Citat:
Ursprungligen postat av
El Capitano
Vad är meningen med det hela överhuvudtaget. Är det kul att det är just män som har tagit livet av sig, är det, det man försöker mena?
Har inte lyssnat på "Knyckare" måste jag erkänna.
Vid första anblicken verkar deras inslag vara typ humor/satir.
Gör en liten research och lyssnar in mig på 'Knyckarn'-klipp:
Vem faen var Sigmund Freud
Lyssnade på det här men fann det tramsigt, inte särskilt roligt. Lyssnade också på avsnittet med Freud-experten, det var bättre men programledaren inflikar hela tiden raljanta kommentarer, mycket om freuds tokerier och usch "gamla gubbar". Man får definitivt känslan av studentradio... studentikost och utan krav på kvalitet.
Allt om Jesus
Handlar mest om allt annat runt Jesus, hyfsat framfört, lite kul men vad poängen?
Fakta om ondska
Här trillar plattityderna igenom totalt, inbakat mellan triviala tråkigheter radas den riktiga ondskan upp: vita människor, Birro, kristendom, gud & frireligiösa, makt & olja (USA?), Olof Palmes mördare
Lyssnade även på hela programmet Ondska och det är bättre än vad klippen visar. Givetvis råder Goodwins lag och inte ett ord om Kommunismens brott mot mänskligheten, temat till trots.
Som radiopratare är Emma Knyckare bra och underhållande - ge henne löneförhöjning!
Konklusion:
I en objektiv analys kommer jag fram till att programmet 'Knyckarn' är vänstervridet på ett sedvanligt sätt som har varit legio på SR sedan 70-talet. Nytt sen dess är väl det feministiska och PK perspektivet, allt inbakat i trevligt prat om trivialiteter av Emma själv.
Jag tror att den omtalade listan om berömda "män som tagit sina liv" i sig inte är så farlig. Dock har man i 'Knyckarn' låtit feminismen gått före det politiskt korrekta, och man har fallit på eget grepp.
Hade listan publicerats i en annan tid och i ett annat sammanhang, som i "Blandarn" eller någon annan studentikost alster hade nog ingen höjt på ögonbrynen ens. En bagatell egentligen.