2014-12-17, 15:01
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar hur skatteverket vet vem som är anställd på ens företag?
Vad jag vet skriver man bara in lön och sedan betalar arbetsgivaravgift samt skatt på det.
Måste man inte typ skriva in den anställdes personnummer och skriva att han är anställd eller hur funkar det?

Det finns säkert enkelt svar, men hittar inget efter 1h på google..
Tack i förhand!

Mvh Stefan
Citera
2014-12-17, 15:28
  #2
Medlem
Arbetsgivaren skickar in kontrolluppgifter med personnummer till Skatteverket, en gång om året.
Citera
2014-12-17, 15:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munspelt
Arbetsgivaren skickar in kontrolluppgifter med personnummer till Skatteverket, en gång om året.
Det var svaret till min fråga! Tack!

Kan man betala in skatt för anställd i efterhand eller kan det endast göras i samband med arbetsgivaravgiften?
Citera
2014-12-17, 18:24
  #4
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av editorstefan
Det var svaret till min fråga! Tack!

Kan man betala in skatt för anställd i efterhand eller kan det endast göras i samband med arbetsgivaravgiften?
Ja!

Antingen skriver du ett brev och begär rättelse eller annars fyller du i en ny AG-deklaration via Skattekontot - se då till att den avser rätt period, arbetsgivaravgiften ska också vara med. Du får då ett nytt beslut och påförs dröjsmålsränta.
Du kan redan nu betala in det du skulle ha betalat, se bara till att du har en återbetalningsspärr så att de inte skickar tillbaka pengarna (överskott på Skattekontot betalas normalt ut).

En fundering: du pratar om atbetsgivaravgiften. Har du beräknat AG-avgift och redovisat den men missade att betala in skatten?
Citera
2014-12-18, 23:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ja!

Antingen skriver du ett brev och begär rättelse eller annars fyller du i en ny AG-deklaration via Skattekontot - se då till att den avser rätt period, arbetsgivaravgiften ska också vara med. Du får då ett nytt beslut och påförs dröjsmålsränta.
Du kan redan nu betala in det du skulle ha betalat, se bara till att du har en återbetalningsspärr så att de inte skickar tillbaka pengarna (överskott på Skattekontot betalas normalt ut).

En fundering: du pratar om atbetsgivaravgiften. Har du beräknat AG-avgift och redovisat den men missade att betala in skatten?

Av någon anledning har jag fyllt i 0 i rutorna 81 & 82. (Lön och förmåner, SINK & Från lön och förmåner).
Det har alltså blivit helt fel nu.

Hur ska jag gå till väga för att ordna det? Vill såklart gärna undvika straff och andra avgifter. Kan det påverka så att dem gör kontroll för hela året pga det?

Jag har då betalt arbetsgivaravgiften bara.
Citera
2017-08-08, 15:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munspelt
Arbetsgivaren skickar in kontrolluppgifter med personnummer till Skatteverket, en gång om året.
Följdfråga.
Är det alltid så, att personnummer anmäls endast 1 gång/år och när är detta isåfall?
Tack!
Citera
2017-08-08, 15:50
  #7
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienisverige
Följdfråga.
Är det alltid så, att personnummer anmäls endast 1 gång/år och när är detta isåfall?
Tack!
I januari, men snart skall det redovisas varje månad.
https://drivkraft.ey.se/2017/05/11/nya-regler-om-manatliga-arbetsgivardeklarationer-pa-individniva/
Citera
2017-08-08, 15:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
I januari, men snart skall det redovisas varje månad.
https://drivkraft.ey.se/2017/05/11/nya-regler-om-manatliga-arbetsgivardeklarationer-pa-individniva/

Tusen tack 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in