2014-12-16, 00:31
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Men hon är ju inte svensk enligt Söder och då kan han ju inte vara hennes talman. Söder menar väl att hon är chilensk politiker och jag förstår inte varför han som talman i svensk riksdag tror sig vara talman över chilenska politiker.

Hon är riksdagsledamot, alltså är han hennes talman. Din logik är minst sagt märklig.
Citera
2014-12-16, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hon är riksdagsledamot. I det kan Söder sägas vara hennes talman.

Jag kan gott förstå avgångskraven på Björn Söder. Men att utnyttja riksdagens talarstol till den här typen av manifestationer är under all kritik.

Så länge som Björn Söder innehar ämbetet ska han visas den respekt som ämbetet medför.

Javisst han är ju riksdagens talman däri alla riksdagsledamöter har att demokratiskt verka. Hon kan således inte välja vilken som är hennes talman, eller ej, utefter behag och gunst.

Hon följde ju strax innan talmannens kallelse när hon äntrade podiet med sitt anförande, då gick det bra för "den mediakåta chilenskan" minsann.
Senast redigerad av Manzanillas 2014-12-16 kl. 00:47.
Citera
2014-12-16, 00:44
Medlem
Kan inte följa det som ska följas när hon sitter där hon sitter så ska hon bli fråntagen sin tjänst.
Citera
2014-12-16, 00:44
Medlem
Detta är oacceptabelt. Så jävla omoget beteende! Händer ibland att mina ungar säger så där när de ska sova och inte vill det: du är inte min pappa! En grej till och rosanna (heter hon det? Äh jag vill inte lägga hennes namn på minnet) åker ur riksdagen. Nån jävla fason får det vara!

Förövrigt såg jag en frågestund förra veckan där Romson inte sa "herr talman" åt söder, dock gjorde alla andra det. Vet inte om det var trots eller slarv..
Citera
2014-12-16, 00:52
Medlem
Batikhexas avatar
Citat:
Det protesterades när Söder blev vald. Man hade flera omröstningar för att demonstrera sitt missnöje. Kolla själv på riksdagens webb-tv så får du se hur mycket det protesterades i riksdagen. Lätt att sitta här och skriva att det inte protesterades när du uppenbarligen har noll koll!

Ja, man hade flera omröstningar men man nominerade ingen motkandidat utan den ende som fanns att rösta på var Björn Söder

Det blir ju bara ett spel för galleriet och slöseri med riksdagsmännens dyrbara (nåja) tid. Hade man på riktigt tyckt att Söder var olämplig och nazist hade man givetvis nominerat en motkandidat. Nu gjorde Rosanna mfl inte det utan de lät Söder bli vald.
Citera
2014-12-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Hon är riksdagsledamot, alltså är han hennes talman. Din logik är minst sagt märklig.

Citat:
Ursprungligen postat av Manzanillas
Javisst han är ju riksdagens talman däri alla riksdagsledamöter har att demokratiskt verka. Hon kan således inte välja vilka som är hennes talman efter behag och gunst.

Men ni förstår väl att hon inte menade bokstavligt? Jag tror ju inte att hon inte vet att björn söder faktiskt är andre vice talman, eller att hon tror att hon har makten att bestämma vem som faktiskt ska vara hennes (eller resten av riksdagens) talman. Självklart är betydelsen i det hon sa mer "Jag tycker inte att du förtjänar att vara min talman, därför vill jag hellre tilltala riksdagen direkt istället för att tilltala dig i egenskap av talman". Sluta se saker så himla bokstavligt så kommer ni förstå världen mycket bättre.

Bra gjort av Rossana Dinamarca, man ska inte bara acceptera när en nazist sitter och försöker göra sig viktig i riksdagen.
Senast redigerad av rodvin 2014-12-16 kl. 00:59.
Citera
2014-12-16, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf

Nej, det är er logik som är märklig. Hur skulle hon kunna vara svensk politiker om hon är chilenare (som många av er hävdar)? Som svensk kan man knappast fara ner till Chile och vara del av deras riksdag så hur skulle en chilenare kunna vara riksdagsledamot i vår riksdag? Eller blir det för krångligt för er att begripa och förklara detta som ni hävdar - att Dinamarca skulle vara chilenare men samtidigt vara svensk politiker. Men ni menar kanske att hon är chilensk politiker och i det fallet så har Söder ingenting att säga till om när det gäller henne. Förklara detta om ni kan!
Citera
2014-12-16, 00:55
Medlem
Någon som sitter på klipp från tex Sjöstedt när söder är talman och om han tilltalar her talman?
Citera
2014-12-16, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hon är riksdagsledamot. I det kan Söder sägas vara hennes talman.

Jag kan gott förstå avgångskraven på Björn Söder. Men att utnyttja riksdagens talarstol till den här typen av manifestationer är under all kritik.

Så länge som Björn Söder innehar ämbetet ska han visas den respekt som ämbetet medför.

Det var ingen manifestation. Har du sett klippet? Det var bara en kort replik där hon sa: Du är inte min talman. Hur får du det till en manifestation?
Citera
2014-12-16, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Någon som sitter på klipp från tex Sjöstedt när söder är talman och om han tilltalar her talman?

Nu är ju inte det samma sak eftersom Sjöstedt är svensk. Söder säger inte till Sjöstedt att han inte skulle vara svensk. Fattar du inte skillnaden och varför Dinamarca gjorde den markering hon gjorde? Söder säger till Dinamarca att hon inte är svensk och Dinamarca säger till Söder att han inte är hennes talman. Och hur skulle Söder kunna vara talman åt någon som inte är svensk?
Citera
2014-12-16, 01:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Nej, det är er logik som är märklig. Hur skulle hon kunna vara svensk politiker om hon är chilenare (som många av er hävdar)? Som svensk kan man knappast fara ner till Chile och vara del av deras riksdag så hur skulle en chilenare kunna vara riksdagsledamot i vår riksdag? Eller blir det för krångligt för er att begripa och förklara detta som ni hävdar - att Dinamarca skulle vara chilenare men samtidigt vara svensk politiker. Men ni menar kanske att hon är chilensk politiker och i det fallet så har Söder ingenting att säga till om när det gäller henne. Förklara detta om ni kan!
Om vi nu köper ditt resonemang att Söder betraktar henne som chilenare och inte svensk är det ÄNDÅ så att hon (inom Söders/SD:s paradigm) anses vara svensk medborgare. Som svensk medborgare kan hon bli svensk riksdagsledamot varvid vi faller tillbaka till mitt tidigare inlägg och konstaterar att som sådan har hon att respektera talmansämbetet.
Citera
2014-12-16, 01:04
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det var ingen manifestation. Har du sett klippet? Det var bara en kort replik där hon sa: Du är inte min talman. Hur får du det till en manifestation?
Eh, jo det var det.

Hon manifesterade åsikten att Björn Söder inte bör inneha ämbetet som talman. Jag säger att det är en fråga hon gärna får driva, men att det INTE är lämpligt att driva det från riksdagens talarstol (i relationen riksdagsledamot - talman).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in