2014-12-15, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Det är skillnad mellan att följa regler för att de behövs för ordningens eller frågans skull och att vara en paragrafryttare. Det har inte någon som helst betydelse för ordningsprocessen eller frågan att hon säger "herr talman". Det är bara viktigt för honom eftersom han, vad det verkar, är en personlighetstyp som lever för att få bekräftelse och möjlighet att vara en auktoritet.

Håller inte med dig, formen har en funktion som är viktig för ordningen. När inledningen på ett anförande är likadan hos alla som talar, markerar det att talet har börjat. Att börja sitt tal på ett annat sätt skapar förvirring. Formen hjälper riksdagen att upprätthålla ordningen och att underlätta arbetet. Att inleda med "Herr/Fru talman" ger också riksdagsledamöterna en medvetenhet om att de inte bevistar någon allmän föreläsning eller något kafferep utan ägnar sig åt riksdagsarbete (som är ett unikt förtroendeuppdrag från medborgarna). Riksdagsledamöterna har betalt för att agera professionellt.
Citera
2014-12-15, 20:18
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Det är skillnad mellan att följa regler för att de behövs för ordningens eller frågans skull och att vara en paragrafryttare. Det har inte någon som helst betydelse för ordningsprocessen eller frågan att hon säger "herr talman". Det är bara viktigt för honom eftersom han, vad det verkar, är en personlighetstyp som lever för att få bekräftelse och möjlighet att vara en auktoritet.

Även Rossanas beteende är superfånigt och inte ett dugg bättre, men tror inte det behövs en till sån analys i den här tråden eftersom alla här inne förmodligen redan vet om det i alla fall.
Nu finns det regler och som vuxna och representanter i riksdagen borde man kanske vis lite hyfs
och hålla god ton.
Annars hade det ju inte stört ordningsprocessen om Söder utryckte sig "replik kommunistfittan från
Chile".
Att representanterna följer ordningen och visar lite respekt är inte för mycket begärt.
Citera
2014-12-15, 20:20
Medlem
JustZlatans avatar
Hur många gånger ska kommunistfittan få komma undan med att inte följa riksdagens regler?
Citera
2014-12-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Riksdagsledamöterna har betalt för att agera professionellt.
Nja. De har väl betalt för att representera sitt mandat. Och det kan nog ligga i hennes mandat att markera mot en person som hennes väljare anser agera oacceptabelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Så du menar att en kurd till exempel inte är av samma art som en svensk? Nä det låter inte ett dugg människofientligt

Så jag kan kalla mig kurd och alla kurder som säger att jag inte är det är rasister då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
AB har ingen skyldighet att vara opartiska. SVT däremot borde avskaffas.

AB får dock statliga bidrag... Uppenbarligen för att bedriva regimens propaganda, precis som SVT.
Citera
2014-12-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Om jag tolkar lagen rätt så spelar det här med svensk ingen roll för om man är same eller inte.
Same är den som anser sig vara same och om den eller dess föräldrar eller far/morföräldrar haft samiska som språk i hemmet eller har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget.

Du kan inte kalla dig Same för det rasistiska same folket vägrar acceptera dig som sådan om du inte är det i flera generationer.
Citera
2014-12-15, 20:37
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
AB har ingen skyldighet att vara opartiska. SVT däremot borde avskaffas.
Det jäkliga är att de till och med inte har någon skyldighet att ens försöka tala sanning.
Citera
2014-12-15, 20:39
Medlem
johnny_viciouss avatar
Jag tyckte det var rätt av henne, men jag är också ett fan av civil olydnad, oavsett vem det riktas emot. Hatar man en person finns det ju ingen som helst anledning att dag in och dag ut le åt idioten. Kläm åt honom bara.
Citera
2014-12-15, 20:42
Medlem
Weaboos avatar
Man blir duktigt trött på dessa svinen som inte följer de politiska spelreglerna på ett hederligt sätt. Denna Rossana har mer än en gång förnedrat Sverigedemokraterna och deras väljare i kammaren och borde bli avstängd för att ha misslyckats med att uppföra sig som en vuxen människa.
Citera
2014-12-15, 20:47
Medlem
Vilken underbar kvinna....
Citera
2014-12-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag tyckte det var rätt av henne, men jag är också ett fan av civil olydnad, oavsett vem det riktas emot. Hatar man en person finns det ju ingen som helst anledning att dag in och dag ut le åt idioten. Kläm åt honom bara.

Är man en bortskämd fyraåring och har slut på argumenten kan man ju tjura och börja hata.

Själv tror jag mer på dialog, tålamod, vänlighet och ett vuxet uppförande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in