaha.

Båda dessa perioder, 800-1050 och 1630-1709, sammanfaller med upplösningstendenser och inre strider i dom länder svenskarna härjade i. Svenskarna greppade chansen när dom såg oredan och utnyttjade läget. Under vikingatiden så var det furstendömena i Moskva, Novgorod och Kiev och under stormaktstiden Tyska förbundet, Polen-Litauen och Ryssland.

När Sveriges grannländer på 1060-talet respektive 1710-talet konsoliderat sina stater, avslutat inrikes strider och samlat sina styrkor mot svenskarna så hade vi inte längre något att sätta emot. Då blev det slut på roliga och Sverige återgick till att bli samma gamla fattiga periferistat i utkanten av ingenting.

Men fortsätt du att titta på Vikings i TV4. Säkert nåt som passar dina ideal.

Har inte skrivit ett ord om karl XII? Det jag reagerade på var påståendet om att det var den judeo-kristna etiken som legat till grund för folks drivkraft och handfasthet, och du verkar på det stora hålla med fast du inte inser det själv. Eller är kristendomen en självklar del i det hela, trots att du själv anför helt andra bevekelsegrunder?
Citera
2014-12-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Ännu en som inte förstått någonting...

Judeo-kristen etik bygger inte på att kristendomen skulle vara den magiska formeln som garanterar evigt välstånd och världsherravälde.

Vad jag försökt säga är att i den judeo-kristna etiken finns det vissa komponenter. En sådan komponent är synen på hårt kroppsarbete, att det lönar sig att arbeta hårt för att nå sina mål. Sånt finns inte hos buddism eller konfucianism.

Det är också mycket möjligt att denna etik passade som hand i handske hos våra hedniska förfäder eftersom var vana vid att arbeta hårt med jorden.

Men om det nu hårt arbete var något som föll sig naturligt så har det ju ingen betydelse för att du ger det en ny innebörd, en nyare exempel skulle vara vår naturliga frigjordhet som numera ses av vissa som en situationsbunden del av liberalism när de inte ens har nåt med varandra att göra.

Sen kan du fundera på om Luthers uppgörelse med avlatsbreven har nåt med saken att göra, det verkar som du missat en del, eller medvetet översett det.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2014-12-18 kl. 13:24.
Citera
2014-12-18, 19:34
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Samtidigt så finnes det en del som talar för att detta kan handla om kontrollerad opposition då denna organisation dök upp kort efter att den något mer, av vad jag vet, renläriga organisationen Hooligans gegen Salafisten dök upp.
Jag har svårt att tro på just den teorin, vi har hört talas om kontrollerad opposition sedan början av 2000-talet, men vi har aldrig sett några bevis för det, inte ens ett endaste läckt dokument (förfalskat eller icke). I slutändan tror jag personligen att rykten om kontrollerad opposition enbart är en typ av svart propaganda från de som förlorar på att en annan rörelse växer.

/Micke
Citera
2014-12-18, 23:06
Medlem
Citat:
Vad är det folk måste ha gjort för att få gnälla? Deltagit i en demonstration själva? Organiserat en egen bättre demonstration?

Förövrigt har jag inte kollat upp den här tyska organisationen närmare, men rent ideologiskt verkar den betydligt sundare än EDL som många instinktivt verkar associera med den. Sedan ska man inte ha överdrivna förväntningar, men ett positivt tecken i tiden är det väl ändå precis som att SD:s framgångar tyder på att PKismen luckras upp allt mer och att många nordeuropéer börjat tänka i lite nya banor rent politiskt.
Citat:
Det där är ett konstigt påstående:

1. Nordfront fanns inte när du var med i Motståndsrörelsen.

2. I princip all nyrekrytering av människor som tidigare saknar personlig kontakt med folk inom Motståndsrörelsen sker ju med hjälp av ansökningar som skickas in på Nordfront (tidigare patriot.nu). De som går med måste alltså åtminstone vara medvetna om hemsidans existens och hemsidan är en nödvändig plattform i rekryteringsprocessen.

3. Även om folk kan höra talas om organisationen på olika sätt är det ju i princip uteslutande Nordfront och andra nationella medier som rapporterar positivt om organisationen. Och det är ju i dagsläget bara på Nordfront som man kan uppdatera sig om vad organisationen står för.

Rent generellt är det nog också sällan en person organiserar sig enbart av en orsak och det måste ju också finnas någon sorts eget driv och egen vilja i personen för att saker ska klaffa. Men jag tycker helt klart att det är fel att säga att det rekryteras lite via nätet (om man inte menar i absoluta tal, men då gäller ju det för alla andra metoder också).

Sedan finns det nog några få vettiga typer på Flashback, men åtminstone nationalismforumet har blivit rätt så ointressant och värdelöst så här finns kanske inte mycket att hämta just nu.
Citera
2014-12-18, 23:20
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Vad är det folk måste ha gjort för att få gnälla? Deltagit i en demonstration själva? Organiserat en egen bättre demonstration?

Förövrigt har jag inte kollat upp den här tyska organisationen närmare, men rent ideologiskt verkar den betydligt sundare än EDL som många instinktivt verkar associera med den. Sedan ska man inte ha överdrivna förväntningar, men ett positivt tecken i tiden är det väl ändå precis som att SD:s framgångar tyder på att PKismen luckras upp allt mer och att många nordeuropéer börjat tänka i lite nya banor rent politiskt.

Det där är ett konstigt påstående:

1. Nordfront fanns inte när du var med i Motståndsrörelsen.

2. I princip all nyrekrytering av människor som tidigare saknar personlig kontakt med folk inom Motståndsrörelsen sker ju med hjälp av ansökningar som skickas in på Nordfront (tidigare patriot.nu). De som går med måste alltså åtminstone vara medvetna om hemsidans existens och hemsidan är en nödvändig plattform i rekryteringsprocessen.

3. Även om folk kan höra talas om organisationen på olika sätt är det ju i princip uteslutande Nordfront och andra nationella medier som rapporterar positivt om organisationen. Och det är ju i dagsläget bara på Nordfront som man kan uppdatera sig om vad organisationen står för.

Rent generellt är det nog också sällan en person organiserar sig enbart av en orsak och det måste ju också finnas någon sorts eget driv och egen vilja i personen för att saker ska klaffa. Men jag tycker helt klart att det är fel att säga att det rekryteras lite via nätet (om man inte menar i absoluta tal, men då gäller ju det för alla andra metoder också).

Sedan finns det nog några få vettiga typer på Flashback, men åtminstone nationalismforumet har blivit rätt så ointressant och värdelöst så här finns kanske inte mycket att hämta just nu.
Ja, någonting som inte enbart innefattar Flashback.

Att jag skriver nordfront är för att inte alla vet att patriot.nu var dess föregångare, så vi slipper menlösa missförstånd.

Jag antar att du deltar vid rekryteringsmöten kring Sundsvall och vet precis hur rekryteringen går till, personerna har hört talas om organisationen genom nyheter eller kamrater och därefter googlat sig till nordfront och där skickat in ansökan. Men det är ett ytterst fåtal, t.ex. så skapades hela övre Norrland från människor med bakgrund i NSF, Sundsvallsgruppen (må den vila i frid) skapades uteslutande genom kamratband och från andra organisationer. Stockholm hade lite större vidd, men överlag så byggde rekryteringen på personliga band och på hur jag beskrev Norrland. Om du vill kan jag redogöra för hur varje aktivist i Stockholm rekryterats (under tiden jag var medlem) och på vilka grunder de sökte sig till Motståndsrörelsen. Om vi ska gå till Dalarna, så kom en majoritet av medlemmarna från fria nationalister och senare genom gemensamma bekanta till Sjögren med undantag för den nu "avhoppade" X som verkligen tog sig in genom att han läst på internet.

Har du fler frågor om Motståndsrörelsen du vill att jag ska förklara?

/Micke
Citera
2014-12-19, 00:08
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Jag har svårt att tro på just den teorin, vi har hört talas om kontrollerad opposition sedan början av 2000-talet, men vi har aldrig sett några bevis för det, inte ens ett endaste läckt dokument (förfalskat eller icke). I slutändan tror jag personligen att rykten om kontrollerad opposition enbart är en typ av svart propaganda från de som förlorar på att en annan rörelse växer.

/Micke

Vad lägger du in i begreppet "kontrollerad opposition"? För frågar du mig finns det mängder av fall, både i Europa och USA där begreppet kan appliceras.
Citera
2014-12-19, 00:11
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Vad lägger du in i begreppet "kontrollerad opposition"? För frågar du mig finns det mängder av fall, både i Europa och USA där begreppet kan appliceras.
Ok, om vi börjar i din ände. Vilka tänkte du på och på vilka grunder baserar du det. Så ska jag svara för vart och ett av exemplen du presenterar, vad säger du?

/Micke
Citera
2014-12-19, 00:21
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ok, om vi börjar i din ände. Vilka tänkte du på och på vilka grunder baserar du det. Så ska jag svara för vart och ett av exemplen du presenterar, vad säger du?

/Micke

Vi börjar med ett klassiskt citat.

“The best way to control the opposition is to lead it ourselves.”

― Vladimir Ilich Lenin

Därefter bör vi komma överens om vad begreppet betyder. I mitt tycke innebär det personer eller organisationer som säger sig vara för vissa saker, och tala hela sanningen, men i slutändan visar sig dölja delar av 'sanningen' genom att peka åt felaktiga håll. Man så att säga kanaliserar människors åsikter, oro m.m åt ett falskt håll medvetet. Om vi ska bli rakt av konkreta så är det helt enkelt att 'skumma' pengar finns inblandade. Att man blir finansierade från suspekt håll.

Ett klassiskt exempel i USA är Hal Turner, som hade ett radioprogram:

Citat:
Turner was a paid FBI informant for several years, supplying information about right-wing groups to federal agents.[27] The original allegations that Turner acted as an informant for the FBI surfaced in 2008 after unidentified hackers claimed on Turner's website's forums that they had read email correspondence between him and an FBI agent, apparently his handler.[28] This led to a discussion on a neo-Nazi website on January 10, 2008, in which Turner revealed he was quitting political work, was ending his radio show and that he was separating "from the 'pro-White' movement".[28] The FBI has declined to comment on the matter.[28] The Southern Poverty Law Center[29] and the Anti-Defamation League reported on the emails that "a neo-Nazi Website had posted material reportedly found by the hackers, including alleged exchanges between himself and law enforcement agents which indicated that Turner had been providing information to them."[30]

http://en.wikipedia.org/wiki/Hal_Turner#FBI_Informant

Han var något av en s.k patriotard men lockade också många mer "extrema" lyssnare. Ett annat exempel tycker jag är Geert Wilders som själv är en judisk indones eller något i den stilen.

Sen fattar jag inte riktigt att du verkar betvivla (i ditt första inlägg i ämnet) att det någonsin har funnits kontrollerad opposition. Det är väl alldeles självklart att det har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in