Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Fast de som trodde på tor hade ju fel. Är det smart? Tro på övernaturligheter kan väl sägas vara medfött i det avseendet att om vi inte får ett naturligt svar på något så hittar vi på ett svar, som då blir övernaturligt. Har vi ett naturligt svar så hittar vi inte på något.
Allt vi ser omkring oss övergår människans förstånd egentligen. Vi vet inte hur universum uppstod, hur livet uppstod eller vad eller vem vi själva är. Dåär det väldigt att att ta till övernaturliga förklaringar, men de måste inta vara sanna. Det kan finnas naturliga och begripliga svar som vi inte hittat ännu.
Dessutom, att infoga en övernaturlig figur som gud svarar inte på någonting utan bara ökar problematiken, om man är intellektuellt hederlig och inte kommer med standardsvaret att `gud funnits alltid´.
Det kommer aldrig finnas ett annat svar mer än Gud som förklarar för oss hur de första byggstenarna i universum och vad livet beträffar kom till. Se bara på människans organ och anatomi, eftersom vi har möjlighet till at betrakta hur vi ser ut inuti kan vi också ta oss en funderare. Antingen kom allt utav sig självt eller så var det någon som skapade det. Det kommer aldrig finnas ett tredje svar. Se hur organen är placerade för Guds skull. Bara en sådan sak bevisar Guds inte bara existens utan makt och kunskap. Men vi behöver inte ens gå in på så komplicerade ting. Könsfördelningen i världen är ett bevis nog. En sån simpel sak! Vad är det som reglerar könsfördelningen i världen? visserligen födds det ett par fler pojkar än flickor men detta kompenseras i slutändan då det manliga könet i genomsnitt lever färre år än kvinnor. Könsfördelningen är näst intill perfekt. BARA DET!!! bara det bevisar att den barmhärtige ingriper varje sekund.
De vise säger:
Himlarna och jorden är Hans verk och när Han beslutar att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är.5
I skapelsen av himlarna och jorden och i växlingen mellan natt och dag ligger helt visst budskap till dem som vill använda sitt förstånd; de som minns Gud när de står, när de sitter och när de lägger sig till vila, och som, när de begrundar himlarnas och jordens skapelse [ber med dessa ord]: ”Herre! Du har inte skapat [allt] detta i blindo. Stor är Du i Din härlighet! Förskona oss från Eldens straff!16
I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN
20:1 Ta ha.
20:2 VI HAR inte uppenbarat Koranen för dig för att vålla dig oro och bekymmer; 20:3 [nej, den är] bara en påminnelse till dem som fruktar [Gud], - 20:4 sänd av Honom som har skapat jorden och de högsta himlarna, 20:5 den Nåderike som tronar [över skapelsen] i Sin allmakts härlighet. 20:6 Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär och allt som finns däremellan och allt som marken gömmer. 20:7 Vare sig du säger högt [vad du tänker eller inte, vet Han det], eftersom Han känner [människans] hemligheter och det som är än djupare dolt. 20:8 Gud - ingen gudom finns utom Han; Hans är fullkomlighetens sköna namn!
20:9 HAR DU [Muhammad] hört berättelsen om Moses? 20:10 Han hade sett en eld [på avstånd] och sade till de sina: "Stanna här! Jag har upptäckt en eld; kanske kan jag hämta en fackla åt er därifrån eller råka [någon] vid elden som visar oss vägen." 20:11 Men när han närmade sig kallade en röst på honom: "Moses! 20:12 Jag är din Herre! Tag av dina sandaler; du står nämligen i den heliga dalen Tuwa. 20:13 Jag har utvalt dig [till profet]; lyssna nu noga till det som skall uppenbaras [för dig]. 20:14 Jag är Gud. Ingen gudom finns utom Jag. Dyrka Mig därför och förrätta bönen för att minnas Mig! 20:15 Den Yttersta stunden skall komma, även om Jag håller dess [ankomst] hemlig, för att var och en skall lönas för det som han har strävat mot. 20:16 Låt därför ingen som förnekar den och som [bara] följer sitt eget sinne, rubba dig i din tro på den - annars störtar du dig i fördärvet.
20:17 Moses, vad är det du har i din högra hand?" 20:18 Han svarade: "Det är min stav, som jag stöder mig på och som jag använder för att skala av löv från träden för mina får; jag har också annan nytta av den." 20:19 [Gud] sade: "Kasta den ifrån dig, Moses!" 20:20 [Moses] kastade den och se, då blev den till en orm, som kvickt ville slingra sig undan. 20:21 [Gud] sade: "Grip nu tag i den och var inte rädd! Vi skall låta den återgå till sitt förra tillstånd. 20:22 Tryck din hand [under kläderna] mot kroppens sida; då du drar fram den [skall den vara] skinande vit, utan en fläck - ett andra tecken [efter tecknet med staven] - 20:23 Vi har nämligen velat låta dig se några av Våra stora tecken. 20:24 Bege dig [nu] till Farao, som har gått för långt i sitt övermod." 20:25 [Moses] sade: "Herre! Öppna mitt bröst [för Ditt ljus] 20:26 och gör min uppgift lätt 20:27 och lös min tungas band 20:28 så att de förstår mina ord, 20:29 och ge mig som medhjälpare en av de mina, 20:30 Aron, min broder. 20:31 Låt honom bli ett stöd för mig 20:32 och låt honom dela min uppgift, 20:33 så att vi oförtröttligt får prisa Din härlighet 20:34 och ständigt minnas Dig! 20:35 Du som ser oss [som vi är med våra fel och brister]!"
https://www.google.se/search?q=m%C3%A4nniskans+anatomi&biw=1366&bih=673& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=1kCTVM-6NuLOyQPZyoH4DQ&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=h uman+anatomy&facrc=_&imgdii=_&imgrc=D9-9vHmDXhGU8M%253A%3BKmJVSYYGWoCirM%3Bhttp%253A%252F %252Fimages2.fanpop.com%252Fimage%252Fpho tos%252F10300000%252FHuman-Anatomy-human-anatomy-10358267-312-459.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fanpo p.com%252Fclubs%252Fhuman-anatomy%252Fimages%252F10358267%252Ftitle%252Fhuma n-anatomy-photo%3B312%3B 459 Är det här skapad eller är det ett resultat av evolution?