2014-12-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTusk
Sjukt märkligt att det blivit en sådan uppståndelse över Björn Söders uttalanden.
Om du frågar en invandrare från tex Turkiet så kommer denna med största sannolikhet identifiera sig som turk i första hand och inte som svensk.

Nu jämför du invandrare från Turkiet med samer och judar?
Citera
2014-12-17, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NO-SURRENDER
Off-topic igen? För 13 000 år sedan fanns det inget tyskland, inget danmark, inga nationer. Människan levde i primitiva stamsamhällen eller klansamhällen. Svenskar är inte "danskar" och "tyskar" som har "utvandrat". Nationer är en konstruktion, skapat av människor själva. Vissa gillar nationer och andra ogillar nationer, men get your facts straight.

Möjligen off topic, men ditt utlägg är lite patetiskt? Svarade endast på ett påstående och det var inte ditt. Min intention var endast att klaga på det lama svenska beteendet.

Tillbaka till topic:
Även om mr Söder var en aning otydlig i sina uttalanden har han helt rätt. Det blir problem om folk inte assimileras i stor grad. Jag tror de flesta som höjer på ögonbrynen inte bott i sådana områden där det känns som du bor i Bagdad och inte Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Off-topic igen? För 13 000 år sedan fanns det inget tyskland, inget danmark, inga nationer. Människan levde i primitiva stamsamhällen eller klansamhällen. Svenskar är inte "danskar" och "tyskar" som har "utvandrat". Nationer är en konstruktion, skapat av människor själva. Vissa gillar nationer och andra ogillar nationer, men get your facts straight.
Trots detta kan en DNA-forskare titta på en svensks DNA och en sames DNA och med hjälpa av identifikation av vissa gener säga vem som är vad. Nation är med andra ord mer än bara konstruktioner.
Citera
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja om man med begreppet ursprunsbefolkning inte avser den ursprungliga befolkningen då förvirrar man till det rätt mycket.

Det brukar finnas flera ursprungsbefolkningar i ett och samma land.
Citera
2014-12-17, 23:33
Medlem
Citat:

Wow, seriöst? Du kan inte varit den mest begåvade i klassen...
Citera
2014-12-17, 23:33
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Som SD vill ha bort. Vart går man och "klagar" med SD vid makten?

On topic.

Björn Söder bör avgå som talman då han saknar insikt om hur hans ord och framtoning kan uppfattas.

Om du blivit utsatt för ett lagbrott rekommenderar jag polisen, men om du bara känner dig "krängt" kan du skicka ett PM till mig så kan jag komma med lite uppmuntrande ord och roliga historier!

Det enda Söder i min mening tycks sakna, åtminstone i den här soppan, är insikten om att svenska journalister medvetet kommer att vantolka allt han säger. Förvisso kan väl det ses som en tillräcklig brist för att man inte ska uttala sig alls, men frågan är vem annan som skulle platsa som talman om de fick samma behandling av vänstermedia. Jaså? Urban Ahlin tycker om sina barn? Ja men då kör vi på "Ahlin: Jag är attraherad av barn!"
Citera
2014-12-17, 23:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det gäller definitivt för samer också och de har dessutom inställningen att ingen kan bli same. Enligt pk-Sverige är det en djupt rasistisk inställning om motsvarande sägs av en svensk.
Citera
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Varför ska jag som Skåning erkänna samerna som någon ursprungsbefolkning? Skåne vara befolkat lååångt innan Samerna ens kom till Norrland/Sverige.

Mig veterligen så tillhörde Skåne så sent som 1658 Danmark.

Mer eller mindre.

Ursprungsbefolkning, jag vet inte direkt jag ...
Citera
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadSaDuNu
Skåne --- lär dig prata svenska i sådana fall. Skåne och skånska hör inte till sverige, de är närmare danskar än svenskar.

Jaha så judar är svenskar, men inte Skåningar? Skåningar har historia som är äldre än allt annat i Sverige. Helsingborg är en av de äldsta städerna i Norden. Läs på om vikingar, Lombards och andra historiska folkslag härifrån. Södra Sverige och framförallt Skåne/Danmark är ursprunget för hela Norden.

sv.wikipedia.org/wiki/Skånelagen

Du kan ogilla Skåne men det går inte att förneka Skånes historiska betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Mig veterligen så tillhörde Skåne så sent som 1658 Danmark.

Mer eller mindre.

Ursprungsbefolkning, jag vet inte direkt jag ...

Haha, det är ett roligt resonemang. Tillhörde Samerna Sverige? Äger ni Samerna? Alla kriterier för ursprungsbefolkning enligt FN kan även innefatta Skåningar. Vilket de tom tog upp i början på 90-talet vilket var ganska kul.

Om man ska hårdra det är danskar hela Nordens ursprungsbefolkning. Men eftersom Skåne innefattar dagens Sverige borde Skåne per definition bli ivarjefall platsen där ursprungsbefolkningen kom ifrån eftersom det äldsta människofyndet i dagens Sverige är hittat i Skåne.

Jag förstår varför samerna är ursprungsbefolkning eftersom deras kultur är mer olik Svenskarnas och behöver skyddas. Men Skånes historia förnekas ofta och ändras på för att glorifiera Sveriges historia. Tex hur Skåne blev svenskt var en massaker som i princip var ett folkmord.

Uppåkra var troligtvis en av vikingarnas heligaste och en huvudort för hela Norden, men eftersom det inte ligger i Stockholm satsas det 0 kr för fortsatta utgrävningar.

Men jag ska inte skriva mer för de flesta Svenskar skiter i Skånes historia.
Senast redigerad av sxephil 2014-12-17 kl. 23:47.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Det brukar finnas flera ursprungsbefolkningar i ett och samma land.

Det bemötte inget av det jag skrev.
Citera
2014-12-17, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För min del får SD gärna sparka ut honom från partiet också. Han gör mer skada än nytta.

Egentligen så får han ju samma behandling som många andra toppolitiker, det räcker med en ogenomtänkt mening, något som kan tolkas på ett annat sätt än det avsedda. En obetald tv-licens fällde ju en radda moderater från en ministerpost t.ex. I andra länder har de politiska motståndarna en hel stab för att kolla upp om en motståndare tagit det minsta snedsteg för 40 år sedan, för att sedan blåsa upp det till enorma proportioner i syfte att misstänkliggöra hen som olämplig.
Citera
2014-12-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Trots detta kan en DNA-forskare titta på en svensks DNA och en sames DNA och med hjälpa av identifikation av vissa gener säga vem som är vad. Nation är med andra ord mer än bara konstruktioner.

Fast nu talar du om två olika saker? Genetik är en annan grej. Nationer är en konstruktion, du borde hålla med mig, speciellt om du är sverigedemokrat. Antingen ser du nationer ur ett essensialistiskt perspektiv, eller så ser du att nationer bildas och upprätthålls av en politisk enhet. Men det moderna nationsbegreppet har sitt ursprung ur 1800-talets nationalromantik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in