Citat:
Ursprungligen postat av
MenVadSaDuNu
Skåne --- lär dig prata svenska i sådana fall. Skåne och skånska hör inte till sverige, de är närmare danskar än svenskar.
Jaha så judar är svenskar, men inte Skåningar? Skåningar har historia som är äldre än allt annat i Sverige. Helsingborg är en av de äldsta städerna i Norden. Läs på om vikingar, Lombards och andra historiska folkslag härifrån. Södra Sverige och framförallt Skåne/Danmark är ursprunget för hela Norden.
sv.wikipedia.org/wiki/Skånelagen
Du kan ogilla Skåne men det går inte att förneka Skånes historiska betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sleeptalker
Mig veterligen så tillhörde Skåne så sent som 1658 Danmark.
Mer eller mindre.
Ursprungsbefolkning, jag vet inte direkt jag ...
Haha, det är ett roligt resonemang. Tillhörde Samerna Sverige? Äger ni Samerna? Alla kriterier för ursprungsbefolkning enligt FN kan även innefatta Skåningar. Vilket de tom tog upp i början på 90-talet vilket var ganska kul.
Om man ska hårdra det är danskar hela Nordens ursprungsbefolkning. Men eftersom Skåne innefattar dagens Sverige borde Skåne per definition bli ivarjefall platsen där ursprungsbefolkningen kom ifrån eftersom det äldsta människofyndet i dagens Sverige är hittat i Skåne.
Jag förstår varför samerna är ursprungsbefolkning eftersom deras kultur är mer olik Svenskarnas och behöver skyddas. Men Skånes historia förnekas ofta och ändras på för att glorifiera Sveriges historia. Tex hur Skåne blev svenskt var en massaker som i princip var ett folkmord.
Uppåkra var troligtvis en av vikingarnas heligaste och en huvudort för hela Norden, men eftersom det inte ligger i Stockholm satsas det 0 kr för fortsatta utgrävningar.
Men jag ska inte skriva mer för de flesta Svenskar skiter i Skånes historia.