2014-12-16, 19:07
Medlem
dagsmejas avatar
Misstaget Söder möjligtvis gjorde var väl att generalisera. Vissa samer vill säkert absolut inte betrakta sig som svenskar medan andra har dubbla identiteter och tycker det är ok att vara svensk i vissa sammanhang. Samma sak med judar.
Citera
2014-12-16, 19:07
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Minoriteter, invandrare mm, de står dem helt fritt att låta sej assimileras.
Men Björn Söder har samma rättighet att inte tycka de är Svenskar då.
Och jag håller med honom utan att jag tycker att jag kränker någon.

Samerna skrattar nog åt debatten förresten.
Kulturell nationshygien är en bisarr tanke, tycker jag. Det är alldeles för svårt, t.o.m. för mig vars släkt har bott här de senaste 400 åren, att avgöra vad som är svenskt.

Sådana som Söder och kanske du då fokuserar istället på vad som inte är svenskt, för jag vet inte ens hur jag skulle börja beskriva den "svenska kulturen". Ganska lätt att bli insnöad i olikheterna att man inte längre kan se några likheter.

Det som präglar Sverige, i mina ögon, är snarare den utpräglade avsaknaden av kultur. Svenskar reser utomlands jämt och ständigt för att få kultur. Samtidigt är det många fransmän och spanjorer som aldrig ens har satt sin fot utanför sitt lands gränser.

Antar att det är väl den gamla svenska kulturen som Söder & co vill återuppliva, den som har varit glömd i sekel... Så att vi återigen ska bli en stolt nationalistisk stat.
Citera
2014-12-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Jodå, jag visste det. Jag kritiserade ditt uttalande bara. Du sa att det räcker med att se på en bild på några SD:are samlade runt en israelisk flagga för att man ska förstå att SD inte är antisemitiskt. Det är helt enkelt fel.

Nej, det är inte fel om du sätter det i kontext med vad jag skriver om att DN spelar på folkets okunskap. DN kommer i detta fall undan med en rubrik (i detta fall ett citat) som inte går att återspeglas i texten. Detta gör de givetvis för att de flesta inte orka läsa igenom hela artikeln. Av samma anledning hade bilden jag länkade räckt för att många skulle få uppfattningen att SD är pro-Israel.

Som sagt, tänk ett steg längre så slipper du bli "borttrollad" i nästa diskussion med mig. Nog om detta..
Citera
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Att "amerikan" inte är detsamma som "svensk" i denna (och Björn Söders) mening är för att främst européer stal/skövlade/trixare och krigade ihjäl urinvånarna som faktikt hade ensamrätt på att kalla sig amerikaner ~1500-1800. När väl urinvånarna var i minioritet och totalt kuvade så blev ju såklart amerikansk kultur en blandning av de olika kulturerna som kolonisatörerna tagit med sig från europa främst.
Du vet om att namnet Amerika kommer från italienaren Amerigo Vespucci va? Innan Europa upptäckte landmassan fanns inget "Amerika" i juridisk mening, det var bara en landmassa bebodd av olika folkstammar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Ordet Amerika härrör från en italienare och myntades likväl av en europé.

http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Waldseem%C3%BCller

Att indianer skulle ha kallat sig amerikaner tyckte jag också lät konstigt, man kan väl anta att olika indianfolk hade olika namn på sig själva.
Citera
2014-12-16, 19:10
Medlem
Vad hände med SDs nolltolerans?
Citera
2014-12-16, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dealbreaker
Nej, det är inte fel om du sätter det i kontext med vad jag skriver om att DN spelar på folkets okunskap. DN kommer i detta fall undan med en rubrik (i detta fall ett citat) som inte går att återspeglas i texten. Detta gör de givetvis för att de flesta inte orka läsa igenom hela artikeln. Av samma anledning hade bilden jag länkade räckt för att många skulle få uppfattningen att SD är pro-Israel.

Som sagt, tänk ett steg längre så slipper du bli "borttrollad" i nästa diskussion med mig. Nog om detta..

Jo, så kan du bortförklara det. Sanningen är snarare den att du inte tänkte till och blev semantiskt överkörd.

Nog om detta...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad

Utveckla. Jag tycker alla partier borde ha nolltolerans, tyvärr gäller d mest bara på högerflanken. Allt förutom nazism går ju att ha överseende med iofs
Citera
Medlem
had0cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Ursäkta? Varför skulle grejen med samer och romer vara annorlunda än med judar? Ingen av dessa etniska grupper är svenskar. Vad Söder menar är att man kan byta grupp genom att byta identitet, något jag iofs inte går med på, men det är hans syn på saken. Själv fattar jag att man tillhör det folk man tillhör, vilket naturligtvis bestäms av ens blodsband.

Att vara jude har ju inget med ens härstammning att göra utan en form av tro sionism kallas det annars om man pratar om sin härstammning.

att vara svensk same eller rom har med en etnisk eller kulturell tillhörighet att göra.
Citera
Medlem
spoilers avatar
"Samer är inte svenskar, säger samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén och menar att SD:s Björn Söder i sak har rätt. Det är ju därför vi har ett Sameting och rätt till utbildning på samiska, säger Mattias Åhrén."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar
Citera
2014-12-16, 19:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad

Jag tror inte ens nolltoleransen säger att man inte får veta om att det finns olika folk på planeten.

Citat:
Ursprungligen postat av dagsmeja
Misstaget Söder möjligtvis gjorde var väl att generalisera. Vissa samer vill säkert absolut inte betrakta sig som svenskar medan andra har dubbla identiteter och tycker det är ok att vara svensk i vissa sammanhang. Samma sak med judar.

Fast samtidigt, hur ska man kunna se "the big picture" utan att generalisera?
Citera
2014-12-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Det är väl snarare så att vissa samer inte ser sig som Svenskar.
Det betyder ändå inte att dom har rätt.
Nu är samerna ett eget kapitel med tanke på att dom är ursprungsbefolkning och varit förfölja under lång tid så det är klart att dom värnar om sitt.

Vad yrar du om din lilla folkmordare? Samer ar samer, att sana som du som vill blanda ut och bort samerna inte ens bemots som de fokmordare ni ar ar ett under.

Vidare sa ar samerna inte ursprungsfolk i Sverige, samerna ar ett nomadfolk som vandrade in i Sverige efter svenskarna du far ta reda pa fakta innan du yttrar dig din folkmordare.
Borje Salming kan skylla sin okunskap ifragan (da han påstar samma logn som du om att samer skulle vara ursprungsfolk i Sverige) pa att han fatt sa manga tacklingar i huvudet att han ar helt blast i pallet, vilken ar din ursakt folkmordarn?

Sen till sjalva huvudfragan, givetvis kommer man morka detta precis som man morkar det faktum att SD inte ar fascister, SVT maste laggas ned, propagandasmorja ar allt de producerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in