2014-12-16, 04:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Viktigt att komma ihåg att Hans Holmers maktställning bygger på stödet från regeringen med statsminister Ingvar Carlsson i spetsen. Holger Romander försöker den tredje mars få kontroll över PU men stoppas av statssekreterare Harald Fälth som tydligt visar att PU ska ligga hos HH.

Gunnar Wall behandlar dessa intressanta och alltför ofta förbisedda turer i "Mörkläggning".
Hade Carl Persson varit Rikspolischef så hade han nog inte vikt sig lika lättvindigt som omvittnat försiktige Romander.

Det här är centralt för att kunna förstå vad som försiggick både före o efter mordet. H.H. hade varit med om att rädda Palme ur några politiska nödlägen tidigare. Där han o Ebbe Carlsson, som då jobbade hos Lennart Geijer, grejade problemet med sjukhusspionen. Här finns samtidigt även en del av förklaringen till den senare Ebbes makt över SAP o hans o Hasses vänskap. Holmer var vid denna tidpunkten dessutom chef för SÄPO. Man kan redan här se klustret av politisk makt o makt att få sanningen att döljas.

Jag inbillar mig att Olofs politiska förtroende för honom var nästan gränslöst. Den ende han litade på inom polisen. Dessutom är jag nästan säker på att Palme hade tillsatt honom som chef för annan eller andra verksamheter med en makt som var betydligt större än titeln Länspolismästare. Detta ärvde IC.

Carl Persson ja. Nyss avliden o hyllad av GW. En person som, försiktigt sagt, inte gillades av Palme efter bordellaffären. Snus är snus och strunt är strunt om än i polisiära promemorior. Där en avsatt GW skrev Grisfesten i stället för att ta livet av sig. En hämnd som i sin förlängning var riktad mot Palme. Ytterligare en person som hatade honom. Hur skulle IC hanterat Carl om han då fanns på plats. Tankeväckande.

Vad kan man sammanfatta tiden mellan mordet o Holmers inträde i utredningen med. Jo, handlingsförlamning. Ingen inom polisen eller SÄPO ville stå för något chefskap. Alla väntade på The one and only. Jag är övertygad om att det fanns ett antal högt uppsatta personer som visste om att det försiggick saker i Stockholms city denna fredagskväll men där mordet fick alla att göra ingenting utom i vissa fall gå helt åt sidan. När man läser Inuti Labyrinten är detta uppenbart. Ingen vill ta ansvar för någonting. Alla skyller i princip på andra. Även fotfolket.

Att Holmer skulle leda utredningen var från regeringens sida självklar. En polis som man litade på. En polis som samtidigt var en garant för att det inte skulle komma fram uppgifter som kunde skada SAP. En uppgift som han bevisligen tränat på tidigare. En garant för att det som föregick före mordet absolut inte fick avslöjas. Detta var viktigare än att mordet skulle lösas enligt mig.

Hans Holmer var inte handlingsförlamad. Han satt enligt min teori delvis med facit i handen. Därför startade han en utredning som blev en parodi. När han senare tvingades avgå blev han förbehållslöst hyllad av IC. Han hade lyckats med huvudsyftet. Att inget fick komma fram.

Det jag saknar är redogörelser för kontakter mellan regering o polis före Holmers ankomst. Där Hasse själv satt i en Ford Sierra o rabblade motivbilder för Åsa enligt sin egen bok.

SÄPO såg ingen risk för en statskupp. Att det skulle kunna ske fler mord. Varför. Jo, se ovan.

Om nu H.H. trots allt redan var i Stockholm på lördagsmorgonen vad gjorde han då. Pratade han med någon. Satt han i Åsas lägenhet i Solna o planerade hur han skulle göra. Eftersom han redan nu var medveten om att han sovit över i Borlänge blev han tvungen att vänta med sin entre på scenen till rätt tidpunkt.

Om man är intresserad av detta ska man definitivt läsa Walls böcker efter man läst Inuti Labyrinten o Olof Palme Är Skjuten. 2 objektiva redogörelser o en officiell partsinlaga.
Senast redigerad av andersaanderssona 2014-12-16 kl. 05:42.
Citera
2014-12-16, 09:00
Medlem
Angående RKA med central i Mälarhöjden.

Så här skriver Stellan Bojerud (fd militär och författare operation Garbo) på skalman forum:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stellan_Bojerud

Han tillhörde FRA/Milsekt, som låg på Rissne i Sundbyberg. Benämndes 8.komp S 1. Chef var major - 1972 överstelöjtnant - Gunnar Syrén (far till sedermera ÖB Håkan Syrén).
RKA var Radiokontrollavdelningen inom Rikspolisstyrelsens Säkerhetsavdelning (Rps/Säk). Chef var poliskommissarieJurdell, som biträddes av förste polisassistenterna Berg och Thörn.
Avlyssningsstationen låg i Mälarhöjden söder om Stockholm.

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=30930&start=15

Är det någon som känner till Jurdell, Berg eller Thörn? När kan detta placeras tidsmässigt? 70-talet?
Citera
2014-12-16, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det här är centralt för att kunna förstå vad som försiggick både före o efter mordet. H.H. hade varit med om att rädda Palme ur några politiska nödlägen tidigare. Där han o Ebbe Carlsson, som då jobbade hos Lennart Geijer, grejade problemet med sjukhusspionen. Här finns samtidigt även en del av förklaringen till den senare Ebbes makt över SAP o hans o Hasses vänskap. Holmer var vid denna tidpunkten dessutom chef för SÄPO. Man kan redan här se klustret av politisk makt o makt att få sanningen att döljas.

Jag inbillar mig att Olofs politiska förtroende för honom var nästan gränslöst. Den ende han litade på inom polisen. Dessutom är jag nästan säker på att Palme hade tillsatt honom som chef för annan eller andra verksamheter med en makt som var betydligt större än titeln Länspolismästare. Detta ärvde IC.

Carl Persson ja. Nyss avliden o hyllad av GW. En person som, försiktigt sagt, inte gillades av Palme efter bordellaffären. Snus är snus och strunt är strunt om än i polisiära promemorior. Där en avsatt GW skrev Grisfesten i stället för att ta livet av sig. En hämnd som i sin förlängning var riktad mot Palme. Ytterligare en person som hatade honom. Hur skulle IC hanterat Carl om han då fanns på plats. Tankeväckande.

Vad kan man sammanfatta tiden mellan mordet o Holmers inträde i utredningen med. Jo, handlingsförlamning. Ingen inom polisen eller SÄPO ville stå för något chefskap. Alla väntade på The one and only. Jag är övertygad om att det fanns ett antal högt uppsatta personer som visste om att det försiggick saker i Stockholms city denna fredagskväll men där mordet fick alla att göra ingenting utom i vissa fall gå helt åt sidan. När man läser Inuti Labyrinten är detta uppenbart. Ingen vill ta ansvar för någonting. Alla skyller i princip på andra. Även fotfolket.

Att Holmer skulle leda utredningen var från regeringens sida självklar. En polis som man litade på. En polis som samtidigt var en garant för att det inte skulle komma fram uppgifter som kunde skada SAP. En uppgift som han bevisligen tränat på tidigare. En garant för att det som föregick före mordet absolut inte fick avslöjas. Detta var viktigare än att mordet skulle lösas enligt mig.

Hans Holmer var inte handlingsförlamad. Han satt enligt min teori delvis med facit i handen. Därför startade han en utredning som blev en parodi. När han senare tvingades avgå blev han förbehållslöst hyllad av IC. Han hade lyckats med huvudsyftet. Att inget fick komma fram.

Det jag saknar är redogörelser för kontakter mellan regering o polis före Holmers ankomst. Där Hasse själv satt i en Ford Sierra o rabblade motivbilder för Åsa enligt sin egen bok.

SÄPO såg ingen risk för en statskupp. Att det skulle kunna ske fler mord. Varför. Jo, se ovan.

Om nu H.H. trots allt redan var i Stockholm på lördagsmorgonen vad gjorde han då. Pratade han med någon. Satt han i Åsas lägenhet i Solna o planerade hur han skulle göra. Eftersom han redan nu var medveten om att han sovit över i Borlänge blev han tvungen att vänta med sin entre på scenen till rätt tidpunkt.

Om man är intresserad av detta ska man definitivt läsa Walls böcker efter man läst Inuti Labyrinten o Olof Palme Är Skjuten. 2 objektiva redogörelser o en officiell partsinlaga.

Du skulle kunna vara mer konkret om dina misstankar om Hans Holmer och hans makt position. Menar du att han var chef över en staybehind organisation? Eller kanske ett SAPO? I övrigt delar jag din analys om Hans Holmers roll.

Jag anser också att man måste omvärdera Ebbe Carlsson affären, jag tror att den affären kan ha lyckats i sina föresatser och att Kegö och Barrling enbart var nyttiga idioter.
Citera
2014-12-16, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Tycker det läggs för mycket fokus på var han kliver av och på någonstans. En säkerhetsmedveten människa åker knappast raka spåret till destinationen. Naturligtvis kan det röra sig om en naiv klåpare eller en rent privat avslutning på kvällen.

RKA sägs ju ha avslutat sin huvudsakliga verksamhet iom Allmänna Säkerhetstjänsten upphörde efter krigsåren. Viss verksamhet fortsatte men lades ner på 60-talet eftersom antalet radioapparater i samhället ökade och därmed bruset i etern. Men ni antyder alltså att verksamheten fortsatte långt därefter som ett Säpo´s egna FRA? Intressant i sig men då blir det ju ännu mer otroligt att HH skulle låta sig köras direkt till det allra hemligaste!

När det gäller mannen på Centralen så kan han ha kommit dit på fler olika sätt, inte enbart med tåget söderifrån. Han kan ha kommit med tåg flera timmar tidigare, med privat bil, taxi eller buss. Han kan ha bott på hotell eller inneboende tillfälligtvis och promenerat till Centralen. Centralstationen är en utmärkt mötesplats, där kan man gå i timtals utan att någon lägger märke till en och man kan mötas till synes slumpmässigt utan att någon reagerar. Sammantaget säger Centralen som upphämtningsplats inget om mannen eller varifrån han kom.

Det gör däremot det att han begär att få bli körd till ett ställe i regeringskvarteren och därefter till polishusets källare där han blir mött av två personer. Om jag inte redan läst mig till att han var i Paris så skulle jag ha misstänkt Carl Lidbom. Men det finns säkert fler än han som rör sig i regeringskretsar och polisiära dito.

Du är ju en av tråddeltagrna som oftas diskuterar Leon och Barbro grupperna. Om dessa nätverk existerade och var aktiverade så borde det rimligtvis finnas någon form av samordning, stab och analys avdelning. Vilken form av lokal skulle kunna passa bättre för en sådan stab än en tidigare anläggning med exakt samma syfte. Dvs RKA anläggningen i Mälarhöjden.

Att Holmer blir avsläppt i närheten av sin privata chafför och tillika polis måste väll anses vara så hemligt och diskret som man kan förvänta sig.
Citera
2014-12-16, 09:34
Medlem
Förrutom Dahlgrens berättelse om Hans Holmers bilresa under mordnatten har vi ju de mystiska omständigheterna i affären Jerry Martinger. Här verkar det nästan som ett SAPO varit aktivt i att misskreditera och skrämma Jerry Martinger. En organisation som är vara väll insatt i telefonavlyssning och där Carl Lidbom verkar figurera....

http://www.nyapolitiken.biz/sve_politik/fallet-martinger.html
Citera
2014-12-16, 10:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Du skulle kunna vara mer konkret om dina misstankar om Hans Holmer och hans makt position. Menar du att han var chef över en staybehind organisation? Eller kanske ett SAPO? I övrigt delar jag din analys om Hans Holmers roll.

Jag anser också att man måste omvärdera Ebbe Carlsson affären, jag tror att den affären kan ha lyckats i sina föresatser och att Kegö och Barrling enbart var nyttiga idioter.

Visst skulle jag kunna vara mer konkret. Men jag liksom alla andra teoretiker lider av vetskapen om att en teori enbart förblir en teori så länge den inte kan bevisas med fakta. Jag sveper med stora penseldrag eftersom jag inte kan beskriva detaljer eftersom dem saknas. Men ändå kan se hans penseldrag i den stora tavlan.

Men, jag tror som du antyder o även namnger. Holmer var ansvarig för ljusskygga organisationer som Palme motvilligt accepterade, men som samtidigt tillsatte honom som chef eftersom han var en garant för insyn o samtidigt uteslöt risken att bli förrådd.

Jag växte upp med Palme som statsminister. Jag har läst mycket om Palme. En man som trots alla sina kontakter ändå i viss mån var politiskt ensam. Som inte gillade SÄPO men samtidigt insåg behovet. Som var misstänksam mot polisen. En politiker som oavsett vad man tycker om honom var intelligent när det kom till logiska resonemang o bevekelsegrunder för politiskt handlande.

Jag vet inte vad Holmer egentligen pysslade med men jag kan ändå se hans avtryck. Palme var Holmers mästare o Holmer var Palmes lärling o politiska plankstrykare. Maktens förlängda arm o samtidigt ibland dess räddare.

En sak som sällan diskuteras idag är att Palme då hade makt som dagens makthavare enbart kan drömma om. Ett faktum som då fick vissa att säga. Jag litar på sossar men jag litar inte på Palme.

Som jag ser det finns det inte en chans att Holmer kunde uppträda som han gjorde om han enbart var en byråkrat bland andra. Där han gick direkt till statsministern samtidigt som han hoppade över alla sina formella chefer utan att blinka. Har man stor makt går man direkt till den enda eller dem enda som har mer makt än du själv o samtidigt existerar maktmässigt tack vare den eller dem. Man har en historia ihop.

Ebbe Carlssonaffären ja. Där Wall ägnar många sidor åt att komma fram till att han inte förstår mer än någon annan. En affär som har sitt ursprung i en annan händelsekedja långt före mordet tror jag. Där man måste omvärdera som du skriver. Där orsaken inte finns i mordet utan är en konskevens av mordet. Där IC deltog mycket tidigare än han vill erkänna. Men, där H.H. fortfarande finns med som en maktspelare. Där vissa chefer offrades i sin okunskap o där Kegö o Barrling deltog utan att egentligen förstå varför. Jag måste erkänna att jag själv inte fattar utifrån de fakta som finns idag. Men där mannen som gav sitt namn till affären erkänner utan omsvep att alla i denna världen ljuger. Underförstått även han själv.
Senast redigerad av andersaanderssona 2014-12-16 kl. 11:34.
Citera
2014-12-16, 10:58
Medlem
p.norths avatar
"Jag litar på sossar men jag litar inte på Palme." från vilka hördes det då? redan då fanns 2 grupperingar inom socialdemokraterna. Bra exempel är ju Håkan Juholt hur man ville få bort han och på vilket sätt.
Citera
2014-12-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Du är ju en av tråddeltagrna som oftast diskuterar Leon och Barbro- grupperna. Om dessa nätverk existerade och var aktiverade så borde det rimligtvis finnas någon form av samordning, stab och analys avdelning. Vilken form av lokal skulle kunna passa bättre för en sådan stab än en tidigare anläggning med exakt samma syfte. Dvs RKA-anläggningen i Mälarhöjden.
Att Holmer blir avsläppt i närheten av sin privata chaufför och tillika polis måste väl anses vara så hemligt och diskret som man kan förvänta sig.
Tänkvärt inlägg. Jag har sedan länge hävdat att HH hade en viktig roll inom Stay Behind.
Barbro och Leon-grupperna fanns och sammanföll till dels med Åkes gubbar under Åke J
Leon(ard) Ek på Wallingatan 34. Tre lokaler är alltså av stort intresse: 1) RKA Mälarhöjden
2) WACL-lokalerna, Wallingatan 34 (inkluderande nazipolisernas klubblokal) 3) Bergrummet
under Johannes brandstation med försvarsanpassad AXE-växel och underjordiska förbindelser
med SB-borgen, dvs Skandiahuset.
Citera
2014-12-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Tänkvärt inlägg. Jag har sedan länge hävdat att HH hade en viktig roll inom Stay Behind.
Barbro och Leon-grupperna fanns och sammanföll till dels med Åkes gubbar under Åke J
Leon(ard) Ek på Wallingatan 34. Tre lokaler är alltså av stort intresse: 1) RKA Mälarhöjden
2) WACL-lokalerna, Wallingatan 34 (inkluderande nazipolisernas klubblokal) 3) Bergrummet
under Johannes brandstation med försvarsanpassad AXE-växel och underjordiska förbindelser
med SB-borgen, dvs Skandiahuset.

Johannesbergrummet innehöll väl flera olika delar. En del med radioanläggningar ,militära, krigstelefonstationen axe och den sk S-baren. Allt enligt ryskadockprincipen.

Ut och in kunde man komma flera vägar sades det, brandstationen, t-banestationen, Thulehuset samt intilliggande hus troligen inklusive Partihögkvarteret samt flera andra vägar in. T ex nu finns där väl en serverhall med ingång från Tunnelgatan där. Knappast nysprängd! Dvs det bör ha gått att komma från foten av rulltrappan direkt in i komplexet om man hade kunskap och nycklar.

Sanningen är att Stockholm var genomkorsat av ett virrvarr underjordiska mer eller mindre hemliga vägar mellan olika punkter (tom spårburet) och anläggningar runt om i staden.

Många är vi som vandrat i de rikligt konstnärligt utsmyckade kulvertarna mellan departementen och riksdagen som används intensivt. Där fanns väl också rörpost för att skicka dokument. Dolda i de systemen finns också hemligare delar.
Senast redigerad av boboslacke 2014-12-16 kl. 17:37.
Citera
2014-12-16, 19:01
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Johannesbergrummet innehöll väl flera olika delar. En del med radioanläggningar ,militära, krigstelefonstationen axe och den sk S-baren. Allt enligt ryskadockprincipen.

Vad var S-baren för något? Låter som ett undanskymt litet ställe, med några pösiga soffor och fotöljer, kanske piltavla (utan Palme-porträtt då...), lite trevliga böcker och tidningar (och naturligtvis en välförsedd bar) där socialdemokrater kunde samlas hemligt och koppla av mellan regeringskansliet och Sveavägen 68.
Citera
2014-12-16, 20:25
Medlem
mvagrippas avatar
Här är byggnaden uppe på Lögarberget där RKA-stationen huserade när det begav sig. Numera är det betydligt lugnare verksamhet på platsen.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/t1.0-9/532071_295739317211986_643100996_n.jpg?oh=d087f517 ddf81750f1b01095c622bb32&oe=5515CBE7&__gda__=14259 21720_3d50dcba90a88b3d1a755c220c779d31

Kan vara bra att hålla i bakhuvudet. Men viktigare än platser är att kunna identifiera någon av Dallas ochHans Holmers medpassagerare/Kontakter under MOP-kvällen. kunde en person identfieras så skulle det vara en skräll som känns på Richterskalan.
Citera
2014-12-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad var S-baren för något? Låter som ett undanskymt litet ställe, med några pösiga soffor och fotöljer, kanske piltavla (utan Palme-porträtt då...), lite trevliga böcker och tidningar (och naturligtvis en välförsedd bar) där socialdemokrater kunde samlas hemligt och koppla av mellan regeringskansliet och Sveavägen 68.

Nja inte riktigt så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in