2014-12-16, 09:59
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Fast det stämmer ju inte såklart. För det första så är han med all säkerhet pro-ryss, sånna förekommer inom UA vilket också har försvårat hela situationen för UA som vi alla vet. För det andra så blev han runtkörd lite grann i olika utvalda områden medans terroristerna pekar "Se här finns inga soldater"

Men för många är detta en tros-uppfattning. Jag tror på de som krigat där nere som säger att de möter ryska trupper, jag tror på alla de tusentals bilder och filmer på ryska vapen och soldater som befinner sig i Ukraina. Du tror alla är fejk och du tror på Putin när han säger att det inte finns ryska trupper i Ukraina.
Du är alldeles för snäll mot Kabun. Detta troll som kallar sig militärexpert, Taran alltså, är bara en produkt av sånt här från Kreml:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20026007.ab
Citat:
Kinas 50 cents-armé består av en grupp internetkommentatörer som får just 50 cent för varje fejkkommentar de lämnar på nyhetsartiklar och i sociala medier.
Denne "Taran" lär dyka upp på stopfake och andra sajter inom en snar framtid.

Citat:
Det mer intressanta är vad som komma skall. Vad tror ni kommer hända framöver? Bankräntan i Ryssland höjdes nu på morgonen från 10,5% till 17% och Rubeln störtdyker. Är detta en ny fas av den ekonomiska krigföringen från väst vi ser, mot ett Ryssland som bygger upp stora militära trupper vid Ukrainas gräns. Är det för att säga till Ryssland "Back off"?
Det börjar bli otäckt finansiellt, i morse var rubeln nästan nere på 69 innan de desperat höjde räntan, det hjälpte tillfälligt men nu är det tillbaka på 64. EDIT: 65. EDIT2: 66. Frågan är som sagt om Ryssland får in det i sin skalle vad detta säger om den ryska invasionen av Ukraina. Fattar dom att de blir fullständigt ruinerade ekonomiskt om de inte lämnar Ukraina? Det borde inte vara så svårt för dom att se kan man tycka... Och USA och EU har inte ens tagit i med hårdhandskarna, varken ekonomiskt eller militärt. Som sagt så skräms många ekonomer av det snabba ryska sammanbrottet och många undrar hur detta påverkar invasionen av Ukraina. Om ryssarna gör ett större anfall kommer vi se ett totalt ekonomiskt sammanbrott som kan få den ryska federationen att falla samman.

Nog för att jag förutspått rubelns fall och hoppats att Ryssland ska få ett hårt ekonomiskt straff för invasionen av Ukraina men det här börjar bli otäckt. Ganska stor risk att en hel del kommer hända denna vecka, i värsta fall får Kreml totalfnatt och ger sig på Ukraina all-in när de ser att ekonomin faller samman iaf?
Senast redigerad av Xelious 2014-12-16 kl. 10:05.
2014-12-16, 10:10
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Skulle dock även vara bra med ett fåtal artiklar som sammanfattar konflikten för nytillkomna. Wikipediasidan finns såklart. Men även bättre artiklar skrivna av akademiker skulle vara trevligt. Om skribenterna har tips på lämpligt material så får ni gärna skicka tipsen till mig så inkluderar jag dem i trådstarten. Det som behövs är övergripande sammanfattande artiklar som förhoppningsvis är neutralt skrivna.

Rekommenderar som alltid den exceptionellt välskrivna tråden som handlar om Ukraina-valet 2010 och i princip är en utförlig diskussion om ukrainsk politik mellan wallabazz (tendens prorysk) och tras (tendens provästlig). Mina egna inlägg där kan ni bortse ifrån, jag bara ställer frågor. Båda är extremt kunniga på området och inte hänvisade till google translate och den som orkar läsa igenom tråden (nästan 10 sidor genuin kvalitet) kommer förstå mycket mer om hela konflikten efteråt. Jag tycker personligen att sådana diskussioner ger mest av allt, betydligt mer än en sammanfattning skriven av en enda person(vem?) som ju alltid har en politisk agenda åt endera hållet.

(FB) Presidentvalet i Ukraina 2010

Efter några minuters läsning kommer ni att förstå vad jag menar..
2014-12-16, 10:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
(FB) Presidentvalet i Ukraina 2010
Efter några minuters läsning kommer ni att förstå vad jag menar..

Jag hakade upp mig på vad du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av savoy
Jag är inte särskilt ryssvänlig av mig men jag tycker Janukovichs idéer låter vettiga, i alla fall de du har tagit upp här (utom CSTO). Verkar vara en konstruktiv och pragmatisk snubbe och det är nog precis vad Ukraina behöver.
Tycker du det fortfarande?

Ukraina söker desperat stöd hos USA/EU:
Citat:
Ukraine wants at least $10 billion in aid to stave off a default as its economy shrinks under the strain of spending cuts and a separatist war, while foreign reserves languish at the lowest in more than a decade. The government is grappling with the deepest recession since 2009, with the hryvnia plunging 48 percent against the dollar this year and a $17 billion international bailout proving insufficient.

“When we need financial assistance?” Ukrainian Prime Minister Arseniy Yatsenyuk said after meeting European Union officials in Brussels. “Let me put it in a nutshell: yesterday.”
http://www.bloomberg.com/news/2014-12-15/ukraine-seeking-10-billion-in-aid-amid-talks-with-u-s-europe.html

Ryssland lär också hoppas att Ukraina får pengar, faller Ukraina så faller Ryssland ännu mer med, ryska banker är djupt inblandade i ukrainska. Slutet på 2014 lär bli väldigt spännande, gäller att hänga med i svängarna nu.
2014-12-16, 10:44
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Tycker du det fortfarande?

Nej, jag skrev "verkar" som byggde på ett svar jag fick och året var 2009.

Men klart du hakade upp dig på det. Läst tråden än?
2014-12-16, 11:21
Medlem
Citat:

Nu hinner jag bara skriva kort. Men Yanukovych var i början inte alls så dålig. Grunden för Ukrainas förfall och korruption ligger i de sinnessjuka gasaffärerna med Ryssland och där var tymoshenko och många andra värre kålsupare.

MEN Yanukovych förlorade totalt kontrollen och blev galen. Sorry, men det finns inget annat ord. Hans "familj" kom från ingenting och började systematiskt rensa Ukraina. Företag och avtal togs över med våld eller fängelse, allt som kunde sugas ut sögs ut maximalt, Ukraina blev typ största internationella kunden för offshoreaffärer på BVI, och den egna hybrisen uttryckte sig i palats med guldtoaletter.

Jag tror lite att han var som en alkis som efter ett tag bara fattade att han var körd, men ändå bara fortsatte och fortsatte. Det fanns en del bra människor runt honom, men han och hans familj av anförvanter sket i allt och alla, bara fortsatte att suga ut. Jag fick valet att skriva in 30 % up front till "chefen" eller aldrig mer göra en affär... och då har jag starka kontakter, många fick nog betydlig tuffare villkor och ultimatum.
2014-12-16, 11:29
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Jag fick valet att skriva in 30 % up front till "chefen" eller aldrig mer göra en affär... och då har jag starka kontakter, många fick nog betydlig tuffare villkor och ultimatum.

Är detta självupplevt alltså, eller bara en liknelse? Om det förra, vore det mycket intressant att höra mer om.

Det andra du skrev: Tror jag säkert. Ukraina har väl bara regerats av utsugare, men han tar nog priset.
2014-12-16, 13:08
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ryssland lär också hoppas att Ukraina får pengar, faller Ukraina så faller Ryssland ännu mer med, ryska banker är djupt inblandade i ukrainska. Slutet på 2014 lär bli väldigt spännande, gäller att hänga med i svängarna nu.

Håll i hattarna gubbar för nu bär det av neråt. Rubeln på 73. Vet att det kan vara lite OT men 15% på en dag!? Har någon sett något om det ligger något militärt bakom, attack mot Ukraina eller är det bara finansiellt sammanbrott? Ingen som har någon idé om hur Ryssland kommer reagera, blir det all-in militärt i Ukraina snart? Nu är siffran inte 73 längre innan jag hunnit skriva klart...

Citat:

Det verkar vara en bra tråd men inte läst så mycket än. Varför ser vi inte dessa skriva i denna tråd, och andra som Nixyo som haft mycket åsikter om Ukraina förut? Väldigt tyst från vissa håll? Jag tycker du är en bra resonerande skribent som vågar ändra ståndpunkt i frågor.
Senast redigerad av Xelious 2014-12-16 kl. 13:11.
2014-12-16, 13:33
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det verkar vara en bra tråd men inte läst så mycket än. Varför ser vi inte dessa skriva i denna tråd? Väldigt tyst från vissa håll? Jag tycker du är en bra resonerande skribent som vågar ändra ståndpunkt i frågor.

Jag kan bara gissa att de inte blir sugna på att skriva när de ser nivån i trådarna "nuförtiden". De skulle ju inte få ut något av att debattera här, vore som att diskutera politik med dagisbarn.

Att många har blivit tysta i t.ex. Ukraina-tråden kan dels bero på ovanstående, dels på att man (i mitt fall exempelvis) helt enkelt inte har mer att tillägga än man redan skrivit.

Ändra ståndpunkt vet jag inte om jag brukar göra. Hemligheten är att jag inte är ideologisk och då kan det nog se ut som man ändrar sig hela tiden. Har man Rysslands bästa som målsättning måste man ju också ändra uppfattning om personer. Ska vi ta Putin som exempel är det ju så att han var exceptionellt bra (jag menar faktiskt helt utomjordiskt jävla bra) för Ryssland typ 2000 till 2008, övergången under Medvedev 08-12 var ännu bättre men Putins återkomst till makten 2012 har däremot i slutändan varit katastrofal.
2014-12-16, 13:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag kan bara gissa att de inte blir sugna på att skriva när de ser nivån i trådarna "nuförtiden". De skulle ju inte få ut något av att debattera här, vore som att diskutera politik med dagisbarn.
Tyvärr drar oneliners och rabiata skribenter ned nivån, vi har fridaynightout som är väldigt insatt och som skrev långa texter som besvarades av putindyrkarna med två rader. Klart en debatt behöver två sidor.
Citat:
Ändra ståndpunkt vet jag inte om jag brukar göra. Hemligheten är att jag inte är ideologisk och då kan det nog se ut som man ändrar sig hela tiden. Har man Rysslands bästa som målsättning måste man ju också ändra uppfattning om personer. Ska vi ta Putin som exempel är det ju så att han var exceptionellt bra (jag menar faktiskt helt utomjordiskt jävla bra) för Ryssland typ 2000 till 2008, övergången under Medvedev 08-12 var ännu bättre men Putins återkomst till makten 2012 har däremot i slutändan varit katastrofal.
Den här tråden är om Ukraina och du ser väl till Ukrainas "bästa" nu får man hoppas. Putins framgång var helt PR och finansierat av höga oljepriser. Jag gillade Putins ståndpunkter i vissa frågor, nu ser vi alla vad Putin står för efter detta sjuka angrepp på Ukraina. Nu är det lätt att se varför Ukraina sökt sig mot väst, för att komma ifrån den sjuka ryska mentaliteten med korruption och förljugenhet som Janukovitj stod för. Hade jag sagt det för ett år sedan så hade 20 putinoider hoppat på mig till försvar, nu förstår fler vad det handlar om. Själv var jag bara måttligt intresserad av Ukraina då, mycket har hänt 2014.

En lustig nyhet, Akhmetovs lilla hjälpsändning till östra Ukraina som verkar påstås ha varit till barn visade sig innehålla Vodka i stora mängder?!
https://twitter.com/Ale4kko/status/544790066716229632
Vad säger man om det?
Senast redigerad av Xelious 2014-12-16 kl. 14:11.
2014-12-16, 15:31
Medlem
Citat:
En lustig nyhet, Akhmetovs lilla hjälpsändning till östra Ukraina som verkar påstås ha varit till barn visade sig innehålla Vodka i stora mängder?!
https://twitter.com/Ale4kko/status/544790066716229632
Vad säger man om det?
Förmodligen har det blivit ett logistiskt fel.
2014-12-16, 16:50
Medlem
Chrillothekids avatar
En indirekt verkan av Rysslands krigföring i Ukraina, enligt Di, är USA´s upptagning av skifferolja i stora mängder.

Citat:
Utvecklingen är nu snabb och läskig, även för tuffingar som landets president Vladimir Putin. De senaste tre månaderna har dollarn stigit med 90 procent mot rubeln. Resultatet är scener som påminner om Sovjeterans brödköer.

Utanför växelkontoren köar ryssar för att köpa dollar. Och i butikerna klättar de över varandra för att köpa tv-skärmar, vitvaror och andra sällanköpsprodukter.
Citat:
”Vårt Moskvakontor uppger att det är lite panikstämning. Det är inga jättelika köer på bankerna, men vi ser att gemene man växlar till sig dollar på olika växelkontor”, säger Per Hammarlund på SEB.

Han medger dock att en uttagsrush, en så kallad bank-run är fullt möjlig i närtid.
Citat:
”Jag tror vi kommer se en tydlig recession i Ryssland nästa år. Rubeln kommer inte stabilisera sig förrän oljepriset gör det. Det sker i sin tur inte förrän USA:s skiffergasproducenter skär ner på sin produktion, kanske under andra kvartalet nästa år”, säger Per Hammarlund.
http://www.di.se/artiklar/2014/12/16/vi-narmar-oss-en-bank-run/

Är det någon som vet om den Ukrainska hryvnjan har tappat lika mycket och följer Rubeln? Följer bankräntan i Ukraina den Ryska?

EDIT: Hittade själv en jämförelsegraf där det tydligt framkommer att Rubeln faller som en sten även mot den Ukrainska valutan. Medans kriget i Ukraina gav valutan en försämring men ändå en att de följdes åt lite så har nu hryvnian stärkt sig enormt. Är detta tillfälligt eller får vi nu se den skillnaden mellan öst och väst? Kanske kan glädja Ukrainska folket att de valde rätt väg...om de nu e så.

http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=RUB&to=UAH&view=1W
Senast redigerad av Chrillothekid 2014-12-16 kl. 17:03.
2014-12-16, 17:07
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
En indirekt verkan av Rysslands krigföring i Ukraina, enligt Di, är USA´s upptagning av skifferolja i stora mängder.

http://www.di.se/artiklar/2014/12/16/vi-narmar-oss-en-bank-run/

Är det någon som vet om den Ukrainska hryvnjan har tappat lika mycket och följer Rubeln? Följer bankräntan i Ukraina den Ryska?

EDIT: Hittade själv en jämförelsegraf där det tydligt framkommer att Rubeln faller som en sten även mot den Ukrainska valutan. Medans kriget i Ukraina gav valutan en försämring men ändå en att de följdes åt lite så har nu hryvnian stärkt sig enormt. Är detta tillfälligt eller får vi nu se den skillnaden mellan öst och väst? Kanske kan glädja Ukrainska folket att de valde rätt väg...om de nu e så.

http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=RUB&to=UAH&view=1W

Det är väl snarare Saudi som pumpar och "frackarna" som försöker hänga med.

UAH lär ju inte direkt drabbas negativt av låga energipriser kan jag tro. Däremot är väl den generella tillväxten naturligtvis inte bra, tror senaste uppskattningen av 2014 års tillväxt låg på -7,0 %.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in