2014-12-17, 02:06
Medlem
Souldividers avatar
Kan också lägga till min dag så ni som är överviktiga har något att jämföra med.

22 år
180cm
77 kg
Tränar 5-6 gånger i veckan

Frukost: havregrynsgröt med mjölk och äppelmos, tre ägg med kaviar, vatten

Lunch: ris och kyckling, pasta och kött eller något annat vanligt hemlagat, vatten

Middag: omelett eller korv med ägg och haricots verts, samt kaffe och morot efter det, vatten
Citera
2014-12-17, 02:07
Medlem
Rundcrantzs avatar
Var normalviktig under min barndom och tonårstid men blev fet för ungefär tre år sen. Slutade idrotta och kände för att vara lat istället. Det ledde till en slutlig vikt på ~100 kg (är 178cm). Började dock träna igen för ett år sen och nu har jag ett BMI på 24, där merparten av vikten utgörs av muskler så BMI:et är lite missvisande.

I alla fall, när jag för tre år sen la ner idrottandet och började glo på Tv istället, fortsatte jag att äta som vanligt men med skillnaden att suget efter sötsaker successivt ökade ju fetare jag blev. Kosten under dagen såg ut enligt följande:

Frukost: Havregrynsgröt, macka (mörkt bröd), ett ägg och kaffe samt ett glas apelsinjuice.

Lunch: Paj, microvariant eller nån baguette eller sallad.

Middag: Husmanskost oftast

Kväll: Macka med ägg och en kopp te.

Inte så farligt va? Hur gick jag upp i vikt då? Mellanmålen! Bestod av riktigt skräp, typ ostkryddade nachoschips, Maryland-kakor (gärna ett helt paket på en gång) och/eller liknande kakor och snacks.

Den största boven var nog lättdrycken aka blandsaft/blandjuice. Drack som mest två liter om dagen (till snacksen och kakorna). Måste bara upprepa det jag skrev innan: ju fetare jag blev, desto mer sugen blev jag på ännu mer skräp. Jag blev en oansvarig, lat tjockis helt enkelt. En viktig anledning till uppkomsten av sötsuget, tror jag så här i efterhand berodde på att portionerna vid de fasta måltiderna var alldeles för små (ej tillräckligt mättande).

Nuförtiden tränar jag 5-6 dagar i veckan men min baskost ser ungefär likadan ut (se ovan), med skillnaden att jag äter mer kyckling, samt att snacksen och saften till mellanmålen är utbytta till kvarg, bananer, nötter och äpplen. Skräp äter jag bara på lördagar.

PS. Jag gillar inte hälsopredikanter osv, utan tycker att alla får äta vad fan dom vill, när dom vill, oavsett graden av fethet. Däremot står jag fast vid ståndpunkten att tjockisar är tjockisar just för att dom är lata (vilket jag ju själv erfarit). Men ibland är det faktiskt j*vligt gött att vara lat
Senast redigerad av Rundcrantz 2014-12-17 kl. 02:12.
Citera
2014-12-17, 02:08
Medlem
förstår verkligen inte folk som är feta typ 3 år eller mer...

JAg gymmar riktigt seriöst nu och är under en så kallad bulk, käkar så jag spricker varje gång, tänk då hur mycket dom som väger typ 100 måste äta varje dag.. hur lyckas ni ?
Citera
2014-12-17, 02:35
Medlem
views avatar
Det borde verkligen införas en fettoskatt för er tjockisar som belastar sjukvården, självförvållat dessutom.
Citera
2014-12-17, 02:36
Medlem
losfers avatar
Folk övervärderar motion när det gäller viktmiskning. Det är bra att motionera för hälsa men om du vill gå ned eller kontrollera din vikt så är det 90% din diet och 10% hur mycket du rör på sig. Bara nån som aldrig tränat tror att det är den viktigaste biten. För viktminskning alltså. För hälsa o välbefinnandet så kanske motion o diet är mer likvärdigs komponenter.
Som exampel så har jag sprungit 15 km i veckan, hela året i år. Inte gått ned ett gram. Tvärtom. Snarare är magen större än någonsin.
Citera
2014-12-17, 02:39
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av view
Det borde verkligen införas en fettoskatt för er tjockisar som belastar sjukvården, självförvållat dessutom.

Håller med om detta. Även om jag själv är överviktig. Det vore en bra push om man visste att det skulle kosta pengar att vara fet. Tycker också att man borde ta betalt per kg för flygbiljetter.
Citera
2014-12-17, 02:40
Medlem
Jag äter allt jag blir sugen på, går i skåpen flera ggr om dagen och äter ordentligt med mat. Mycket godis och läsk dessutom. 181cm och 74kg Det gäller bara att röra på sig ordentligt så kan man äta vafan man vill precis när man vill.

Blir såklart svårare om man inte är intresserad av idrott eller tycker det är skittråkigt att träna..
Citera
2014-12-17, 02:40
Medlem
Jag väger för mycket, men skiter faktiskt i vilket - "det är svårt och vara smal när man är rik" .
Längd: 187cm
Vikt: 106kg
BMI: 30 ish

Jobbar skift så regelbundna måltider existerar inte, snabbmat tar upp ca 2500-3000:- i månaden och äts under perioderna jag jobbar, "bra" mat blir det bara när det bjuds hos vänner och släkt .
Öl dricks också en hel del, ett par folköl blir det nästan varje dag och det tyngre artilleriet på helger och lediga skiftveckor.

Jag vet att min diet är allt annat än nyttig, men om det kortar ner mitt liv med 10 år så spelar det ingen roll, jag skall njuta och må bra under tiden jag lever - det är viktigast!
Citera
2014-12-17, 02:51
Medlem
sxephils avatar
Jag äter nog för mycket av allt.
Citera
2014-12-17, 02:51
Medlem
trebbes avatar
Alla utsagor om vad folk äter, speciellt de som är över- eller underviktiga, är totalt nonsens om det inte baseras på en matjournal. Även med matjournal kan det ju bli problem om personen som skriver den vet att andra kommer läsa den (eller om förnekelsen av det egna beteendet är stark).

Det är bara att titta på vad vissa överviktiga i denna tråden presenterar som deras dagliga intag för att inse att många inte har (eller vill ha) koll på vad de trycker i sig. Den där godisbiten på väg hem från jobbet, bakelsen eller kakan till kaffet, snasket till TVn, dessa händelser tycks väldigt ofta utbli från rapporter av vad som skyfflas in i munnen och istället hamnar fokus på "normala" eller "små" portioner av husmanskost som vissa fall står för en minoritet av kaloriintaget.
Citera
2014-12-17, 02:53
Medlem
Ett problem som jag ser hos de flesta i min närhet som är överviktiga eller börjar bli det är att de äter sig proppmäta vid varje måltid. Folk underskattar kalorimängden i "vanlig mat" och tror att det går att äta hur mycket som helst.

Jag såg något program om det där för ett tag sen om någon smalfet kvinna som inte kunde förstå varför hon gick upp i vikt när hon bara åt sallader och nyttiga grejer. Visade sig att hon fick i sig en bra bit över 3000 kcal/dag.

Man kommer långt på att lyssna på sin kropp, det är inte normalt att svettas efter varje måltid.
Citera
2014-12-17, 02:53
Medlem
Jag uppföljer inte kravet om att inte veta varför men jag delar med mig ändå. 30 år, 180cm, 100kg, äter inte frukost, käkar typ fryst pizza eller skräpmat till lunch(kebab/pizza), middag om det är typ köttfärsås spaghetti så äter jag nästan 1kg pasta/färs, rätt ofta en liten chokladbit på kvällen. Tränar inget.

Har börjat dra ned rejält på maten och börjat röra på mig mer nu men i flera år har jag levt som jag beskriver, mycket fett lite muskler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in