Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Jag håller med dig "delvis", idag skulle det vara en fara om SD:s politik utvecklades till att bli just rasistisk, dvs om den frångår traditionella socialkonservativa åsikter och lägger in aspekten rasism. Just enbart socialkonserv politik ser jag som ofarligt och som positivt. Jag tror dock att folket först om någon kommer utveckla sådana åsikter, dvs rasism etc, inte partiet SD. Just idag påstår jag SD är ett parti för de som är missnöjda med utvecklingen i Sverige oavsett ras, nationalitet, kulturell bakgrund eller religion etc.
DU kan ha rätt i delar eftersom i dag vet vi inte riktigt hur SD kommer utvecklas längre fram. Men jag är skeptiskt till att SD kommer utvecklas till ett "nazi-parti" eller ens ett parti för rasister. Jag är skeptiskt till att SD kommer utveckla rasistiska tankegångar inom partiets partiprogram.
Just rasism, ras och etnicitet känns väldigt WWW2 och de frågorna menar jag är väldigt underordnade idag jämförelsevis ekonomiska, kulturella inklusive religiösa frågeställningar som idag får SD att växa.
Där tror jag att det kommer att segla upp ett radikalare parti vid sidan. Svenskarnas parti eller något liknande.
Då kommer det att bli en dilemma-situation för SD, lik den som S har haft gentemot Vänsterpartiet, särskilt när det ännu hette VPK. Ska man samarbeta eller hålla en strikt gräns?
S höll formellt en strikt gräns till VPK men förlitade sig på dem för att vinna majoritet.