Citat:
Viktigt att komma ihåg att Hans Holmers maktställning bygger på stödet från regeringen med statsminister Ingvar Carlsson i spetsen. Holger Romander försöker den tredje mars få kontroll över PU men stoppas av statssekreterare Harald Fälth som tydligt visar att PU ska ligga hos HH.
Gunnar Wall behandlar dessa intressanta och alltför ofta förbisedda turer i "Mörkläggning".
Hade Carl Persson varit Rikspolischef så hade han nog inte vikt sig lika lättvindigt som omvittnat försiktige Romander.
Gunnar Wall behandlar dessa intressanta och alltför ofta förbisedda turer i "Mörkläggning".
Hade Carl Persson varit Rikspolischef så hade han nog inte vikt sig lika lättvindigt som omvittnat försiktige Romander.
Det här är centralt för att kunna förstå vad som försiggick både före o efter mordet. H.H. hade varit med om att rädda Palme ur några politiska nödlägen tidigare. Där han o Ebbe Carlsson, som då jobbade hos Lennart Geijer, grejade problemet med sjukhusspionen. Här finns samtidigt även en del av förklaringen till den senare Ebbes makt över SAP o hans o Hasses vänskap. Holmer var vid denna tidpunkten dessutom chef för SÄPO. Man kan redan här se klustret av politisk makt o makt att få sanningen att döljas.
Jag inbillar mig att Olofs politiska förtroende för honom var nästan gränslöst. Den ende han litade på inom polisen. Dessutom är jag nästan säker på att Palme hade tillsatt honom som chef för annan eller andra verksamheter med en makt som var betydligt större än titeln Länspolismästare. Detta ärvde IC.
Carl Persson ja. Nyss avliden o hyllad av GW. En person som, försiktigt sagt, inte gillades av Palme efter bordellaffären. Snus är snus och strunt är strunt om än i polisiära promemorior. Där en avsatt GW skrev Grisfesten i stället för att ta livet av sig. En hämnd som i sin förlängning var riktad mot Palme. Ytterligare en person som hatade honom. Hur skulle IC hanterat Carl om han då fanns på plats. Tankeväckande.
Vad kan man sammanfatta tiden mellan mordet o Holmers inträde i utredningen med. Jo, handlingsförlamning. Ingen inom polisen eller SÄPO ville stå för något chefskap. Alla väntade på The one and only. Jag är övertygad om att det fanns ett antal högt uppsatta personer som visste om att det försiggick saker i Stockholms city denna fredagskväll men där mordet fick alla att göra ingenting utom i vissa fall gå helt åt sidan. När man läser Inuti Labyrinten är detta uppenbart. Ingen vill ta ansvar för någonting. Alla skyller i princip på andra. Även fotfolket.
Att Holmer skulle leda utredningen var från regeringens sida självklar. En polis som man litade på. En polis som samtidigt var en garant för att det inte skulle komma fram uppgifter som kunde skada SAP. En uppgift som han bevisligen tränat på tidigare. En garant för att det som föregick före mordet absolut inte fick avslöjas. Detta var viktigare än att mordet skulle lösas enligt mig.
Hans Holmer var inte handlingsförlamad. Han satt enligt min teori delvis med facit i handen. Därför startade han en utredning som blev en parodi. När han senare tvingades avgå blev han förbehållslöst hyllad av IC. Han hade lyckats med huvudsyftet. Att inget fick komma fram.
Det jag saknar är redogörelser för kontakter mellan regering o polis före Holmers ankomst. Där Hasse själv satt i en Ford Sierra o rabblade motivbilder för Åsa enligt sin egen bok.
SÄPO såg ingen risk för en statskupp. Att det skulle kunna ske fler mord. Varför. Jo, se ovan.
Om nu H.H. trots allt redan var i Stockholm på lördagsmorgonen vad gjorde han då. Pratade han med någon. Satt han i Åsas lägenhet i Solna o planerade hur han skulle göra. Eftersom han redan nu var medveten om att han sovit över i Borlänge blev han tvungen att vänta med sin entre på scenen till rätt tidpunkt.
Om man är intresserad av detta ska man definitivt läsa Walls böcker efter man läst Inuti Labyrinten o Olof Palme Är Skjuten. 2 objektiva redogörelser o en officiell partsinlaga.
Senast redigerad av andersaanderssona 2014-12-16 kl. 05:42.
Senast redigerad av andersaanderssona 2014-12-16 kl. 05:42.