2014-12-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Vad är det som får dig att tro på vetenskap? Hur vet du till exempel att de berömda metoderna vetenskapsmännen använder för att komma fram till sina lustiga slutsatser är tillförlitliga på något sätt?
Vi kan aldrig veta att något är sant när vi inte själva levde vid den förmodade tiden, utan bara hitta sannolika (enligt dig) teorier.

Vad vi däremot kan se här och nu är ju uppenbart , att folk blir helade i Jesu namn, att Bibeln visar sig vara sann, och stämma i sina profetior om världen, tecken för tiden osv.
Jag är alltså kristen men det tror jag framgick
Mvh.
Du får nog förklarar närmare vad du menar med "att tro på vetenskap" . Du blandar väl inte ihop tro och tro? D.v.s. tro något för att det finns bevis och att det testats om och om igen vs. blind tro på något för att det känns bra ? Eftersom det framställs nya mediciner (t.ex.) varje dag så förstår vi ju att vetenskapen fungerar. När vetenskapen inte fungerar så slopas den.
Och nej , vi kan inte se här och nu hur folk blir helade i Jesu namn. Och bibeln är inte sann,finns inget som styrker det. Mer än bibeln själv.....
Citera
2014-12-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHEMTRAILSSWEDEN
Nej eftersom hans person uppenbarligen innebär att han är totalt inkompetent i frågan, vad är det du inte förstår? Om någon påstår sig vara världens bästa skytt men saknar armar och jag säger till han att han är en lögnare och psykopat så blir inte det ad hominem och det är precis samma princip här bara att du inte förstår det totala sammanhanget. Vet du att Darwin var satanist, ja eller nej?

Om du anser den analogin vara tillämpbar har du helt missat vad den vetenskapliga metoden, tillika logiska argument och filosofi, bygger på: vetenskapliga modeller är inte avhängiga 'upptäckaren' på något sätt. Det är totalt irrelevant, såvida man inte ska skriva en biografi, att Georges Lemaître -- som var bland de första med big bang-teorin -- själv var katolsk präst. På samma sätt är det inte av intresse huruvida Darwin var satanist, vilket jag f.ö. ställer mig tveksam till (men återigen: det hör inte till saken).

Citat:
Ni skall ju förklara varför gud inte kan finnas, annars skall ni hålla med oss och kritisera ts så höj nu er nivå.

Det är en lika omöjlig uppgift som att bevisa att det inte kretsar en tekanna runt Saturnus, vilken är för liten för att upptäcka med teleskop. Kan du bevisa att en sådan tekanna inte kan finnas?
Citera
2014-12-18, 21:50
Medlem
Citat:
Nej eftersom hans person uppenbarligen innebär att han är totalt inkompetent i frågan, vad är det du inte förstår? Om någon påstår sig vara världens bästa skytt men saknar armar och jag säger till han att han är en lögnare och psykopat så blir inte det ad hominem och det är precis samma princip här bara att du inte förstår det totala sammanhanget. Vet du att Darwin var satanist, ja eller nej?

Nåväl tydligare än sådär kan du säkert bli så skall vi nu tillbaka till det som det skulle handla om och gudstro och luciferianer så får du allt precisera lite mer vad det är du tycker är felaktigt, sen för du ett resonemang varför och slänger dig inte bara med tramsiga irrelevanta uttryck. "Du har fel" och sandlådan kan vi gott lämna. Jag skriver och för ett resonemang och du gör inte det tillbaka så är du nu seriös så för då ett resonemang, tråden är ju som sagt väldigt kaxig "när precis allt" liksom, oj det var kaxigt. Så då tycker jag allt vi kan kräva jävligt mycket mer av trådens ateister än bara ett konstant snömosande och total inriktning på försvar. Det är liksom inte farligt att försöka tänka själv och föra en logisk bana över mänskligheten utifrån vad man själv kan se, uppleva, läsa om eller höra om och från början till slut. Den som tror att det finns en total sanning för 6000 år gamla saker vi naturligtvis inte kan back enginerna eftersom vi inte ens kommer åt dom ordentligt och som vi aldrig i helvete exakt kan veta hur dom är byggda har tagit tro på sin tro guden vetenskap så långt att man någonstans på vägen totalt har tappat sina referensramar för vad som är möjligt och därmed helt tappat sitt kritiska tänkande och överlämnat tänkandet åt andra.

Ni skall ju förklara varför gud inte kan finnas, annars skall ni hålla med oss och kritisera ts så höj nu er nivå.
Tror du på allt som inte går att motbevisa? Måste vara jobbigt......
Citera
2014-12-18, 21:58
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
De som trodde att Tor skapade åska är mycket mer smartare än dagens ateister. De som trodde så tänkte helt rätt i det avseendet att inget händer bara sådär därför trodde man att Tor skapade åskan. Du förstår väl att det är medfött att tro att nåt som övergår människans förstånd existerar.

Förr i tiden visste man inte hur åska uppkom. Idag vet vi att åska kan förklaras med fysikaliska processer, och inga gudar behövs för att förklara detta fenomen. Ett bra exempel på att man inte ska stoppa in en "gapets" gud för att fylla kunskapsagap. Bara för att man inte vet betyder inte att gud är svaret, och i framtiden kan det mycket väl bli så att sådant vi inte vet idag kommer vi att få kunskap om i framtiden. Det intellektuellt ärliga förhållningssättet till fenomen vi inte kan förklara är: "Vi vet inte!"

Frågeställningar om t.ex. hur universum uppkom vet vi ännu ingenting om. Det finns ett antal hypoteser, en del som bygger på fysikaliska processer, men vi har ännu ingen metod att testa dessa hypoteser (se exempel på www.flashback.org/sp51184033). Det enda intellektuellt ärliga svaret då det gäller frågeställningen om universums uppkomst är: "Vi vet inte!!!" Att börja påsta sig veta att gud skapat universum är intellektuellt oärligt. Man kan subjektivt bedömma gudshypotesen som mera sannolikt eller osannolikt, men att göra sanningspåståenden är intellektuellt oärligt.

Citat:
Det handlar inte bara om livets uppkomst. Det handlar om så mycket mer. Det handlar om alla komponenter i varenda levande organism, hur dessa komponenter är placerade, hur de fungerar och kompenserar varann.

Ordning, komplexitet och struktur uppkommer inte med logisk nödvändighet genom design. Design står för endast en liten del av vår erfarenhet av ordning och komplexitet. Se exempel i tidigare inlägg: www.flashback.org/sp51301462. Designargumentet blir därför bara i bästa fall en hypotes bland många hypoteser som förklarar universums ordning och struktur, inklusive livets komplexitet.
Senast redigerad av qbit 2014-12-18 kl. 22:01.
Citera
2014-12-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du får nog förklarar närmare vad du menar med "att tro på vetenskap" . Du blandar väl inte ihop tro och tro? D.v.s. tro något för att det finns bevis och att det testats om och om igen vs. blind tro på något för att det känns bra ? Eftersom det framställs nya mediciner (t.ex.) varje dag så förstår vi ju att vetenskapen fungerar. När vetenskapen inte fungerar så slopas den.
Och nej , vi kan inte se här och nu hur folk blir helade i Jesu namn. Och bibeln är inte sann,finns inget som styrker det. Mer än bibeln själv.....

Jadu.. Känns som du gick ifrån en liten detalj. Det finns inte något som helst bevis för vetenskapens teorier kring jordens skapelse som de beskriver den, och med den ålder som de påstår att jorden har.

Det är alltså en lika "blind" tro eftersom du inte kan gå tillbaka och kolla om deras teorier stämmer.

Vetenskapen är bra på vissa sätt, man upptäcker saker och ser att de fungerar, (som mediciner), det är dock ett helt annat område än att försöka hitta på vår historia!

Finns det inget som styrker Bibelns sanning? Vad sägs om att ta en titt runtomkring dig? Allting stämmer överens med det som står skrivet i Bibeln.
Citera
2014-12-18, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast de som trodde på tor hade ju fel. Är det smart? Tro på övernaturligheter kan väl sägas vara medfött i det avseendet att om vi inte får ett naturligt svar på något så hittar vi på ett svar, som då blir övernaturligt. Har vi ett naturligt svar så hittar vi inte på något.

Allt vi ser omkring oss övergår människans förstånd egentligen. Vi vet inte hur universum uppstod, hur livet uppstod eller vad eller vem vi själva är. Dåär det väldigt att att ta till övernaturliga förklaringar, men de måste inta vara sanna. Det kan finnas naturliga och begripliga svar som vi inte hittat ännu.

Dessutom, att infoga en övernaturlig figur som gud svarar inte på någonting utan bara ökar problematiken, om man är intellektuellt hederlig och inte kommer med standardsvaret att `gud funnits alltid´.

Det kommer aldrig finnas ett annat svar mer än Gud som förklarar för oss hur de första byggstenarna i universum och vad livet beträffar kom till. Se bara på människans organ och anatomi, eftersom vi har möjlighet till at betrakta hur vi ser ut inuti kan vi också ta oss en funderare. Antingen kom allt utav sig självt eller så var det någon som skapade det. Det kommer aldrig finnas ett tredje svar. Se hur organen är placerade för Guds skull. Bara en sådan sak bevisar Guds inte bara existens utan makt och kunskap. Men vi behöver inte ens gå in på så komplicerade ting. Könsfördelningen i världen är ett bevis nog. En sån simpel sak! Vad är det som reglerar könsfördelningen i världen? visserligen födds det ett par fler pojkar än flickor men detta kompenseras i slutändan då det manliga könet i genomsnitt lever färre år än kvinnor. Könsfördelningen är näst intill perfekt. BARA DET!!! bara det bevisar att den barmhärtige ingriper varje sekund.

De vise säger:

Himlarna och jorden är Hans verk och när Han beslutar att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är.5

I skapelsen av himlarna och jorden och i växlingen mellan natt och dag ligger helt visst budskap till dem som vill använda sitt förstånd; de som minns Gud när de står, när de sitter och när de lägger sig till vila, och som, när de begrundar himlarnas och jordens skapelse [ber med dessa ord]: ”Herre! Du har inte skapat [allt] detta i blindo. Stor är Du i Din härlighet! Förskona oss från Eldens straff!16

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

20:1 Ta ha.

20:2 VI HAR inte uppenbarat Koranen för dig för att vålla dig oro och bekymmer; 20:3 [nej, den är] bara en påminnelse till dem som fruktar [Gud], - 20:4 sänd av Honom som har skapat jorden och de högsta himlarna, 20:5 den Nåderike som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. 20:6 Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär och allt som finns däremellan och allt som marken gömmer. 20:7 Vare sig du säger högt [vad du tänker eller inte, vet Han det], eftersom Han känner [människans] hemligheter och det som är än djupare dolt. 20:8 Gud - ingen gudom finns utom Han; Hans är fullkomlighetens sköna namn!

20:9 HAR DU [Muhammad] hört berättelsen om Moses? 20:10 Han hade sett en eld [på avstånd] och sade till de sina: "Stanna här! Jag har upptäckt en eld; kanske kan jag hämta en fackla åt er därifrån eller råka [någon] vid elden som visar oss vägen." 20:11 Men när han närmade sig kallade en röst på honom: "Moses! 20:12 Jag är din Herre! Tag av dina sandaler; du står nämligen i den heliga dalen Tuwa. 20:13 Jag har utvalt dig [till profet]; lyssna nu noga till det som skall uppenbaras [för dig]. 20:14 Jag är Gud. Ingen gudom finns utom Jag. Dyrka Mig därför och förrätta bönen för att minnas Mig! 20:15 Den Yttersta stunden skall komma, även om Jag håller dess [ankomst] hemlig, för att var och en skall lönas för det som han har strävat mot. 20:16 Låt därför ingen som förnekar den och som [bara] följer sitt eget sinne, rubba dig i din tro på den - annars störtar du dig i fördärvet.

20:17 Moses, vad är det du har i din högra hand?" 20:18 Han svarade: "Det är min stav, som jag stöder mig på och som jag använder för att skala av löv från träden för mina får; jag har också annan nytta av den." 20:19 [Gud] sade: "Kasta den ifrån dig, Moses!" 20:20 [Moses] kastade den och se, då blev den till en orm, som kvickt ville slingra sig undan. 20:21 [Gud] sade: "Grip nu tag i den och var inte rädd! Vi skall låta den återgå till sitt förra tillstånd. 20:22 Tryck din hand [under kläderna] mot kroppens sida; då du drar fram den [skall den vara] skinande vit, utan en fläck - ett andra tecken [efter tecknet med staven] - 20:23 Vi har nämligen velat låta dig se några av Våra stora tecken. 20:24 Bege dig [nu] till Farao, som har gått för långt i sitt övermod." 20:25 [Moses] sade: "Herre! Öppna mitt bröst [för Ditt ljus] 20:26 och gör min uppgift lätt 20:27 och lös min tungas band 20:28 så att de förstår mina ord, 20:29 och ge mig som medhjälpare en av de mina, 20:30 Aron, min broder. 20:31 Låt honom bli ett stöd för mig 20:32 och låt honom dela min uppgift, 20:33 så att vi oförtröttligt får prisa Din härlighet 20:34 och ständigt minnas Dig! 20:35 Du som ser oss [som vi är med våra fel och brister]!"

https://www.google.se/search?q=m%C3%A4nniskans+anatomi&biw=1366&bih=673& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1kCTVM-6NuLOyQPZyoH4DQ&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=h uman+anatomy&facrc=_&imgdii=_&imgrc=D9-9vHmDXhGU8M%253A%3BKmJVSYYGWoCirM%3Bhttp%253A%252F %252Fimages2.fanpop.com%252Fimage%252Fpho tos%252F10300000%252FHuman-Anatomy-human-anatomy-10358267-312-459.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fanpo p.com%252Fclubs%252Fhuman-anatomy%252Fimages%252F10358267%252Ftitle%252Fhuma n-anatomy-photo%3B312%3B 459 Är det här skapad eller är det ett resultat av evolution?
Citera
2014-12-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus.Malm
Jadu.. Känns som du gick ifrån en liten detalj. Det finns inte något som helst bevis för vetenskapens teorier kring jordens skapelse som de beskriver den, och med den ålder som de påstår att jorden har.

Det är alltså en lika "blind" tro eftersom du inte kan gå tillbaka och kolla om deras teorier stämmer.

Vetenskapen är bra på vissa sätt, man upptäcker saker och ser att de fungerar, (som mediciner), det är dock ett helt annat område än att försöka hitta på vår historia!

Finns det inget som styrker Bibelns sanning? Vad sägs om att ta en titt runtomkring dig? Allting stämmer överens med det som står skrivet i Bibeln.
Jag kan också skriva en bok om vad jag ser runt omkring mig. Vad menar du som stämmer som vi inte kunnat räkna ut själv? Nämn något som bibeln givit oss. Mer än slaveri,böghat,ojämnställdhet,dålig moral, o.s.v.
Än hur du vrider och vänder på saker och ting så finns det bevis för hur gammal jorden och människan är. Om du tycker dom är stark eller svag spelar inte så stor roll eftersom det finns noll bevis för bibelns skapelseberättelse. Om vetenskapen räknat fel på hundra miljoner år så fattas fortfarande miljarder år för att komma dit bibeln är. Ungefär som om vetenskapen kommer fram till att det bor en miljon människor i Stockholm,men bibeln säger att det bor fyra stycken där.....
Citera
2014-12-18, 22:16
Medlem
Citat:
Det kommer aldrig finnas ett annat svar mer än Gud som förklarar för oss hur de första byggstenarna i universum och vad livet beträffar kom till. Se bara på människans organ och anatomi, eftersom vi har möjlighet till at betrakta hur vi ser ut inuti kan vi också ta oss en funderare. Antingen kom allt utav sig självt eller så var det någon som skapade det. Det kommer aldrig finnas ett tredje svar. Se hur organen är placerade för Guds skull. Bara en sådan sak bevisar Guds inte bara existens utan makt och kunskap. Men vi behöver inte ens gå in på så komplicerade ting. Könsfördelningen i världen är ett bevis nog. En sån simpel sak! Vad är det som reglerar könsfördelningen i världen? visserligen födds det ett par fler pojkar än flickor men detta kompenseras i slutändan då det manliga könet i genomsnitt lever färre år än kvinnor. Könsfördelningen är näst intill perfekt. BARA DET!!! bara det bevisar att den barmhärtige ingriper varje sekund.

De vise säger:

Himlarna och jorden är Hans verk och när Han beslutar att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är.5

I skapelsen av himlarna och jorden och i växlingen mellan natt och dag ligger helt visst budskap till dem som vill använda sitt förstånd; de som minns Gud när de står, när de sitter och när de lägger sig till vila, och som, när de begrundar himlarnas och jordens skapelse [ber med dessa ord]: ”Herre! Du har inte skapat [allt] detta i blindo. Stor är Du i Din härlighet! Förskona oss från Eldens straff!16

I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

20:1 Ta ha.

20:2 VI HAR inte uppenbarat Koranen för dig för att vålla dig oro och bekymmer; 20:3 [nej, den är] bara en påminnelse till dem som fruktar [Gud], - 20:4 sänd av Honom som har skapat jorden och de högsta himlarna, 20:5 den Nåderike som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. 20:6 Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär och allt som finns däremellan och allt som marken gömmer. 20:7 Vare sig du säger högt [vad du tänker eller inte, vet Han det], eftersom Han känner [människans] hemligheter och det som är än djupare dolt. 20:8 Gud - ingen gudom finns utom Han; Hans är fullkomlighetens sköna namn!

20:9 HAR DU [Muhammad] hört berättelsen om Moses? 20:10 Han hade sett en eld [på avstånd] och sade till de sina: "Stanna här! Jag har upptäckt en eld; kanske kan jag hämta en fackla åt er därifrån eller råka [någon] vid elden som visar oss vägen." 20:11 Men när han närmade sig kallade en röst på honom: "Moses! 20:12 Jag är din Herre! Tag av dina sandaler; du står nämligen i den heliga dalen Tuwa. 20:13 Jag har utvalt dig [till profet]; lyssna nu noga till det som skall uppenbaras [för dig]. 20:14 Jag är Gud. Ingen gudom finns utom Jag. Dyrka Mig därför och förrätta bönen för att minnas Mig! 20:15 Den Yttersta stunden skall komma, även om Jag håller dess [ankomst] hemlig, för att var och en skall lönas för det som han har strävat mot. 20:16 Låt därför ingen som förnekar den och som [bara] följer sitt eget sinne, rubba dig i din tro på den - annars störtar du dig i fördärvet.

20:17 Moses, vad är det du har i din högra hand?" 20:18 Han svarade: "Det är min stav, som jag stöder mig på och som jag använder för att skala av löv från träden för mina får; jag har också annan nytta av den." 20:19 [Gud] sade: "Kasta den ifrån dig, Moses!" 20:20 [Moses] kastade den och se, då blev den till en orm, som kvickt ville slingra sig undan. 20:21 [Gud] sade: "Grip nu tag i den och var inte rädd! Vi skall låta den återgå till sitt förra tillstånd. 20:22 Tryck din hand [under kläderna] mot kroppens sida; då du drar fram den [skall den vara] skinande vit, utan en fläck - ett andra tecken [efter tecknet med staven] - 20:23 Vi har nämligen velat låta dig se några av Våra stora tecken. 20:24 Bege dig [nu] till Farao, som har gått för långt i sitt övermod." 20:25 [Moses] sade: "Herre! Öppna mitt bröst [för Ditt ljus] 20:26 och gör min uppgift lätt 20:27 och lös min tungas band 20:28 så att de förstår mina ord, 20:29 och ge mig som medhjälpare en av de mina, 20:30 Aron, min broder. 20:31 Låt honom bli ett stöd för mig 20:32 och låt honom dela min uppgift, 20:33 så att vi oförtröttligt får prisa Din härlighet 20:34 och ständigt minnas Dig! 20:35 Du som ser oss [som vi är med våra fel och brister]!"

https://www.google.se/search?q=m%C3%A4nniskans+anatomi&biw=1366&bih=673& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1kCTVM-6NuLOyQPZyoH4DQ&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=h uman+anatomy&facrc=_&imgdii=_&imgrc=D9-9vHmDXhGU8M%253A%3BKmJVSYYGWoCirM%3Bhttp%253A%252F %252Fimages2.fanpop.com%252Fimage%252Fpho tos%252F10300000%252FHuman-Anatomy-human-anatomy-10358267-312-459.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fanpo p.com%252Fclubs%252Fhuman-anatomy%252Fimages%252F10358267%252Ftitle%252Fhuma n-anatomy-photo%3B312%3B 459 Är det här skapad eller är det ett resultat av evolution?
Jag slår vad om att när du skriver att"en gud skapat oss" så menar du egentligen guden som just du tror på?
Citera
2014-12-18, 22:20
Medlem
Citat:
Jag slår vad om att när du skriver att"en gud skapat oss" så menar du egentligen guden som just du tror på?

Självklart menar jag Gud, skaparen. Han som är ursprung till allt.
Citera
2014-12-18, 22:21
Medlem
Citat:
Det handlar bara om sunt förnuft så finns ingen anledning att snömosa om något irrelevant trams men jag vet inte hur jag skall förklara för dig hur människor med agendor fungerar och hur lite sanning spelar roll för dessa. Så länge ni inte ens kan förstå vilka ni inte skall lyssna på så kommer ni fortsätta vara hemskt förvirrade. Någon som inte förstår mänskligheten, hatar mänskligheten och som allra minst är en total psykopat är inte mannen som kommer ge människorna sanningen om människornas historia, det har han aldrig haft något intresse av och det var aldrig agendan. Att påstå att vad någon tycker inte spelar någon roll för deras teori när deras teori bara dräper av eugeniks vidrigheter är ju bara att befinna i sig total intellektuell hårdsmälta. Ni är som sagt som sektare och som sektare så låter man inte kritik komma fram, då försvarar man forskaren med vetenskap men man skyddar aldrig vetenskapen från forskare. Det är så ovetenskapligt det kan bli och det är trots allt fortfarande så att teorin i hela sin grund är trams, totalt trams som aldrig någonsin har haft någon praktisk bevisföring alls, noll finns för att backa upp tramset med att arter blir andra arter. Det är en saga makten fick folk att tro på och så länge jag gick i skolan och fick den tunga luciferianska utbildningen så trodde jag med på tramset eftersom jag aldrig ifrågasatte guden vetenskap. Det finns inget vetenskapligt med evolutionsteorin, man kan snömosa med siffror och statistik i all evighet men utan någon start eller bevis för att det man tror kan hända faktiskt händer så är det och förblir en teori som alla andra, inte på något sätt bättre än många andra utan bara den som är PK och som luciferianerna ville sprida eftersom det passade deras anti-gud och anti-människorna plan. Det var vad som hände med Darwin när han fick uppdraget att försöka komma fram med en teori för just detta av sina frimurarkompisar. Det var ett beställningsjobb och inget annat. Vetenskapen är död.

Precis så därför för man ett resonemang och håller inte på med patetisk debunker sniping. Är man rädd för att tala och utmana sig själv så förstår jag inte vad man gör här? Lyssnar man alltid bara på andra så kommer man aldrig komma någonstans.
När får du Nobelpriset?
Citera
2014-12-18, 22:25
Medlem
Citat:
Självklart menar jag Gud, skaparen. Han som är ursprung till allt.
Och vem skapade Gud? Kom han till av sig själv eller blev han skapad av någon gud? "Det finns inget tredje svar" !
Citera
2014-12-18, 22:26
Medlem
Citat:
Och vem skapade Gud? Kom han till av sig själv eller blev han skapad av någon gud? "Det finns inget tredje svar" !

Vad kommer före 1? Svara på detta du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in