2014-12-18, 01:18
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Ja, men där har vi ju problemet, det är bara så att du har galet perspektiv. Ingen annan skulle nämligen se dig som en riktig Djurgårdare eller AIKare. Däremot skulle du kunna ses som 50% AIKare och 50% Djurgårdare.

Jag dör !

Perspektiv? i jämförelse med din smala korridor, med tavlor med räta linjer och ordspråk om diciplin? Och ett foto bredvid din säng inramad en Björn Söder i folkdräkt?

Jag bestämmer väl för fan själv om jag är 100%-pro Stockholm vad gäller fotboll. Bara inte bucklan hamnar i Skåne eller någon annanstans? Jag bestämmer vad jag är, och jag överlåter åt dig att själv bestämma vem du är?
Citera
2014-12-18, 01:21
Medlem
slaeshs avatar
står vi verkligen "över" nationalitet, trots att historien gång på gång visat att defaultläget för de supranationella staterna när välståndet försvinner är att återgå till många små stater baserade på just nationalitet definierade som etnicitet &/eller kulturell tillhörighet. I de flesta fallen är denna återgång våldsam, t ex balkaniseringen av Jugoslavien eller uppdelningarna som sker av tidigare osmanska territorier i Irak och Levanten baserade på just stamtillhörighet & religion/kultur. Det går inte att jämföra nationalitet med att man kan vara t ex 100% skridskoåkare och 100% bilmekaniker enligt mig, bl a eftersom nationen kan komma att kräva en uppoffring som kan kosta en livet, t ex i ett hypotetiskt krig mellan t ex Sverige och Ryssland från en individ som känner sig som 100% ryss och 100% svensk. I en sådan hypotetisk situation är jag övertygad om att känslorna rinner av en tillsammans med de ideologiska övertygelserna och kvar blir den primära nationella identiteten.
Senast redigerad av slaesh 2014-12-18 kl. 01:26.
Citera
2014-12-18, 01:23
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Läs historia människa.

Och inte propaganda.

Men ärligt, varför detta ältande om judar och andra nationella MINORITETER?

Det går tillbaka eller hur?

Visst fan kan jag historia.
Citera
2014-12-18, 01:24
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Nä du skall ta det som att det var du som kom med resonemanget att talmanen bör tona ner retoriken. Jag frågade varför, och då fick jag detta svaret.

Nä-! men det är bra. Vi har nog pratat färdigt- det är ok att du avslutar det med att försöka framstå som ett en bättre människa genom att ge dig på mig. Jag gissar på att det kommer-

Ja, jag sa det.

Men rimligen borde du förstå att det från min argumentationslinje inte är det minsta relevant om så sker eller inte.

Nej, släppa trådar som du inte klarar att debattera för är allt du duger till.

Citat:
Jag dör !

Perspektiv? i jämförelse med din smala korridor, med tavlor med räta linjer och ordspråk om diciplin? Och ett foto bredvid din säng inramad en Björn Söder i folkdräkt?

Jag bestämmer väl för fan själv om jag är 100%-pro Stockholm vad gäller fotboll. Bara inte bucklan hamnar i Skåne eller någon annanstans? Jag bestämmer vad jag är, och jag överlåter åt dig att själv bestämma vem du är?

Gå till ett Stockholmsderby och fråga 10 000 supportrar, samtliga kommer ge dig samma svar.
Citera
2014-12-18, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Visst är det subjektivt! Visst är det individuellt tycke och smak som avgör vad som stoppas i säcken och alla gillar naturligtvis inte falukorv och Strindberg. Men vad jag har gjort, är en syntes. En slags nerkokt svensk kulturkompott. Det kan stoppas i eller dras ifrån, men någonstans är det där vi hamnar.

Du som säkert har dreads, hen-byxor i plysch, dricker kaffelatte på Urban Deli, föredrar Bob Marley och linsgryta och som hellre röker en fet hindukusch ur bong, än tar en hutt behöver inte ta in något av det jag tar upp. Men likväl är min syntes svensk kultur. Din är det icke!

Du var förmodligen inte ens född när Janne Olsson tog gisslan på Norrmalmstorg eller terroristet sprängde Västtyska ambassaden, är ändå en del av den historian. Liksom Narva, Poltava, Palmemordet, Estonia-katastrofen, tsunamin, Ingos knock av Floyd och VM-bronset 94.
Det är vårt kollektiva minne, en del av svensk historia med varierande betydelse allteftersom vi själva fäster större eller mindre vikt vid dem eller hur de påverkat oss som individer.

Fan, om jag inte visste bättre skulle jag drabbas av tanken att du läst Marx.
Citera
2014-12-18, 03:39
Medlem
Många här verkar enkelspåriga.

Människor kan ändras och partier kan ändras. Centerpartiet förr var bondepartiet fler exempel finns. Att Sd är ett rasist parti är inte sant. Björn Söder måste vara tydligare vad han menar, men ärligt talat hur roliga är dom andra politiska kommentarer man brukar läsa. Jag har inga kommentarer eller något annat floskel som inte betyder något.

Sedan när man läser att en person är 100% kurd och 100% svensk. Vad menas med det? Kurd kan jag förstå men 100% svensk. Vem är 100 % svensk! Är det att man handlar på Ikea och kör en volvo. Äter köttbullar varje dag och dricker hembränt.
Att kalla sig svensk låter tråkigt och intetsägande.

Jag är ingen anhängare av SD, men inser att många börjar prata om rasist så fort SD nämns vilket är fel. Politik handlar mycket om en ekonomisk åsikt, samhällsekonomiskt.
Citera
2014-12-18, 04:56
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Nu tror jag att dina argument verkar vara slut.

Ni som försvarar Söder är onekligen motsägelsefulla. Ena sekunden hävdar man att BS är feltolkad, felciterad och att han i själva verket tycker precis tvärtom om judar och samer mot vad han uttryckte i Orrhenius intervju.
När ni sedan blir kritiserade anklagar ni motparten för att vara jude (sannolikt med en hemlig agenda) Kan man säga emot sig själv mer än så?

Faktum kvarstår sedan i det relativa och subjektiva i den bild Golonka målar upp - och som du verkar ansluta dig till.
Det finns många idéer kring svensk kultur. Det finns ingen anledning till att en liten klick bland de mest extrema sd:arna ska ges tolkningsföreträde till sverigebilden. Sannolikt är det till och med många andra sverigedemokrater som inte håller med. Kanske liksom det hörs kritiska röster inom sd mot Björn Söder.
Är du kvar?

Det handlar i mitt exempel inte om ett "extremt tolkningsföreträde". Min lilla frustrerade j'accusse är ett inlägg skapat i en annan tråd men med en liknande diskussion med just personer som dig.

Vad är svensk kultur? Vem är svensk? Vem bestämmer det? Nu framkommer det ju dessutom den lite pikanta detaljen att du själv inte är svensk, utan tillhör en annan natio så då kan ju vän av ordning fråga sig med vilken rätt du tar på dig att korrigera mig i vad som är en "snabb-kanon" av svensk kultur? Är inte det faktiskt lite fräckt av dig, tycker du? För du skiter ju i vilket, egentligen, inte sant?

Du kan ju trä en kippa över knoppen, tända ljusstaken, bryta det osyrade brödet och stå och vagga vid klagomuren, tända ett ljus för Förintelsens offer, lyssna på Sabbat Hela Veckan och vara helt trygg i din kulturella identitet som jag vet så lite om, men som du är helt okej med. Du har ju, så att säga, ditt på det torra. Men i min kultur, vill du trycka in kebaben, pizzan, Timbuktu och burka och så har du mage att anlägga en beskäftig och mästrande ton också... snackar om "subjektiviteeeet" och sitter där och pösmunkar dig i din nattståndna kulturmarxism!

Eftersom det inte fungerar på dig, så ställer jag den här frågan lite allmänt: Föreställ dig att du väntar gäster från utomlands. Det är folk du månar och bryr dig om. De har redan varslat om att de är superintresserade av Sverige. De har sett allt av Bergman, de är mycket förtjusta i den svenska naturen, de tycker att Cardigans var det bästa som hänt popen sedan Oasis slog igenom. De är nyfikna på vår matkultur och förväntar sig käka riktigt genuint svenskt cuisine med våra speciella råvaror man läst så mycket om i foodie-tidningen man prenumerar på. De kanske rent av har sina rötter här i Sverige sedan någon farfarsfar emigrerade ur torftigheten förra sekelskiftet, så de vill uppleva något genuint svenskt.

Vart tar du dem på sightseeing? Vad bjuder du på för käk där under parasollen i torpet? Vad vill du visa fram?

Blir det en sväng upp till torget i Fittja för att njuta av folklivet och arkitekturen? Kanske handla ett par kvistar khat av somaliern bakom Konsum? Sedan mot andra sidan stan och kolla tiggarna vid Heron City? Stå och myslyssna lite på han med adidasbrallorna som står och loopar inledande stroferna av Kalinka om och om igen? Och sedan klämmer ni en kebabpizza i trädgården eller slår du till med en linssoppa? Smäller du i Sebbe Stax och Kartellen i CD-spelaren på den där billiga el-bilen du hyrt eller blir det SL-kort och fler tiggare? En riktig romsk safari med kåkstäder och sophögar och fekaliehoppa sig genom eländet medans du guidar:
"well, you know, this is the new model for Sweden. We are so happy to get enriched by all this exciting multiculturalism. Life is not boring here anymore and Bergman was such an mopeing asshole anyway. Look at this masterpiece by Maj Wechselman instead! It is about the swedish slave trade"

Vad tror du själv? Men, i och för sig, du är ju dyslektiker när det kommer till svensk kultur. Du delar den ju endast partiellt om ens alls. Du är ju inte svensk!
Citera
2014-12-18, 05:43
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilgamesheposet
Sedan när man läser att en person är 100% kurd och 100% svensk. Vad menas med det? Kurd kan jag förstå men 100% svensk. Vem är 100 % svensk!

Vem är 100% kurd, jude, turk, kines, eller vad som och annorlunda än att vara svensk? Varför kan man vara 100% kurd men inte 100% svensk.
Senast redigerad av gavlip 2014-12-18 kl. 05:45.
Citera
2014-12-18, 05:46
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Vem är 100% kurd, jude, turk, kines, eller vad som och varför är det annorlunda än att vara svensk?

Det här behöver jag ju inte säga till dig, men att personen fattar att svensk=vit blond och blåögd inte ska vara normen.
Jag tror inte du kommer få personen att erkänna att det är det som ifrågasätts.

Kommunister jobbar mycket mer siblimt än förr kan man ju säga, nu är det inte femårsplaner och folkflyttningar rent tvångsmässigt, även om det liknar naturligtvis.
Senast redigerad av Malingin 2014-12-18 kl. 05:48.
Citera
2014-12-18, 06:16
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Det här behöver jag ju inte säga till dig, men att personen fattar att svensk=vit blond och blåögd inte ska vara normen. Jag tror inte du kommer få personen att erkänna att det är det som ifrågasätts.
Vet inte riktigt vad du gaggar om du kanske skulle prata ut ur skägget.
Citera
2014-12-18, 08:00
Medlem
Citat:
Kan man vara 100% svensk och 100% SD-sympatisatör samtidigt tror du?

Det fungerar utmärkt! Läste lite av dina inlägg, är du på riktigt?
Med ditt resonemang så kan väl en hund vara 100% tax och 100% golden också
En tröja kan vara 100% svart och 100% bomull men den kan inte vara 100% svart
och 100% blå.

För mig är hon 50% kurd och 50% svensk! Vill hon se sig som nåt annat så får hon göra det, hon har en fri vilja men i mina ögon kan man ej vara 200%.
Citera
2014-12-18, 08:32
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Rösträtt har inget med att vara svensk att göra, det har med medborgarskap och folkbokföring att göra
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/rostratt/rostratt/index.html

Så då är det alltså inte svenska folket som väljer sina företrädare?Svensk demokratin vilar på idén att svenska folket väljer sina företrädare och att definitionen av svenska folket är de som har medborgarskap i det här landet.

Etnicitet är en meningslös faktor som möjligen hade betydelse 1850 men 2014 behöver man en byråkrati av nazityskt mått om man ska definiera och administrera vem som är etniskt svensk, kulturell svensk, nationell svensk och vem som är född av vem och vilka stamfäder dessa har. Men det är väl bara en tidsfråga innan SD kommer föreslå att vi alla ska gå omkring med vår stamtavla i plånboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in