2014-12-17, 23:02
Medlem
Typisk svensk politik dessa dagar:
Björn Söder blir mobbad likt en annorlunda skolunge på högstadiet. Alla triggar varandra. Nej de gör ju ingenting fel menar de.
Demokrati är att man har rätt till olika åsikter. Skäms på er patetiska politiker som ska representera svenska folket och beter sig så här.
Citera
2014-12-17, 23:05
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Problemet är just det att Björn Söder har godkänt hela artikeln och dess innehåll så det är hans ord, det är enbart rubriken som inte är hans ord.

Om du med rubrik inkluderar ingress, så visst.

Frågan är ju varför det enda jag sett citerat de på de senaste sidorna är just ingressen?
Citera
2014-12-17, 23:08
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Oi, oi, oi.

Vart tog Björn Söders (lämpligt namn by the way!) påhopp på samerna vägen?

Och är det bara judar som gäller nu som allmän spottkopp från och med nu på Flashback?
Jag bara stilla undrar jag ...

I alla fall Björn Söder & Co i Sverigedemokraterna sket sig riktigt duktigt ordentligt i näven när de gav sig på samerna; och det med benhårda svenska nationalidolen Börje Salming i spetsen.

Och någon måtta får det faktiskt fan bara vara på galenskaperna även i ett Sverigedemokratiskt indoktrinerat Sverige.
För inte ens Sverigedemokraterna ger sig på Börje Salming ostraffat. Så är det ju bara. Och det är det bara till att fatta.

För till och med ni inser väl att ni simmar knee deep i ytterst grumliga vatten när ni ger er på ursprungsfolket svenska samer och det med Börje Salming i spetsen?

Om inte: så kommer granithårda svenska äkta nationalidolen Börje Salming enkelt äta upp sådana SD-fjantar som Björn Söder till frukost, Kent Ekeroth till lunch, och Mattias Karlsson till middag.
Och spotta ut resterna.

För stackars ynkliga utbrända Jimmie Åkesson duger ju inte ens som ljuset på efterrättstårtan när man tänker efter ...

Varför ska jag som Skåning erkänna samerna som någon ursprungsbefolkning? Skåne vara befolkat lååångt innan Samerna ens kom till Norrland/Sverige.
Senast redigerad av sxephil 2014-12-17 kl. 23:13.
Citera
2014-12-17, 23:10
Medlem
jugbandbluess avatar
helt klart är j-ordet det känsligaste i svensk politisk debatt. det hade inte blivit något drev om han sagt muslimer eller araber..
Citera
2014-12-17, 23:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Varför ska jag som Skåning erkänna samerna som någon ursprunsbefolkning? Skåne vara befolkat lååånt innan Samerna ens kom till Norrland/Sverige.

Jag är inte någon expert på det här men jag har läst forskning som starkt ifrågasätter om samerna var först även i Lapland. Det finns enligt vad jag läst inga belägg för det.
Citera
2014-12-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag håller med dig "delvis", idag skulle det vara en fara om SD:s politik utvecklades till att bli just rasistisk, dvs om den frångår traditionella socialkonservativa åsikter och lägger in aspekten rasism. Just enbart socialkonserv politik ser jag som ofarligt och som positivt. Jag tror dock att folket först om någon kommer utveckla sådana åsikter, dvs rasism etc, inte partiet SD. Just idag påstår jag SD är ett parti för de som är missnöjda med utvecklingen i Sverige oavsett ras, nationalitet, kulturell bakgrund eller religion etc.

DU kan ha rätt i delar eftersom i dag vet vi inte riktigt hur SD kommer utvecklas längre fram. Men jag är skeptiskt till att SD kommer utvecklas till ett "nazi-parti" eller ens ett parti för rasister. Jag är skeptiskt till att SD kommer utveckla rasistiska tankegångar inom partiets partiprogram.

Just rasism, ras och etnicitet känns väldigt WWW2 och de frågorna menar jag är väldigt underordnade idag jämförelsevis ekonomiska, kulturella inklusive religiösa frågeställningar som idag får SD att växa.

Där tror jag att det kommer att segla upp ett radikalare parti vid sidan. Svenskarnas parti eller något liknande.

Då kommer det att bli en dilemma-situation för SD, lik den som S har haft gentemot Vänsterpartiet, särskilt när det ännu hette VPK. Ska man samarbeta eller hålla en strikt gräns?

S höll formellt en strikt gräns till VPK men förlitade sig på dem för att vinna majoritet.
Citera
2014-12-17, 23:14
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag får inte heller resonemanget att gå ihop, men vad vet jag? Det är ju nya tider i det här landet så imorgon tänker jag vara same och kräva att min katt får beta heltäckningsmatta på jobbet. Den som klagar får en enkel till DO!

Som SD vill ha bort. Vart går man och "klagar" med SD vid makten?

On topic.

Björn Söder bör avgå som talman då han saknar insikt om hur hans ord och framtoning kan uppfattas.
Citera
2014-12-17, 23:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Björn Söder är utan tvekan den osmartaste SD'aren på länge. Som tur är kommer en stor del av tappet för hans glappande käft att återtas på grund av vänsterdräggens vuxenmobbing i riksdagen.

Vad ska SD göra med Björn Söder? Skrota honom som talman vore osmart eftersom man då ger vika för etablissemanget. Sätt hänglås på hans käft fram till extravalet.
Citera
2014-12-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

S höll formellt en strikt gräns till VPK men förlitade sig på dem för att vinna majoritet.

Skamligt att samarbeta med kommunisterna. Lite ironiskt att det varit sådant medialt drev mot SD senaste åren när Vänsterpartiet är mer kommunistiska än vad SD är högerradikaler.
Citera
2014-12-17, 23:15
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag är inte någon expert på det här men jag har läst forskning som starkt ifrågasätter om samerna var först även i Lapland. Det finns enligt vad jag läst inga belägg för det.

Källa?

Människor i Lapp- och finnmarken var här och såg i princip inlandsisen dra sig tillbaka.
Citera
2014-12-17, 23:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Som SD vill ha bort. Vart går man och "klagar" med SD vid makten?

On topic.

Björn Söder bör avgå som talman då han saknar insikt om hur hans ord och framtoning kan uppfattas.

För min del får SD gärna sparka ut honom från partiet också. Han gör mer skada än nytta.
Citera
2014-12-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Varför ska jag som Skåning erkänna samerna som någon ursprungsbefolkning? Skåne vara befolkat lååångt innan Samerna ens kom till Norrland/Sverige.

Ohållbart argument. Då kan ju jag hävda att Skåne faktiskt ursprungligen är danskt? För skåne var ju inte befolkat av "svenskar" i den snäva mening Söder och SD säger sig vilja representera. Samerna utgör en ursprungsbefolkning enligt definitionen i ILO:s konvention nr 169, då de skiljer sig socialt, kulturellt eller ekonomiskt från övriga befolkningen, och att de levde i en del av landet innan det uppgick i en statsbildning, samt var först av de folk som nu lever där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in