2014-01-08, 21:03
Avslutad
Om jag har förstått det hela rätt så befann sig Sauron fysiskt i Dol Guldur under tiden Sagan om Ringen utspelar sig. Varför har han inte en mer aktiv roll i böckerna? Typ leda sin här i belägringen av Minas Tirith, leda sin här i sista slaget, vara ute på slagfältet och "kötta" osv? Är det för att han fortfarande är fysiskt svag och inte kan få tillbaka all sin styrka innan han hittat ringen, för att han är rädd för att någon ska kunna förstöra ringen medan han är ute och härjar eller är det av någon annan anledning?
Citera
2014-01-09, 16:49
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Om jag har förstått det hela rätt så befann sig Sauron fysiskt i Dol Guldur under tiden Sagan om Ringen utspelar sig. Varför har han inte en mer aktiv roll i böckerna? Typ leda sin här i belägringen av Minas Tirith, leda sin här i sista slaget, vara ute på slagfältet och "kötta" osv? Är det för att han fortfarande är fysiskt svag och inte kan få tillbaka all sin styrka innan han hittat ringen, för att han är rädd för att någon ska kunna förstöra ringen medan han är ute och härjar eller är det av någon annan anledning?

Tolkien hade många olika skäl till att inte ha någon aktiv Sauron i böckerna - från rent berättartekniskt till metafysiskt. Ytterst handlar det nog om att Sauron är överdrivet försiktig och/eller rent feg. Han föredrar att agera genom mellanhänder (nazgulerna) och inte utsätta sig själv för några risker - men han efterhandsrekonstruerar det säkert som "agera i bakgrunden".

Några tusen år tidigare var Morgoth lika ovillig att delta i direkt strid, trots att han var långt mäktigare än Sauron.
Citera
2014-01-09, 19:27
Medlem
Ustyugov2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Tolkien hade många olika skäl till att inte ha någon aktiv Sauron i böckerna - från rent berättartekniskt till metafysiskt. Ytterst handlar det nog om att Sauron är överdrivet försiktig och/eller rent feg. Han föredrar att agera genom mellanhänder (nazgulerna) och inte utsätta sig själv för några risker - men han efterhandsrekonstruerar det säkert som "agera i bakgrunden".

Några tusen år tidigare var Morgoth lika ovillig att delta i direkt strid, trots att han var långt mäktigare än Sauron.

Dessutom förklarade Tolkien att ju fler monster och undersåtar av olika slag som Morgoth skapade och rekryterade, desto mer övergick hans kraft/ondska i dessa varelser, vilket ledde till viss försiktighet och kanske t.o.m. misstro till sin egen förmåga. I alla fall gjorde detta att han hellre stannade i Angbands hålor.
Citera
2014-01-09, 19:45
Medlem
Rambovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf

Sauron åkte på däng senaste gången han var ute och slogs, så han är försiktig. Sen har ju inte Sauron bråttom direkt, han lever hur länge som helst, och han har ju faktiskt övertaget hela tiden.
Citera
2014-01-17, 22:55
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E

Barad Dur, inte Dol Guldur. Sauron vet dessutom att han kan uppnå mer genom att leda och dirigera kompetenta underhuggare än genom att själv slösa tid på obetydliga detaljer som att slåss med individer på slagfältet. Sånt slösar han bara tid på när han är trängd i ett hörn. Det är dessutom möjligt att tills dess han bevisligen återerövrat ringen kan han till och med vara i fara från sina egna undersåtar. Han föredrar nog att hålla sig i Barad Dur omgiven av de han litar mest på.
Citera
2014-01-19, 01:29
Medlem
Dessutom måste ju Sauron hålla koll på sin hemmabas, så att t.ex. orcherna inte gör uppror. Och det är ju smidigast om alla ringvålnader och olika arméer och budbärare o.s.v. har en och samma plats att vända sig till. Så tänker jag mig det iaf hehe.

Han är helt enkelt spindeln i nätet och gillar att sitta tryggt medan han dirigerar sina pjäser över spelbrädet, en ganska vanlig syn bland diktatorer, och andra statsledare också för den delen.
Senast redigerad av Vinkruset 2014-01-19 kl. 01:31.
Citera
2014-01-19, 05:46
Medlem
Funkydudes avatar
Vill bara ge min syn på huruvida Åke Ohlmark var ett geni eller en skändare av rang.

Jag läste hans översättningar först, då "Sagan om Ringen"-"febern" var som värst runt millenniumskiftet. Därför har de en särskild plats i mitt hjärta. Medveten om att den nyare översättningen är närmare Tolkiens original men jag har verkligen svårt för flertalet namn som bytts ut där. Ohlmarks gjorde lite som han ville med såväl språkuppbyggnaden och beskrivningarna i stort men även namnen då. Ändå känns de inte så krystade som flertalet som finns med i nyöversättningen. Det är extremt illa att han lyckas röra ihop t.ex. vem som dödade Häxmästaren men om man ser till språkuppbyggnad och hur han berättar sagan så kan jag inte annat än beundra honom. Har bara läst kortare stycken av den engelska versionen men dra mig baklänges; jag gillar Ohlmarks version bättre. Iaf baserat på dessa kortare utdrag och med tanke på nostalgi-faktorn som den svenska versionen innebär för mig.

Egentligen gjorde gamle Åke en helt egen version av detta mästerliga verk och det är givetvis totalförbjudet! Men samtidigt blev resultatet jävligt lyckat Nyöversättningen ger jag inte mycket för hur som, den känns bara skitnödig.
Citera
2014-07-23, 21:46
Medlem
Tociizhs avatar
Ber om ursäkt på förhand att jag uppdaterar en gammal tråd!

Har en fråga, gällande Smeagol.

Smeagol leder just både Frodo & Sam till Mordor. Men tänkte aldrig på varför Smeagol kunde så sjukt mycket om allting, ända fram till Mordor. Tex, när dom går i andra filmen, så kommer dom till ett "swamp", helt plötsligt så kan Smeagol precis ALLT om stället.

Hur kommer det sig att Smeagol kan så mycket? Hade för mig att han levde en grotta typ konstant. Någon kunnig?
Citera
2014-07-23, 22:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tociizh
Hur kommer det sig att Smeagol kan så mycket? Hade för mig att han levde en grotta typ konstant. Någon kunnig?

Kanske är plotholes?
Citera
2014-07-23, 23:27
Medlem
Silverfangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tociizh
Ber om ursäkt på förhand att jag uppdaterar en gammal tråd!

Har en fråga, gällande Smeagol.

Smeagol leder just både Frodo & Sam till Mordor. Men tänkte aldrig på varför Smeagol kunde så sjukt mycket om allting, ända fram till Mordor. Tex, när dom går i andra filmen, så kommer dom till ett "swamp", helt plötsligt så kan Smeagol precis ALLT om stället.

Smeagol blev tillfångatagen av orcher och fängslad i barad dur. Det var så dem fick reda på "hobbits and baggins" efter ett tag släpptes smeagol ut ur mordor. Då började han sin vandring mot moria där han börjar förfölja the fellowship.
Citera
2014-07-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfang
Smeagol blev tillfångatagen av orcher och fängslad i barad dur. Det var så dem fick reda på "hobbits and baggins" efter ett tag släpptes smeagol ut ur mordor. Då började han sin vandring mot moria där han börjar förfölja the fellowship.

Låter vettigt. JR Tolkien tänkte ut det mesta. T.o.m. ett helt språk. En fråga som jag inte visste om heller.
Men Silverfang är inte min favorit. Manga i sin ära är Shin Megami ( Death's Notebook ) och Mid boss i Disgaea.
Senast redigerad av Patrikologen 2014-07-23 kl. 23:35.
Citera
2014-09-08, 18:51
Medlem
rockandrollas avatar
Ringens värld, Silmarillion och Sagor från Midgård bör de läsas i någon speciell ordning?
Nån översättning som är bättre än nån annan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in