2014-12-14, 21:09
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
...
Naturligtvis är detta mina spekulationer, jag tror nämligen fortfarande att det kan vara idé att pröva relativt enkla förklaringar framför en blandning av skräckinkagande konspirationsteorier och upp-och-ner-vänd schejkromantik.
Kommer det fram mer konkreta tecken på något värre, så måste man ju ta fasta på det och gå vidare därifrån.
Dagens citat.
Citera
2014-12-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jovisst det är känt från både historisk som modern tid, vi har exempel på det i min släkt och från andra håll i landet.
Samidigt var det också så att en del valde att stanna och naturligtvis då de som hade större chans att klara sig ekonomiskt. Det är i analogi med det som jag tycker det är märkligt att en "högstatusfamilj" väljer att ge sig av. En anledning kan vara förlust av status - det räcker kanske med att en familjemedlem har fallit i onåd för att hela huset ska drabbas?
Status har i detta fall inneburit både inkomster och relativ social trygghet, med en doft av makt över det hela. Vad överträffar makten?
Naturligtvis är detta mina spekulationer, jag tror nämligen fortfarande att det kan vara idé att pröva relativt enkla förklaringar framför en blandning av skräckinkagande konspirationsteorier och upp-och-ner-vänd schejkromantik.
Kommer det fram mer konkreta tecken på något värre, så måste man ju ta fasta på det och gå vidare därifrån.

Och för en gång skull instämmer jag i det du säger

Och jag tror att dom allra flesta instämmer i att Yaras död inte handlade om svensk eller arabisk barnuppfostran.
Detta handlar naturligtvis om makt, kontroll och denna gång fick ett barn sätta livet till. Detta hade lika gärna kunnat hända i en svensk familj.

Alla spekulationer i tråden beror på att det råder vissa tveksamheter om varför flickebarnet var här.
Att hon sägs ha variit sängvätare i sitt hemland och bråkat med sina småsyskon - det är i mina ögon lite tunnt underlag för att bli ivägsänd av sina föräldrar.

Att bli utsatt för spekulationer kan drabba alla.
Denna familj har bjudin in oss på flickans begravning, uttalat sig i media x antal gånger.
Och sist men inte minst - FB

Det kan man ju själv fundera på om t ex ens systerdotter hamnar i ngt kriminellt elände.
Då kommer vi att sitta här i tråden med vår "mangel"
Citera
2014-12-15, 10:55
Medlem
Att skicka ett "sängvätande" barn till klanernas problemungdomar/unga vuxna känns helt FEL.
Citera
2014-12-15, 11:11
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Att skicka ett "sängvätande" barn till klanernas problemungdomar/unga vuxna känns helt FEL.
Jag tror inte att Yaras föräldrar upplevde det som att de skickade flickan till "klanernas problemungdomar/unga vuxna" utan till Madleens egen bror, som de visste att Yara tyckte mycket om och vars fru försäkrade att de skulle ta hand om flickan som sitt eget barn tills hela familjen kunde återförenas i Sverige. Jag är övertygad om att de inte hyste några som helst farhågor för Yaras del. Om de haft den minsta aning om att någonting ont skulle kunna hända henne skulle de aldrig ha låtit Amani ta henne med sig. Men som det såg ut nu skulle Yara kunna få komma bort från bombernas Gaza och gå i skolan i det lugna och fredliga landet i norr som Rami säkert talat så väl om - och om några månader skulle hela familjen vara tillsammans igen.
Citera
2014-12-15, 11:32
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag tror inte att Yaras föräldrar upplevde det som att de skickade flickan till "klanernas problemungdomar/unga vuxna" utan till Madleens egen bror, som de visste att Yara tyckte mycket om och vars fru försäkrade att de skulle ta hand om flickan som sitt eget barn tills hela familjen kunde återförenas i Sverige. Jag är övertygad om att de inte hyste några som helst farhågor för Yaras del. Om de haft den minsta aning om att någonting ont skulle kunna hända henne skulle de aldrig ha låtit Amani ta henne med sig. Men som det såg ut nu skulle Yara kunna få komma bort från bombernas Gaza och gå i skolan i det lugna och fredliga landet i norr som Rami säkert talat så väl om - och om några månader skulle hela familjen vara tillsammans igen.

Men det var ju inte Amani som tog henne med sej?
Mamma Madleen vittnade ju om att Yara sändes iväg med människosmugglare via Abu Dhabi.
Amani ombesörjde väl bara kontakten med smugglarna.

De kan vara glada att hon kom fram.
Nej förresten, hon hade nog haft det bättere om hon sålts som hushållsslav i Emiraten.
Citera
2014-12-15, 11:40
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
[/b]

Och för en gång skull instämmer jag i det du säger

Och jag tror att dom allra flesta instämmer i att Yaras död inte handlade om svensk eller arabisk barnuppfostran.
Detta handlar naturligtvis om makt, kontroll och denna gång fick ett barn sätta livet till. Detta hade lika gärna kunnat hända i en svensk familj.

Alla spekulationer i tråden beror på att det råder vissa tveksamheter om varför flickebarnet var här.
Att hon sägs ha variit sängvätare i sitt hemland och bråkat med sina småsyskon - det är i mina ögon lite tunnt underlag för att bli ivägsänd av sina föräldrar.

Att bli utsatt för spekulationer kan drabba alla.
Denna familj har bjudin in oss på flickans begravning, uttalat sig i media x antal gånger.
Och sist men inte minst - FB

Det kan man ju själv fundera på om t ex ens systerdotter hamnar i ngt kriminellt elände.
Då kommer vi att sitta här i tråden med vår "mangel"

Människosmuggling som födkrok. Men Yara blev de inte av med så fort som de räknat med. Då började tortyren på allvar.
Kanske var det andra barn på ingång och Yara orsakade stopp i trafiken. Spekulation.
Jag undrar var pengarna för människosmugglingen tog vägen. Det är en lukrativ bransch.

Ja, vänta bara tills vi får nåt att spekulera i där vi själva är delaktiga.
Jag har garderat mej. Jag kommunicerar numera endast med röksignaler.
Citera
2014-12-15, 12:04
Medlem
Precis. Rami hade av det som framgått varit EMOT att ha/hysa Yara.
Bioföräldrarna Madleen och Mohammed (troligen också Yaras mormor...) drev igenom ankarplaceringen ihop med Amani Madi ändå.
: -Madleens budskap till plågade lilla Yara och till plågoandarna när anslutningen till ankaret Yara i Sverige sköts upp: -HÄRDA UT!
Senast redigerad av commandaria 2014-12-15 kl. 12:07.
Citera
2014-12-15, 12:15
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Men det var ju inte Amani som tog henne med sej?
Mamma Madleen vittnade ju om att Yara sändes iväg med människosmugglare via Abu Dhabi.
Amani ombesörjde väl bara kontakten med smugglarna.

De kan vara glada att hon kom fram.
Nej förresten, hon hade nog haft det bättere om hon sålts som hushållsslav i Emiraten.
Amani tog med sig Yara från Gaza och lämnade sedan över henne till en "människosmugglare" (i utskriften från förhöret med Mohammed kallad "Abull Ez") som ordnade Yaras vidare resa till Sverige.
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-15 kl. 12:25.
Citera
2014-12-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Nu får du ta och sluta upp med dina oförskämdheter.

Jag skrev att man har rätt att ta del av allmäna handlingar utan kostnad.

Du skriver att man har rätt att ta ut avgift för kopior. Det är en helt annan sak. Det är du som inte kan läsa skriven text! Och bär dig synnerligen oförskämt åt eftersom du inte klarar en så enkel sak.

Ingen har blivit nekad att ta del av FU-materialet i fallet på plats din idiot. Frågan kom upp för att flera ville få tag på materialet och blev tvungen att betala för det. Din fråga är redundant men det blir så när man som du inte förstår vad man skriver om.
Citera
2014-12-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, vem tror på riktigt att det pågår trafficking i Sverige? eller att en massa snälla gossar från svenska förortsidyllen anslutit sig till Isis, där de frossar i folkrättsbrott?

Det är väl ända rätt svårt att se Rami som någon övertygad terrorist. Krävs väl just någon form av brinnande övertygelse för det. Stämmer illa med hans karaktär i övrigt. Och hade han varit lagd åt det hållet hade möjligheterna varit obegränsade i Gaza.

Jag upplever Rami som "småkriminell" i flera bemärkelser. Och säkert inblandad i utkanten av ljusskygg verksamhet som till exempel narkotika. Jag tror han är för lat och feg för att platsa på terroristkartan.

Hamas/Fatah relaterad problematik är vanlig i Gaza. Men oftast går ju familjelojaliteten först. Olika grenar av samma familj kan tillhöra respektive gren och är inte heller ovanligt. Dock kan ju problemen varit stora för just biofamiljen.
Citera
2014-12-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men det sk förhöret har man väl (?) bortsett ifrån, det är väl snarast det senare förhöret med särskild barnutfrågare och godkänd tolk som möjligen skall tillmätas intresse.

Adnan har ju växt upp i denna dysfunktionella miljö med noll stimulans så hur skulle han kunna utvecklas normalt?

Hallå yxskaft.

Skulle du vilja utveckla det där? Kanske kasta in en källa? Min källa har jag övertydliggjort genom att regga den som nick, i kombination med att slanta upp ur egen ficka och bjuda er på ljud från utfrågningen av rättsläkaren mm.

Ska det tolkas som att du anser att rätten ska bortse från aktuellt barnvittne (A) i sin bevisvärdering i detta komplicerade indiciemål? Menar du att domstolen bör resonera i stil med det här understimulerade barnet har levt i en dysfunktionell familj men andra barn i samma ålder har vanligtvis lättare för att uttrycka sig förståligt så vi tar istället en normalt språkutvecklad treåring i bevisvärderingen och dömer från genomsnittsbarnen? Tycker du att det vore rättssäkert?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rätt. Yara hade totalt 255 skador. Benbrott, blånader mm. Det var ren misshandel. Ingen kan ha varit omedveten om att det hände.

Ber om ursäkt för att jag citerar dig igen men hinner inte leta efter alla som har gjort detta till en trådsanning. Det är illa nog med 2, 20 eller 200 skador tillfogade av annan person. Dvs det exakta antalet är relativt oviktigt men framför allt låser det fast trådsanningsexperterna så att de missar hur händelseförloppet kan ha sett ut. Om man lyssnar på rättsläkarens vittnesmål utkristalliserar sig en alternativ bild. Den är på ett sätt värre än att GM har gett flickan samtliga skador - sett till brottsoffrets utdragna lidande och dödskamp. Neringer kan nämligen inte utesluta att skadorna främst i ansikte och på hals har tillfogats av Yara själv, av hennes egna naglar när flickan har försökt avvärja våld/kudde etc.
Citera
2014-12-15, 15:41
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det är väl ända rätt svårt att se Rami som någon övertygad terrorist. Krävs väl just någon form av brinnande övertygelse för det. Stämmer illa med hans karaktär i övrigt. Och hade han varit lagd åt det hållet hade möjligheterna varit obegränsade i Gaza.

Jag upplever Rami som "småkriminell" i flera bemärkelser. Och säkert inblandad i utkanten av ljusskygg verksamhet som till exempel narkotika. Jag tror han är för lat och feg för att platsa på terroristkartan.

Hamas/Fatah relaterad problematik är vanlig i Gaza. Men oftast går ju familjelojaliteten först. Olika grenar av samma familj kan tillhöra respektive gren och är inte heller ovanligt. Dock kan ju problemen varit stora för just biofamiljen.

Jag tror inte han är handlingskraftig nog för militära operationer. Men - det finns ett andra sätt att stöda kampen för nåt man tror på. Från utlandet, dvs Sverige i detta fall.

Det finns de som genom bankrån, smuggling etc skaffar sej medel att skicka till sin organisation.
Ett helt gäng som jobbade på posten stal pengar och skickade hem till sin regeringsfientliga grupp.

De skickade pengarna via den enes farbror.
Det är avsaknaden av pengar i familjen som får mej att undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in