Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Ett bitvis lite skojigt om än något förvirrat inlägg. men skulle du kunna förtydliga på några punkter.
I det andra stycker skriver du " så har inkräktare allra minst makt att bestämma " vem eller vad är inkräktere som gör anspråk på att bestämma och i så fal vad är det dom vill bestämma?
Vad är svenska gruppen och vad kännetecknar den ? Om du menar etniska svenskar i någon övergripande mening så varierar nog normer och oskrivna regeler våldsamt mellan olika socioekonomisak strata såväl som geografisk. Vad menar du med att accepteras av gruppen svenskar ska alla svenskar godkänna genom någon form av ballotering. Om du t.ex tar SD så röstade 87% på något annat parti menar du att dom inte skulle vara godkända ca 70% röstade på något annat än sossarna är dom inte heller godkännda.
jag håller med dig om att integrationsprocessen är långt mer komplicerad än de flesta politiker vill erkänna men även betydligt mer komplicard än vad de flesta fb-skribenter tror. Bland annat därför är tramsandet om nationer kontra etncitet eller medborgarskap fånigt och meningslöst.
Att du inte accepterar Dinamarca är helt ok för mig men jag tycker att tramsandet om etnicitet eller nation är irrelevant om du tycker att hon är en tölp så är det det som är relevant inte om hon är chilenska smålänning eller hårfrisörska.
Det jag hela tiden undrat över är just Söders nationsdefinitioner. Vad är en svensk medlem i den judiska nationen ? Människor definieras på en lång rad sätt nationalitet, etnicitet, utbildning, yrke, bostadsort, livserfarenheter mm .
Såvitt jag vet är jag svensk i gott och väl i mer än 300 år men jag tror att min uppfattning om svenskhet skiljer sig från Söders eller stollarna som var ute och åkte i expressen i somras.
Till sist tror jag inte att det räcker med att rida på en ren för att du ska bli same det krävs lite mer så här får du lite att öva på
https://www.youtube.com/watch?v=7-aWj7rmv3A
Tack för ditt trevliga svar!
Mitt inlägg är inte det minsta förvirrat. Det jag skrivigt är en grov förenkling av hur integration fungerar. Grovheten till trots är det jag skrivigt inte fel. Det är så det fungerar. Måhända anser du beskrivningen vara förvirrad och rörig, rentav gammelsvenskt gubbig, men det förtar inte riktigheten av det jag skrivigt.
När det gäller samer så är dessa definierade i svensk lag. Och jag tycker, för dig förmodligen något förvirrat, att kan samer definieras i en svensk lag, så kan väl också i svensk lag definieras vem som är svensk. Tänker inte ge dig nån länk till den lag där samer definieras, den lagen får du leta reda på själv. I den lagen definieras knastertorrt, vem som är same, nåt renridande eller jojkande ingår inte i kriterierna.
I övrigt tycker jag ditt svar till mig är mycket nedlåtande. Det gillar jag inte. Och jag undrar om du tror att jag svensk är dum?
Tack också för att du nappade på kroken inkräktare. I den delen av din kommentar till min kommentar till dig, ger du där det allra bästa beviset på vad du själv är för slags person. En osympatisk röra av nysvenskt unken gubbighet, rörande till sin art, för att inte säga störande. Men jag är inte den som är den.
Har inga förhoppningar om att du begriper ett jota av det jag skrivigt. Ty den nysvenska idiotin motstår varje klar tanke.
I övrigt tycker jag att ni nysvenska tillskyndare skriver så tråkigt. Ta i från tårna och släpp hämningarna för fan. Ge dig hän i föraktet för oss gammelsvenskar. Flashback är inte Sveriges riksdag. Här behöver man inte hålla igen. Iaktta vett och etikett. Är man bara tillräckligt välformulerad accepteras det man skriver.
För att hålla mig till ämnet så anser jag att Rossanna Dinamarca bör avgå. Ställa sin riksdagsplats till en svensks förfogande. Jag lovar, hemma i Chile är orättvisorna större än i Sverige. Så vad gör hon här? Utom att förakta oss svenskar. Nämen visst, hon är ju kommunist!