2014-12-15, 18:56
Medlem
Kaviarkommunists avatar
Så det är alltså detta som folk blir upprörda över?

"– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid."

Vad är problemet, egentligen? Det enda som låter märkligt är väl att judendomen skulle vara en nationstillhörighet, men han syftar ju uppenbarligen på Israel i det här fallet.

Jag är däremot inte ett dugg förvånad över att diverse vänsterpack och regimtrogen media medvetet misstolkar detta för att kunna köra igång hatdrev mot Sverigedemokraterna.
Citera
2014-12-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Så, vad Söder säger är alltså att han _tror_ att många judar som kommit till Sverige lämnat sin judiska identitet, men att det samtidigt inte behöver vara ett problem om de inte gjort det.

Det behöver inte vara ett problem därför att då kan de nöja sig med att bara ha svenskt medborgarskap. Han vidhåller ju att de inte kan betraktas som riktigt svenska.

Hela poängen är ju att han gör skillnad på riktiga "svenskar" och sådana som bara har ett medborgarskap.
Citera
2014-12-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
SD vill begränsa invandringen och det är där de är slagkraftiga. SD har dessutom i mångt och mycket lyckats baxa just den diskussionen till ett för dem gynnsamt läge.

Och vad händer? Jubelidioten Björn Söder trasslar helt utan hjälp in sig ett närmast utvecklingsstört resonemang om judar som inte kan uppfattas som något annat än brunfärgat och lyckas dessutom dra in samer och tornedalsfinnar (!) i något sorts förvirrat utlägg om "nationer" och allmänt dravel om svenskhet.

Den politiska taktkänslan försvann med Jimmie, det står pinsamt klart. SD bör sparka ut Söder per omgående för att skademinimera inför nyvalet.
:whistle

Det är mycket populärt att släktforska i våra dagar.
Vad finner vi "svenskar" då???
Jo, på 1600-talet flyttade många finnar hit de s.k. svedjebönderna. Så kom en hel del valloner som skulle lära upp innevånarna i vårt land till duktiga bergsmän.
Gå till Gamla stan i Stockholm. Där huserade de förmögna tyska handelsmännen som byggt de ståtliga palats vi nu beundrar. Ja, en hel del högt uppsatta danskar kom också hit. Alla gifte sig med en i Sverige boende man/kvinna.
I mitt släktträd finns alla dessa kategorier. Förmögna, adliga, en med danskt kungablod i ådrorna. De var alla mäktiga, intelligenta utvecklare av det svenska samhället.
Kan jag nu räknas till svensk när nu 300-400 år gått, eller.....är jag en förhatlig invandrare i era ögon?
Vart är vårt land på väg? Vad är det för mörka krafter som nu sliter sig loss?
tycker jag som numera räknar mig som opolitisk i ett kaotiskt Sverige.
Citera
Medlem
Hyddan92s avatar
Mannen har inte fel, svenskar är svenskar, samer är samer, det är två olika folk och därför alltså inte samma folk.

Sen finns det givetvis gråzoner men det förändrar ingenting.
Citera
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
D
Hela poängen är ju att han gör skillnad på riktiga "svenskar" och sådana som bara har ett medborgarskap.

Jaha, ok? Gör inte judarna det också då? Tror du jag blir accepterad som jude?
Citera
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarsvarulv
Han har sagt att det är korrekt citerat men gnäller snarare på hur det tas emot.

Så du menar att rubriken var korrekt, ett citat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett23fyra
Klart att DN har förvrängt hans ord. Eller finns det banduppspelning? Nä.
Du ställer dig alltså inte bakom det om ståndpunkten skulle visa sig stämma, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarkommunist

"– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid."

Vad är problemet, egentligen? Det enda som låter märkligt är väl att judendomen skulle vara en nationstillhörighet, men han syftar ju uppenbarligen på Israel i det här fallet.
Aha!

Självfallet. Han syftar också på svenskar när han talar om samer.

Vad tycker du om dessa citat? Visst är de bra?
Citat:
– Det är ju så att Sverige i dag inrymmer andra nationer. Vi har ju till exempel den svenska nationen. De är svenska medborgare, men tillhör den svenska nationen.
Citat:
– Ja. Det finns exempelvis människor som tillhör den svenska /../ nationen i Sverige.

Givetvis menar han medborgarskap när han uttryckligen säger att han inte gör det.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-12-15 kl. 19:11.
Citera
2014-12-15, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarkommunist

Jag är däremot inte ett dugg förvånad över att diverse vänsterpack och regimtrogen media medvetet misstolkar detta för att kunna köra igång hatdrev mot Sverigedemokraterna.

Men om du vore jude och verkligen kände dig svensk, skulle inte detta kännas exkluderande? Jag tror väldigt många här saknar inlevelseförmågan som krävs för att förstå varför det är upprörande.

För vem som helst utom SD-anhängare är det naturligtvis helt barockt att ifrågasätta om judar verkligen kan kallas svenskar, men för er är det ju vardagsmat.
Citera
2014-12-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Jaha, ok? Gör inte judarna det också då? Tror du jag blir accepterad som jude?

Tack för att du bekräftade det jag skrev.

Vad gäller din logiska krumbukt så ska jag förklara för dig väldigt pedagogiskt: Du kan bli jude om du konverterar till judendomen (även om det kanske kan vara komplicerat). Judendom och svenskhet är inte ömsesidigt uteslutande.

På samma sätt kan man inte säga att kvinnor inte borde få vara svenskar, bara för att du inte skulle få vara välkommen att kalla dig kvinna (såvida du inte bytte kön).
Citera
2014-12-15, 19:08
Medlem
Hyddan92s avatar
Mannen har inte fel, svenskar är svenskar, samer är samer, det är två olika folk och därför alltså inte samma folk.

Sen finns det givetvis gråzoner men det förändrar ingenting.
Citera
Medlem
Eftersom Söder själv tydligen inte har svanskanor så får han väl återvända till Polen eller var hans släktträd nu finns. En sådan jubelidiot till politiker uttalar sig så omdömeslöst är ju inte ofta man får uppleva, dessutom vise talman. Är ganska säker på att SD minskar kraftigt nu när man inte har slipade och TV-mässiga politiker i ledningen.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Men om du vore jude och verkligen kände dig svensk, skulle inte detta kännas exkluderande? Jag tror väldigt många här saknar inlevelseförmågan som krävs för att förstå varför det är upprörande.

För vem som helst utom SD-anhängare är det naturligtvis helt barockt att ifrågasätta om judar verkligen kan kallas svenskar, men för er är det ju vardagsmat.
Mycket möjligt, för att svara på din fråga men jag har svårt att se att man skulle känna sig exkluderad pga Björn Söders uttalande. Men jag förstår inte alls de hysteriska känslorna som basuneras ut nu. DNs rubriksättning är missvisande och ett riktigt journalistiskt lågvattenmärke.

Kan man inte få ha sina funderingar kring vad svenskhet är, och vad identiteter kan betyda för folk. Måste alla vara så lättkränkta jämt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in