Citat:
Ursprungligen postat av
hundensår
Nu tror jag att dina argument verkar vara slut.
Ni som försvarar Söder är onekligen motsägelsefulla. Ena sekunden hävdar man att BS är feltolkad, felciterad och att han i själva verket tycker precis tvärtom om judar och samer mot vad han uttryckte i Orrhenius intervju.
När ni sedan blir kritiserade anklagar ni motparten för att vara jude (sannolikt med en hemlig agenda) Kan man säga emot sig själv mer än så?
Faktum kvarstår sedan i det relativa och subjektiva i den bild Golonka målar upp - och som du verkar ansluta dig till.
Det finns många idéer kring svensk kultur. Det finns ingen anledning till att en liten klick bland de mest extrema sd:arna ska ges tolkningsföreträde till sverigebilden. Sannolikt är det till och med många andra sverigedemokrater som inte håller med. Kanske liksom det hörs kritiska röster inom sd mot Björn Söder.
Är du kvar?
Det handlar i mitt exempel inte om ett "extremt tolkningsföreträde". Min lilla frustrerade
j'accusse är ett inlägg skapat i en annan tråd men med en liknande diskussion med just personer som dig.
Vad är svensk kultur? Vem är svensk? Vem bestämmer det? Nu framkommer det ju dessutom den lite pikanta detaljen att du själv
inte är svensk, utan tillhör en annan
natio så då kan ju vän av ordning fråga sig med vilken rätt du tar på dig att korrigera mig i vad som är en "snabb-kanon" av svensk kultur? Är inte det faktiskt lite fräckt av dig, tycker du? För du skiter ju i vilket, egentligen, inte sant?
Du kan ju trä en kippa över knoppen, tända ljusstaken, bryta det osyrade brödet och stå och vagga vid klagomuren, tända ett ljus för Förintelsens offer, lyssna på Sabbat Hela Veckan och vara helt trygg i din kulturella identitet som jag vet så lite om, men som du är helt okej med. Du har ju, så att säga, ditt på det torra. Men i
min kultur, vill du trycka in kebaben, pizzan, Timbuktu och burka och så har du mage att anlägga en beskäftig och mästrande ton också... snackar om "subjektiviteeeet" och sitter där och pösmunkar dig i din nattståndna kulturmarxism!
Eftersom det inte fungerar på dig, så ställer jag den här frågan lite allmänt: Föreställ dig att du väntar gäster från utomlands. Det är folk du månar och bryr dig om. De har redan varslat om att de är superintresserade av Sverige. De har sett allt av Bergman, de är mycket förtjusta i den svenska naturen, de tycker att Cardigans var det bästa som hänt popen sedan Oasis slog igenom. De är nyfikna på vår matkultur och förväntar sig käka riktigt genuint svenskt cuisine med våra speciella råvaror man läst så mycket om i foodie-tidningen man prenumerar på. De kanske rent av har sina rötter här i Sverige sedan någon farfarsfar emigrerade ur torftigheten förra sekelskiftet, så de vill uppleva något genuint svenskt.
Vart tar du dem på sightseeing? Vad bjuder du på för käk där under parasollen i torpet? Vad vill du visa fram?
Blir det en sväng upp till torget i Fittja för att njuta av folklivet och arkitekturen? Kanske handla ett par kvistar khat av somaliern bakom Konsum? Sedan mot andra sidan stan och kolla tiggarna vid Heron City? Stå och myslyssna lite på han med adidasbrallorna som står och loopar inledande stroferna av Kalinka om och om igen? Och sedan klämmer ni en kebabpizza i trädgården eller slår du till med en linssoppa? Smäller du i Sebbe Stax och Kartellen i CD-spelaren på den där billiga el-bilen du hyrt eller blir det SL-kort och fler tiggare? En riktig romsk safari med kåkstäder och sophögar och fekaliehoppa sig genom eländet medans du guidar:
"well, you know, this is the new model for Sweden. We are so happy to get enriched by all this exciting multiculturalism. Life is not boring here anymore and Bergman was such an mopeing asshole anyway. Look at this masterpiece by Maj Wechselman instead! It is about the swedish slave trade"
Vad tror du själv? Men, i och för sig, du är ju dyslektiker när det kommer till svensk kultur. Du delar den ju endast partiellt om ens alls. Du är ju inte svensk!