2014-12-15, 20:02
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Orkar inte bläddra igenom hela tråden. Har någon statsvetare yttrat sig kring Dinamarcas agerande? Oavsett vad jag röstar på förväntar jag mig att riksdagsledamöterna respekterar riksdagens arbetssätt.

Jag vill inte ha en riksdag där ledamöterna beter sig såhär mot varandra: https://www.youtube.com/watch?v=XHMrgwAuJ_U eller såhär: https://www.youtube.com/watch?v=emKIIv2_cNI

Är uppriktigt oroad över riksdagens låga nivå och mobbning av oliktänkande.

Det som hände idag, tidigare aktioner från Rossanas sida, Löfvens bortskuffande av Lööf, kvinnan som nöp Wigh...

Sverige håller verkligen på att förändras.
Citera
2014-12-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
Förstår du logik? Varför skulle man inte kunna vara svensk för att man är jude? Det är liksom inte som att det ena utesluter det andra.

För det är olika folk? Lite som att tro att man är kines bara för att man flyttar till Kina.
Citera
2014-12-15, 20:04
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Hade hon skjutit Söder så hade jag förstått resonemanget, eller om hon iaf brutit mot några regler..

Det kan vara svårt att inse, men regler och respekt är direkta fundemant i en demokrati. Söder har bryskt (på Söders vis) huggt av flera Sverigedemokrater som talat bara en sekund för länge. Han gör det därför att sättet och viset som debatter ska ske på är överordnade politiska poänger.
Citera
2014-12-15, 20:05
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Hade hon skjutit Söder så hade jag förstått resonemanget, eller om hon iaf brutit mot några regler..

Fel anomali. Hon erkänner inte den som leder mötet och kan därmed inte heller accepteras som talare.
Citera
2014-12-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Har inte kollat på klippet utan bara läst vad som stått, men som det verkar så är det oerhört barnsligt av båda två. Rossanas beteende har väl redan tagits upp typ 100 gånger i den här tråden antar jag, och det är väl ungefär vad som kan väntas av henne, men även Söders beteende ser oerhört fånigt ut. En människa med någon form av självdistans och med fokus på innehållet bör enkelt kunna se förbi den här sortens markeringar.

Vad Söder signalerade ut här är att han mentalt är ett litet barn som tar sig själv på alldeles för stort allvar och som behöver få den där formella bekräftelsen, inte för att den egentligen behövs för processens skull, utan för att när han för en gångs skull för möjlighet att känna på lite makt så kan han inte acceptera att han inte får fullständig bekräftelse för det.

Beteendet påminner lite om en väldigt speciell människotyp som jag har stött på ett antal gånger genom mitt liv. De drar sig gärna till jobb inom polisväsende/militär/väktare men även till politiker antar jag. De var mobbade som barn och hela deras liv har gått ut på att klättra till någon sorts position där de kan få någon form av formell makt över andra. Det bara osar mindervärdeskomplex över dem. De tar sig själva på enormt stort allvar och saknar ofta humor. De är ofta paragrafryttare och anser att regelboken ska följas in i minsta detalj. Får de inte fullständig bekräftelse för sin formella auktoritet så känner de liksom att någon har stulit något från dem.

Väldigt träffsäker beskrivning av svenska journalister och kulturmarxister.
Citera
2014-12-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ni som gnäller om att hon inte erkänner demokratin för att hon inte säger Herr Talman, hur tänker ni?

Det är möjligtvis ett praxisbrott men det har ju SD inget emot i andra fall.. Men inte faan är det något demokratibrott att inte visa respekt för en idiot till talman

Det blir ju dock svårt för henne att argumentera när någon säger att hon inte är svensk. Hon öppnar upp för personliga subjektiva tolkningar när hon inte erkänner talmannen och samma personliga subjektiva tolkningar kan göras om hennes svenskhet.
Citera
2014-12-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Är uppriktigt oroad över riksdagens låga nivå och mobbning av oliktänkande.

Känns inte som folk förstår konsekvenserna av det här, om det får fortsätta. Det är inte bara grejen med herr talman det handlar om. Någon jävla ordning och nivå måste vi ändå ha. Det är inte bra att ha politiker som istället för att försöka laga sprickor i ett land försöker göra dom större hela tiden. Väldigt hetsig och intelligensbefriad stämning i Sverige just nu.

Därmed inte sagt att jag är så jävla smart, men folk borde fan sansa sig lite. Speciellt våra usla jävla politiker som misslyckas gång på gång med att representera oss men ändå får fortsätta av någon anledning. Så trött på dom. Eller alla ska börja bete sig likadant på arbetstid som dom gör? Hur länge skulle det fungera? Dinamarca kan gärna avgå imorgon.
Senast redigerad av Alphatross 2014-12-15 kl. 20:11.
Citera
2014-12-15, 20:09
Moderator
sm910difs avatar
Erkänner man inte mötesordförande för ett givet sammanträde, underkänner man också det sammanträdets legitimitet och beslutsförhet. Erkänner man inte en för en period - i enlighet med ett gällande regelverk som man accepterar - utsedd ordförande underkänner man således också den församlingens mandat och bör rimligtvis avträda sin ledamotspost. Jag utgår därför från att Dinamarca nu meddelar att hon avträder samtliga sina poster kopplade till riksdagen.
Senast redigerad av sm910dif 2014-12-15 kl. 20:11.
Citera
2014-12-15, 20:12
Medlem
Sjukt dåligt gjort. Hade varit hävligt kul att läsa rubrikerna från aftonhoran om Björn Söder hade gjort lika dant.

"HÄR VILL SD TA BORT RIKSDAGEN"

Ett stort jävla skämt hur vinklade alla kvällstidningar är idag.
Citera
2014-12-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AM88
Sjukt dåligt gjort. Hade varit hävligt kul att läsa rubrikerna från aftonhoran om Björn Söder hade gjort lika dant.

"HÄR VILL SD TA BORT RIKSDAGEN"

Ett stort jävla skämt hur vinklade alla kvällstidningar är idag.
AB har ingen skyldighet att vara opartiska. SVT däremot borde avskaffas.
Citera
2014-12-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ni som gnäller om att hon inte erkänner demokratin för att hon inte säger Herr Talman, hur tänker ni?

Det är möjligtvis ett praxisbrott men det har ju SD inget emot i andra fall.. Men inte faan är det något demokratibrott att inte visa respekt för en idiot till talman

Det är i egenskap av talman, som respekt skall ges. Det handlar inte om hans privatperson. Han är demokratiskt invald liksom Dinamarka. Det är därför det svenska regelverket skymfas med dylika fasoner i vår allra högsta samhällsordning, Sveriges riksdag. Det Dinamarca gör är samma sak, som att spotta på vårt land genom att spotta på riksdagsordningen.

Det finns många riksdagsrepresentanter, som gör allt möjligt märkligt men som riksdagsrepresentanter följer man protokoll. Det är den svenska skolans slapphet, tror jag, som gör att sedan människor, som vuxna, börjar ta sig fasoner. Dinamarca och Söder kan skymfa varandra bäst de vill i andra sammanhang ie tidningsartiklar, intervjuer etc, men absolut inte störa riksdagsordningen. Där samlas alla våra invalda representanter i Sveriges mest seriösa lagstiftande församling. Förste talman måste ge Dinamarca en reprimand. Av vilken grad vet jag ej, men dylikt uppträdande bör under inga omständigheter tolereras. Det handlar om Sveriges land och hur det skall styras. Det är inte en plats för lekstugebeteende! Eller är kanske detta representativt för riksdagens interaktioner? Om så, kanske kaoset i vårt land inte är så förvånande.
Citera
2014-12-15, 20:17
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Citat:
Finns en praxis styrd av etik och respekt på hur man uppför sig i kammaren
Jo ,som skrivits tidigare,så hade tex Ingemund Bengtsson slängt ut henne ur salen ,och gett reprimander så det stått härliga till.
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Det är skillnad mellan att följa regler för att de behövs för ordningens eller frågans skull och att vara en paragrafryttare. Det har inte någon som helst betydelse för ordningsprocessen eller frågan att hon säger "herr talman". Det är bara viktigt för honom eftersom han, vad det verkar, är en personlighetstyp som lever för att få bekräftelse och möjlighet att vara en auktoritet.
Riksdagsarbetet är både kultur och tradition och bryter man mot de korderna har man inget där att göra.
Citat:
Även Rossanas beteende är superfånigt och inte ett dugg bättre, men tror inte det behövs en till sån analys i den här tråden eftersom alla här inne förmodligen redan vet om det i alla fall.
Det är hennes beteende som gör att man måste ta fram skämskudden,vilken jubelidiot!!
Citat:
Talmannen står efter kungen i rang i Sverige,så det är definitivt ett extremt grovt etikettsbrott att förolämpa honom under hans ämbete..
Senast redigerad av Erk Swede 2014-12-15 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in