Citat:
Ursprungligen postat av
kraeksjuk
men vilken elvaåring ljuger om sådant? att redan i femte klass berätta för en vän att hon blivit våldtagen av en lärare? okej, alla är olika men jag tvivlar på att jag ens visste vad våldtäkt var i den åldern, och hon torde ju levt ganska skyddad i sitt katolska hem. jag har också fem syskon, fem äldre bröder. visserligen yngst men det verkar ganska obegripligt att ljuga om så extrema, brutala händelser enbart för att få uppmärksamhet.
Men skojar du? Det är jättevanligt att barn ljuger, det är en del av utvecklingen. Det är ett sätt att hantera sin omgivning, umgås med en treåring en dag eller två så kommer du märka att den fantiserar ganska mycket. En normal utveckling innebär att barnet slutar ljuga då den får dåligt samvete/uppfostras att man inte ska ljuga, men om man som uppmärksamhetstörstande B märker att lögnerna innebär fördelar så förstärks det beteendet. Det är ju knappast så att B inledde med att berätta om bajsätande men som det står i dokumenten börjar det ganska smått och när B upptäcker att folk blir provocerade/ger henne uppmärksamhet blir det värre.
Jag kan bara utgå från mig själv men jag hade väldigt utvecklad fantasi som barn och speciellt spännande var det med "vuxengrejer" som var lite förbjudet. Herregud, vem har inte anordnat orgier med sina Barbies eller lekt familj på dagis?